welke benzine voor een oude brik?

Chevy454

MF veteraan
6 jul 2002
2.814
1
België
Ik weet niet of een motor van 1984 onder een oude brik valt maar hier komt die ;)

Wat voor benzine heeft een Kawasaki KLR600 van 1984 nodig?
Super of Euro95?
 
Heb eerlijk gezegd geen idee. Ik weet niet of je het werkplaatsboek hebt, maar daar staat het geheid in. Er is hier anders ook vast wel iemand die het weet.
Maar mijn fietsen lopen allemaal op euro 95. Als het echt koud is gooi ik er echter ook wel euro 98 in, maar dat doe ik niet vaak.

Trouwens een brommert uit 84 is ook een echt brik!!!!!!

Welkom bij de brikkers :]
 
De getallen 95 en 98 zijn vlgs mij de octaangetallen, die de mate van klopvasheid aangeven of zo :?

Daarnaast is het belangrijk te weten of je wel met loodvrije prut kan rijden ivm smering van klepzittingen.

Zijn er hier mensen die hier het fijne van weten?
 
de honda\'s kunnen al vanaf 1969 op loodvrije benzine :)

ik rij met mijn brikkie uit \'76 op euro 95
 
die octaan getallen geven aan hoe snel de benzine \"verbrand\" Euro 95 brand sneller dan 98. Het is de \"rijkheid\" van de benzine. Bij mijn weten was de lood in de benzine ook om die reden toegevoegd. Vroeger had je toch ook alleen normaal en super??!?!?
Maar ik heb hier wel vaker iets over gelezen, dus er zijn gerust mensen die hier meer over weten.

de honda\'s kunnen al vanaf 1969 op loodvrije benzine

ik rij met mijn brikkie uit \'76 op euro 95

de mijne dus ook :P
 
IS het een Jap, dan is de kans op euro 95 loodvrij een goeie +80%

Ik rijd Beemer en gooi er super in, hoewel 95 ook kan als ik haar netjes afstel.
 
Ik heb hier het orginele werkplaatshandboek van Kawasaki. ik kan dat boek bijna dromen maar zover ik weet heb ik geen benzine aanduiding gezien
 
Gewoon Euro 95, indien jezelf twijfelt dan kun je er loodvervanger aam toevoegen, die flessen koop je los bij de pomp. maar mijn Hondfa CB 350 van 72 loopt feilloos op gewoon kaal euro 95
 
sommige motoren zijn ook zuiniger met een hoger octaangehalte. 98 is altijd ietsiepietsie beter voor je motor.
 
kan er in mijn CB450 uit 1969 ook ongelode benzine of moet er met loodvervanger in?
ik zou hier geen risico willen lopen en gewoon benzine met loodvervanger blijven tanken :) , zonde als deze door verkeerde benzine verbrande uitlaatkleppen krijgt ;(
 
ja! ik heb \'t een keertje uitgerekend! \'t scheelt niet veel.. een dubbeltje of zo maar. maar da\'s niet bij iedere motor zo trouwens..

edit: paar jaar geleden had ik ook een corsaatje dat ook zuiniger was op 98 kweenie meer wat het verschil precies was..
 
Laatst bewerkt:
Heb eens gehoord, dat je dan het beste van de 4 volle tanken 1 met loodvervanger te doen. Schijnt het beste te werken.
 
wij kregen het advies om er shell pura in te gooien (mede omdat ie steeds uitviel) maar nu we het probleem hebben gevonden gooien we er gewoon euro 95 in. moet alleen wel genoeg inzitten anders begint ie op 3 of 2 cilinders te prutellen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan