Welke dikke twin als vervanger voor mijn Superduke?

steks

Die hard MF'er
1 okt 2004
479
0
Brielle
Ik wil dit seizoen mijn Superduke vervangen, eerst had ik mijn zinnen gezet op een vette 1 cilinder (Duke 4 of SMC-R), maar na wat proefritjes ben ik er achter gekomen dat een dikke twin het geen is wat ik wil. Ik ben een lijstje gaan maken me mogelijke vervangers, misschien ben ik wat vergeten dus graag aanvullen en wellicht wat ervaringen met mij delen.

Aprilia Dorsoduro
Aprilia Tuono
Bimota DB6
BMW HP2 Megamoto
BMW R1200R
Buell 1125CR
Ducati Monster 1100
Ducati Hypermotard 1100
Ducati Streetfighter
Husqvarna 900
Moto Morini Corsaro
Motoguzzi Griso
Yamaha MT-01

Edit:
Wat suggesties toegevoegd
 
Laatst bewerkt:
de enige optie voor pure fun, en geen spijt van je aankoop:
Ducati Streetfighter 848! :]
 
Mijn broer heeft een 848 en daar zit geen verkeerd blok in, maar echt dikke klappen komen er niet uit, maar misschien dat het in de streetfighter anders getuned is, dus die kan ik er ook tussen zetten even als de streetfighter 1098.

Zelf kom ik nog op de Aprilia Dorsoduro 1200.
 
Een Cagiva Raptor is mij te oud en een SMR990 lijkt denk ik te veel op mijn huidige Superduke en dan zou ik eerder op mijn SD blijven rijden of een SDR kiezen.
 
Ik heb wat suggesties toegevoegd. Een Speed Triple heb ik in het verdelen al getest en dat was niet mijn ding.
 
Ben eigenlijk wel benieuwd wat je verdere wensen / vereisten zijn?
Als ik zo naar het huidige "suggesties"-lijstje kijk liggen ze toch best ver uiteen ondanks dat het allemaal (dikke) twins zijn.

Ik vind de MT-01 erg :9~ maar kan het helaas niet onderbouwen met ervaring afgezien van dat ik er gisteren even op heb gezeten en 'm een beetje iel vond aanvoelen t.o.v. hoe 'ie er uit ziet. (Oja, en ik kwam met mijn lange poten niet zo lekker uit vreemd genoeg :( )
 
MT-01 is (maar alleen met aftermarket uitlaat) echt wel een fijne fiets hoor. Sportief rijwielgedeelte en waanzinnig koppel. Het vergt alleen enige gewenning dat alles bij 5500 toeren ophoudt.
 
Mijn eisen zijn eigenlijk vrij simpel, een motor die er voor zorgt dat ik zonder heimwee afscheid kan nemen van mijn Superduke. Ik denk dat ik een flink koppel bij lage toeren belangrijker vind dan wat extra pk's aan het eind van de powerband en het liefst moet het ook nog flitsend sturen. Het uitelijk doet er voor mij niet zo toe. Ik denk dat de echt zware jongens zoals de MT-01, BMW en Motoguzzi het uiteindelijk niet zullen worden, maar wie weet.
 
Wel wat ouder dan de motoren in jou lijstje, maar een TL1000R/S
 
Mijn eisen zijn eigenlijk vrij simpel, een motor die er voor zorgt dat ik zonder heimwee afscheid kan nemen van mijn Superduke. Ik denk dat ik een flink koppel bij lage toeren belangrijker vind dan wat extra pk's aan het eind van de powerband en het liefst moet het ook nog flitsend sturen. Het uitelijk doet er voor mij niet zo toe. Ik denk dat de echt zware jongens zoals de MT-01, BMW en Motoguzzi het uiteindelijk niet zullen worden, maar wie weet.


Gaat niet lukken ;)

Adventure 1190R?
 
Mijn eisen zijn eigenlijk vrij simpel, een motor die er voor zorgt dat ik zonder heimwee afscheid kan nemen van mijn Superduke. Ik denk dat ik een flink koppel bij lage toeren belangrijker vind dan wat extra pk's aan het eind van de powerband
Dat gaat over het algemeen wel op voor dikke twins toch...?
en het liefst moet het ook nog flitsend sturen.
Ik denk dat je daar wel een belangrijk punt hebt.
Het uitelijk doet er voor mij niet zo toe. Ik denk dat de echt zware jongens zoals de MT-01, BMW en Motoguzzi het uiteindelijk niet zullen worden, maar wie weet.
Dat ligt in lijn met je statement over flitsend sturen (wat lichter is over het algemeen wat flitsender) maar toch inder in lijn met je punt koppel bij lage toeren...

D'r zal wel weinig anders op zitten dan een dealer vinden die je op de genoemde fietsen een testrit laat maken :+ *O* ('tuurlijk...)

Ben benieuwd wat je gaat kiezen, ik blijf het even volgen...
 
Niet alle twins hebben natuurlijk hetzelfde karakter, een Streetfughter 1098 heeft veel meer topvermogen dan echt koppel onderin, een MT-01 is natuurlijk weer extreem de anders kant op.

Op een aantal motoren heb ik in het verleden al gereden en het was best een moeilijke keuze toen tussen de Superduke en Corsaro, ik ga ze gewoon allemaal proberen en laat het dan nog wel weten.
 
persoonlijk lijkt mij een HP erg gaaf!!

en idd een Corsaro, die zie je niet veel en volgends mij een heerlijke fiets!!
 
Tuono 1000R stuurt super en ziet er geweldig uit, vergelijkbare motor als de superduke.
Ik denk dat op stuurgebied de Tuono 1000R het gaat afleggen tov de Superduke. Zit houding klopt niet en je te hoog en te ver naar achteren. Ik heb er ook eens mee gereden. Het is nog steeds een RSV mille met een hoog stuur. Meer niet.
Het ruige van de KTM ga je dan ook missen. Appie is een goede motor, ik heb drie RSV's gehad, maar de KTM is toch een heel ander soort. Meer voor het korte en snelle werk.
De Tuono moet je ook hoog in toeren rijden om de gang erin te houden. Het leuke van een twin is juist veel trekkracht van onderuit. Dat mist de appie een beetje. Tenzij je de tandwiel verhouding naar 15/44 aan past.
Mijn mening. Blijf bij KTM. Is de ultieme bochten verslinderaar! ECHT WAAR :)
Tuono V4R is ook veel fun maar meer voor het snellere werk. Vriend van mij heeft er één. Geweldige motor met ook een heel eigen karakter. Als ik mijn KTM moest inruilen dan op deze.
Motor moet zeker karakter hebben.
 
Ik denk dat op stuurgebied de Tuono 1000R het gaat afleggen tov de Superduke. Zit houding klopt niet en je te hoog en te ver naar achteren. Ik heb er ook eens mee gereden. Het is nog steeds een RSV mille met een hoog stuur. Meer niet.
Het ruige van de KTM ga je dan ook missen. Appie is een goede motor, ik heb drie RSV's gehad, maar de KTM is toch een heel ander soort. Meer voor het korte en snelle werk.
De Tuono moet je ook hoog in toeren rijden om de gang erin te houden. Het leuke van een twin is juist veel trekkracht van onderuit. Dat mist de appie een beetje. Tenzij je de tandwiel verhouding naar 15/44 aan past.
Mijn mening. Blijf bij KTM. Is de ultieme bochten verslinderaar! ECHT WAAR :)
Tuono V4R is ook veel fun maar meer voor het snellere werk. Vriend van mij heeft er één. Geweldige motor met ook een heel eigen karakter. Als ik mijn KTM moest inruilen dan op deze.
Motor moet zeker karakter hebben.


_O- _O-
zowel qua sturen als op vermogen is een tuono echt net ietsje beter :Y
zithoudig is persoonlijk en niet te vergelijken met een rsv.

de sterkste naked van dit moment is de Tuono V4.
De tuono V2 geeft zowel met koppel als op vermogen niets toe to 12k rpm
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan