Welke borgmoer voortandwiel FZ8n 2015

Benonderweg

MF'er
14 jul 2019
151
96
Onderweg
Beste motorrijders,

Gister geprobeerd mijn kettingset te wisselen, ging goed op 1 ding na....
Na het losdraaien van de borgmoer bleek dat het draad van de moer niet goed meer was.
Gelukkig is het schroefdraad van de as wel nog goed.

Met een kleine schroevendraaier heb ik, zonder problemen, de flens uit de inkeping van de as getikt. Daarna redelijk makkelijk de moer losgekregen maar voelde al dat hij niet lekker loskwam, ook was er redelijk wat locktight wat eruit brokkelde...


Vandaag wat gegoogled maar ik kan geen vervanger vinden zoals de "oude". Er zijn genoeg borgmoeren, maar dan zie ik niet de flens om in de uitsparing de tikken.

Nu heb ik twee vragen:
-is de werkwijze niet goed geweest en dus is het door mijn toedoen? Of is de moer eigenlijk een keer tevel herbruikt?
- waar kan ik welke borgmoer bestellen?

Eventueel bel ik morgen met een Yamaha dealer en komt het ook vast goed.
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20220821_144905.jpg
    20220821_144905.jpg
    237,1 KB · Weergaven: 70
  • 20220821_144912.jpg
    20220821_144912.jpg
    228,7 KB · Weergaven: 67
advies koop even een sleutelvijltje ( drie kant )
start de motor en zet deze in een versnelling nu rustig de schroefdraad herstellen .
en geef volgas als je er snel klaar mee wil zijn ....

geef dit nou niet als advies , je geeft toch ook niet het advies om je ketting te ontvetten door de motor te laten draaien in versnelling en met je hand en een lap tegen de ketting te houden ?
 
Klopt beste is schroefdraad herstel vijl (heb je voor 25 euro ) snijplaat 80 euro ,
Maar ook al had ik deze, dan nog had ik hem niet daar voor gebuikt .
omdat de schroefdraad op aandrijfas machinaal is aangebracht door fabriek. en daar door niet voldoet aan een iso passing van een snijplaat .
mijn advies om een driekant vijltje te gebruiken is om alleen daar waar de beschadiging zit de tophoek te herstellen, wel met belijd .
Victory!
Vanmorgen met een klokmakersvijltje (driehoek), van mn oude buurman, de beschadigde stukjes schroefdraad een beetje opgeknaapt.
Felle lamp erop en heel voorzichtig steeds een beetje vijlen, schoonmaken en steeds die moer proberen. Na bijna een uur kon de moer er zonder problemen helemaal op en af. Dus nog een laatste keer alles goed schoon gemaakt en de moer erop en op het juiste moment vast gezet. Als laatste de kraag van de moer met beleid vast getikt.
 
die as/moer-slijtage is dan ook nul komma nul afhankelijk van het aantal kilometers, enkel afhankelijk van de sleutelaars
ja dat begrijp ik Jan , maar ik denk dat er weinig motoren zijn die onder de 20K al meerder malen hun tandwielmoer er af hebben gehad
je kan het natuurlijk van de eerste maal verprutsen tja dan ben je goed bezig🥴 is geen rocket sience
 
Terug
Bovenaan Onderaan