Welke benzine?

rmk75

MF'er
12 nov 2002
193
8
Onder de rook van Rotterdam
Beste medeforummers,

Afgelopen week heb ik een Honda Deauville 650 uit 1999 gekocht.
Bijna nog in nieuwstaat met maar 14500 km's erop. Zelfs nog het eerste setje banden...
Deze week komt er een vers setje onder en laat ik alle vloeistoffen en filters vervangen.
Nu gaf de verkoper aan dat het beter was om 98 te tanken.
Is dit inderdaad zo?
Ik heb nl. ook gehoord dat het alleen beter is indien de motor flink aan de bak moet..(wat bij mij niet aan de orde is)
Iemand die hier wellicht ervaring mee heeft?

Alvast bedankt.

Grt rmk
 
Gewoon 95 tanken. qua klopvastheid is dat ruimschoots goed genoeg in een Deauville. de keuze voor benzine met een bepaald Octaangetal(ook bekend als RON/MON waarde) is gerelateerd aan de compressie van je motorblok en dieis constructief bepaald en verandert dus niet onder belasting. Een hoger octaangetal tanken heeft alleen zin bij motoren met een heel hoge eindcompressie om te voorkomen dat je mengsel aan zelf-ontsteking begint te doen. Een Deauville heeft een vrij "tam" motorblok met een milde compressieverhouding en doet het dus prima op Euro 95/E5. Een hogere klopvastheid (euro98) kan technisch geen kwaad, maar brengt ook niets positiefs.

Wel in de gaten houden: moderne benzines bevatten vaak ethanol en dat is geen probleem zolang eea regelmatig rijdt. Ben je een onregelmatige rijder dan is het verstandig benzine met zo min mogelijk ethanol te zoeken om "versuikeren" bij stilstand te voorkomen. Vaak zijn dat de duurdere benzines zoals V-power, BP Ultimate etc. Vaak hebben die ook een wat hoger octaangetal, maar daar doe je het in dat geval dus niet voor. (en het is ook niet zo dat alle euro 98 minder ethanol bevat)
 
Ga je nou Amerikaanse over the top hoaxen als waarheden hier neerzetten??? Niet alles wat op het internet is waar en het meeste wat uit de VS komt zijn ononderbouwde hypothesen...
Nou valt het me wel op dat ik op een zondagmiddagritje meestal wel 20, 30 motoren met ethanolproblemen tegenkom.. :N :N

98 heeft meer weerstand tegen kloppen, brandt dus slechter. Je kan ook zeggen dat 95 beter brandt dus als je geen 98 hoeft te tanken lijkt me 95 beter.
Mijn RD's zijn 98 gewend en lopen absoluut niet op 95. De FZRren gaat 98 in omdat ik nooit weet hoelang ze stil gaan staan
 
Ga je nou Amerikaanse over the top hoaxen als waarheden hier neerzetten??? Niet alles wat op het internet is waar en het meeste wat uit de VS komt zijn ononderbouwde hypothesen...
Nou valt het me wel op dat ik op een zondagmiddagritje meestal wel 20, 30 motoren met ethanolproblemen tegenkom.. :N:N

98 heeft meer weerstand tegen kloppen, brandt dus slechter. Je kan ook zeggen dat 95 beter brandt dus als je geen 98 hoeft te tanken lijkt me 95 beter.
Mijn RD's zijn 98 gewend en lopen absoluut niet op 95. De FZRren gaat 98 in omdat ik nooit weet hoelang ze stil gaan staan
Wie zegt dat 95 beter brand als daar Ethanol in zit,Ethanol zorgt juist voor een slechtere verbranding.
Daarnaast trekt het vocht aan,is dus slecht,zeker bij langere stilstand,ook is deze 650 van voor 2000
en die zijn niet gebouwd op brandstof met een hoog percentage Ethanol,zeker niet op de E10 die de E5 Euro95 zal gaan vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ga je nou Amerikaanse over the top hoaxen als waarheden hier neerzetten??? Niet alles wat op het internet is waar en het meeste wat uit de VS komt zijn ononderbouwde hypothesen...
Nou valt het me wel op dat ik op een zondagmiddagritje meestal wel 20, 30 motoren met ethanolproblemen tegenkom.. :N:N
Grotendeels eens, al klopt het wel dat sommige oudere motoren van bepaalde merken moeite hebben met alcoholen (inclusief ethanol) in de zin dat rubber- en kunststofdelen er door kunnen worden aangetast als materiaal gebruikt is dat er niet tegen kan. Bij de meeste Japanse motoren van na - pak hem beet - 1980 is bij lage percentages (5% bijvoorbeeld) ethanol het leed goed te overzien(als in: geen directe problemen met ethanol door aangetaste kunststoffen) bij regelmatig gebruik.



98 heeft meer weerstand tegen kloppen, brandt dus slechter. Je kan ook zeggen dat 95 beter brandt dus als je geen 98 hoeft te tanken lijkt me 95 beter.
Mijn RD's zijn 98 gewend en lopen absoluut niet op 95.
Wie zegt dat 95 beter brand als daar Ethanol in zit,Ethanol zorgt juist voor een slechtere verbranding.
Daarnaast trekt het vocht aan,is dus slecht,zeker bij langere stilstand,ook is deze 650 van voor 2000
en die zijn niet gebouwd op brandstof met een hoog percentage Ethanol,zeker niet op de E10 die de E5 Euro95 zal gaan vervangen.
98 brandt niet slechter. Het ontsteekt alleen minder makkelijk uit zichzelf onder invloed van druk. In een juiste mengverhouding met lucht ontbrandt het net zo snel/goed/energierijk als iedere andere benzine. Ik vermoed dat de RD's als je '95 tankt een probleem hebben met ethanol, maar als rechtgeaarde tweetakt een ander dan met aangetaste kunststofdelen: Niet alle (tweetakt)olie wil goed mengen met alcoholen en òf er blijven druppeltjes on-opgeloste tweetaktolie in je tank zweven, òf de ethanol ontmengt zich in je tank van de benzine en de benzine gaat er boven drijven waardoor je motor eerst een laag ethanol zoe moeten verbranden voordat hij weer iets normaals te verwerken krijgt. Oliedruppeltjes verstoppen je sproeier en ethanol heeft een andere mengverhouding met lucht (en kan dus alleen werken met een totaal andere sproeierbezetting.

Mocht het percentage ethanol in de toekomst verplicht verhoogd worden dan is dat dat - voor viertaktrijders in ieder geval - overigens ook de oplossing: ethanol heeft voor een gegeven volume brandstof minder lucht nodig voor een volledige verbranding. m.a.w: een hoger percentage ethanol in brandstof geeft in een carburatiemotor een armer mengsel. Stond hij al kritisch arm dan wordt het tè arm. In alle gevallen heet dan de oplossing: mengsel verrijken door de afstelling aan te passen/een grotere sproeier te monteren. Mocht in de toekomst een verplicht hoger percentage ethanol de norm worden dan is het gewoon een kwestie van je carburatie er op bijregelen/afstellen.
Merkwaardig genoeg staan er op MF 300 topics van mensen die dat(laten) doen ivm een andere uitlaat of open luchtfilter, maar schiet iedereen in de stress van exact hetzelfde zodra er Ethanol in het spel is.....

Inmiddels zijn we met alle technische beschouwingen trouwens wel mijlenver afgedwaald van de vraag van TS, die gewoon wil weten wat hij tijdens een toerrit in zijn tank zal mikken....
 
Nu gaf de verkoper aan dat het beter was om 98 te tanken.
Dat zei de motorzaak ook toen ik in 1993 mijn eerste FZ 750 kocht. Volgens boekje was minimaal 92 nodig en inderdaad, op Normalbenzin (in D hebben ze dat nog lang gehad) liep ie ook prima. Geen paniek dus, zoals Nejra aangeeft gewoon Euro in mikken. En voor de winterstop als het even kan een benzine met zo weinig mogelijk ethanol.
 
Dat zei de motorzaak ook toen ik in 1993 mijn eerste FZ 750 kocht. Volgens boekje was minimaal 92 nodig en inderdaad, op Normalbenzin (in D hebben ze dat nog lang gehad) liep ie ook prima. Geen paniek dus, zoals Nejra aangeeft gewoon Euro in mikken. En voor de winterstop als het even kan een benzine met zo weinig mogelijk ethanol.
Wat heeft dit met Ethanol in de benzine te maken,in 93 zat nog geen Ethanol in de benzine.
Het is niet zozeer dat 95 of nog lager kwaad zou kunnen,maar de Ethanol die er in zit.
En Ethanol is een sluipmoordenaar,je kan vele duizenden km,s nergens last van hebben,maar eens kom je aan de beurt
als je brandstof systeem er gevoelig voor is.
Het tast rubber,keerringen en andere componenten aan die niet tegen Ethanol kunnen,buiten dat zorgt het voor vervuiling van de carbs
bij langere stilstand en zorgt voor roest in je tank.
 
Laatst bewerkt:
Wat heeft dit met Ethanol in de benzine te maken,in 93 zat nog geen Ethanol in de benzine.
Klopt, RON95/98 heeft niets met ethanol te maken in de benzine. Alleen vaak wordt gesuggereerd dat Euro95 E10 wordt en Euro98 E05. En de reden dat ze het advies geven om Euro 98 te tanken is vanwege het gehalte bio-ethanol dat dan maximaal 5% is.
Alleen waarschijnlijk is er 01-10-2019 (wanneer E10 verplicht aangeboden moet worden) er nog steeds een optie Euro95 E5 naast E10. Dus als ze om die reden dat advies geven kunnen ze beter zeggen: Tank E5 en niet E10.
 
In Amerika zijn ze al bij E15 aanbeland,word nog leuk.
Overigens is er niks mis mee met bijna pure Ethanol de E85 als de motor er op gebouwd is kan daar flink wat vermogen uit gehaald worden.
Als alle voertuigen daar op zouden rijden zijn we aardig van het broeikas effect af en hebben we geen elektrische rommel meer nodig.
 
..de keuze voor benzine met een bepaald Octaangetal(ook bekend als RON/MON waarde) is gerelateerd aan de compressie van je motorblok en dieis constructief bepaald en verandert dus niet onder belasting. Een hoger octaangetal tanken heeft alleen zin bij motoren met een heel hoge eindcompressie om te voorkomen dat je mengsel aan zelf-ontsteking begint te doen.

Het verhaal met hoog octaan benzine, zover ik weet althans, is dat het langzamer ontsteekt. Het vlamfront beweegt dan trager en daardoor zou de drukgolf milder zijn. Wat weer zorgt voor een lagere, plaatselijke drukken in de cilinder en bemoeilijkt daarmee detonatie.

Volgens wikipedia kan een ongeblazen blok een volumetrisch efficïentie bereiken boven de 100%. Door gebruik van massatraagheid van lucht, toeren? De dynamische compressie kan dan, neem ik aan, een stuk hoger liggen dan de statische compressie.

Modern blik heeft soms klopsensoren. Mik je daar hoog octaan benzine in, dan regelt de ontsteking bij om te compenseren voor het langzamere ontsteken. Bij mijn blik uit zich dat in een merkbare soepelere motorloop. Het verschil tussen 98 en competition 102 is klein, maar op dat laatste loopt ie echt zo verschrikkelijk smeuïg.. en pakt mooier op.

Gevolgen van vervuiling zijn misschien ook nog een interessant punt. Ooit wel eens voor iets langere tijd wat hogere belasting gevraagd van m'n motor. Liep daarna een stuk mooier. Nu vele jaren later denk ik dat het misschien vervuiling heeft weggebrand en daardoor de massa van de zuigers heeft veranderd en trillingen verminderde. Hoeveel vervuiling in een moderne verbrandingskamer nog ontstaat weet ik niet. En of benzine daar invloed op heeft, wat ze claimen. In die zin zijn er misschien toch nog meer argumenten voor 'dure' benzine.
 
Afgelopen week heb ik een Honda Deauville 650 uit 1999 gekocht.

Nu gaf de verkoper aan dat het beter was om 98 te tanken.
Is dit inderdaad zo?
Ik heb nl. ook gehoord dat het alleen beter is indien de motor flink aan de bak moet..(wat bij mij niet aan de orde is)
Iemand die hier wellicht ervaring mee heeft?

Ja, dat is zo.

Althans, als je heel kort door de bocht gaat kijken.
Voor zeg 10% van de motoren maakt het echt verschil, vaak zijn dat dan motoren waar alles uitgehaald word wat er aan vermogen in zit.

Voor het grootste deel van de motoren maakt het helemaal niets uit. De opmerking van de verkoper klopt dus als je het over alle motoren uitspreid.
Je hebt een Deauville650 en geen NR750.
Je Deauville zal prima rijden op 95, en ook op 98. Probeer het gewoon s uit en kijk of je verschil merkt :)
 
Ik heb met mijn zx-9r uit 99 de laatste jaren last dat benzine slangen kapot gaan. Mijn vermoeden is dat dit dus door e5 komt. Ik heb nu allerlei slangen vervangen door slangen uit de autobranch en hoop dat probleem dus niet meer te krijgen. Ik heb ook mijn VTR gecontroleerd. De slangen zagen er nog goed uit, maar het vaccuum rubber werkte niet meer, kan ouderdom zijn, maar kan natuurlijk ook van de E5 komen. Deze wordt dus ook vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan