Welke buizen gebruiken voor frame

psycho994

Die hard MF'er
7 sep 2005
813
18
Zoetermeer
Goeden dag mede motorrijders.

Ik heb even een vraag over wat voor buizen ik moet gebruiken om mijn frame aan te passen.

ik ben bezig om een cb 1 streetfighter te maken en wil de kont verhogen.

Wat voor buiswerk kan ik hier voor het beste gebruiken. het originele frame is 23 mm

en waar zou ik die kunnen kopen. Zag nemelijk dat in de bouwmarkt hier niet al te veel ronde ijzeren buizen te koop waren.
 
Dat zij boskawouter ook en daar heb ik een reactie op gegeven, heb je die ook gelezen?

BSP

We nemen je gasbuis (want daar komt deze misvatting door)voorbeeld:
gasbuis, 1", 33.7 x 3.25
Dan is de binnenmaat van de gasbuis dus 30.4mm.
Een 1" BSP schroefdraad heeft een maat van.. 30.4mm, en als je daar een verbinding, zoals een borstnippel in schoeft dan is de de doorlaat van die verbinding, je raadt het al: 1".

Oh enneh: Iets met een subframe! :t
 
Laatst bewerkt:
BSP

We nemen je gasbuis (want daar komt deze misvatting door)voorbeeld:Dan is de binnenmaat van de gasbuis dus 30.4mm.

gasbuis, 1", 33.7 x 3.25

Bij een wanddikte van 3,25 mm kom ik op 33,7-(2x3,25)= 27,2 mm

Het maatsysteem van bsp stamt uit de tijd dat een stoom/gasbuis een bepaalde wanddikte had en 1 inch inwendige diameter, men ging uit vd doorlaat vd pijp, een logische gedachte.
Nu is buis van veel hogere kwaliteit en is die “dikke” wanddikte niet meer nodig en gebruiken we de buitendiamter van pijp om aan te geven wat het is en kan een 1” gasbuis veel dunner en dus zul je in die 1” stoom/gasbuis nooit meer de maat 1 inch ergens terug vinden tenzij je 1” malleable gietijzer medium druk stoombuis koopt, die is weldegelijk 25,4 mm inwendig.
Het is een oud en uitgefaseert maat en schroefdraad systeem wat vandaag de dag kant noch wal slaat maar door historie nog steeds in gebruik is.
1 vd redenen dat het uitfaseert is dat er geen “officiele norm” is, er zijn verschillende normen opgesteld door verschillend partijen zoals verzekeringsmaatschappijen (Loyds bv) en dus zijn er ook geen vaste maten, de uitwendige diameter van 1 “ gasbuis kan uiteenlopen van 33 tot bijna 34 mm afhankelijk van welke “norm” je aanhoud, binnen het systeem levert dat meestal geen problemen op maar als je van verschillende partijen/fabrikanten koopt moet je niet raar opkijken als een conische 1” bsp nippel (conisch is bspt) in een 1”bsp sok schroeft en je er niet meer dan 1 gang in krijgt of de hele nippel verdwijnt er in zonder dat de draad afdicht, ik kom dagelijks beide tegen.
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk toch, weer eens iets waarvoor nog steeds geen officiele norm is.

Lekker niet geregeld. Mag eigenlijk natuurlijk niet, want in hedendaags Europa moet alles van de wieg tot het graf tot in de details geregeld zijn / vast staan.
 
Dat is toch drie keer kud? Als je in Frnkrijk een mooie kachel koopt of een design radiator en het blijkt dat je Nederlandse buizen niet passen?
Als er iets genormeerd moet worden zijn het technische specificaties. Europees maar liever wereldwijd. In Europa kunnen ze nog niet eens regelen dat er een standaard voltage is voor treinen of wegnummers die over de grens gelijk zijn.
 
Reinhoud, op allebei je vragen staat een antwoord IN dit topique...
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!

Ik probeerde een reactie uit te lokken, want in de vliegtuig industrie wordt geen bijzonder aluminium gebruikt, het verschil is dat het gecertificeerd is, en daarom wordt "aircraft grade" aluminium niet gebruikt door particulieren omdat het door die certificatie stervens duur is..

Men roept maar wat..
 
Laatst bewerkt:
Ik probeerde een reactie uit te lokken, want in de vliegtuig industrie wordt geen bijzonder aluminium gebruikt, het verschil is dat het gecertificeerd is, en daarom wordt "aircraft grade" aluminium niet gebruikt door particulieren omdat het door die certificatie stervens duur is..

Men roept maar wat..

En dat klopt helemaal!
 
Ik probeerde een reactie uit te lokken, want in de vliegtuig industrie wordt geen bijzonder aluminium gebruikt, het verschil is dat het gecertificeerd is, en daarom wordt "aircraft grade" aluminium niet gebruikt door particulieren omdat het door die certificatie stervens duur is..

Men roept maar wat..
Ik kan je vertellen dat voor vliegtuigen aluminiumlegeringen worden gebruikt die je niet in de buitenwereld kunt kopen. De suggestie dat bouwmarkt aluminium met een certificaat ineens "aircraft grade" mag heten slaat echt nergens op.
Er worden in vliegtuigen legeringen gebruikt waar je als particulier helemaal niets aan hebt. Of omdat het zonder warmtebehandelingen nergens aan voldoet of omdat het een scheur of corrosiegevoeligheid heeft waardoor het vrijwel onbruikbaar is.
Je leeft nog in de tijd van "Dural" aluminium.
 
Ik kan je vertellen dat voor vliegtuigen aluminiumlegeringen worden gebruikt die je niet in de buitenwereld kunt kopen. De suggestie dat bouwmarkt aluminium met een certificaat ineens "aircraft grade" mag heten slaat echt nergens op.
Er worden in vliegtuigen legeringen gebruikt waar je als particulier helemaal niets aan hebt. Of omdat het zonder warmtebehandelingen nergens aan voldoet of omdat het een scheur of corrosiegevoeligheid heeft waardoor het vrijwel onbruikbaar is.
Je leeft nog in de tijd van "Dural" aluminium.

In de vliegtuig industrie wordt een bepaald materiaal voorgeschreven voor een bepaald onderdeel. Het moet voldoen aan een hoop eisen, treksterkte, corrosiebestendigheid, hardheid etc.
Wat het vervolgens duur maakt is dat het aangeleverde materiaal getest word naar die eisen, dus als het voldoet krijgt die batch materiaal een certificaat mee waarin vastgelegd is dat dat stuk aluminium/titanium/etc. voldoet aan de eisen van de vliegtuig bouwer.
Deze certificaten zijn belangrijk, zeker als er wat fout gaat en er een vliegtuig naar beneden komt door een defect onderdeel.
Van elk onderdeel is bekend waar het gemaakt is, en van welk materiaal dit gemaakt is.
Als dan blijkt dat er een ander materiaal gebruikt is dan voorgeschreven dan is het feest voor de verantwoordelijke fabrikant want die mag het hele gelag betalen.

Ja er zijn exotische legeringen waar jij op doelt maar er zijn ook genoeg delen die van 'gewoon' aluminium gemaakt zijn welke voor de functie van dat specifieke onderdeel meer dan voldoen. Alleen heet het vliegtuig aluminium omdat het gecertificeerd is.
 
In de vliegtuig industrie wordt een bepaald materiaal voorgeschreven voor een bepaald onderdeel. Het moet voldoen aan een hoop eisen, treksterkte, corrosiebestendigheid, hardheid etc.
Wat het vervolgens duur maakt is dat het aangeleverde materiaal getest word naar die eisen, dus als het voldoet krijgt die batch materiaal een certificaat mee waarin vastgelegd is dat dat stuk aluminium/titanium/etc. voldoet aan de eisen van de vliegtuig bouwer.
Deze certificaten zijn belangrijk, zeker als er wat fout gaat en er een vliegtuig naar beneden komt door een defect onderdeel.
Van elk onderdeel is bekend waar het gemaakt is, en van welk materiaal dit gemaakt is.
Als dan blijkt dat er een ander materiaal gebruikt is dan voorgeschreven dan is het feest voor de verantwoordelijke fabrikant want die mag het hele gelag betalen.

Ja er zijn exotische legeringen waar jij op doelt maar er zijn ook genoeg delen die van 'gewoon' aluminium gemaakt zijn welke voor de functie van dat specifieke onderdeel meer dan voldoen. Alleen heet het vliegtuig aluminium omdat het gecertificeerd is.
Dat hoef je me echt niet te vertellen. Een derde van mijn dagelijks werk is mensen op hun vingers tikken die een Form1 kwijt gemaakt hebben. Maar als jij ergens een fatsoenlijk stuk 2014T3 of 7075T6 koopt betaal je niet veel minder als de industrie. Maar jouw betoog suggereerd dat je bij de bouwmarkt dezelfde kwaliteit kan kopen. Het meeste dat je buiten de industrie kan kopen zit ergens tussen puur aluminium en 6061 met een anodiseerlaagje om het bij elkaar te houden.
 
Zelfs Knauf Rotband van de Gamma is slechter dan Knauf Rotband van de Groothandel

Nou gaat hij zijn subframe niet stukadoren, maar als voorbeeld... :)

Ik merk het met Alu-hoelkijn, als ik dat bij de gamma koop zitten er allemaal lengteonregelmatigheden in, komt het bij de vakhandel vandaan is de oppervlakte spiegelglad
 
Laatst bewerkt:
Anekdote: Bij de F5jes moet een klein monteurtje voor werkzaamheden aan de motor door 2 man in de lengte in de inlaattunnel geschoven worden, je kan dan geen kant meer op. Dat was ook meestal het moment waarop zijn schoenen oranje en blauw of om het even welke voor de hand liggende kleurcombinatie geschilderd werden :+
 
Certificatie van legeringen is bedoeld om een specificatie te waarborgen.
Specificaties worden opgesteld voor een bepaalde applicatie/toepassing.

Zo zou het inderdaad zomaar kunnen zijn dat de spec. voor bijvoorbeeld het linker en rechter scharnierbeugeltje van het klaptafeltje "hetzelfde" is als dat van een standaard alu profiel dat je bij de bouwmarkt koopt. Met dien verschil dat al die honderdduizenden scharnierbeugeltjes in een vliegtuig allemaal dezelfde nauw getolereerde waarden hebben (Maatvoering, chemische samenstelling, dikte anodiseerlaag, Rp, rek, Rm, etc...) en dat Gamma spul gigantische fluctuaties vertoont.
 
Na alle epistels hierboven komen we even bij met... Resultaat!

33094461_10214055308509424_4570114274055159808_n.jpg




:+
 
Dus toch een Duits kontje?
Jij hebt hele flauwe bochtjes gemaakt dmv een las, heb je niet overwogen om dat te buigen?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je vertellen dat voor vliegtuigen aluminiumlegeringen worden gebruikt die je niet in de buitenwereld kunt kopen. De suggestie dat bouwmarkt aluminium met een certificaat ineens "aircraft grade" mag heten slaat echt nergens op.
Er worden in vliegtuigen legeringen gebruikt waar je als particulier helemaal niets aan hebt. Of omdat het zonder warmtebehandelingen nergens aan voldoet of omdat het een scheur of corrosiegevoeligheid heeft waardoor het vrijwel onbruikbaar is.
Je leeft nog in de tijd van "Dural" aluminium.

Ik beweer nergens dat men vliegtuigen bouwt van bouwmarktaluminium, maar zo exotisch is het niet. 6065 en 7075 is niets bijzonders..
 
Dat hoef je me echt niet te vertellen. Een derde van mijn dagelijks werk is mensen op hun vingers tikken die een Form1 kwijt gemaakt hebben. Maar als jij ergens een fatsoenlijk stuk 2014T3 of 7075T6 koopt betaal je niet veel minder als de industrie. Maar jouw betoog suggereerd dat je bij de bouwmarkt dezelfde kwaliteit kan kopen. Het meeste dat je buiten de industrie kan kopen zit ergens tussen puur aluminium en 6061 met een anodiseerlaagje om het bij elkaar te houden.

Welke industrie bedoel je?

Als ik een stuk aluminium wilde kopen op het werk ging ik naar het magazijn en vroeg wat ze hadden, dan gaven ze mij prijzen daar van, en soms hadden ze gecetificeerd en niet gecertificeerd, masr ik kan je zeggen dat daar nogal een verschil in zat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan