Welke benzine gooien wij in onze oude brikken??

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
In principe kan elke motor lopen op euro 95 of 98, maar soms schijnt het beter te zijn dat er loodvervanger bij in gegooid word. Wat kan ik nou het beste gaan tanken straks met mn CB400?? En waarom?
 
Ik gooi er soms 95 in, en soms 98. Het is maar net hoevee geld ik op zak heb. Maar ik merk tot nu toe weinig verschil hoor. Hij zoeft op allebei lekker over de wegen heen :]
 
Ik tank normaal euro98 met neplood. Op vakantie gewoon zonder neplood, geen probleem.

Mijn monteur & enkele redelijk officiele hondasites praten over vanaf '69 honda's geen lood nodig.


Zelf ben ik redelijk zuinig op 't blokje. Hebbik namelijk veel werk aan besteed, zelf gereviseerd.
(Volgens me monteur is loodvervanger surrogaat & alleen maar goed om kanker te verwekken.)
 
Ik hoorde dit weekend bij een pomp-houder dat je juist altijd het zelfde in de soort brandstof in de tank moet gooien. Dat was beter voor de motor ofzo..?? :?
 
ik tank gewoon euro 95 of die blauwe meuk.. Pura of zo..

gaat prima, geen problemen mee gehad tot nu..
 
Hierzo Euro-95 loodvrij (bij Tango = doe hetzelf dus nog goedkoper), staat ook nog in het Service Manual dat die oude GSX van me loodvrij moet hebben.

Veel lood (aanbrengen onder tank en achterspatbord) is het ideale low-budget verlagings-setje voor brikken !! Nog meer lood, en je hebt een alternatief 25Kw kit voor de beginners.
 
Laatst bewerkt:
Veel lood (aanbrengen onder tank en achterspatbord) is het ideale low-budget verlagings-setje voor brikken !! Nog meer lood, en je hebt een alternatief 25Kw kit voor de beginners.

Hehehe, we hadden het eigenlijk over lood dat je door de benzine mengt ;)
 
Gewoon Euro Loodvrij 95. Kan prima. Alle Honda sohc4's vanaf '69 hebben geharde klepzittingen (da's hetgene dat evt. lood nodig zou hebben). Kan dus allemaal prima. Het enige verschil tussen 98 en 95 is de klopvastheid. Mocht je motor gaan 'pingelen' met 95 (een beetje als een diesel klinken dus) dan moet je 98 d'r in gooien. Anders maakt het geen enkel verschil.
 
dit persoontje hier gooit ook met plezier euro 95 in ut beestje, enne hij vindt ut errug lekker, spartelt niet tegen, geen last van pingelen.
 
In principe, ik kan de GSX 95 loodvrij laten zuipen, maar ik heb het gevoel dat íe loopt wat lekkerder(derder)op 98 (met of zonder loodvv) en geeft ietsje meer km p/l ook...ben ik gek of heeft anderen hetzelfde ervaring ? *D
 
Gewoon Euro Loodvrij 95. Kan prima. Alle Honda sohc4's vanaf '69 hebben geharde klepzittingen (da's hetgene dat evt. lood nodig zou hebben). Kan dus allemaal prima. Het enige verschil tussen 98 en 95 is de klopvastheid. Mocht je motor gaan 'pingelen' met 95 (een beetje als een diesel klinken dus) dan moet je 98 d'r in gooien. Anders maakt het geen enkel verschil.
Ik ben over de streep...

... en zal m'n portemonee es blij gaan maken. :)

Euro 95, ga'k tanken (met zonder neplood). Met de 750 deed ik dat soswieso al.
 
Als ik in de buurt ben van 91 gooi ik dat er in. Anders de goedkoopste 95.
Heb een tijdje rondgereden met vervroegde ontsteking ( :9 ) en 91, nog nooit horen pingelen. Laatst alles maar weer normaal gezet aangezien het ding nog langer mee moet (vakantie).

Ik heb gelezen in een motorfietstechniek-boek dat het toevoegen van lood aan benzine het octaan verhoogt. Bij een gemiddelde dosis (zoals op elk flesje staat) Kun je ong. 8-10 punten bij het octaan optellen. Tank je dus 91 met octaan zit je zo rond de 99-101. Dit geld niet voor de 'oude' loodhoudende benzine bij de pomp deze is al aangemengd met lood om toch het octaan 95 (of 98) te halen.
Zal het grafiekje uit dat boek eens opzoeken en inscannen.
 
Het octaangehalte verhoog je niet door er lood(-vervanger) aan toe te voegen. Het enige waar lood voor zorgt is het heel houden van je klepzittingen. Het octaangetal zorgt voor een hogere klopvastheid, en heeft met (je raadt het al) met het gehalte octaan in je benzine te maken. Kijk je BINAS er nog maar eens op na :r
 
Het octaangehalte verhoog je niet door er lood(-vervanger) aan toe te voegen. Het enige waar lood voor zorgt is het heel houden van je klepzittingen. Het octaangetal zorgt voor een hogere klopvastheid, en heeft met (je raadt het al) met het gehalte octaan in je benzine te maken. Kijk je BINAS er nog maar eens op na :r

Ik ken het hele verhaal over octaan/lood al. Dit weekend zal ik dat boek in de bieb weer opzoeken.

Geen idee of er een octaanbooster bij in zit. Kun je zoiets ook los kopen?
 
Het octaangehalte verhoog je niet door er lood(-vervanger) aan toe te voegen. Het enige waar lood voor zorgt is het heel houden van je klepzittingen. Het octaangetal zorgt voor een hogere klopvastheid, en heeft met (je raadt het al) met het gehalte octaan in je benzine te maken. Kijk je BINAS er nog maar eens op na :r
Ik heb dr niet echt verstand van hoor, maar:
Als het octaangetal de hoeveelheid octaan is, dan zal dat vast per liter oid zijn neem ik toch aan?
Stel:
In 1 liter benzine zitten 95 deeltjes octaan (lariekoek uiteraard, maar stel). Als je er dan loodvervanger bij doet veranderd de hoeveelheid vliestof, maar niet het aantal octaandeeltjes. Dan veranderd je octaangetal dus lijkt mij.

Of heeft het octaangetal meer met de chemische samenstelling te maken?
 
Het heeft idd te maken met de chemische samenstelling en niet een aantal deeltjes (o.i.d.) per liter.
Hoe hoger het octaangetal hoe stabieler de brandstof. Een motor die goed loopt op 91 zal (over het algemeen genomen) slechter lopen op 95 of 98 omdat het mengsel stabieler is en niet snel ontbrand bij dezelfde compressie/temp/vonksterkte.
Omgekeerd is veel erger.
Een motor die gemaakt is voor 98 laten lopen op 91 heeft tot gevolg dat het mengsel spontaan zou kunnen ontbranden tijdens de compressie omdat deze brandstof instabieler is dan 98. Dit detoneren is bekend verhaal, door de zware trillingen (ontbranding terwijl zuiger omhoog gaat is niet goed) kan alles kapot gaan wat er maar in het blok zit.

Een motor gemaakt voor een bepaald octaangehalte moet daar ook op draaien elke andere brandstof is over het algemeen minder geschikt.

Verhaaltje is wel aardig bekend maar ik tik het nog maar een keertje neer voor diegenen die het misschien nog niet wisten, altijd handig.

Weet iemand het octaangetal van diesel(150-200?) of nitroglycerine(negatief?)? Het moet te vergelijken zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan