Welke benzine voor een K75?

Kasper

Rookie
30 mrt 2004
18
0
Rotterdam
Ik heb zaterdag mijn eerste motor gekocht en ik ben dus erg blij. 8-)
Hij rijdt heerlijk :]
De vorige eigenaar tankte euro 98 omdat volgens hem de motor daar beter van liep, maar volgens het BMW boekje en iemand anders die al jaren een K100 rijdt, kan ik net zo goed euro 95 tanken.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Gewoon euro 95 RON tanken. Het idee dat de motor beter liep zat de vorige eigenaar alleen tussen de oren. Euro 98 RON is slechter voor de portemonnee. Al mijn K-tjes (K75RT, K1100LT en K1200LT) hebben altijd perfect gelopen op euro 95. Euro 98 is alleen nodig bij hogere compressies tegen het pingelen.
 
Mijn vroegere BMW dealer onderhield veel politiemotoren. Daar zat een sticker op de tank met RON98. BMW schrijft RON95 voor. De dealer vertelde dat dat te maken had met de langdurig hoge belastingen waarmee de heren reden. Ik heb het zelf nooit gedaan en nooit last ondervonden. (na ca. 100.000km BMW)
 
Bedankt voor jullie reactie, het wordt gewoon euro 95, meer liters voor minder geld (en het is al duur genoeg die benzine).
Wat mij ook opviel bij de eerste rit was dat als je na een tijd hard rijden het gas terug neemt, je harde ploffen hoort in de uitlaat (naverbranding?). Is dat normaal of is de afstelling niet helemaal goed?
Het klinkt wel heel gaaf.... ;)
 
Hmm dat heeft de K75 van mijn pa ook hoor, dat plofferige bij plotseling gas terugnemen; zeker als je lekker dijkje aan het rijden bent en dan even terug moet voor een 30km zone ofzo....
 
Dat heeft te maken met de roluitschakeling. Als je je gas dichtdraait, dan rem je af op de motor. Op zo'n moment treedt de roluitschakeling in werking: de ontsteking wordt gestopt. Dat hoort zo.

Als je nu je gas niet helemaal dichtdraait, dan treedt wel de roluitschakeling in werking, maar dan komt er toch een brandstofmengsel in de cilinders. Dit mengsel verlaat via de uitlaatkleppen onverbrand weer de cilinder en komt in de gloeiendhete uitlaat. Daar zal dit gas tot ontbranding komen en zorgt zo voor de knallen. Op zich kan dit wanneer het af en toe eens gebeurt geen kwaad, maar het zal als het regelmatig voorkomt op den duur toch tot schade in de uitlaat kunnen zorgen. Zorg er dus voor dat je bij afremmen het gas volledig dichtdraait (of je wil iemand express laten schrikken ;) )
 
Bedankt, ik ben een stuk wijzer geworden. Ik zal erop letten bij het gas terug nemen, maar af en toe ploffen is ook wel lekker :9
Moet toch nog even kwijt dat het een geweldige motor is, het :] werkelijk fantastisch.
Groet!
 
Mijn vriendin rijdt op de k75s van haar vader en gooit er alijd euro 95 in. Dus

Het benzine is al duur genoeg :X :X
 
Dat heeft te maken met de roluitschakeling. Als je je gas dichtdraait, dan rem je af op de motor. Op zo'n moment treedt de roluitschakeling in werking: de ontsteking wordt gestopt. Dat hoort zo.

Als je nu je gas niet helemaal dichtdraait, dan treedt wel de roluitschakeling in werking, maar dan komt er toch een brandstofmengsel in de cilinders. Dit mengsel verlaat via de uitlaatkleppen onverbrand weer de cilinder en komt in de gloeiendhete uitlaat. Daar zal dit gas tot ontbranding komen en zorgt zo voor de knallen. Op zich kan dit wanneer het af en toe eens gebeurt geen kwaad, maar het zal als het regelmatig voorkomt op den duur toch tot schade in de uitlaat kunnen zorgen. Zorg er dus voor dat je bij afremmen het gas volledig dichtdraait (of je wil iemand express laten schrikken ;) )
Rij jij ook zo op je LT ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan