Welke chopper te kiezen

Bluedog

MF'er
9 nov 2008
218
0
Deventer
Dag mederijders,

momenteel ben ik de eigenaar van een GTR1000 uit '88. Deze zou ik gaan gebruiken voor woon-werkverkeer, en dat is niet echt meer nodig, dus ik ben mij aan het orienteren op een leuke chopper. De bedoeling is dan om er vooral voor de lol mee te rijden, en af en toe mee naar het werk. De GTR is toch wat log voor mijn doeleinden, en de kuip heb ik niet echt meer nodig.

Nu heb ik nog nooit op een chopper gereden, dus ik weet nog niet zoveel over de punten waar ik op moet letten. Uiteraard heb ik al wel gekeken op dit forum en de ShadowMC site.

Van de week zag ik een mooie Shadow VT600 uit '99, en een VT1100 uit '92. Deze zaten beiden wel lekker, althans in de showroom.

Linkjes:
http://motorcity.onlinevoorraad.nl/s10118509bf0d4855b19d364066feb287/detail.html?sid=1935492

http://motorcity.onlinevoorraad.nl/s1f9ad7d3e3cd0c6359e3b3a24a020538/detail.html?sid=2046035

De VT 600 is nog zo goed als nieuw, met 6800 km op de teller. Is dit een reeële vraagprijs? Komt 6 maanden garantie op en ze geven hem nog een beurt die 250 eurie moet kosten. Ik zie er niet zoveel staan nu op Marktplaats, dus prijsvergelijking is lastig.

Nu wilde ik jullie vragen waar ik op moet letten bij de keuze. Een paar punten die ik belangrijk vind:
- Rij- en zitcomfort, ik ben 1.86m.
- Degelijk en niet te hoge onderhoudskosten
- Hoge top hoeft niet, maar een beetje sportief mag ie wel zijn.
- Waardevastheid

Uiteraard ga ik op de hierboven genoemde choppers een ritje maken, maar ik was benieuwd welke moteren/merken/types nog meer aan mijn eisen voldoen. Ik heb begrepen dat Honda's sowieso goed in elkaar zitten, maar er zijn vast nog meer smaken.

Ik ben al een jaar of 9 in het bezit van een motorrijbewijs, dus het hoeft niet persé een kleine lichte fiets te zijn, maar het mag wel. Beetje vermogen op zich is natuurlijk ook niet weg.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt! :9
 
Laatst bewerkt:
Of het goed zit, daar kan ik alleen maar op zeggen: testrijden.
Met 9 jaar ervaring zal ik voor de 1100 gaan. Ik ben bang dat de 600 nét niet is voor je. Jah hij kan 120, maar soms wil je net iets meer acceleratie. De 600 is ook nog eens best klein. De prijs is ok, mits in goede staat. Mp prijzen voor een pré 94 vt600 gaan tussen de 2000-3000 afhankelijk van staat. Een '99 (1 versnelling meer en grotere tank) zal wel iets boven de 3000 gaan.

Honda zijn goed en degelijk in het algemeen. Onderhoudsarm. Ik kan alles op mn shadow zelf doen behalve waar ik speciaal gereedschap nodig heb (lees: banden leggen, voorvorkpoten uit elkaar schroeven en) Ik dacht overigens dat de 1100 met cardan komt, wel zo onderhoudsvriendelijk.
 
Of het goed zit, daar kan ik alleen maar op zeggen: testrijden.
Met 9 jaar ervaring zal ik voor de 1100 gaan. Ik ben bang dat de 600 nét niet is voor je. Jah hij kan 120, maar soms wil je net iets meer acceleratie. De 600 is ook nog eens best klein. De prijs is ok, mits in goede staat. Mp prijzen voor een pré 94 vt600 gaan tussen de 2000-3000 afhankelijk van staat. Een '99 (1 versnelling meer en grotere tank) zal wel iets boven de 3000 gaan.

Honda zijn goed en degelijk in het algemeen. Onderhoudsarm. Ik kan alles op mn shadow zelf doen behalve waar ik speciaal gereedschap nodig heb (lees: banden leggen, voorvorkpoten uit elkaar schroeven en) Ik dacht overigens dat de 1100 met cardan komt, wel zo onderhoudsvriendelijk.

Onderschrijf bovenstaand verhaal compleet, ik zou zeker voor de VT 1100 gaan en de VT 600 laten staan, voor die 400/500 die je er meer voor betaald krijg je wel een veel pittiger motortje. De 600 geeft mij altijd een beetje het opgevoerde brommer gevoel. De VT 1100 heeft trouwens idd cardan.
 
Ook ik ga mee met bovenstaand verhaal. Ik heb zelf altijd r1 gereden en dit jaar overgestapt op een cruiser. Mijn vrouw had een intruder 700 en het reed heerlijk, alleen reed ik in veel te hoge toeren. Dus gekeken voor een zwaardere cruiser en het is een wildstar geworden en deze heeft 1600cc. Beste keuze geweest die ik kon maken. Voor dat extra geld heb je extra vermogen en ondanks dat je amper hard rijd met zo'n motor maakt dat extra vermogen het rijden een stuk fijner als wanneer ik bijvoorbeeld voor een chopper had gekozen met 650cc.

Veel succes met de keuze en vergeet niet te vermelden voor welke je bent "gevallen".
 
ik heb zelf een 600 maar als ik weer zou kiezen zou ik ook de 1100 de 600 is prima voor beginner ik was zelf beginner en wil wel een zwaardere , de 600 is standaard klein ik heb al aardig verbouwd forwards controle en breder stuur enz


gr ab
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga inderdaad lekker testrijden, want dan krijg je natuurlijk pas echt het gevoel van de motor. :]

Jullie verhaal klinkt logisch, en ik zat zelf ook wel over het verschil in vermogen te denken. Een beetje vermogen op zich is natuurlijk wel praktisch. Nu is die 1100 die ik zag niet de enige, maar deze is toevallig uit 1992. Zijn er dan nog zaken waar ik bij een motor van die leeftijd op moet letten? Hij wordt met garantie afgeleverd, maar het is prettig om een beetje kennis van zaken te hebben als je gaat proefrijden en evt onderhandelen. Die 600 is echt nog spik en span, dus daar verwacht ik weinig bijzonderheden bij, maar de 92'er is toch al wat ouder en had geloof ik 25000 km op de teller.

Maakt het nog veel uit qua verbruik als je de 600 en 1100 met elkaar vergelijkt? Uitgaande van een rustige rijstijl.

En zijn er voor zover jullie weten nog andere motoren en types die evt ook interessant zijn voor mij? Ben natuuurlijk aan t rondkijken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, zoveel keus is er. :9~
 
vergeet de midrange cruisers met bijvoorbeeld 800 cc niet, wat goedkoper vaak en trekken nog best aardig door. rij zelf de suzuki intruder volusia... bevalt prima. tevens cardan dus redelijk onderhoudsvrij.
 
Maakt het nog veel uit qua verbruik als je de 600 en 1100 met elkaar vergelijkt? Uitgaande van een rustige rijstijl.

Qua verbruik: 1100; 1 op 18/20
600; 1 op 20/23

Verder is er eigenlijk weinig bijzonders waar je op moet letten bij die Honda's, allemaal superdegelijk...en 25000 is echt niet veel voor een motorfiets uit 92, en ook niet voor een VT 1100, moet je zeker nog wel 100000 bij op kunnen rijden, mits je m juist onderhoud en niet compleet aftrapt
 
25000 km is helemaal niets. Ik zou niet doodstaren op een lage km stand, maar of alles goed is onderhouden.
Waar je op moet letten is het normale slijtage gedrag: banden, ketting etc en alle optische kwalen: geen schade, geen niet passende bouten, afwijkende boutkoppen, roest en verweerd alu etc.

Ik meen dat een 1100c sommige modellen last hadden van koppelingsplaten. Dit klinkt erger dan dat het voorkwam. kijk even of de versnelling goed in alle versnellingen valt. Meer info op shadowmc.nl. Op het forum staat een uitgebreid topic over de 1100c.


succes.
 
Weer bedankt voor de info. Ik ga weer even verder rondkijken. T is nu vooral een kwestie van lekker veel rondsnuffelen en straks proefritjes maken. Ik hou jullie op de hoogte *D
 
neem een honda supermagna bj.1987 of 1988 dan heb je veel plezier aan en rijdt ook nog sportief en goedkoop in onderhoud.neem wel 1 met dragpijpen voor de sound 8-)
 
Hoi Kolhon, ook bedankt voor je reactie. Ik heb even gekeken, maar da's niet helemaal mijn smaak. Al moet ik zeggen dat ze er wel stoer uitzien :P Ik vind op dit moment de Shadows en Virage wel mooi. Maar dat zijn eerlijk gezegd ook de enigen die ik al echt goed live heb bekeken :)
 
Qua verbruik: 1100; 1 op 18/20
600; 1 op 20/23

Verder is er eigenlijk weinig bijzonders waar je op moet letten bij die Honda's, allemaal superdegelijk...en 25000 is echt niet veel voor een motorfiets uit 92, en ook niet voor een VT 1100, moet je zeker nog wel 100000 bij op kunnen rijden, mits je m juist onderhoud en niet compleet aftrapt

Als je gaat rekenen komt dat neer op zo'n 1500 km per jaar, en da's inderdaad erg weinig natuurlijk. Ik leg de lat dan ook bij 30000 km, tenzij ie wel heel erg mooi is, dan vindt ik een iets hogere km stand ook ok. Maar hangt natuurlijk van het totaalplaatje af.

Ik zag trouwens dat je in apeldoorn woont. Heb je ervaring met chopperdealers daar in de buurt? Ik heb tot nu toe gekeken bij motorcity, maar ik las dat Streppelman in Vaassen ermee ophoudt. Die heeft nu heel wat aanbiedingen. Heb je daar ooit ervering mee opgedaan of gehoord? Ik wil natuurlijk wel n goed bedrijf vinden :P
 
Wat is dat toch, dat gezeik over kilometerstanden. Koop liever een motor die regelmatig gebruikt is en goed onderhouden, dan een motor die 10 x per jaar 20 kilometer gereden heeft.
 
De kmstand is soms niet heel belangrijk denk ik. Maar ja, als je kunt kiezen uit motoren die wellicht allemaal goed zijn onderhouden, dan ga je toch eerde rvoor die met de minste kilometers denk ik. Maar als een fiets meer kilometers heeft, maar er beter uitziet zou ik die ook eerder kiezen inderdaad. Het is voor mij gewoon één van de criteria waar ik rekening mee houd :Y
 
801304


is deze niets voor u.

vr gr
Robin
 
Pak gewoon om rustig aan te beginnen een intruder LC 1500 (rijden bejaarden ook op en staan voor weinig te koop)

Wil je nadien wat sportiever gaan rijden, koop een VS 1400 en zoek en zoek de VS club, is leuk, en goed, en rijdt super, goede wijn behoeft geen krans. maar voor de VS gasten is er ook nog eens gratis ondehoudt in Steenwijk, moeite waard om je in te verdiepen.

Verder voor mij geen aandacht waard, indien ja, dan kom je vanzelf in Steenwijk terecht.
 
Hulzie zegt het al: koop een Intruder :]
Alleen zou ik die 1500 overslaan en gelijk voor de 1400 gaan. 8-)

Die zijn oerdegelijk, snel zat en onderhoudsarm.
Heb er zelf ook eentje, ik spreek dus uit ervaring.
 
En kwaliteit en VS 1400

Die met de hoogtse kilometerstand nog rijdend en ongereviseerd in Nederland.

212.000 km!

Net nog bij eentje bij 175.000 een ruilblok geplaatst.

Mijn eigen nieuwe aankoop heeft nog maar 6380 km gedraaid!
Is nog helemaal standaard, liep ik tegen aan, van iemand die te oud werdt, en kreeg ik in de vingers voor 2250 euro http://picasaweb.google.nl/henk.hulzie/Intruder (dit is hem) en we hebben er twee, mijn vrouw rijdt ook op een 1400, daarnaasy heb ik een keer een 750 zelf gebouwd dat is http://members.lycos.nl/shy34/Bredeviper (dez) de 1400 van mijn vrouw ga ik ook zo maken alleen dan met en 330 achterbandje en andere achterbrug dus.
 
En kwaliteit en VS 1400

Die met de hoogtse kilometerstand nog rijdend en ongereviseerd in Nederland.

212.000 km!

Net nog bij eentje bij 175.000 een ruilblok geplaatst.

Mijn eigen nieuwe aankoop heeft nog maar 6380 km gedraaid!
Is nog helemaal standaard, liep ik tegen aan, van iemand die te oud werdt, en kreeg ik in de vingers voor 2250 euro http://picasaweb.google.nl/henk.hulzie/Intruder (dit is hem) en we hebben er twee, mijn vrouw rijdt ook op een 1400, daarnaasy heb ik een keer een 750 zelf gebouwd dat is http://members.lycos.nl/shy34/Bredeviper (dez) de 1400 van mijn vrouw ga ik ook zo maken alleen dan met en 330 achterbandje en andere achterbrug dus.

Da's nu echt een plaatje! Zoiets zoek ik idd. Dus de intruder komt ook op het lijstje te staan :P Je moet natuurlijk ook wat mazzel hebben bij je zoektocht hé ;)
 
Als straks de bouw in Maart niet weer opstart zoals andere jaren, komt ook weer heel veel los voor dump prijzen.
 
Ik hebgisteren op een VT600 en 1100 gereden. De 600 is idd niets voor mij. Veel te onrustig en inderdaad te weinig trekkracht naar mijn zin. Ook voelde hij wat klein al, al zat ie best lekker. De 1100 is meer mijn ding. Lekker geluid en voelt ook aan als een forse motor. Ik moet wel erg wennen aan de vibraties als je optrekt, maar ik heb begrepen dat dat bij de tweecilinder hoort. Een scherm komt er wel op, want die rijwind de hele tijd is toch niets voor mij :P .

Volgende week staat er nog een proefrit met een 1400 intruder op de planning. Ik ben benieuwd :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan