Welke boete bij te hard rijden tussen file

N

[N/A]

Guest
ik betrap me regelmatig erop dat ik te hard tussen de files doorrijd!

ik vindt het niet echt relaxed, die files rijden, daarom ga ik liever gewoon met het koekblikje.
Er zijn al vaker situaties voorgekomen dat het net goed ging!!

wat ik ook vaker doe als de file 50 km of harder rijd er toch gewoon tussendoor rij met 70/80 km/p uur.
weet iemand wat zo'n boete kost als de blauw wouten je hiermee betrappen?

wat vinden jullie ervan, hebben jullie dit probleem ook.
 
Volgens mij is er geen standaard boete voor. Je zal beboet worden voor gevaarlijk rijgedrag. Dezelfde boete dus als een wheely ofzo.

Tussen de file doorrijden wordt gedoogd wanneer je snelheid zodanig is dat je binnen de lengte van een auto stil kan staan.
De definitie file is er niet. Dus misschien kan een drukke weg waar het verkeer 60 rijd ook wel voor de term file in aanmerking komen. Ik denk niet dat wij de rechter kunnen overtuigen daarvan, maar misschien moskovic.
 
Nak is het niet,

dit is alleen echt gevaarlijk als er een volvo achter je aan wil plakken
goed om je heen kijken dus want als het tegenzit kom je nog op blik op de weg :+

Voor zo ver ik weet mag je alleen door de file meen rijden als deze niet harder gaat dan 15 km/h (stapvoets) en dan met max. 30 km/h snelheidsverschil alles wat je harder gaat daar geldt de boete voor een snelheids overtreding voor,maar dit alles is slecht te meten in de file dus dan is de boete meestal voor bumper kleven
waar je overgins voor voor moet komen bij de rechter .
 
ik rijd dagelijks tussen de file door en de snelheden die jij noemt komen bekend voor, zelfs nog zeer gematigd

filerijden is soms zelfs leuk... omdat het ergens ook wel een kick kan zijn..

maar het is al een paar keer bijna fout gegaan doordat een koekblik geen richting aangaf |(

als ik een politieauto in de file opmerk dan ben ik wel erg behoudend in de file omdat ik ook niet zo goed weet hoe zij hier nu over denken, volgens mij is het erg afhankelijk van degenen die in de auto zitten want er is niet echt een strakke richtlijn voor

overigens is je snelheid niet of nauwelijks te meten in de file
 
Volgens mij heb ik tijdens mijn theorie geleerd dat je niet harder dan 10km dan de autos mag rijden, totdat deze een snelheid van 50 hebben bereikt. Dan moet je er weer tussen. Het is meer dan gedogen. Als een koekblik van baan veranderd en je raakt, is het blik fout volgens mij. Maar 80 tussen autos die 10 rijden is misschien leuk, maar ik ben bang dat alleen motorrijders dit zo zien :)
 
Pas een beetje op met dat door de file racen... het is deel van het door ons allen verfoeide ;) gedoogbeleid, en het zou lullig zijn dat door wangedrag een verbod hierop komt.
 
Vanochtend op de a12 bij wegwerkzaamheden (ede) nog 3 politie auto's gepasseerd in de langzaamrijdende file. Mijn snleheid was echt wel meer dan 10 km per uur verschil tov de auto's. Heb geen sirene gehoord dus zal wat goed zitten ;)
 
Van HTTP://www.mag-nl.org afgeplukt. Lees dit eens goed door! Misschien dat je dan beter tussen de file door gaat rijden... Ik hoop van wel. Suc6 en :]

De file voorbij
Motorrijders en files
Sinds de invoering van het 'nieuwe' RVV in 1991, staat niet meer expliciet in de wet dat het verboden is om op de motor een langzaam rijdende of stilstaande file inhalen. Prettig, want een motorfiets is relatief klein en wendbaar, zeker vergeleken bij de meeste auto's. Wanneer motorrijders aan een file voorbij kunnen rijden, zorgen zij er voor dat deze file niet onnodig lang wordt. Bovendien zijn de meeste motoren niet gemaakt om stil te staan. Het is vermoeiend voor de berijder, en de koeling van mens en techniek kan in de knel komen. Ten slotte beschikken motorfietsen niet over een kreukelzone, dus moeten zij altijd proberen te vermijden, achter aan een file te moeten staan. In de dagelijkse praktijk zien we dat motorrijders op verschillende manieren langs en tussen de file gaan. Om niet steeds weer te hoeven discussiëren wat wel en wat niet verantwoord is, hebben we wat tips voor het gedrag in de file opgeschreven, waar iedereen vrede mee kan hebben. Laten we het een gedragscode noemen, die net zoals de bekende motorrijdersgroet bij het motorrijders hoort. Als je je daar aan houdt, voorkom je bovendien mogelijke irritatie bij de automobilisten die je inhaalt.

Hoe haal je bij voorkeur in?


Gebruik de ruimte tussen de rijen wachtende auto's op een gepaste manier. Je hebt geen recht op het gebruik van deze ruimte, maar het wordt gedoogd. Bij een ongeval kan (een deel van) de schuld aan de motorrijder worden toegeschreven, afhankelijk van de situatie en het gedrag van de motorrijder.
Rijd met aangepaste snelheid langs een (rijdende) file. Zorg ervoor dat het snelheidsverschil tussen jou en de file niet meer is dan ± 10 km/uur. Op die manier kun je per auto kijken of je deze veilig voorbij kunt rijden. li>Voeg weer in als de file sneller gaat rijden dan stapvoets en rijd mee met de file. Gebruik je richtingaanwijzer om aan te geven dat je invoegt.
Wees erop bedacht dat als er 'gaten' in de file vallen, automobilisten geneigd zijn om onverwacht van rijstrook te wisselen. Een reden temeer om in te voegen wanneer de file sneller gaat rijden.
Wees bij een stilstaande file, zeker in de zomerperiode, bedacht op plotseling openzwaaiende autoportieren. Als je met meerdere motorrijders bent, gedraag je dan hetzelfde en rijd rustig achter elkaar tussen de file door.

Hoe nader je een file?


Als je een file nadert, gebruik dan je spiegels om te zien of de auto's achter je tot stilstand komen. Verminder geleidelijk snelheid en attendeer het achterop- komende verkeer door een signaal met je alarmlichten of je remlicht te geven.
Als je als laatste in de file staat, gebruik dan ook je alarmlichten of je remlicht om het achteropkomende verkeer op jouw aanwezigheid te attenderen. Houd altijd voldoende afstand tot de voorganger en probeer, als dat mogelijk is, je tussen de rijen met wachtende auto's op te stellen. Die kunnen een eventuele klap veel beter opvangen dan jouw motorfiets.

Waar haal je absoluut niet in?


Diverse delen van de rijbaan zijn uitdrukkelijk niet bestemd als inhaalstrook; ook niet voor motorrijders. Het is in de eerste plaats verboden, daarnaast ook onveilig. Immers, op sommige weggedeelten ligt vaak veel troep, wat tot een valpartij of lekke band kan leiden.
Rijd om een file te passeren nooit over: vluchtstroken, doelgroepstroken, afgezette rijstroken, verdrijvingsvlakken (ook bekend als sergeantsstrepen), puntstukken (de wit gekleurde en soms verraderlijk gladde taartpunten op het wegdek) en tenslotte redresseerstroken (de smalle strook asfalt tussen de linker rijstrook en de vangrail).

Automobilisten en motorrijders samen
Om het passeren van een stilstaande of langzaam rijdende file veilig te laten verlopen moet de motorrijder de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Daarvoor is deze gedragscode opgesteld. Maar met een beetje hulp en begrip van u als automobilist kan het samenspel met motorrijders nog vloeiender en dus veiliger verlopen.

Laat wat ruimte vrij
Motorrijders rijden bij voorkeur in de ruimte tussen de meest linker file en de rij auto's rechts daarvan. U maakt het inhalen veiliger door deze ruimte zo veel mogelijk vrij te laten. Meestal is het al voldoende als u in het midden van uw rijstrook rijdt, soms helpt het enorm als u enigszins rechts of links (afhankelijk van de strook waarop u zit) stuurt.

Let op bij richtingsverandering
Filerijden betekent soms een strook opschuiven door een wegversmalling. Als u van baan verandert, geef dan duidelijk richting aan en let op of u niet wordt ingehaald door een motorrijder.

Zet geen portieren open
Een auto kan flink heet worden als hij een tijdje in een file staat. Zwaait u dan niet uw portier open om extra frisse lucht binnen te krijgen en let er ook op dat uw passagiers dat niet doen. Kunt u zich voorstellen wat het voor een motorrijder betekent als zo'n portier vlak voor hem of haar openvliegt?

Wie onderschrijven deze gedragscode?
De gedragscode wordt gedragen door het Korps Landelijke Politiediensten, Politie Verkeers Instituut, Regiopolitie Amsterdam/Amstelland, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland, Motorrijders Actie Groep, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, Rijksdienst voor het Wegverkeer, ANWB, Rijkswaterstaat, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, RAI, BOVAG, Veilig Verkeer Nederland, Stichting CBR en de Verkeersschout van het Arrondissementsparket in, Amsterdam.
 
Op donderdag 12 september 2002 08:47 schreef het volgende:
ik betrap me regelmatig erop dat ik te hard tussen de files doorrijd!

ik vindt het niet echt relaxed, die files rijden, daarom ga ik liever gewoon met het koekblikje.
Er zijn al vaker situaties voorgekomen dat het net goed ging!!

wat ik ook vaker doe als de file 50 km of harder rijd er toch gewoon tussendoor rij met 70/80 km/p uur.
weet iemand wat zo'n boete kost als de blauw wouten je hiermee betrappen?

wat vinden jullie ervan, hebben jullie dit probleem ook.

Ze zullen je niet beboeten voor te snelrijden, dus die verhalen over snelheidsboetes vergeet die maar.

Je bent nu op een onjuiste manier aan het inhalen etc. etc.

En daarvoor hoeven ze je niet eens aan te houden, als ze met z'n 2en in de auto zitten. Je krijgt gewoon een verbaal thuis in de brievenbus.

Ik snap nog steeds niet waar men het verhaal "van niet staande gehouden is geen boete" vandaan haalt??? Is weer klok en klepel verhaal. Dit geld alleen voor snelheids overtredingen, voor de rest hoeven ze je niet staande te houden, als ze met z'n 2en zijn.
 
Ze zullen je niet beboeten voor te snelrijden, dus die verhalen over snelheidsboetes vergeet die maar.

Je bent nu op een onjuiste manier aan het inhalen etc. etc.

En daarvoor hoeven ze je niet eens aan te houden, als ze met z'n 2en in de auto zitten. Je krijgt gewoon een verbaal thuis in de brievenbus.

Ik snap nog steeds niet waar men het verhaal "van niet staande gehouden is geen boete" vandaan haalt??? Is weer klok en klepel verhaal. Dit geld alleen voor snelheids overtredingen, voor de rest hoeven ze je niet staande te houden, als ze met z'n 2en zijn.

Waarom niet dan, omdat ze met zijn tweeen zijn??? beetje onlogisch lijkt me.
 
Op donderdag 12 september 2002 08:47 schreef het volgende:
wat ik ook vaker doe als de file 50 km of harder rijd er toch gewoon tussendoor rij met 70/80 km/p uur.
weet iemand wat zo'n boete kost als de blauw wouten je hiermee betrappen?
Kheb een keer precies hetzelfde gezien in Blik op de Weg, was een belg met een of ander oud brik die bezig was voor de 3e keer z'n klokkie rond te rijden :]

Kweetniet meer precies wat voor straf/boete ie kreeg maar hij werd iig wel aangehouden en het mocht niet met zo'n snelheid.
 
Het grote voordeel was toch juist dat er geen politie achter je aan komt als je tussen de file door raced???????????

Dus rij ik daar altijd het hardst.

70 a 80 vind ik wel meevallen trouwens.
 
Waarom niet dan, omdat ze met zijn tweeen zijn??? beetje onlogisch lijkt me.

Nee, juist daarom. Als hij alleen en verder geen getuige heeft moet hij je aanhouden. Heeft hij een collega naast zich zitten, dan hoeft het niet.

Klinkt lullig, maar zo is het nou eenmaal.

Denk maar eens hier aan:
Is het toch zelfde als met een achtervolging na door rood rijden oid? Politie breekt achtervolging af, en komt je thuis opzoeken. Hoeven je dus helemaal niet staande te houden, als ze je kenteken maar hebben. Daarbij moet wel een 2e persoon de overtreding kunnen bevestigen.
 
thanks VVA
dat is pas een uitgebreide uitleg ;)

daar heb je wat aan.
maar je ziet dat de meningen toch ver uit elkaar liggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan