Welke bocht?

DeGroteMuis

MF veteraan
11 jul 2001
2.934
1
Nijmegen a/d Waal
De rijinstructeur wist te vertellen dat bochten linksom altijd makkelijker gaan dan rechtsom (zou natuurlijker aanvoelen of zoiets), maar ik merk nu dat ik in rechterbochten makkelijker de motor instuur en ook de motor eenvoudiger platter leg dan in linkerbochten...

Wat vinden jullie makkelijker: rechterbochten, linkerbochten of geen verschil?
 
Rechterbochten heb ik een voorkeur voor, misschien omdat ik ook rechts ben? :?
Patroontje? Welliswaar gebaseerd op minimale gegevens, maar toch...

Rev: Nog niet heel lang het rijbewijs, full power machientje

Muis: Kort het rijbewijs, full power machientje...

Wellicht is het omdat je meer rechterbochten tegenkomt in een gemiddelde rit en deze dus vaker \'oefent\' ?

Ik ben links, btw.....
 
Op werk: \'hoe komt het toch dat jij links op de achterband nog 2 cm schaamstrook hebt en rechts net 1 cm?\' ... Vraag van collega & motorrijder... Dan let je er effe op.... Was me eerder ook nog niet opgevallen.... :)

linkse bochten moet je ook zoeken, rechtse zijn er zat. Tenminste hier in de buurt.

maakt mij niets uit gestemd, trouwens.
Ik hoorde van het weekend dat er richting de Bild een \"klaverblad\" zou zijn die links om gaat, lijkt me sterk. Maar als er iemand is die hier meer van weet hoor ik het Graag *D
 
Laatst bewerkt:
Op Maandag 24 september 2001 23:24 schreef Johnv het volgende:linkse bochten moet je ook zoeken, rechtse zijn er zat. Tenminste hier in de buurt.
Klaverbladen, ook rechtsom.
 
Dijkweggetjes, tussendoorweggetjes & heuvelachtige weggetjes hier in de buurt zowel linker als rechterbochten... Van Berg & Dal naar de Duitse grens, de Waalbanddijk en tussen Overasselt en Nijmegen bijvoorbeeld...

Ander puntje dat in me opkomt is het psychologische effect.. In een linkerbocht is de rand van de weg (en dus het begin van de berm) dichterbij....

Klaverblad linksom lijkt me trouwens wel zwaar humor.... :]
 
linkse bochten moet je ook zoeken, rechtse zijn er zat. Tenminste hier in de buurt.

maakt mij niets uit gestemd, trouwens.
Ik hoorde van het weekend dat er richting de Bild een \"klaverblad\" zou zijn die links om gaat, lijkt me sterk. Maar als er iemand is die hier meer van weet hoor ik het Graag *D

Ja daar weet ik meer vanaf. Het is afslag Maarssen/Utrecht Overvecht van de A27 vanuit Breda (of Houten) richting Hilversum.

Dat is 1 afslag voor De Bilt.

Het is dus geen klaverblad, maar d\'r zit echt een lekkere scherpe bocht naar links in die ook nog eens omhoog gaat :) Heerlijke inhaalakties kan je daar maken, maar let op ; aan het eind wordt het van 2 stroken 1 strook. Dus als er andere snelheidsmaniakken achter je zitten wel even opletten en over je schouder kijken.

Verder is dat inderdaad wel een rare bocht.. hehe een bocht linksom.
 
HEEL sterk voorkeur voor bochten naar rechts...
Al gaan langzame bochten naar links, rotondes ed wel redelijk

- glimstrook links krap 1cm \ '(
- nihil :+

Ik ben trouwens links
 
Laatst bewerkt:
tja, als je alleen in nl rijdt kan ik de voorkeur voor rechter bochten voorstellen. Maar als je in de binnenlanden van duitsland oid hebt gereden, dan zou als het goed is de voorkeur naar links moeten gaan.....

linker en rechter bochten in diverse snelheden zijn daar ruim voorradig, dus kan je op die manier geen voorkeur ontwikkelen....

MAAR..
Bij linker bochten zit je altijd in de BUITENbocht... ergo, je kan VERDER de bocht inkijken en dat moet een comfortabeler gevoel geven.

En is dat niet zo, dan kijk je mischien wel niet goed door een bocht...
 
sja...na een dagje circuit lelystad links en geen rechts alleen maar schubben op de band...

glimrandjes ...had ik na dag 1 al niet meer nadat ik me nieuwe banden erop had....
 
Dat is het mooie van plaspoelpolder....
Scherp links...advies snelheid 50, oevenende ik neem hem met 120...en ja, ik weet het er zijn er zat die hem harder kunnen nemen...zoals die dikke op die fzr...
daarna komt er een naar rechts...dus overgooien...naar beneden rijden, stoplichtje linksaf...doorrijden tot volgende licht, en dan lekker scherp rechts...je kan in die route alles doen...bocht links, rechts, wheelys en stoppies...
We just love PPP :)

en wat je instructeur zei over bochten rechts moeilijker....dat is als je een draai wil maken...probeer dat maar eens...omdat je dan met een slepende rem moet draaien is het rechtsom lastiger...das enige...
 
PPP=Plaspoelpolder

Van Amsterdam richting rotterdam...bij prins claus plein rijswijk aanhouden...kom je vanzelf borden tegen plaspoelpolder....exactere omschrijving heb ik laatst in andere topic gegeven...
 
Op Maandag 24 september 2001 23:24 schreef Johnv het volgende:linkse bochten moet je ook zoeken, rechtse zijn er zat. Tenminste hier in de buurt.
euhhm.. ben misschien weer dom ofzo maar is een linkse bocht ook niet altijd een rechtse bocht? Rechts iestie dan gewoon wat krapper toch?
 
Linksom, was bij het achtje draaien en rondjes draaien bij de speciale verrichtingen al zo.

En ik ben rechts.
 
Van nature beter in linkerbochten. Zie ook mijn icoontje. Op de fiets (0kW) heb ik dit helemaal sterk. Door de overmaat aan rechtse bochten in Nederland gelukkig ook wat gevoel ontwikkeld voor die kant. Inmiddels slijten mijn banden rechts harder dan links.

Verder: rechtshandig, linksdragend, en politiek redelijk in het midden.
 
Het is vreemde is dat lange snelle linkerbochten beter gaan dan dezelfde rechterbochten, maar dat korte scherpe rechterbochten daarentegen beter gaan dan vergelijkbare linkerbochten. Merkwaardig...
 
Terug
Bovenaan Onderaan