Welke buizen gebruiken voor frame

psycho994

Die hard MF'er
7 sep 2005
813
18
Zoetermeer
Goeden dag mede motorrijders.

Ik heb even een vraag over wat voor buizen ik moet gebruiken om mijn frame aan te passen.

ik ben bezig om een cb 1 streetfighter te maken en wil de kont verhogen.

Wat voor buiswerk kan ik hier voor het beste gebruiken. het originele frame is 23 mm

en waar zou ik die kunnen kopen. Zag nemelijk dat in de bouwmarkt hier niet al te veel ronde ijzeren buizen te koop waren.
 
Ik heb heel lang geleden aan race motoren gewerkt en wij gebruikten Reynold 531 buis, wat ook werd gebruikt voor het featherbed frame van de Norton Manx racers.

De schetsplaten maakten we van vliegtuigaluminium.

Als er krachten op komen moet je geen staal 32 gebruiken, het mag wel wat sterker en taaier zijn.

Ik denk dat TS best wat aan je kennis zou kunnen hebben maar tegelijk denk ik dat hij aan deze reply helemaal niets heeft.

Jip/Janneke.
 
Mee eens dat vlambuis beter is maar dat was de vraag niet. Er is namelijk altijd iets beters te verzinnen.
Gasbuis is gemakkelijk te verkrijgen, gemakkelijk te buigen indien nodig, makkelijk te lassen en prima geschikt als subframe materiaal.
 
Hellracer was me net voor. Je moet ook kijken naar de mogelijkheden van de topicstarter. Die geeft aan dat hij met elektroden last en daar ook nog niet heel bedreven in is. Dan moet je niet met adviezen over dunwandige buis aankomen.
 
Hellracer was me net voor. Je moet ook kijken naar de mogelijkheden van de topicstarter. Die geeft aan dat hij met elektroden last en daar ook nog niet heel bedreven in is. Dan moet je niet met adviezen over dunwandige buis aankomen.


Nee ` dan moet je met het advies komen van afblijven! ..voordat er dooien vallen . B|
 
Laatst bewerkt:
Niet overdrijven, ik ben ook geen wereldlasser maar als je blijft nadenken en je de te gebruiken materialen een beetje handig kiest kun je ook met een eenvoudig pinnen apparaat prima hele leuke en veilige dingen bouwen.
We hebben het hier over een simpel subframe, een zadeldrager, meer niet.
Het is niet alsof hij een wolkenkrabber bouwt.
 
Niet overdrijven, ik ben ook geen wereldlasser maar als je blijft nadenken en je de te gebruiken materialen een beetje handig kiest kun je ook met een eenvoudig pinnen apparaat prima hele leuke en veilige dingen bouwen.
We hebben het hier over een simpel subframe, een zadeldrager, meer niet.
Het is niet alsof hij een wolkenkrabber bouwt.




Je weet het zeker ? :+
 
Niet overdrijven, ik ben ook geen wereldlasser maar als je blijft nadenken en je de te gebruiken materialen een beetje handig kiest kun je ook met een eenvoudig pinnen apparaat prima hele leuke en veilige dingen bouwen.
We hebben het hier over een simpel subframe, een zadeldrager, meer niet.
Het is niet alsof hij een wolkenkrabber bouwt.
Hallo je zit wel op het motor-forum he. O wee als je iemand niet tevreden houdt :')
 
Andre, als je beslist voor kwaliteisbuis kan je ook bij Kokkelink in Den Haag langsgaan, ik heb het idee dat je wel hier in de buurt woont
 
Ik denk dat als je jezelf boos maakt nog een heel mooi ding van een ikea keukenkrukje kan lassen

marius-kruk-zwart__0084459_PE211162_S4.JPG


Daarbij is het denk belangrijker hoe het aan je motor vastzit dan hoe het inelkaar zit...

Je wilt niet horen dat ze een motorrijder met zadel en kenteken bij gevonden voorwerpen brengen
 
Laatst bewerkt:
Kijk in den haag is goed te doen en daar werk ik zelf ook nog zelf.

Bij deze heb ik genoeg info gekregen om hier mee aan de slag te gaan.


En nee het wordt geen torenhoge duitse kont. Vindt dit zelf er ook niet uit zien.

Maar heb ook trouwens op het werk oud ijzer gevonden welke ik mee kan nemen om lekker op te oefenen met het lassen.

Want merk al wel dat het vaker doen van het lassen de lassen er steeds een klein beetje beter uit komen te zien. En vooral oefenen met de amp en 1,6 2.0 en moet nog proberen met 2,5 electrodes. Hoger ga ik niet want heb ook gelezen dat je daar krachtstroom voor nodig hebte en tevens brand je dan nog sneller door het metaal heen.

Maar bedankt iedereen voor de snelle en volledige reacties.
 
Kijk in den haag is goed te doen en daar werk ik zelf ook nog zelf.

Bij deze heb ik genoeg info gekregen om hier mee aan de slag te gaan.


En nee het wordt geen torenhoge duitse kont. Vindt dit zelf er ook niet uit zien.

Maar heb ook trouwens op het werk oud ijzer gevonden welke ik mee kan nemen om lekker op te oefenen met het lassen.

Want merk al wel dat het vaker doen van het lassen de lassen er steeds een klein beetje beter uit komen te zien. En vooral oefenen met de amp en 1,6 2.0 en moet nog proberen met 2,5 electrodes. Hoger ga ik niet want heb ook gelezen dat je daar krachtstroom voor nodig hebte en tevens brand je dan nog sneller door het metaal heen.

Maar bedankt iedereen voor de snelle en volledige reacties.


Heel verstandig ` want je moet leren in je smeltbad te zien of je slakinsluiting hebt of dat je het schoon achter laat ..in dit geval was Mig/tig lassen simpeler dan heb je dat probleem
niet .

succes met las km`s maken ... ;)
 
Goed schoon werken, mooie V slijpen en dichtlassen dan weet je zeker dat alles door en door gelast is.
Koop goede electrodes, hou ze goed droog (op de verwarming) en oefen veel. Slijp lassen door en inspecteer je werk.

Ik heb zelf een zijspan gebouwd uit gasbuis, je wil niet weten hoe vaak ik in het begin een las opnieuw gedaan heb.
 
Wat voor staal zou er voor het fabrieksframe gebruikt zijn? Ook niet iets heel bijzonders lijkt me?
Massaproductie zoals bij Honda is heel wat anders als mijn Chromo frame van de Moto Martin. Ik heb weleens een oud Suzuki frame door geslepen en daar zat ook gewoon een overdwarse lasnaad in.
 
Wat voor staal zou er voor het fabrieksframe gebruikt zijn? Ook niet iets heel bijzonders lijkt me?
Massaproductie zoals bij Honda is heel wat anders als mijn Chromo frame van de Moto Martin. Ik heb weleens een oud Suzuki frame door geslepen en daar zat ook gewoon een overdwarse lasnaad in.


Stelde inderdaad geen zak voor, en ze waren vaak ook nog belabberd in elkaar gebakt . O-)
 
Hoppa,

Altijd fijn zo'n topic over materiaal en constructiemethodes voor een frame _O- Inderdaad een hoop onzin en/of halve waarheden.... Discussie is al vaker aan de orde geweest en men heeft hier soms de neiging om nogal paniekerig te doen als je zelf iets wil maken en nog geen pro bent.

Ik denk trouwens dat TS bij geen enkele Nederlandse bouwmarkt stalen buizen kan vinden die NIET geschikt zijn om een subframe van te maken.... Staal (ook in legering S235) is zo belachelijk sterk dat als de constructie (vorm) en verbindingen (laswerk) ook maar een beetje in de buurt van OK komen het stevig genoeg zal worden.

Verder wordt er sterkte en constructie geroepen, maar daar wordt even een belangrijk begrip "stijfheid" bij vergeten.... heeft er ook mee te maken.

Maargoed, als TS even een potloodschetsje in het topic mikt van zijn plannen wordt er een hoop duidelijk. En voorzien we hem van gratis en heel fijn advies zodat hij een mooi subframe aan zijn brommer kan knutselen :t

:W

Later,

Loek
 
Hoppa,

"stijfheid"

Loek

Loek, men heeft het best wel eens over de vormgeving en de (vormvaste) driehoek, het is dus wel degelijk gemeld zonder direct het woord stijfheid te gebruiken.
:t

.
Hoofdzakelijk een constructie maakt iets sterk en niet het materiaal.

Maak die kont, test of het stevig is en zo niet, dan las je er een extra dwars-buisje of driehoekje bij.

.

Maar zelfs van karton kan je een brug ontwerpen als je er maar voldoende materiaal, en/of een vernuftige constructie van maakt................ :?

Je zit er op, hebt een overspanning van 30cm en een schoor onder je kont.


Focus dus niet alleen op de kwaliteit van het materiaal, maar zeker net zoveel op de sterkte van het ontwerp...

ligt er aan wat je wilt overspannen en of je ergens een mooi driehoekje wegzet.



:W Ik denk dat ik ze nognieteens allemaal heb
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een zijspan gebouwd uit gasbuis, je wil niet weten hoe vaak ik in het begin een las opnieuw gedaan heb.

Hoezo dan? Bleef het gas lekken???

Maarreh, ik ken eigenlijk alleen maar koper en kunststof gasbuis, en in de industrie de dikwandige ijzeren pijp, eigenlijk hetzelfde als de dikwandige CV pijp. Bedoel jij die verzinkte of vernikkelde stalen buis, dunwandig? Die ook voor de CV Thuis gebruikt wordt?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan