Welke benzine?

addijos

MF veteraan
24 jun 2006
4.695
9
Hengelo o
Ik heb sinds kort een honda vf 1000 R,volgens het instruktieboekje moet er super benzine in.
Mijn vraag is nu,moet er inderdaad super in,of kan er ook gewoon 95 in?
Groet
Jos
 
SUPER = Euro/ROZ/RON 95

SUPER van vroeger is 98 met lood er in.

Benzin = 91 (Niet of bijna niet in NL).
Super = 95.
Super plus = 98.

En dan heb je natuurlijk nog V-power shit enzo, en Ultimate, en daar is zelfs octaan 100 verkrijgbaar.
 
SUPER = Euro/ROZ/RON 95

SUPER van vroeger is 98 met lood er in.

Benzin = 91 (Niet of bijna niet in NL).
Super = 95.
Super plus = 98.

En dan heb je natuurlijk nog V-power shit enzo, en Ultimate, en daar is zelfs octaan 100 verkrijgbaar.

in NL zeker geen octaan 100 te koop aan de pomp. Daarnaast is er binnenkort ook geen 98 meer verkrijgbaar. Alleen ultimate blijft als een 98 leverbaar, de rest in NL allemaal 95.
 

oliehandelaar waar ik zaken mee doe. LEvert Esso en BP brandstof en heeft dit dus uit eerste hand. of het volgende maand al zover is durfde hij niet te zeggen, maar zeker zo goed als rond aan het eind van 2009.

Reden > geen idee om eerlijk te zijn, maar waarschijnlijk capaciteitsproblemen onder de grond van tankstations i.c.m. de premium fuels.
 
Modernere motoren (vanaf 80-er jaren) rijden wel op die oude meuk hoor ;)

Zelfs RON91 lukt nog wel. Het ene model/type/exemplaar is gevoeliger dan andere. Gewoon proberen en dan tanken wat ie lust.
 
Echt wel :Y
Niet veel pompen hebben het, maar Gulf verkoopt het wel

verhip, nooit geweten.

Almere - De Paal
Brummen - Zutphensestraat
Den Haag - Houtwijklaan
Elst - Aamsestraat
Emmen - Rondweg
Harderwijk - Amperestraat 6a
Volendam - Chr. v. Abkoudestraat
Woerden - Duyn Maasdamlaan


Maar wie het nou in de tank gooit ??? zou Assen en zandvoort logischer vinden
 
Ik heb sinds kort een honda vf 1000 R,volgens het instruktieboekje moet er super benzine in.
Mijn vraag is nu,moet er inderdaad super in,of kan er ook gewoon 95 in?
Groet
Jos
Gewoon alleen nog maar bij Aral tanken, dan heb je nergens last van:

alles_super_240x133.jpg
 
Gewoon alleen nog maar bij Aral tanken, dan heb je nergens last van:

[http://www.aral.de/liveassets/bp_internet/aral/aral_design/STAGING/local_assets/images/Aral_brand_design/alles_super_240x133.jpg (afbeelding)]

Je gaat zeker sneller! ...door je lege portemonnee :+
Ik heb een paar keer Ron100 getankt in DE, maar merkte er niet veel van. Maarja ik heb ook standaard compressie en geen onstekingsvervroeger :N
 
Laatst bewerkt:
in NL zeker geen octaan 100 te koop aan de pomp. Daarnaast is er binnenkort ook geen 98 meer verkrijgbaar. Alleen ultimate blijft als een 98 leverbaar, de rest in NL allemaal 95.

Nee, oke, zou kunnen weet ik niet, ik woon zowat in Duitsland, ik kan tanken wat ik wil.
Lijkt me overigens sterk dat de hoge octaan gehalte's weg gaan.
Koekblik van mijn buurman MOET vanaf octaan 98 in, en is geen advies.
Zo zijn er meer voertuiten.
Volgensmij kan je in veel nieuwere sportwagens geen 95 tanken.
Kun je mischien wel aan laten passen bla bla, maar het lijkt me niet dat de benzine daarvoor gaat verdwijnen.
 
Nee, oke, zou kunnen weet ik niet, ik woon zowat in Duitsland, ik kan tanken wat ik wil.
Lijkt me overigens sterk dat de hoge octaan gehalte's weg gaan.
Koekblik van mijn buurman MOET vanaf octaan 98 in, en is geen advies.
Zo zijn er meer voertuiten.
Volgensmij kan je in veel nieuwere sportwagens geen 95 tanken.
Kun je mischien wel aan laten passen bla bla, maar het lijkt me niet dat de benzine daarvoor gaat verdwijnen.

Auto's hebben al heeel lang een klopsensor die automatisch de ontsteking en inspuiting aanpast als de boel gaat lopen pingelen. Hij zal er dus gewoon op rijden, maar wel met minder vermogen :Y
 
Laatst bewerkt:
Auto's hebben al heeel lang een klopsensor die automatisch de ontsteking en inspuiting aanpast als de boel gaat lopen pingelen. Hij zal er dus gewoon op rijden, maar wel met minder vermogen :Y

Yep, en mijn brommer heeft geen klopsensor. Ik doe er alleen octaan 95 in als ik zeker weet dat ik mijn motortje niet ga belasten. Da's dus alleen woon-werk verkeer.

Met een compressieverhouding van 1:11,5 is kloppen iets waar je zeker rekening mee moet houden.
 
Laatst bewerkt:
Yep, en mijn brommer heeft geen klopsensor. Ik doe er alleen octaan 95 in als ik zeker weet dat ik mijn motortje niet ga belasten. Da's dus alleen woon-werk verkeer.

Met een compressieverhouding van 1:11,5 is kloppen iets waar je zeker rekening mee moet houden.
:')

Als je in een of andere apenland bent wel ja. Hier in NL is er niets onder de RON95 te krijgen, en is pingelen met een fabrieks-af blok geen probleem, tenzij nadrukkelijk in het boekje is vermeld dat je er RON98 in moet gooien.

Het is trouwens 11,5:1, 1:11,5 is expansie, geen compressie.
 
Laatst bewerkt:
Yep, en mijn brommer heeft geen klopsensor. Ik doe er alleen octaan 95 in als ik zeker weet dat ik mijn motortje niet ga belasten. Da's dus alleen woon-werk verkeer.

Met een compressieverhouding van 1:11,5 is kloppen iets waar je zeker rekening mee moet houden.

En voor jouw motor staat fabrieks af aangeschreven een vereiste van minimaal ron91,bij een compressie van 11,8 bar. Dus op 95 zal die nooit van zijn leven gaan kloppen.

Heb het zelf wel bij me eigen koekblik gehad, ding getuned en ik moest minimaal 98 tanken anders had je geen vermogen boven de 3000 rpm. Maar dit was wel een turbomotor,en bij turbomotoren moet je gewoon een betere klopvastheid hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan