Welke borgmoer voortandwiel FZ8n 2015

Benonderweg

MF'er
14 jul 2019
149
96
Onderweg
Beste motorrijders,

Gister geprobeerd mijn kettingset te wisselen, ging goed op 1 ding na....
Na het losdraaien van de borgmoer bleek dat het draad van de moer niet goed meer was.
Gelukkig is het schroefdraad van de as wel nog goed.

Met een kleine schroevendraaier heb ik, zonder problemen, de flens uit de inkeping van de as getikt. Daarna redelijk makkelijk de moer losgekregen maar voelde al dat hij niet lekker loskwam, ook was er redelijk wat locktight wat eruit brokkelde...


Vandaag wat gegoogled maar ik kan geen vervanger vinden zoals de "oude". Er zijn genoeg borgmoeren, maar dan zie ik niet de flens om in de uitsparing de tikken.

Nu heb ik twee vragen:
-is de werkwijze niet goed geweest en dus is het door mijn toedoen? Of is de moer eigenlijk een keer tevel herbruikt?
- waar kan ik welke borgmoer bestellen?

Eventueel bel ik morgen met een Yamaha dealer en komt het ook vast goed.
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20220821_144905.jpg
    20220821_144905.jpg
    237,1 KB · Weergaven: 70
  • 20220821_144912.jpg
    20220821_144912.jpg
    228,7 KB · Weergaven: 67
Ja, dat is wel het idee, maar daar begint ook meteen de zoektocht....want welke moet ik dan hebben?
je zegt gewoon dat je een fz8n van 2015 hebt.
Dan zoeken zij dat op in het systeem.

Zelf het nr opzoeken kan ook, op cmsnl.com
Als men dat nr dan intikt zien ze wel een beschrijving opkomen, maar mocht het dan om wat voor reden niet passen, heb je goede kans dat ze het niet terugnemen, aangezien je op nr besteld , 1 cijfer verkeerd en het kan opeens een heel ander onderdeel zijn maar wel bijvoorbeeld NUT heten.
Doorgaans is het ook het snelst om bij een yamaha dealer te bestellen aangezien die verhoudingsgewijs veel yamaha's repareren. Een gewone motorzaak zal misschien maar 1 keer id week OEM onderdelen bestellen, welk merk dan ook en de dealer misschien wel 2 keer.
Mits ze natuurlijk ook echt wat nodig hebben, het kan best rustig zijn tijdens de vakantie periode.
 
je zegt gewoon dat je een fz8n van 2015 hebt.
Dan zoeken zij dat op in het systeem.

Zelf het nr opzoeken kan ook, op cmsnl.com
Als men dat nr dan intikt zien ze wel een beschrijving opkomen, maar mocht het dan om wat voor reden niet passen, heb je goede kans dat ze het niet terugnemen, aangezien je op nr besteld , 1 cijfer verkeerd en het kan opeens een heel ander onderdeel zijn maar wel bijvoorbeeld NUT heten.
Doorgaans is het ook het snelst om bij een yamaha dealer te bestellen aangezien die verhoudingsgewijs veel yamaha's repareren. Een gewone motorzaak zal misschien maar 1 keer id week OEM onderdelen bestellen, welk merk dan ook en de dealer misschien wel 2 keer.
Mits ze natuurlijk ook echt wat nodig hebben, het kan best rustig zijn tijdens de vakantie periode.
Ik heb de moer met nummer gevonden, bedankt voor de tip!
 
Weet niet ofdat de uitgaande as het toelaat..
Bij onze Daytona 675 was de standaard moer een dunne dus met weinig draadgangen (als dit zo heet). De as liet een bredere moer toe , en deze was voorhanden voor onze 675.
Hierdoor had ik naar mijn idee meer zekerheid dat de bredere moer beter vast( zat over dus meer draadgangen). Vervolgens vastgezet volgens de specificaties uit het wphb. Mocht de draad op de uitgaande as deels wat mager zijn kan je wellicht een bredere moer pakken welke dan ook op het goede deel nog wat meer grip heeft.
 
Helaas, Helaas, Helaas....nieuwe moer gaat er niet op. Heel stom, maar nooit bedacht om het schroefdraad minitieus na te kijken. Nu blijft dat het schroefdraad niet heel netjes is aan het begin vd as.

Nu maar kijken of ik het draad kan opknappen. Jammer want ik had zin im vanavond even een stuk te rijden.
 
Helaas, Helaas, Helaas....nieuwe moer gaat er niet op. Heel stom, maar nooit bedacht om het schroefdraad minitieus na te kijken. Nu blijft dat het schroefdraad niet heel netjes is aan het begin vd as.

Nu maar kijken of ik het draad kan opknappen. Jammer want ik had zin im vanavond even een stuk te rijden.
Dat is dan ook precies de reden om er altijd een nieuwe op te zetten.
 
20K, die moer kan dan toch niet zo verneukt zijn??? die is er hoogstens 1x af geweest of zelfs nog niet
of is dit een circuitmotor waar regelmatig ander verhoudingen worden op gemonteerd??
 
20K, die moer kan dan toch niet zo verneukt zijn??? die is er hoogstens 1x af geweest of zelfs nog niet
of is dit een circuitmotor waar regelmatig ander verhoudingen worden op gemonteerd??
Aan het uiteinde vd as zitten twee uitsparingen waar je de flens vd moer in slaat om zo de moer te borgen. Mijn idee is dat dat te lomp is gegaan.
 
advies koop even een sleutelvijltje ( drie kant )
start de motor en zet deze in een versnelling nu rustig de schroefdraad herstellen .
Klink leuk maar een driehoek vijl heeft een tophoek van 120 gr ter wel schroefdraad meestal 60 gr is .
Met zo'n vijl verpest je meer van de draad dan je opknapt .
Die draadvijl is de beste oplossing naast een snijplaat van de juiste spoed en diameter
 
Klink leuk maar een driehoek vijl heeft een tophoek van 120 gr ter wel schroefdraad meestal 60 gr is .
Met zo'n vijl verpest je meer van de draad dan je opknapt .
Die draadvijl is de beste oplossing naast een snijplaat van de juiste spoed en diameter
Klopt beste is schroefdraad herstel vijl (heb je voor 25 euro ) snijplaat 80 euro ,
Maar ook al had ik deze, dan nog had ik hem niet daar voor gebuikt .
omdat de schroefdraad op aandrijfas machinaal is aangebracht door fabriek. en daar door niet voldoet aan een iso passing van een snijplaat .
mijn advies om een driekant vijltje te gebruiken is om alleen daar waar de beschadiging zit de tophoek te herstellen, wel met belijd .
 
Terug
Bovenaan Onderaan