welke breedte van banden kan ik nemen?

Fullthrottle

MF'er
3 jun 2006
159
0
Munstergeleen
Ik heb een vraag over buitenbanden.

ik heb een 17" velg 2.15 dat is de breedte neem ik aan

Hoe kan ik nu bepalen welke band breedte / hoogte ik er maximaal oppast ?

heeft iemand hier info over > hoe ik dit kan bepalen of berekenen ?
wil ook graag weten hoe je er aan komt


alvast bedankt
 
mijn achtervelg is 17 x 2.15
en mijn voorvelg 21 inch deze is wat smaller maar staat niks op als ik de breete meet is het 65 mm

het zijn velgen van een Honda XR 600r standaard velgen.
wil hier enduro banden opleggen. maar wil eigenlijk geen smalle banden er ophebben.

dus wil ik graag weten welke band ik er maximaal op kan leggen

en heb al gekeken bij verschillende fabrikanten maar daar zeggen ze niks over
En hoe bepaal je dan de hoogte?
 
In je instructieboekje (dat je waarschijnlijk niet hebt) of werkplaatshandboek staat de bandenmaat die je nodig hebt. Bij mijn Honda XL'600'R is dat 5.10-17-4PR. Zou me niks verbazen als dat dezelfde maat is als jouw velg.

5.10" is ongeveer 130mm. Wat die 4PR betekent: geen idee. En wat de hoogte betreft: je hebt niet al teveel keus in 17" noppenspul. 140 breed en dikke noppen gaat je kettingbeschermer opvreten. 120 breed zal waarschijnlijk ook wel passen.

Op mijn XL heb ik nu een MEFO Stonemaster MFC-12 in de maat 130/80-17 op het achterwiel liggen. Dat past net. Daarvoor had ik een 130/90-17 Pirelli MT-21 liggen. Dat past ook prima.

De voorband is bij mij een 90/90-21 Pirelli MT-21. En als je bandjes gaat zoeken voor je XR, dan kom je al gauw op een 90/90-21 uit.

Verder schijnen smallere bandjes in de blub beter te rijden dan bredere bandjes. Maar ik ben niet ervaren genoeg om daar wat zinnigs over te zeggen.

Mocht je interesse hebben: die 130/90-17 Pirelli MT21 achterband die van de XL af gekomen is heeft in het midden nog 5mm nop, aan de zijkant nog 12mm nop. Je kunt 'm gratis af komen halen.
 
ik heb nu achter 130 / 80- 17 liggen cross banden.
en voor heb ik een 80/100 - 21 liggen ook cross

maar de voorband is best snel versleten door het remmen op de weg.
nu kan ik natuurlijk gewoon niet meer remmen maar dat lijkt me niet zo handig.

nu was ik aan het denken om mijn banden te vervangen door een mooi setje enduro banden.

nu was ik aan het denken aan de volgende banden :

tb_tw42.jpg


tb_k750.jpg


tb_trailmax.jpg


tb_mfe99.jpg


daar voor was ik aan het kijken welke bandbreedte er max oppaste omdat ik geen smalle banden er op wil hebben.

heeft iemand nog andere ideeen ?
er schijnt ook een motorcross band te zijn die vioor op de straat is hoe snel slijten deze?
 
Kijk eens naar banden als de Conti TKC80 (duur, goed op asfalt, goed op grind en hard zand, slecht in de blubber), Metzeler Karoo (iets beter offroad, iets minder op asfalt), Heidenau K60 (niet duur en bevallen de meesten goed), etcetera.

Pirelli MT-21 bevalt me eigenlijk ook best goed. Op het asfalt doen ze het voor een noppenband heel aardig, en naast de weg zijn ze ook gewoon goed. Maar ze slijten wel redelijk rap.

Zelf vertik ik het om met banden die geen wegkeuring hebben de weg op te gaan. Geen crossbandjes voor mij dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan