Welke benzine??

Superfiets

Rookie
26 jun 2003
4
0
Den Helder
Ik heb pas mijn eertse motor gekocht. Jippie! Een Ducati 750SS uit 1993. Een geweldige machine!! Nu is mijn vraag: welke brandstof moet ik tanken. De een zegt gewoon Euro 95, een ander zegt Euro 98. Op het moment tank ik Euro 98. Wie kanmij er meer over vertellen? En moet ik eventueel ook loodvervanger gebruiken??

BVD. Superfiets
 
Super loodvrij = euro 95 (ook voor Duc.) Ca. 15 jaar geleden werd in NL., in in D. nog steeds, "normaal" verkocht, met RON ik meen 92. Als RON = 95 heet dit super (euro 95 wordt ook wel eurosuper genoemd). RON 98 wordt superplus genoemd (vaak ook nog met loodvervanger, MLV, verkrijgbaar), maar bij mijn weten zijn er maar weinig motoren die dit nodig hebben (mijn oude BWM K100 in ieder geval wel).
 
Kijk inderdaad welk RON (Research Octane Number) je brandstof moet hebben. Wat vroeger 'super' heette, heet tegenwoordig Euroloodvrij. Bij veel tankstations staat dit octaannummer op de pomp of op het vulpistool. Alleen als je naar het voormalige oostblok gaat, kan het voorkomen dat je nog normale benzine met een octaangetal van 92 tegenkomt. Dat wijzigt echter snel, omdat men daar steeds meer in 'westerse' auto's gaat rijden die hogere brandstof eisen stellen.
 
Op vrijdag 27 juni 2003 08:55 schreef ThunderSTreak het volgende:
...... Alleen als je naar het voormalige oostblok gaat, kan het voorkomen dat je nog normale benzine met een octaangetal van 92 tegenkomt. Dat wijzigt echter snel, omdat men daar steeds meer in 'westerse' auto's gaat rijden die hogere brandstof eisen stellen.

OOSTBLOK LANDEN :? :? :? :? Hier vlak over de grens, in duitsland dus, is al volop benzine met octaangetal 92 te koop en dat noem ik toch niet echt een oostblok land!!
En als ik in duitsland ben tank ik gewoon 92 :)
 
Ok 95 is normaal maar wat wij altijd aanraden (in mijn oude shell leven O-) )
was test het uit de ene fiets loopt beter op 98 de ander op 95 8-)
98 kan het effect hebben van een betere trekmotor terwijl de 95 meestal zuiniger is.
Ook pura om de zoveel tijd is wel goed (reinigt goed helemaal in combo met aanvulling) :+

Duss rij je tank leeg vul hem helemaal met 98 kijk hoe dat het doet en doe dan hetzelfde met 95... *D
 
OOSTBLOK LANDEN :? :? :? :? Hier vlak over de grens, in duitsland dus, is al volop benzine met octaangetal 92 te koop en dat noem ik toch niet echt een oostblok land!!
En als ik in duitsland ben tank ik gewoon 92 :)

92? In duitsland tank ik alleen 91. Overigens wel uitkijken bij welke pomp, soms is de 91 (normal bleifrei) echt van baggerkwaliteit :r (motor draait bijna niet meer stationair, slaat over bij konstant rijden, etc.).
 
Als je motor slecht stationair draait over overslaat bij constant rijtempo, heeft dit NIETS te maken met een te laag octaangetal! Een te laag octaangetal resulteert in het zg. "pingelen" (detoneren), wat zich vooral uit bij volgas acceleren vanuit laag toerental in hoge versnelling. In het ergste geval brandt hierdoor een gat in een zuiger. De RON 91/92 benzine uit Duitsland is echt niet van baggerkwaliteit, geen tankstation in Duitsland de slechte benzine durft te verkopen.
 
Als je motor slecht stationair draait over overslaat bij constant rijtempo, heeft dit NIETS te maken met een te laag octaangetal! Een te laag octaangetal resulteert in het zg. "pingelen" (detoneren), wat zich vooral uit bij volgas acceleren vanuit laag toerental in hoge versnelling. In het ergste geval brandt hierdoor een gat in een zuiger. De RON 91/92 benzine uit Duitsland is echt niet van baggerkwaliteit, geen tankstation in Duitsland de slechte benzine durft te verkopen.

De oorzaak is geen laag octaan maar slechte benzine! Mijn motor draait prima op 91.
Op vakantie (noorwegen) hebben we met 3 motoren gereden die geen problemen vertoonden. Op de terugweg hebben er twee in duitsland getankt bij een vage pomp waar de 91 goedkoop was, resultaat was dat die twee motoren slecht stationair liepen en regelmatig knalden door de inlaat (reeks van knallen op de snelweg). Na het volgende tankstation was alles weer weg. Ik geloof dus echt dat dat aan slechte benzine lag (die motoren hadden dus al 3500km gereden die vakantie).
 
Ik stopte in mijn 2 achtereenvolgende brommers met Honda 2-takt motortje (gescheiden olie-tankje) ook graag 91-er benzine. Dan moest ik wel het luchtschroefje ca. 3 minuten verder dicht draaien en het stationair-schroefje (eerst gas een stukje opentrekken, dan schroefje vaster draaien anders snelle slijtage van het worm-baantje onderaan de gasschuif en vervolgens gas loslaten en schroefje "losser" draaien tot rustige gang).

98-er lijkt inderdaad onzin in zulke machientjes, loopt niet beter dan 95 en ik wilde niet knoeien aan een electronische ontsteking die volgens beschrijving een eigen "curve" heeft voor automatische vervroeging bij oplopend toerental; verziek je die curve dan ben je alleen maar verder van huis.
 
Sinds eergiste tijdens een stukje rijden maakte mijn motor stationair een stuk minder geluid dan normaal
(alsof er maar 2cylinders echt ontbranden ipv 4)

Het lijkt erop dat hij bij stationair gewoon niet genoeg benzine krijgt..
(carbs zijn 2 mnd geleden nog gesynched & en het licht ook niet aan het stationair draaiding dat telaag afgesteld staat)

verder lijkt het vermogen nix veranderd te zijn.

moet wel bekennen dat ik afgelopen weekend in duitsland EURO 91 heb getankt ipv. EURO 95 bij een goedkoop tankstadionetje

heeft dit ook misschien met het duitse goedkope benzine te maken?
 
Het is het beste als je op 1 soort benzine blijft rijden en daar ook de boel op fijn-regelt.

Ook bij auto's die volgens instructieboekje 92-er mogen hebben (meestal staat er dan in: "minimaal 89"), worden daar door de garagisten hier in het grensland gewoonlijk op afgesteld.
Dit verneem ik van mijn autorijdende zoons.

Ik weet niet of alleen de benzine-toevoer iets ruimer wordt gezet (plus stationair-gas iets harder), òf dat misschien ook de onsteking een fractie later moet.
 
Sinds eergiste tijdens een stukje rijden maakte mijn motor stationair een stuk minder geluid dan normaal
(alsof er maar 2cylinders echt ontbranden ipv 4)

Het lijkt erop dat hij bij stationair gewoon niet genoeg benzine krijgt..
(carbs zijn 2 mnd geleden nog gesynched & en het licht ook niet aan het stationair draaiding dat telaag afgesteld staat)

verder lijkt het vermogen nix veranderd te zijn.

moet wel bekennen dat ik afgelopen weekend in duitsland EURO 91 heb getankt ipv. EURO 95 bij een goedkoop tankstadionetje

heeft dit ook misschien met het duitse goedkope benzine te maken?

Erg moeilijk te zeggen of dat daar wat mee te maken heeft maar als er volgens de fabrikant 91 in mag en alles werkt nog prima is er niets aan de hand (stationair wat stiller vind ik wel fijn).

(voordat er een vooroordeel ontstaat: duitse goedkope benzine is geen slechte benzine)
 
Terug
Bovenaan Onderaan