Welke demperwol en hoe wikkelen

bjorn89

Die hard MF'er
4 jan 2017
397
63
Bocholtz
Beste mede motorrijders,
Omdat de afgelopen tijd steeds meer ophef wordt gemaakt om het geluid van onze 2wielige vriendjes/vriendinnen, wil ik mijn Magna stiller gaan maken.
Het is door mij zeflgebouwde bobber met als basis een Honda Magna V700C. momenteel zitten er 2 slashcut dempers op van caferacerwebshop.
De demperwol hiervan was al na 1500km bijna volledig verdwenen.

20210621_205053.jpg

Ik heb ook al een verstelbare db killer geprobeerd in plaats van de buizen, maar hier kom ik niet mee verder. Nog steeds geen demping en als het geluid aangenaam wordt, dan wordt de motor teveel gesmoord. Deze zijn met een dopje in te stellen, waardoor dan bepaald wordt door hoeveel gaten de uitlaat naar buiten blaast.

Zodoende toch nagedacht om de originele buizen te voorzien van fatsoendelijke demperwol.
Nou weet ik niet waar ik moet zoeken om dit op een fatsoendelijke manier te doen.
-welke wol of moet het een mat zijn of een combi van rvs en wol.
-Hoe strak oprollen.

Dit zal later voor meer mensen nuttig zijn, aangezien ik geen originele dempers meer ga monteren, maar wel stiller wil rondrijden.
Ik heb gelukkig ook nog een 100% originele GSX600.
 
Zou de wol zelf proberen zo los te houden als het van zichzelf is. En proberen om het volume netjes vol te krijgen met de wol.

Het geluid kan er dan makkelijk in en opgenomen worden. En zo min mogelijk trillingen door geven aan de huls van de demper.
 
Zolang het netjes gevuld zit.. en het geschikt is als dempingsmateriaal.. dan blijft het toch wel zitten?!

Tenzij veel klappen in de uitlaat bij gas los, das er niet zo goed voor..
 
Heb vroeger zo,n probleem gehad voor een motor die opnieuw gekeurd moest worden , ik heb toen in een huishoud winkel fijn staalwol op een rol gekocht en dat er voor gebruikt , het zal nog wel te koop zijn maar even zoeken het resultaat is echt verbluffend goed !!!!!!!
 
ja ik ga er vanuit dat een zaak zoals hornbach het niet heeft. Maar die demperwol die in scooters gebruikt worden die matten.... weet ik ook niet van of dat 100% geschikt is.
Zodoende hier eens gevraagd. Iemand in de magna groep heeft de stalen schuursponzen van de action in de demper gedaan. Schijnt bij hem goed te werken, maar of dat zich bij mij houd en moeilijker nog krijg het maar eens op zijn plek.
 
Ik heb laatst een uitlaat zelf gemaakt en hele dure demperwol gebruikt. Na een rit van 50 km kon ik de rvs mantel met mijn handen beetpakken.
Daar maak ik uit op dat de demperwol zijn werk goed doet. Ik gebruik geen staalwol oid, gewoon meteen om de perfo buis.
 
Demperwol is gewoon op rol te koop.
Vroeger rolde ik dat om de geperforeerde buis.
Daar deed ik dan ijzerdraad omheen om het op de plek te houden.
Op de lange duur vergaat het maar dan ben je weer een paar jaar verder.
Dat is een prima moment om je huidige uitlaat te overdenken.
Tenminste, bij mij wel. ...
 
Ik heb vroeger een keer de Bos dempers van mijn Ducati opnieuw gevuld met steen (basalt)wol, geleverd door Bos. Eerst een laagje fijne staalwol van de rol, daarna de basaltwol. IJzerdraad er omheen en klaar. Het geluid bleef toen weer lange tijd (tienduizenden kilometers) zoals het bedoeld was.
 
Ik heb laatst zelf twee dempers gemaakt gewoon bij de brommerzaak van DMP twee matten demperwol gehaald kost geen drol en is mooi stevig er omheen te rollen. Ik heb het er omheen gerold en mijn geperforeerde buis met db-killer in de demper huls gedrukt. Heeft nu 1000km gewerkt lange termijn nog geen ervaring mee maar het geluid is nog steeds hetzelfde. Het vastmaken met staaldraad lijkt mij niet zo nodig tenzij je zoveel ruimte op moet vullen dat het een beetje zonde is van al die opvulling of om andere redenen misschien.
20210511_170421.jpg
20210511_170524.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan