Welke documenten bij europa reis?

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
hallo,

ik ben van plan om 2 weken met een maat door europa de rijden :] (ik op mijn CX hij op een CB550) maar nu wil ik (zijn oude beestjes) niet voor onaangename situaties komen te staan (bergpass in tsjechie met een vast gelopen cilinder ofzo (is best ver duwen van daar naar hier)) dus:
Welke documenten moet ik aanschaffen zodat, mocht er iets gebeuren, ik weer veilig thuis kom?!

wie o wie kan me hier bij helpen!?

theo

Wij hebben een doorlopende reisverzekering van de Postbank, met automobilistenhulp.

Zeker met een niet all-risk verzekerbare motor errug handig gebleken!! Vorig jaar met de Diversion panne in de Alpen, en door de automobilistenhulpverzekering kon hij naar Nederland gehaald worden. Ook doen zij een stuk communicatie met de garage, dit loopt via de ANWB, maar je zit dus bij de Postbank. Zo'n anwb-kredietbrief gebeuren is dan toch een heel stuk prijziger!! Nu zijn we all-risk, dus volgens mij zit dat er dan bij.

hoe zit dat met groene kaart enzo?
En reiskredietbrief of zoiets?

Wij gaan alleen naar de Eifel... is dan alleen een reisverzekering niet genoeg?

aan je icoontje te zien heb jij een redelijk moderne fiets, maar ik heb een fiets die ouder is dan ik zelf O-) en wil niet terug hoeven lopen.

vandaar dat ik graag wil weten wat de voordeligste maar veiligste keus is..

theo

Mijn motorverzekring is inclusief berging/reparatie-hulp in het buitenland. mocht dat bij jou niet zo zijn dan kan vast de anwb wel wat voor je betekenen ofzo..gewoon belletje naar NL sprekende mensen en die regelen reparatie/berging voor je in geval van nood *D

anwb gisteren gebeld, 30 minuten wachten (wel gratis maar geen tijd)
dan maar even langs het kantoor...

of kan iemand mij de kosten al voor zeggen?

theo

Wat kost het om je door een maat/ familielid met een aanhangertje te laten halen en hoe groot is die kans?

Kosten zijn +/- 250 euro en de kans +/- 5%

Goh wat een risico :z

Misschien overbodig, maar haal effe een internationaal rijbewijs.
Dit is ook geldig voor de motor en kan je een hoop ellende besparen, bij inname of andere ongelukkigheden.

Kost niet veel en je bent er in ieder geval zeker van dat je bij thuiskomst je originele RBW nog hebt.

Veel plezier op vakantie !

Ik vond de ANWB errug prijzig. Ik geloof dat de reis- en kredietbrief duurder was als een extraatje invoegen bij de reisverzekering. Daarbij betaal je voor niets als je hem niet nodig hebt.
Bovendien is zo'n internationale reis- en kredietbrief 'schijnzekerheid', eenmaal thuis moet je gewoon terugbetalen(tis niet voor niets een KREDIETbrief).

Groene kaart heb je als het goed is ALTIJD bij je, want dat is het bewijs dat je motor verzekerd is (al is het maar WA)! Handig als je aangereden wordt/iemand aanrijdt.

Zoals ik al schreef wat betreft eventuele pechgevallen; ik heb een doorlopende reisverzekering bij de Postbank, met de optie "automobilistenhulp"(geldt ook voor motoren). Dan krijg je ook hulp bij 'normale' pech in het buitenland, de Postbank werkt daarvoor samen met de ANWB. Dit jaar rijd ik een all-riskverzekerde motor, en zit hulp/repatriëring bij de motorverzekering, maar vorig jaar was dat niet zo.

Toen mijn Diversion dan ook daadwerkelijk kapot ging in de Frans Alpen was een telefoontje naar de ANWB-alarmcentrale met mijn Postbankpolisnr. voldoende. Zij namen contact op met de Franse garage, en toen bleek dat hij niet ter plaatse gemaakt kon worden zorgden zij voor vervoer van de motor en bagage naar Nederland(ik kon achterop bij mijn vriend terug).

Even goed in je eigen reisverzekering lezen dus.

Laatst bewerkt:
hoe zit dat met groene kaart enzo?
En reiskredietbrief of zoiets?

Wij gaan alleen naar de Eifel... is dan alleen een reisverzekering niet genoeg?

Das van de ANWB, die kun je wel meenemen ja. Daarmee kun je betalen in het buiteland, en dan later terugbetalen aan de ANWB... ze schieten het dus voor (lees 't spul van ANWB maar eens door)

Ik weet niet of het voor op de weg ook geld, maar als je met het vliegtuig bijvoorbeeld gaat, moet je pas of idkaart nog minimaal 6 maanden geldig zijn... dus als je over 3 maanden een nieuwe moet hebben, dan beter ff regelen voor de vakantie, beter save dan sorry.

Das van de ANWB, die kun je wel meenemen ja. Daarmee kun je betalen in het buiteland, en dan later terugbetalen aan de ANWB... ze schieten het dus voor (lees 't spul van ANWB maar eens door)

Ik weet niet of het voor op de weg ook geld, maar als je met het vliegtuig bijvoorbeeld gaat, moet je pas of idkaart nog minimaal 6 maanden geldig zijn... dus als je over 3 maanden een nieuwe moet hebben, dan beter ff regelen voor de vakantie, beter save dan sorry.

Ik wil dus geen kredietbrief als ik jullie zo lees. Kan zelf wel regelen dat ik daar kan betalen, zonder dat zij dat voorschieten.

En van groene kaart heb ik altijd kopie bij me, naar buitenland zal ik dan het origineel maar meenemen....

En gewoon een reisverzekering kan dan dus genoeg zijn?
We zijn met auto/ aanhanger, dus terug in NL krijg ik mijn motor toch wel als er iets zou gebeuren....

Terug
Bovenaan Onderaan