Welke compressor voor zelf banden wisselen?

Niels_KTM

Die hard MF'er
7 mei 2017
397
156
Hallo Allemaal,

Over een paar maanden moet ik weer nieuwe banden op de motor zetten.
Nu rij ik best wat kilometers en komt het erop neer dat ik zeker 2/3 keer per jaar banden moet wisselen.

Nou ben ik best handig en vind ik het leuk daarom wil ik zelf banden gaan wisselen om hier ook wat op te besparen.

Maar nou kom ik er niet uit met welke compressor ik nodig heb? Er is zo'n groot aanbod en de kosten lopen erg uiteen.

Als een van de laatste stappen bij het monteren van nieuwe banden dien je de band op te pompen waardoor je 2 "klakken" hoort zodat de band goed om de velg zit.
Ik ben bang dat ik met een budget compressor niet genoeg luchtdruk krijg om dit voor elkaar te krijgen.

Dus wat is het minimale vereiste qua compressor voor dit doeleinde?
Zoek een onderhoudsvrije compressor, het liefste een compact model.

Ga de compressor alleen voor dit doeleinde gebruiken dus niet voor luchtgereedschap etc...

Bedankt!
 
In mijn begin dagen deed ik het met zo een:

car_tyre_repair_kit.jpg


Kan prima als je de band er goed op weet te leggen, vlak maken en zo. Maar goed, toen was ik wel heel primitief bezig. Twee ijzerdraadjes aan een motoraccu, bandenlepels en groene zeep. :') Ik word er zowaar melachonisch van.
 
In mijn begin dagen deed ik het met zo een:

car_tyre_repair_kit.jpg


Kan prima als je de band er goed op weet te leggen, vlak maken en zo. Maar goed, toen was ik wel heel primitief bezig. Twee ijzerdraadjes aan een motoraccu, bandenlepels en groene zeep. :') Ik word er zowaar melachonisch van.
In mijn begindagen was de Honda CX 500 de enige motor met tubeless banden, en die had ik niet.
 
Of je moet geen compressor kopen maar een bead bazooka. Die kun je dan vullen met je fietspomp of met je tankloze compressor.

Anderzijds, als je het binnenventiel er uit draait heb je ook genoeg aan een busje aanstekergas en een lange aansteker. :)

db
HBM heeft ook zoiets. Met een fietspomp zou ik uit je hoofd zetten. Ik heb mijn caravan reserveband naar 4 bar gepompt met mijn fietspomp, maar dat was een behoorlijke cardio-training...
 
Volgens mij is elke compressor die tot aan 8 bar pompt wel geschikt voor een motorband op zn plaats te krijgen in de hiel vd velg.

Wat veel belangrijker is, maak gebruik van bandenvet, van dat spul wat je aan de hielrand van je band smeert bij de en montage.
Dan springt de band makkelijk in de rand vd velg als er bandenvet op zit, wel controleren of alles op de plaats zit natuurlijk.
Van dat bandenvet is in verschillende soorten te koop bij de vakhandel.
Zit je nieuwe band op de velg, dan het binnenventiel er uit en oppompen tot aan een bar of 3.5 of eerder stoppen als de hiel op de plaats zit aan beide zijdes.
Dan ventiel terug zetten tegen de luchtstroom en je band op de juiste spanning zetten.
 
Ik zal ook even een duit in het zakje doen:

Ik heb een aantal jaar geleden op marktplaats een creemers gekocht met een 25 liter tankje, dat ding is prima voor het monteren van andere banden :t
 
Montagepasta / bandenpasta, with all due respect ;)

"Bandenvet" is net zo'n uitdrukking als "remolie". Je wil juist géén vet op je rubber en ook niet in je remsysteem hebben.
 
Goh had de vele tips niet verwacht, thnx guys!

de bandenvet/ pasta had ik inderdaad aan gedacht. Ook ervoor zorgen dat de banden niet koud zijn voordat je ermee aan de slag gaat helpt behoorlijk wat lees ik.
 
Volgens mij is elke compressor die tot aan 8 bar pompt wel geschikt voor een motorband op zn plaats te krijgen in de hiel vd velg.

Wat veel belangrijker is, maak gebruik van bandenvet, van dat spul wat je aan de hielrand van je band smeert bij de en montage.
Dan springt de band makkelijk in de rand vd velg als er bandenvet op zit, wel controleren of alles op de plaats zit natuurlijk.
Van dat bandenvet is in verschillende soorten te koop bij de vakhandel.
Bandenzeep, geen bandenvet!

En ik ben blij dat het bij jullie allemaal zo makkelijk gaat. Ik heb na 13 jaar vele duizenden motorbandjes gemonteerd, en nog steeds heb ik er af en toe eentje waar ik een hele tijd mee bezig ben. En dan het ik een professionele compressor, groot vat, en een luchtkanon......
 
Zeep... Vet... Ik gebruik altijd lekker ouderwets talkpoeder. Werkt voor mij ook prima en het rubber vindt het ook lekker. Eerlijk is eerlijk: tot nu toe alleen icm binnenbanden, maar ik zou niet weten waarom het met tubeless banden niet zou werken. Iemand ervaring??
 
Zeep... Vet... Ik gebruik altijd lekker ouderwets talkpoeder. Werkt voor mij ook prima en het rubber vindt het ook lekker. Eerlijk is eerlijk: tot nu toe alleen icm binnenbanden, maar ik zou niet weten waarom het met tubeless banden niet zou werken. Iemand ervaring??

Zou het zelf niet weten. In mijn situatie zal hey enkel om tubeless banden gaan.
 
Zeep... Vet... Ik gebruik altijd lekker ouderwets talkpoeder. Werkt voor mij ook prima en het rubber vindt het ook lekker. Eerlijk is eerlijk: tot nu toe alleen icm binnenbanden, maar ik zou niet weten waarom het met tubeless banden niet zou werken. Iemand ervaring??
Nooit geprobeerd. Het is trouwens bij banden met binnenband extra belangrijk dat bij het remmen of gasgeven de band niet kan verdraaien, dan scheurt het ventiel af. Bandenzeep wordt na kort inrijden hard en stroef.
 
Nooit geprobeerd. Het is trouwens bij banden met binnenband extra belangrijk dat bij het remmen of gasgeven de band niet kan verdraaien, dan scheurt het ventiel af. Bandenzeep wordt na kort inrijden hard en stroef.
Klopt, maar daarentegen wel dat de binnenband ten opzichte van de buitenband wat kan bewegen om zich goed te "zetten" bij het oppompen. Ook hier is wat talk er tussen wel lekker om zomin mogelijk frictie te genereren. Tegen verdraaien zijn sommige spaakwiel--velgen voorzien van "dwarsrillen" (ik weet de juiste/officiele naam even niet) zodat de binnenband er wat grip op heeft indien hij onder spanning staat.
 
Bandenzeep, geen bandenvet!

En ik ben blij dat het bij jullie allemaal zo makkelijk gaat. Ik heb na 13 jaar vele duizenden motorbandjes gemonteerd, en nog steeds heb ik er af en toe eentje waar ik een hele tijd mee bezig ben. En dan het ik een professionele compressor, groot vat, en een luchtkanon......
startpilot of remreiniger ;)

Ik deed ook autobanden. Daar is het nog erger. Vooral die van amerikaanse vans of jeeps. Hoge slappe wangen. Kieren tussen wang en velg waar een vuist in past, niet op de plek te krijgen.

Ik weet wel hoe die red neck methode is ontstaan :)
 
Ik heb eens een partij "100% identiek aan die van Airpress" compressoren direct bij de fabriek besteld. Veel van geleerd ;)

Vergelijk de boorkop (niet virtueel, maar met je klauwen) van een HBM kolomboormachine met die van een "identieke, veel te dure" Huvema of Maxx of Bernardo en je weet dat de vorm van een kapje of de kleur van een onderdeeltje tegenwoordig weinig meer zegt over de afmontage / kwaliteit van een machine, ongeacht uit welke fabriek het komt.
 
Als ik problemen heb met een band die niet op de velg wil, trek ik een spanband over de lengte van de band zodat deze uitzet naar de zijkanten...
Voor wat betreft de AEG compressor...ik heb nog NOOIT topkwaliteit uit Italie gezien
 
Terug
Bovenaan Onderaan