welke buis om te buigen

Suzuha TR1

MF veteraan
12 aug 2010
7.141
4
Europa
wie weet welke wanddikte buis/pijp het mooiste buigt? ik lees veel verschillende meningen(zoals altijd?) maar ik weet online hydrauliekpijp te vinden en op de site van mannenvanstaal staat denk ik buis die goed te buigen is, maar die lijkt mij weer wat dunwandig?
eigenlijk zoek ik dus links naar buis die ik los kan bestellen in kleine hoeveelheden.
dikte moet 25mm zijn, en een m1 of 3 dan kan ik wat proberen.
het is voor mijn 1985 gsx750es waar ik een caferacer van aan het maken ben en een buis in de ronding van het zitje op wil maken.
ik heb een buiger maar dan zo`n grote als op de foto
full
 
buis kan je bijv. bij metaalwinkel punt nl halen
de buiger die jij hebt is voor pijp, en is dus voor buis alleen bruikbaar als je deze met zand gaat vullen.
 
Laatst bewerkt:
buis kan je bijv. bij metaalwinkel punt nl halen
de buiger die jij hebt is voor pijp, en is dus voor buis alleen bruikbaar als je deze met zand gaat vullen.

dat is alvast een adres , dank je wel.
wat is het verschil tussen pijp en buis?
ik weet veel van hout , maar `van ijzer wordt je niet wijzer`(quote van mijn opa)
ik vind dat je met ijzer zoveel leuke dingen kan doen, alleen de kennis ontbreekt me nogal eens, komt vanzelf :Y
 
buis is dunwandig, pijp dikwandig.

ook wel tube en pipe genaamd.

er zijn een aantal normen die de verschillende wanddiktes/diameters beschrijven.
 
Laatst bewerkt:
buis is dunwandig, pijp dikwandig.

ook wel tube en pipe genaamd.

er zijn een aantal normen die de verschillende wanddiktes/diameters beschrijven.

dank je wel, maar ik begrijp dat als ik bijvoorbeeld hydrauliekpijp van 25x4 neem dat dat met mijn soort buiger goed te buigen is ,toch? dat is volgens mij behoorlijk dikwandig?
en als ik het verhit? scheelt dat nog?
 
dank je wel, maar ik begrijp dat als ik bijvoorbeeld hydrauliekpijp van 25x4 neem dat dat met mijn soort buiger goed te buigen is ,toch? dat is volgens mij behoorlijk dikwandig?
en als ik het verhit? scheelt dat nog?
verhitten maakt denk ik weinig uit, maar zou je kunnen proberen.
4 mm zal zowiezo ovaal worden in de bocht, de vraag is of hij ook lokaal gaat knikken (ribbelen/golven).
kantje boord gok ik!
 
verhitten maakt denk ik weinig uit, maar zou je kunnen proberen.
4 mm zal zowiezo ovaal worden in de bocht, de vraag is of hij ook lokaal gaat knikken (ribbelen/golven).
kantje boord gok ik!

en als ik chroommolybdeen neem? dat is volgens mij weer te dunwandig? het is er wel in 2 wanddiktes, maar weet iemand wat hier het voordeel aan is?
kijk maar op de link die ik vond:http://www.25crmo4.com/25crmo4_NE/25crmo4%20buizen_NL.htm
 
dat is idd een goed adres voor crmo
voordeel is dat crmo stijf en toch redelijk licht is.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat ik die vraag al aardig beantwoord heb O-)

moet het perse een perfect ronde bocht worden? of kan je ook tig lassen..
 
die crmo buis gaat je zo niet lukken mooi te buigen..
moet aan vullen met zand gaan denken.

of doorzagen onder een hoek van ong. 10 graden, en dan de twee buiseinden 180 graden gedraaid aan elkaar tiggen.

maar aangezien je mig hebt, kan je beter een wig uitzagen, vlakken tegen elkaar drukken en aflassen. als je dat herhaald krijg je aan de buitenkant nog best een schone radius.
 
Laatst bewerkt:
hhmmmm okee, dat is ook het proberen waard, ga ik doen en ook met zand vullen ga ik doen.
eerst toch maar de crmo pijp bestellen, hoewel de 2mm dikke in backorder staat , dus even geduld met mijn bevindingen graag.
dank jullie wel zover, en misschien komen er nog meer goede ideëen
 
Ik heb destijds twee lasbochten gehaald (zoiets http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Stalen-lasbocht-90-26-9-x-2-3-mm_pr_745656_cat_2010390-7) Daar heb ik nog een stuk buis tussengelast, best mooi geworden al zeg ik het zelf :P mooi twee gelijke strakke bochten
 
dank je jeol, hoort bij die bochten de stalen pijp van 1'' ?
deze: http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Gegalvaniseerde-stalen-buis-EN-NORM-10255-1-l-6-m_pr_890283_cat_2010380-2
 
capricorn: dat is ook een goeie, gewoon rood stoken en buigen? als je er een flink eind aan laat zitten heb je natuurlijk een mooie lange hefboom, en geen geknik zo te zien?
 
zit geen knik in ,gewoon goed warm lees heet stoken ,en een stuk overlengte
houden voor het buigen en voor je vingers :Y
 
zit geen knik in ,gewoon goed warm lees heet stoken ,en een stuk overlengte
houden voor het buigen en voor je vingers :Y

goed idee! waar had jij die pijp vandaan? en die is denk ik 22mm?
als ik google zie ik tot nu toe alleen maar dunwandig cv pijp, of heb je gaspijp of zo gebruikt?
 
de pijp die ik gebruikt heb is 22 mm ,ik heb hem van mijn werk
maar als je naar een lokale ijzerboer gaat die hebben vast deze maat en groter
 
normaal is de wanddikte van 22 mm CV buis 1.2 of 1.5 mm
gebruik om te buigen een goed buigijzer,zoals bv loodgieters gebruiken
buis van 1,5 mm kun je goed buigen
CV buis is Electrolyties verzinkt ,,is daarom zonder voor bewerking slecht te lassen
de bedoelde buis is gewoon te krijgen in een Doe Het Zelf zaak zoals bv de Gamma in lengte,s van 3 meter
 
normaal is de wanddikte van 22 mm CV buis 1.2 of 1.5 mm
gebruik om te buigen een goed buigijzer,zoals bv loodgieters gebruiken
buis van 1,5 mm kun je goed buigen
CV buis is Electrolyties verzinkt ,,is daarom zonder voor bewerking slecht te lassen
de bedoelde buis is gewoon te krijgen in een Doe Het Zelf zaak zoals bv de Gamma in lengte,s van 3 meter
klopt wat je zegt ,alleen dit is dikwandig en niet verzinkt, ik weet niet of je dat ook bij de gamma kan krijgen,
 
Terug
Bovenaan Onderaan