Welke bobines op een Kawasaki KZ700 ('84)

Paling1

Die hard MF'er
27 sep 2004
898
0
Rotterdam
Tijdens het klussen aan mijn Kawa kwam ik erachter dat mijn bougiekabels aan vervanging toe zijn. De verbindingen met de bougiekappen zijn niet echt geweldig meer, en ik verdenk mijn kawa ervan dat ie af en toe een klappie mist. De verbindingen met de bobines zien er nog wel redelijk ok uit. Of de bobines zelf nog tiptop zijn weet ik eigenlijk niet.

Nu was ik een beetje aan het rondstruinen op eBay, en daar kwam ik allerlei mooi spul tegen. Onder andere bobines van Dyna. In combinatie met een paar mooie kabeltjes zou dat toch een mooie upgrade zijn voor mijn oude kawaatje dacht ik zo.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand weet welke ik nodig heb. Ik kom ze namelijk tegen van 1,5 tot en met 5 ohm. In het handboek van mijn motor staat dat ie een 'transistorised ignition' heeft. Er zit ook een soort van CDI-unit op mijn motor. maar wat die precies regelt weet ik niet. Achter het ontstekingsdeksel is een mooie elektronische ontsteking te vinden zonder contactpuntjes, maar met een mechanische vervroeger.

In een werkplaatshandboek van een vergeljikbare KZ750 uit hetzelfde jaar kom ik tegen dat de weerstand tussen de laagspanningsaansluitingen op de bobines tussen de 1,8 en 2,8 ohm moet liggen.
Op de websites van verschillende bedrijven die die Dyna bobines aanbieden kom ik er niet echt uit. De ene zegt dat ik een 3 ohm bobine moet gebruiken en de andere zegt dat ik een 2,2 ohm moet gebruiken.

Bij de 1,5 ohm bobines staat vermeld dat ze gebruikt wordenbij IC-ignitions,
Bij de 2,2 ohm bobines staat vermeld dat ze gebruikt worden bij IC-ignitions,
Bij de 3,0 ohm bobines staat vermeld dat ze gebruikt worden bij contact of dyna S ontstekingen.
Bij de 5 ohm bobines staat vermeld dat ze gebruikt worden bij contact ontstekingen.

Ik zit dus te twijfelen tussen de 2,2 en de 3 ohm. En dat is vooral omdat de 3 ohms versie overal op internet wordt aangeboden voor de Z750 serie uit de jaren 80. Afgaande op de omschrijving zou die dus niet geschikt zijn voor mijn motor.

Moet ik dus afgaan op wat mijn WPH zegt (en dus de 2,2 ohm nemen) of gewoon de 3 ohm nemen?
 
Iemand?

Het probleem is dus in het kort dat ze op de website van Dyna zeggen:
www.dynaonline.com/english/coils.htm

Before selecting a coil, check the coil primary resistance requirements as specified by the manufacturer of the ignition being used'

Dan zou het dus 2,2 ohm moeten worden, maar overal zie ik dat er 3 ohm bobines gebruikt worden op de oude kawa's.

iksnapernixvan.. :?
 
Hmmm, echt niemand?

Ik ben er nog even wat verder ingedoken:

De partnumbers van de bobines zijn hetzelfde als die van de 750cc versies die in mijn WPH staan. Weerstand moet dus tussen de 1,8 en 2,8 ohm liggen.

Gisteren heb ik ze even opgemeten, en ik kom uit op 3,3 ohm aan beide kanten.
Nu waren de bobines nog warm van het ritje dat ik net had gemaakt, maar zou dat veel uitaken voor de weerstand die je meet?

Mijn simpele elektrobrein :+ zegt me dat hoe meer weerstand, hoe zwakker de vonk...
12V en 3,3 ohm is 3,6 A voor het vonkje;
12V en 2,2 ohm (Dyna) is 5,45 A voor het vonkje;

Dat scheelt zo'n 50%!

Maar ik lees dus ook verhalen dat een te lage weerstand een te grote belasting voor je CDI kan zijn.
Hier dus:
www.kz1300.com/techfaq.html#cp2

Heeft iemand een goed advies?
 
Terug
Bovenaan Onderaan