Welke compressor voor zelf banden wisselen?

HCx

Die hard MF'er
1 jan 2017
679
100
Zeer gevaarlijk, zou dit niet aanraden.
Omdat ik geen filmpjes kan vinden waar er iets ernstigs gebeurt en wel filmpjes waar het goed gaat, wat is er dan gevaarlijk aan? Hooguit een wiel in je gezicht (en ik zeg niet dat dat niet gevaarlijk is)?
 

Maximus Braaapus

Bigus dickus
Donateur
23 sep 2015
5.367
1.992
072
imgur.com
In mijn begin dagen deed ik het met zo een:



Kan prima als je de band er goed op weet te leggen, vlak maken en zo. Maar goed, toen was ik wel heel primitief bezig. Twee ijzerdraadjes aan een motoraccu, bandenlepels en groene zeep. :') Ik word er zowaar melachonisch van.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.350
1.144
56
Den Haag
In mijn begin dagen deed ik het met zo een:



Kan prima als je de band er goed op weet te leggen, vlak maken en zo. Maar goed, toen was ik wel heel primitief bezig. Twee ijzerdraadjes aan een motoraccu, bandenlepels en groene zeep. :') Ik word er zowaar melachonisch van.
In mijn begindagen was de Honda CX 500 de enige motor met tubeless banden, en die had ik niet.
 

Remco met een K

MF veteraan
Donateur
11 jan 2010
1.409
117
West-Friesland
Of je moet geen compressor kopen maar een bead bazooka. Die kun je dan vullen met je fietspomp of met je tankloze compressor.

Anderzijds, als je het binnenventiel er uit draait heb je ook genoeg aan een busje aanstekergas en een lange aansteker. :)

db
HBM heeft ook zoiets. Met een fietspomp zou ik uit je hoofd zetten. Ik heb mijn caravan reserveband naar 4 bar gepompt met mijn fietspomp, maar dat was een behoorlijke cardio-training...
 

Zijspanpiet

Die hard MF'er
2 nov 2017
351
18
Volgens mij is elke compressor die tot aan 8 bar pompt wel geschikt voor een motorband op zn plaats te krijgen in de hiel vd velg.

Wat veel belangrijker is, maak gebruik van bandenvet, van dat spul wat je aan de hielrand van je band smeert bij de en montage.
Dan springt de band makkelijk in de rand vd velg als er bandenvet op zit, wel controleren of alles op de plaats zit natuurlijk.
Van dat bandenvet is in verschillende soorten te koop bij de vakhandel.
Zit je nieuwe band op de velg, dan het binnenventiel er uit en oppompen tot aan een bar of 3.5 of eerder stoppen als de hiel op de plaats zit aan beide zijdes.
Dan ventiel terug zetten tegen de luchtstroom en je band op de juiste spanning zetten.
 
  • Like
Waarderingen: Niels_KTM en Joep

Joep

MF veteraan
22 jun 2008
6.863
273
35
Druten
Ik zal ook even een duit in het zakje doen:

Ik heb een aantal jaar geleden op marktplaats een creemers gekocht met een 25 liter tankje, dat ding is prima voor het monteren van andere banden :t
 

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.735
419
www.autogereedschap.com
Montagepasta / bandenpasta, with all due respect ;)

"Bandenvet" is net zo'n uitdrukking als "remolie". Je wil juist géén vet op je rubber en ook niet in je remsysteem hebben.
 

Niels_KTM

MF'er
7 mei 2017
157
54
26
Goh had de vele tips niet verwacht, thnx guys!

de bandenvet/ pasta had ik inderdaad aan gedacht. Ook ervoor zorgen dat de banden niet koud zijn voordat je ermee aan de slag gaat helpt behoorlijk wat lees ik.
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.582
553
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Volgens mij is elke compressor die tot aan 8 bar pompt wel geschikt voor een motorband op zn plaats te krijgen in de hiel vd velg.

Wat veel belangrijker is, maak gebruik van bandenvet, van dat spul wat je aan de hielrand van je band smeert bij de en montage.
Dan springt de band makkelijk in de rand vd velg als er bandenvet op zit, wel controleren of alles op de plaats zit natuurlijk.
Van dat bandenvet is in verschillende soorten te koop bij de vakhandel.
Bandenzeep, geen bandenvet!

En ik ben blij dat het bij jullie allemaal zo makkelijk gaat. Ik heb na 13 jaar vele duizenden motorbandjes gemonteerd, en nog steeds heb ik er af en toe eentje waar ik een hele tijd mee bezig ben. En dan het ik een professionele compressor, groot vat, en een luchtkanon......
 
  • Like
Waarderingen: Mechanism

Nejra

Schrootpiloot
17 nov 2004
15.543
719
46
Het oosten van Zuid-Holland
Zeep... Vet... Ik gebruik altijd lekker ouderwets talkpoeder. Werkt voor mij ook prima en het rubber vindt het ook lekker. Eerlijk is eerlijk: tot nu toe alleen icm binnenbanden, maar ik zou niet weten waarom het met tubeless banden niet zou werken. Iemand ervaring??
 
  • Like
Waarderingen: Niels_KTM

Niels_KTM

MF'er
7 mei 2017
157
54
26
Zeep... Vet... Ik gebruik altijd lekker ouderwets talkpoeder. Werkt voor mij ook prima en het rubber vindt het ook lekker. Eerlijk is eerlijk: tot nu toe alleen icm binnenbanden, maar ik zou niet weten waarom het met tubeless banden niet zou werken. Iemand ervaring??
Zou het zelf niet weten. In mijn situatie zal hey enkel om tubeless banden gaan.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.350
1.144
56
Den Haag
Zeep... Vet... Ik gebruik altijd lekker ouderwets talkpoeder. Werkt voor mij ook prima en het rubber vindt het ook lekker. Eerlijk is eerlijk: tot nu toe alleen icm binnenbanden, maar ik zou niet weten waarom het met tubeless banden niet zou werken. Iemand ervaring??
Nooit geprobeerd. Het is trouwens bij banden met binnenband extra belangrijk dat bij het remmen of gasgeven de band niet kan verdraaien, dan scheurt het ventiel af. Bandenzeep wordt na kort inrijden hard en stroef.
 
  • Like
Waarderingen: Super Blackbird

Nejra

Schrootpiloot
17 nov 2004
15.543
719
46
Het oosten van Zuid-Holland
Nooit geprobeerd. Het is trouwens bij banden met binnenband extra belangrijk dat bij het remmen of gasgeven de band niet kan verdraaien, dan scheurt het ventiel af. Bandenzeep wordt na kort inrijden hard en stroef.
Klopt, maar daarentegen wel dat de binnenband ten opzichte van de buitenband wat kan bewegen om zich goed te "zetten" bij het oppompen. Ook hier is wat talk er tussen wel lekker om zomin mogelijk frictie te genereren. Tegen verdraaien zijn sommige spaakwiel--velgen voorzien van "dwarsrillen" (ik weet de juiste/officiele naam even niet) zodat de binnenband er wat grip op heeft indien hij onder spanning staat.
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.120
1.343
45
Turnhout
Bezoek site
Bandenzeep, geen bandenvet!

En ik ben blij dat het bij jullie allemaal zo makkelijk gaat. Ik heb na 13 jaar vele duizenden motorbandjes gemonteerd, en nog steeds heb ik er af en toe eentje waar ik een hele tijd mee bezig ben. En dan het ik een professionele compressor, groot vat, en een luchtkanon......
startpilot of remreiniger ;)

Ik deed ook autobanden. Daar is het nog erger. Vooral die van amerikaanse vans of jeeps. Hoge slappe wangen. Kieren tussen wang en velg waar een vuist in past, niet op de plek te krijgen.

Ik weet wel hoe die red neck methode is ontstaan :)
 
  • Like
Waarderingen: Super Blackbird

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.735
419
www.autogereedschap.com
Ik heb eens een partij "100% identiek aan die van Airpress" compressoren direct bij de fabriek besteld. Veel van geleerd ;)

Vergelijk de boorkop (niet virtueel, maar met je klauwen) van een HBM kolomboormachine met die van een "identieke, veel te dure" Huvema of Maxx of Bernardo en je weet dat de vorm van een kapje of de kleur van een onderdeeltje tegenwoordig weinig meer zegt over de afmontage / kwaliteit van een machine, ongeacht uit welke fabriek het komt.
 
  • Like
Waarderingen: Joep en Super Blackbird

K@W@

MF veteraan
8 okt 2004
11.822
751
60
nijmegen
Als ik problemen heb met een band die niet op de velg wil, trek ik een spanband over de lengte van de band zodat deze uitzet naar de zijkanten...
Voor wat betreft de AEG compressor...ik heb nog NOOIT topkwaliteit uit Italie gezien