Welke buizen gebruiken voor frame

psycho994

Die hard MF'er
7 sep 2005
813
18
Zoetermeer
Goeden dag mede motorrijders.

Ik heb even een vraag over wat voor buizen ik moet gebruiken om mijn frame aan te passen.

ik ben bezig om een cb 1 streetfighter te maken en wil de kont verhogen.

Wat voor buiswerk kan ik hier voor het beste gebruiken. het originele frame is 23 mm

en waar zou ik die kunnen kopen. Zag nemelijk dat in de bouwmarkt hier niet al te veel ronde ijzeren buizen te koop waren.
 
Misschien nog wel van aluminium Koker en profielen, dan zit je niet aan rond vast...

Moet ook stark genoeg zijn want ze maken er vliegtuigen van die 8, 9, 10 G trekken
 
Mijn vader laste bijna 40 jaar geleden zijn eerste racezijspan van een oud lediekant in elkaar en die rijdt nog steeds in de classics, dus er kan een hoop met pisbakkenstaal. Met een beetje boerenverstand kom je een heel eind..hou ongeveer dezelfde maat als origineel aan al is een maat als 25 of 1" 25.4mm waarschijnlijk makkelijker te vinden.
Ik ben nu met een bol d'or bezig daar heb ik geloof ik 25x2 standaard gelaste buis voor gebruikt omdat ik het heb liggen, maar dat is al sterker dan eigenlijk nodig.
Google even op ijzer of metaal shop of iets dergelijks of loop een lokale ijzerhandel of constructiebedrijf in.
Je maakt iets gauw veel sterker dan het orgineel ooit geweest is.
 
Laatst bewerkt:
Misschien nog wel van aluminium Koker en profielen, dan zit je niet aan rond vast...

Moet ook stark genoeg zijn want ze maken er vliegtuigen van die 8, 9, 10 G trekken
Los van dat de bouwmarkt absolute troep verkoopt. Het is thuis met je normale gereedschap vrijwel niet te verwerken. Je kunt het niet buigen, zetten, lassen of klinken. De TS heeft het al aangegeven, zijn capaciteiten reiken tot een slijptol en een elektrode.

Nu ben ik in de omstandigheden geweest dat ik aan vliegtuigen gewerkt heb. Ik kan je vertellen dat de gefreesde delen die een F16 bij elkaar houden niet bij de bouwmarkt vandaan komen. Zelfs het materiaal van een verkeersvliegtuig dat bij 1,5G uit elkaar flikkert is exotischer.

Gewoon gasbuis, de constructie maakt het sterk en het gewicht maakt niet uit.
 
Gasbuis wordt gedimensioneerd op binnenmaat.
1/2" gasbuis heeft een buitendiameter van 21,3 en een wanddikte van 2,65. Meer dat sterk genoeg. Ik zou zelf eigenlijk een maatje kleiner gaan (3/8")

Stalen gasbuis | Leidingen | Installatiemateriaal | Warmteservice

Ik dacht altijd dat een buis een "gasbuis" is omdat de buitenmaat precies goed is om schroefdraad op te snijden in de maten van G schroefdraad. Dus 1/2 inch gasbuis is de goede maat om 1/2"G draad op te snijden.

Voor het gebruik (doorvoer van gas) is het inderdaad logischer om de binnenmaat van de pijp te nemen.

Maar met 21,3 en 2x de wanddikte van 2,65 eraf kom je op 16mm binnenmaat. De maataanduiding van de pijp en de bijbehorende schroefdraad komt dus niet 1 op 1 van de binnenmaat af?
 
Dan zou je voor dat subframe ook nog met knel of krimpkoppelingen kunnen werken... Het ziet er niet uit, maar lekken doet het niet en het opent een perspectief om kee-klamp's te gaan gebruiken...
 
Ik zou voor het subframe met HE180B profielen werken en die door een gecertificeerd lasser in elkaar laten zetten.
Dat houdt altijd zelfs als je duo aan de forse kant is en het geeft een gave industriele / retro look aan je bike.

Of bij SIF een paar meter buis halen. Voeldoet qua sterkte ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht altijd dat een buis een "gasbuis" is omdat de buitenmaat precies goed is om schroefdraad op te snijden in de maten van G schroefdraad. Dus 1/2 inch gasbuis is de goede maat om 1/2"G draad op te snijden.

Voor het gebruik (doorvoer van gas) is het inderdaad logischer om de binnenmaat van de pijp te nemen.

Maar met 21,3 en 2x de wanddikte van 2,65 eraf kom je op 16mm binnenmaat. De maataanduiding van de pijp en de bijbehorende schroefdraad komt dus niet 1 op 1 van de binnenmaat af?
Als we het over buis hebben in duims maten dan is 1" 34mm
Als je buis besteld in 1" maakt de echte maat niet uit, de koppelingen uit het zelfde systeem zullen altijd het zelfde formaat hebben, of het nu 25 of 34mm is

Voor steigerbuis, om 1 voorbeeld te noemen zijn een aantal van de beschikbare maten 42,4 mm, 48,3 mm en 60,3 mm, respectievelijk 1 1/4, 1 1/2 en 2 duims
Duims en dus niet inch. Want 2 inch is 50,8. Met halven kom je dan niet op 60 uit, zo weet je dat de maat 2" niet inch maar duims is.

Zie ook deze link
 
Als we het over buis hebben in duims maten dan is 1" 34mm
Als je buis besteld in 1" maakt de echte maat niet uit, de koppelingen uit het zelfde systeem zullen altijd het zelfde formaat hebben, of het nu 25 of 34mm is

Voor steigerbuis, om 1 voorbeeld te noemen zijn een aantal van de beschikbare maten 42,4 mm, 48,3 mm en 60,3 mm, respectievelijk 1 1/4, 1 1/2 en 2 duims
Duims en dus niet inch. Want 2 inch is 50,8. Met halven kom je dan niet op 60 uit, zo weet je dat de maat 2" niet inch maar duims is.

Zie ook deze link

Ik geloof niet dat ik je volg, want bij mijn weten zijn duimen hetzelfde als inches (").

Hoe ik het geleerd heb (althans hoe ik het onthouden heb);
Buis in duimse maten zijn zoals hellracer al aangeeft gebaseerd op binnenmaten. De echte die-hards noemen dit pijp i.p.v. buis. Inderdaad geschikt om (buiten)draad op te snijden waarbij de draadmaataanduiding dus ook weer gerelateerd is aan de binnendiameter van de pijp. G1" draad is dus geen 25,4mm. Omdat er dus draad gesneden moet kunnen worden ligt de buitendiameter dus vast. Vervolgens is men door de jaren heen met verschillende staalkwaliteiten etc. en o.a daardoor ook met wanddiktes gaan variëren waardoor de binnendiameter dus niet meer overeenkomt met de maataanduiding. Al met al heel overzichtelijk dus _O-

Edit; en bij de wat grotere maten (boven 12" geloof ik) wordt wel weer de buitenmaat genomen :? :t
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat ik je volg, want bij mijn weten zijn duimen hetzelfde als inches (").

Hoe ik het geleerd heb (althans hoe ik het onthouden heb);
Buis in duimse maten zijn zoals hellracer al aangeeft gebaseerd op binnenmaten. De echte die-hards noemen dit pijp i.p.v. buis. Inderdaad geschikt om (buiten)draad op te snijden waarbij de draadmaataanduiding dus ook weer gerelateerd is aan de binnendiameter van de pijp. G1" draad is dus geen 25,4mm. Omdat er dus draad gesneden moet kunnen worden ligt de buitendiameter dus vast. Vervolgens is men door de jaren heen met verschillende staalkwaliteiten etc. en o.a daardoor ook met wanddiktes gaan variëren waardoor de binnendiameter dus niet meer overeenkomt met de maataanduiding. Al met al heel overzichtelijk dus _O-

Edit; en bij de wat grotere maten (boven 12" geloof ik) wordt wel weer de buitenmaat genomen :? :t
het kan wel gebasseerd zijn op de binnenmaat maar voor alle toepassingen waarbij er niets doorheen stroomt is er weinig tot geen waarde bij de binnenmaat en heb je de buitendiameter nodig.
voorbeeld: constructiestaal 1", in mm is die 33.7 x 3.25. trek je de wanddikte er vanaf houd je nog 27.2mm over. dat komt nog steeds niet overeen met het verhaal dat de binnenmaat dan de inchmaat zou moeten zijn.
nog een, steigerbuis 1", 33.7 x 2.65.
gasbuis, 1", 33.7 x 3.25

er is vast buis te krijgen wat wel aan het gestelde voldoet maar al deze voorbeelden laten zien dat het niet simpel binnendiameter in inch plus wanddikte is.

het werkt dus niet gelijk voor alle soorten buis, sommige hebben wel inch maten waarbij de maat de buitendiameter is.
link
En Psycho wilde alleen maar weten met wat voor een stukkie pijp hij het zitje van zijn motor kan verhogen....... |(
welkom op MF :+
 
het kan wel gebasseerd zijn op de binnenmaat maar voor alle toepassingen waarbij er niets doorheen stroomt is er weinig tot geen waarde bij de binnenmaat en heb je de buitendiameter nodig.
voorbeeld: constructiestaal 1", in mm is die 33.7 x 3.25. trek je de wanddikte er vanaf houd je nog 27.2mm over. dat komt nog steeds niet overeen met het verhaal dat de binnenmaat dan de inchmaat zou moeten zijn.
nog een, steigerbuis 1", 33.7 x 2.65.
gasbuis, 1", 33.7 x 3.25

er is vast buis te krijgen wat wel aan het gestelde voldoet maar al deze voorbeelden laten zien dat het niet simpel binnendiameter in inch plus wanddikte is.

het werkt dus niet gelijk voor alle soorten buis, sommige hebben wel inch maten waarbij de maat de buitendiameter is.
linkwelkom op MF :+

Met gebaseerd op bedoel ik dus; vroeger overeenkomend met een bepaalde binnenmaat (en bijbehorende buitenmaat). Nu komt de inchAANDUIDING alleen nog overeen met die bepaalde buitenmaat. Volgens mij, in sommige gevallen, en soms ook niet idd :+
 
Dan moet je een geleiderail bouwen. Bij voorkeur van duimse verzinkte buis als staanders met een gegolft profiel erboven en motorfiets geleide planken er onder.
Wat voor soort hout zullen we die planken eens maken?
 
Heb een paar keer een Muz Skorpion gehad,die hadden een achterframe van 7kg.Lomp zware Oost-Duitse makelij.Heb toen van rvs hydrauliekbuis 15mm een frampje gemaakt van amper 1,5kg.
Wel een éénzitter uiteraard.
 
Als we het over buis hebben in duims maten dan is 1" 34mm
Als je buis besteld in 1" maakt de echte maat niet uit, de koppelingen uit het zelfde systeem zullen altijd het zelfde formaat hebben, of het nu 25 of 34mm is

Voor steigerbuis, om 1 voorbeeld te noemen zijn een aantal van de beschikbare maten 42,4 mm, 48,3 mm en 60,3 mm, respectievelijk 1 1/4, 1 1/2 en 2 duims
Duims en dus niet inch. Want 2 inch is 50,8. Met halven kom je dan niet op 60 uit, zo weet je dat de maat 2" niet inch maar duims is.

Zie ook deze link


Duim is sinds 1959 absoluut en exact het zelfde als een inch.

je hebt het over binnenmaten en buitenmaten.

Groet, Spuit ellef :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan