Welke communicatiesets?

Martin@81

MF veteraan
14 feb 2002
2.982
2
Ik ben een beetje aan het kijken naar verschillende communicatiesetjes. Maar echt veel bruikbare info kan ik er nog niet over vinden.

Ik heb er wel eens meer naar gekeken. Toen was er één hele dure, maar wel goed. En twee goedkopere, wel prijzige maar ook erg goede. De rest was toen minder.

Iemand een idee welke merken dat zijn? Wat zijn de ervarginen van setjes? Ik heb iets gehoord van Kenwood, Alan en Beahr of zoiets.

TNX. :)
 
In de bovenste menubalk binnen dit scherm,
tusse faq | en | uitloggen staat:

zoeken

Vul daar het magische trefwoord in, en ziedaar
een overvloed aan informatie.

Ik kan je vertellen dat de prijzen van dergelijke sets
het laatste jaar best wel onderuit gegaan zijn.

Kan je ook vertellen dat goedkoop duurkoop is,
dat gemiddelde prijzen een gemiddelde tot goede
kwaliteit bieden.

Het echt goede spul is ook goed duur.
Afwegen wat je wilt dus.

De kwaliteit van de geluidsoverdracht hangt af
van voornamelijk de kwaliteit en de positie van
de microfoon.
Natuurlijk geldt dit (met name de positie) ook voor
de luidsprekers.
Een en ander in combinatie met de helmen en de motor
(wel/geen ruit, hoogte ervan)

Sterkte!


Edit:
Zoeken op:
communicatie
PMR
 
In de bovenste menubalk binnen dit scherm,
tusse faq | en | uitloggen staat:

zoeken

Vul daar het magische trefwoord in, en ziedaar
een overvloed aan informatie.

Ik kan je vertellen dat de prijzen van dergelijke sets
het laatste jaar best wel onderuit gegaan zijn.

Kan je ook vertellen dat goedkoop duurkoop is,
dat gemiddelde prijzen een gemiddelde tot goede
kwaliteit bieden.

Het echt goede spul is ook goed duur.
Afwegen wat je wilt dus.

De kwaliteit van de geluidsoverdracht hangt af
van voornamelijk de kwaliteit en de positie van
de microfoon.
Natuurlijk geldt dit (met name de positie) ook voor
de luidsprekers.
Een en ander in combinatie met de helmen en de motor
(wel/geen ruit, hoogte ervan)

Sterkte!


Edit:
Zoeken op:
communicatie
PMR

Oh dat wist ik nog niet, ben hier ook maar net... O-)

http://www.motor-forum.nl/forum/search.php?searchstr=communicatie&condition=and&on=topictitle&topicstarter=&user=&sortdir=desc&sortby=datelastpost&forum=&maxagetype=lastpost&maxagetopic=&topicstatus=any (zoeken)

Hier staat wel wat, maar niet wat ik zoek. Sowieso geen merkenlijst. Een beetje merken en duur of goedkoop, dan weet ik waat ik op internet verder naar kan zoeken. Doel is dus een idee van prijs, merken en kwaliteit onderling te krijgen.

Volgende post graag wel nuttig. }) (Kijk als je nou met zoiets komt: http://faq.f650.com/FAQs/IntercomFAQ.htm ;) )

Kenwood = ?
Baehr = duur?
Alan = ?
Cobra = waardeloos
 
Laatst bewerkt:
Enkele jaren geleden een ALAN setje gekocht.
Heb je geen moer aan! In de tuin met helm op hebben we perfecte ontvangst.
Op de motor hebben we bij 50 kmh al problemen.
We gebruiken de setjes nu als we met twee auto's op pad zijn.

Het is heel belangrijk dat je helmgeluiden e.d. kunt elimineren.
Wij hebben een vaste microfoon in de helm geplakt. Werkt niet, je hebt dan de microfoon tussen je lippen zitten, Luidsprekertjes in de helm werkt ook niet echt als je helm veel kabaal maakt.
Ik zou kiezen voor een microfoon op een staaf, of voor een keelmicrofoontje.
En oordopjes als luidsprekertjes. Die nemen vast een deel herrie van buiten weg.

Over de zender en ontvanger hoorde ik laatst iemand vertellen dat je die in het zakje op de mouw van je jas het beste resultaat geeft. Maar dan moet je natuurlijk wel zo´n zakkie hebben....

Kortom er is nog veel uit te zoeken.
Misschien heb je hier wat aan.

Groet, Motorbeer
 
Budget? Geen idee. Ik rekende op 400 euro per persoon, maar blijkt al veel goedkoper te kunnen.

Inbouw of portable maakt mij niet zo veel uit. Als de kwaliteit van inbouw zo erg veel beter is dan portable is de keuze makkelijk, mits er ruimte te vinden is op de motor.

Dus als het het geld waard is maakt het niet zo heel veel uit, maar er zijn grenzen.

Verder hoor ik juist wel goede dingen over Alan, misschien hangt het ook veel van de headset af?

Ik heb uitgevonden dat je PMR en LPD hebt. Daarnaast nog gewoon CB oftewel 27-mc. Verschil in bruikbaarheid en bereikbaarheid is mij nog niet helemaal duidelijk. Dit zouden wel de enige zijn die zonder vergunning te gebruiken zijn.
 
De enige die echt perfect werken zijn de vaste sets van Baehr, tot 200 per uur verstaanbaar (zelf getest), maar wel duur.
Alles met losse porto's is bagger om op een motor te gebruiken.
De sono heten die......kijk even bij de hobbyist.
 
De enige die echt perfect werken zijn de vaste sets van Baehr, tot 200 per uur verstaanbaar (zelf getest), maar wel duur.
Alles met losse porto's is bagger om op een motor te gebruiken.
De sono heten die......kijk even bij de hobbyist.

De Sono:
Dit is een op 12 volt werkend verbindingskastje met versterker waarop een LPD of PMR zender kan worden aangesloten. Tevens zit hierop, als enige van alle zendinstallaties, de bekende intelligente radioingang van Baehr waarop een radio; walk- of discman kan worden aangesloten. Verder wordt hierbij geleverd een echte Baehr helminbouwset en de waterdichte zendknop en aansluitkabels om een LPD of PMR zender aan te sluiten. Door de versterker in het verbindingskastje en de goede helminbouwset is de verstaanbaarheid van de zender goed tot ongeveer 150 km/uur. De reikwijdte is als eerder omschreven bij de PMR/LPD zenders. Doordat de microfoon en speakers gevoed worden door de 12V van het verbindingskastje, gebruikt de PMR zender minder stroom (batterijen) dan met een head-set van andere leveranciers.

Dit is toch niet zelf de zender? Dus niet compleet... Of begrijp ik het verkeerd.
 
Bij Motoport (en vast ook bij andere winkels)
wordt Autocom verkocht. Schijnt ook erg goed te zijn.
Geen idee van prijzen...

Als je niet al te lawaaierige helmen hebt en een
flinke tijd uittrekt om te oefenen met de juiste positie
van de microfoon en de luidsprekers,
en niet verwacht met elkaar te kunnen praten (anders dan
alleen "LINKS!" ofzo) boven de 100 a 120 km per uur,
dan kom je met een set van ongeveer 200 euro een heel eind.

Als de antenne niet helemaal weggestopt is in een jaszak
(binnenzak) dan werkt het inderdaad beter.
 
Ja sorry die naam klopt inderdaad niet, ze hebben tegenwoordig een pmr zender met losse externe antenne, hoe die heet weet ik dan zo even niet.
Maar die worden verkocht per motor met alle bekabeling en 1 headset voor ongeveer 450 euro uit mijn hoofd.
Heel het spul zit in een waterdichte aluminium behuizing ter grootte van een pakje shag, en werkt echt heel goed.
Het merk is wel Baehr.
 
Budget? Geen idee. Ik rekende op 400 euro per persoon, maar blijkt al veel goedkoper te kunnen.Ga niet te goedkoop, met name setjes die niet werken met accus maar met penlite batterijen werken over het algemeen slecht. Voorbeelden van goede portofoons is de Kenwood TK3101, rond de 200euro, zonder kabels. TK3101 kunnen vaak gevoed worden door de motoraccu, die goedkopere niet.

Inbouw of portable maakt mij niet zo veel uit. Als de kwaliteit van inbouw zo erg veel beter is dan portable is de keuze makkelijk, mits er ruimte te vinden is op de motor.Inbouw is meestal beter. Bijvoorbeeld de Baehr Capo. Maar de Baehr Capo is alleen voor bike-to-bike en kost 500 euro per unit. Een alternatief, waar ik aan denk te kopen, is de MIP-200 van IMC. Net als Baehr Capo is dit een inbouwunit met ingebouwde PMR zender die gevoed wordt via de motoraccu. De MIP heeft als bijkomend voordeel dat hij kan worden gebruikt als rijder/bijrijder intercom (vol-duplex zoals bij de telefoon). De Baehr Capo heeft hiervoor een extra unit nodig, a 300 euro.

Dus als het het geld waard is maakt het niet zo heel veel uit, maar er zijn grenzen.De MIP-200 is 300 per unit, dus je bent voor 600 euro klaar.

Verder hoor ik juist wel goede dingen over Alan, misschien hangt het ook veel van de headset af?Alan is goedkope troep, werkt op batterijen en heeft lullige headsets, verstaanbaar tot ongeveer 50km/u

Ik heb uitgevonden dat je PMR en LPD hebt. Daarnaast nog gewoon CB oftewel 27-mc. Verschil in bruikbaarheid en bereikbaarheid is mij nog niet helemaal duidelijk. Dit zouden wel de enige zijn die zonder vergunning te gebruiken zijn.Personal Mobile Radios zijn zendvergunning vrij en hebben een vrij grote radius, Low Power Device radios hebben weinig vermogen maar een veel betere geluidskwaliteit dan PMR. Voor 27MC of Citizen Band radios heb je een zendvergunning nodig.

Ik raad je dus de MIP-200(300 per unit) aan, of de Autocom PRO7 met Kenwood TK3101 portofoons (500 per unit). Baehr is ook 500 per unit, maar geen intercomfunctie.
 
Ben erg tevreden over mijn Kenwood set. Gebruik het als duo com. en motor motor com.

Zorg dat je een PMR koopt en geen LPD. De eerste heeft een sterker zendvermogen. Is dus ook duurder.

Verder kan je de functie VOX vergeten. Werkt niet op motor.

Laat je eens informeren door de mensen van GPS Notter, www.gps.nl

Die weten er veel van, hebben goede headsets (daar valt en staat het mee..) en weten wat werkt en wat niet.

Je zit met een beperkt zendvermogen. Daardoor kan het zendbereik nogal wisselen. Maar als duo set heb je daar geen enkel last mee. Motor - motor is lastiger, Soms is 150 meter veel, andere keer haal je enkele kilometers. De antenne uitklappen en het ding niet afschermen met lichaam of motor scheelt een boel.

iig, wij hebben er met 200 plus nog verstaanbaar geluid over gekregen. De kenwoods zijn erg mooi, solide en functioneel. NiMH Duracell packs gaan 3 dagen mee. Echt een aanrader. Ik meen 300 euro voor een set van 2 PMR's en headsets.




Succes met je keuze.
 
Laatst bewerkt:
gebruik nu al 10 jaar een intercom van beahr.
Niet kapot te krijgen.
Op de st1100 tot topsnelheid goed te verstaan 200+.
Alleen als je het spul ziet begrijp je niet dat het zo duur moet zijn.
Maar ik vind het elke gulden waard geweest !!
Ja toen waren het nog guldens.
 
'k heb zo'n simpel Alan-441 setje van Louis.de. Behalve dat het kabelwerk van slechte kwaliteit is (kabeltjes breken bij de connectoren) werkt het vrij aardig voor het geld dat ervoor betaald is. Zolang je maar niet de fout maakt om de volume-knop vol open te zetten en te gaan schreeuwen in de microfoon is het best te doen tot ongeveer 140 met gunstige wind, 100 met ongunstige wind. De verstaanbaarheid is bij die snelheden overigens onvoldoende voor een heel gesprek, maar 'ik moet plassen, maar pak de volgende pomp over 30km maar' en 'kijk nou, echte Milka-koeien' gaat nog wel. Voor mij is dat zat; ik heb er niet zo'n behoefte aan om de aandacht continu te splitsen tussen weg/motor en vriendin.

Batterijlevensduur is ook in orde; op vakantie toch een dikke 2 dagen. Langer niet geprobeerd; ik had 1 lader, en dit ging de ene dag op de ene porto, de andere dag op de andere.

Het enige lastige vind ik het weer overnieuw aansluiten na een pauze. 't is toch redelijk wat werk: portootje aanzetten, kabeltjes naar helm en ptt-knop aansluiten en langs stiekjes leiden en de overgebleven kabel wegfrotten in de zak waar ook de porto zit.
 
Heb PTT knop ingebouwd in PASS knop van het handvat met een SVHS kabel, werkt prima :9~

Porto´s hebben met mijn 1900 mAh batterijen idd ook genoeg stroompjes om 2 of 3 dagen uit te houden ! Volume niet op max. helpt ook een hoop idd.
 
'k heb zo'n simpel Alan-441 setje van Louis.de. Behalve dat het kabelwerk van slechte kwaliteit is (kabeltjes breken bij de connectoren) werkt het vrij aardig voor het geld dat ervoor betaald is. Zolang je maar niet de fout maakt om de volume-knop vol open te zetten en te gaan schreeuwen in de microfoon is het best te doen tot ongeveer 140 met gunstige wind, 100 met ongunstige wind. De verstaanbaarheid is bij die snelheden overigens onvoldoende voor een heel gesprek, maar 'ik moet plassen, maar pak de volgende pomp over 30km maar' en 'kijk nou, echte Milka-koeien' gaat nog wel. Voor mij is dat zat; ik heb er niet zo'n behoefte aan om de aandacht continu te splitsen tussen weg/motor en vriendin.

Batterijlevensduur is ook in orde; op vakantie toch een dikke 2 dagen. Langer niet geprobeerd; ik had 1 lader, en dit ging de ene dag op de ene porto, de andere dag op de andere.

Het enige lastige vind ik het weer overnieuw aansluiten na een pauze. 't is toch redelijk wat werk: portootje aanzetten, kabeltjes naar helm en ptt-knop aansluiten en langs stiekjes leiden en de overgebleven kabel wegfrotten in de zak waar ook de porto zit.
kep dezelfde , positieve , ervaring met de 441. oordopjes erbij en tot 100kmu gaat het best
 
Ik had de MIP-200 gekocht bij Conrad. Deze heeft bij mij nog nooit goed gefunctioneerd. Alles geprobeerd, ontstoorder, kabels anders bevestigd(storingen) maar het hield bij 60 km/u al op. dan die kwaliteit van de bekabeling, gammele stekkertje enzo.(mini din)

Het was zo'n zooitje bij Conrad, dat ze hem voor reparatie, na twee keer opsturen, hem kwijt waren. En geld terug gekregen gelukkig, (IPV. nieuw setje)

Ik zit nu te denken een autocom setje te kopen met een kenwood 3201. Kan met batterijen en op 12v.motor. Let wel op, de 3101 is niet compatible met goedkopere porto's (bv. alan enzo) Dit komt door de QT/DQT. Bij de nieuwe kenwood 3201 is deze functie waarschijnlijk uit te schakelen en dus werkzaam met andere merken. Past ook op de autocom setjes, maar ze zijn nog een stroomvoorziener aan het ontwikkelen die met de 3201 en de pro kit werkt.
 
Autocom hier. Dik in orde, zowel intercom met passagier, GSM-gebruik (niet zeiken: voor werk en ik stop) en muziek als voor bike-to-bike, met Kenwood zender.
€ 650, zonder inbouw. Moto 2000 in Gent.
 
Kijk hier even www.gps.nl

Onder motorintercom kun je alles vinden over Beahr en Autocom en nog andere merken.

Heb zelf een Beahr Verso+ (nu XL) heb daarvoor diverse andere sets gehad...kan je aanraden nooit de types HS100 of HS200 met zender te nemen hoewel de prijs aantrekkelijk is houdt bij de meeste mensen alle vormen van communicatie op boven de 60km pu :(
De Beahr is net als Autocom van die meneer boven me :+ buitengewoon goed en geschikt voor Intercom, Bike to Bike, MP3 etc etc, Perfect verstaanbaar zonder stemverheffen tot 200+ pu :P

Als je alleen Motor-motor communicatie nodig hebt zou je ook hier kunnen kijken www.cbshop.com die CBshop set (2 zenders en 2 Headsets) werkt ook erg goed.

Suc6 met je keuze
 
Terug
Bovenaan Onderaan