Welke ecu te gebruiken en waarom

Gixxer-harry

MF veteraan
4 jun 2006
3.244
1
Gasselte
Als ik later groot en sterk ben wil ik mijn motortje ombouwen van carbs naar injectie en later misschien een turbotje (ik weet dat dit ook goed kan met carbs ...34mm gsxr heb ik ook al op de plank liggen)

Mijn redenatie is...........waarom rommelen met Dyno spullen als men een ecu kan kopen voor het zelfde geld als een dyna4000 met boost retard module en ik heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid van Dyna


Nu is mijn vraag welke is goed en betaalbaar?
Ik heb mij laten vertellen dat KMS www.vankronenburg.nl een hele goede is
Wat heeft KMS wat megasquirt niet heeft en waarom is die beter?
KdFi www.bs-autotune.nl is een heel stuk goedkoper en draait op de megasquirt software en is ook machinaal in elkaar gezet maar is de helft van de prijs (scheelt een kleine 400 euro)
 
Als ik later groot en sterk ben wil ik mijn motortje ombouwen van carbs naar injectie en later misschien een turbotje (ik weet dat dit ook goed kan met carbs ...34mm gsxr heb ik ook al op de plank liggen)

Mijn redenatie is...........waarom rommelen met Dyno spullen als men een ecu kan kopen voor het zelfde geld als een dyna4000 met boost retard module en ik heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid van Dyna


Nu is mijn vraag welke is goed en betaalbaar?
Ik heb mij laten vertellen dat KMS www.vankronenburg.nl een hele goede is
Wat heeft KMS wat megasquirt niet heeft en waarom is die beter?
KdFi www.bs-autotune.nl is een heel stuk goedkoper en draait op de megasquirt software en is ook machinaal in elkaar gezet maar is de helft van de prijs (scheelt een kleine 400 euro)

_O- laat dat groot en sterk maar achterwege Harry
Is er nog iets blijven hangen na ........bowlingbaan........kalkar.......vdb

KMS vs megasquirt is net zoiets als windows vs linux, $$$$ vs cheap
Als je eerst alleen injectie wil, is het makkelijkst als je direct met je ecu een soort Alpha/N (gasklepstand/rpm) map kan maken.
Oorspronkelijk was de megasquirt hier niet voor bedoeld, die werkte voornamelijk met VE mappen waarbij het inlaatdruksignaal (boost) als load input word gebruikt, gasklep stand TPS doet dan alleen acceleratie verijking/verarming.
tegenwoordig kan n MS ook alpha/n.
Al die dingen zoals motec, dta, kms, emerald, adaptronic, wolf.......doen direct plug en play alpha/n, prijzen varieeren 4/500E - ............+3000 (bosch motorsport)
Afhankelijk wat je wil, dataloggen onboard is bv handig, eenvoudige sensor callibratie, 2 step module, soft/hard rev. limiter, shiftlight, closed loop lambda etc.....

Op turbo motoren met ecu werkt men of via n VE map (zoals MS druk/rpm) of bv Alpha/N (emerald...)met n extra map voor druk verrijking, onsteking verlating.
Nadeel van voornamelijk inlaatdruk te gebruiken als load input, dat het systeem last heeft van pulsaties cruisend zonder turbo druk of normaal geaspireerd.

turbo tot 200-225pk is nog wel met carbs te doen, je kan dan evt. een programmerbare ontsteking erbij doe,n voor n beetje ontsteking verlating onder vollast druk , ......deellast een beetje vervroeging ivm compressieverlaging.
Kan ook goedkoop met n ignitech (3d tabel ontstk/rpm en boost (ipv TPS)), meer mogelijkheden dan bv n kale dyna 2000/4000.

:W
 
Ja er is wel het een en ander blijven hangen na kalkar hahahahahaha (wat een feest he?)

Ik heb gekeken naar de software van kms en dat ziet er wel heel gemakkelijk uit
Misschien wel een beetje te makkelijk

Het enige wat ik niet makkelijk kan vinden bij MS is een begin MAP maar daar is vast ook uit te komen...... VDW moet me maar eens laten zien waarom juist KMS en niet MS
Maar verder kan MS wel veel en ik hik tog wel tegen dat prijs verschil aan
KdFi kost zonder behuizing maar 250,- en dat past beter in mijn budget hahahaha

Het lijkt mij toch ook wel leerzaam om het zelf te doen en niet een map lenen van een ander

Maar carbs kan ook goed en wie weet neem ik die route wel
 
Mocht je besluiten (even los van dit besluit an sich) voor MS te gaan ipv de duurdere en professionelere ECU's zou ik sowieso voor KdFi gaan. Er is eigenlijk geen reden waarom je nog voor een originele MS kiest (zonder onboard USB circuit en onboard wideband controller) als je voor minder geld meer kan krijgen met de KdFi. Er zijn mensen die beweren dat de MS de voorkeur geniet ivm aftersales service etc., maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de NL importeur van de kdfi (bs-autotune) bijzonder behulpzaam is en uitstekende service biedt :).
 
Ja dat had ik ook al bedacht dat de KdFi dan een goede keuze zou ziijn........machinaal gemaakt en een Nederlandse dealer
Kunnen die jongens mij ook een start map leveren?

Waar heb jij die op zitten als ik zo vrij mag zijn?
 
Ja dat had ik ook al bedacht dat de KdFi dan een goede keuze zou ziijn........machinaal gemaakt en een Nederlandse dealer

voor je aan n MS of Kdfi begint eerst maar eens goed handleiding lezen.....snap je ook dat t niet het handigste systeem is om zelf voor het eerst aan te beginnen bouwen/programmeren......
http://www.diyautotune.com/tech_articles/megasquirt_tech_videos.htm
MegaSquirt Docs & Info - DIYAutoTune.com
microsquirt
The versatile MicroSquirt with 30" Harness- Version 3.0 ECU

ik gebruik oa veel emerald k3, beetje tussen kms en n kale ms in kwa prijs en mogelijkheden en iets makkelijker programmeren
http://www.emeraldm3d.com/em_k3.html
http://www.emeraldm3d.com/em_manuals.html

jeroen had volgens mij laatst een iets ouder type kms binnen gekregen ;)

ben zelf nu bezig met oa n motec biturbo v6, lancia delta 16v emerald, M3 emerald......en n hoeresloep :+
http://www.xs4all.nl/~alsoft/850%20alpina/b12_57.htm

:W
 
Ik heb de handleiding proberen te lezen en ik snap redelijk veel er van
En het zelf inelkaar zetten wou ik zeker niet doen (ik snap niets van ships en ic,s en zo)
En dan heb je ook een paar kasjes (stimulator enzo) nodig om de comp te testen en dan ben je net zo veel centjes kwijt als een al gebouwde en geteste KdFi

Microsquirt is idd een leuke optie maar die hebben geen MAP sensor dus niet echt goed te gebruiken voor een turbo .......... volgens mij

Ik heb eeb extra motorblok en die wou ik in een standaard bouwen en daar de injectie op bouwen en het eerst zo goed aan de praat krijgen en dan pas inbouwen in mijn fietsje
 
Ja dat had ik ook al bedacht dat de KdFi dan een goede keuze zou ziijn........machinaal gemaakt en een Nederlandse dealer
Kunnen die jongens mij ook een start map leveren?

Waar heb jij die op zitten als ik zo vrij mag zijn?

Die jongens zullen denk ik zo geen start map hebben voor motoren, maar het is en blijft natuurlijk een gewone ms2 hardware met ms2extra software, dus er zijn bergen mensen die met deze ECU's draaien, wie weet kan je wel ergens op het net een startmap opduiken.

Ik zelf gebruik deze kdfi op een iets ander project, een tweetakt blokje 8-) . Maar ter vergelijking: na het invoeren van de basiswaarden die je vooraf kan berekenen duurde het bij ons hooguit 20 minuten voordat het blok voor de eerste keer liep, en als het eenmaal loopt kan je gemakkelijk je mappings aanpassen adhv je datalogs. Dus die startmap is niet zo noodzakelijk als je in eerste instantie misschien zou verwachten.

Ik ben het wel eens met de anderen dat je bij de MS producten veel meer info zelf moet lezen/leren voordat het geheel veilig en goed draait, het is wat dat aangaat een stuk minder gebruiksvriendelijk als je er geen ervaring mee hebt. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt zijn alle mogelijkheden geweldig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de handleiding proberen te lezen en ik snap redelijk veel er van
En het zelf inelkaar zetten wou ik zeker niet doen (ik snap niets van ships en ic,s en zo)
En dan heb je ook een paar kasjes (stimulator enzo) nodig om de comp te testen en dan ben je net zo veel centjes kwijt als een al gebouwde en geteste KdFi

Microsquirt is idd een leuke optie maar die hebben geen MAP sensor dus niet echt goed te gebruiken voor een turbo .......... volgens mij

Ik heb eeb extra motorblok en die wou ik in een standaard bouwen en daar de injectie op bouwen en het eerst zo goed aan de praat krijgen en dan pas inbouwen in mijn fietsje

Heb met belang dit topic gevolgd.

Wat me opvalt is dat je niet aangeeft of je de motor helemaal zelf wilt afstellen of dat je hem op een testbank wilt zetten. Of te wel, hoe goed ben je met ontsteking/injectie en begrijp je wat alles doet.

De KMS en de MS (ik ga even van een microsquirt uit) gebruiken beide een externe map sensor. Beide computers moet verteld worden welke je gebruikt etc etc. Een KMS ziet er software matig mooier uit.
Uiteindelijk doen alle ECU's hetzelfde. Ze geven een vonk(signaal) en sturen injectoren open.

Bij de prijs van een kale KMS komt nog best wel wat andere dingen kijken die al bij een MS al zitten of op een ander prijsniveau zitten.
Tevens kun je zonder driver de bobines aansturen.

Alles hangt af van wat jou toepassing is.

Als je 500m van huis naar je werk moet koop je waarschijnlijk geen mercedes maar ga je te voet of met de fiets.
 
Erik ....ook al hier ;)

rollenbank al staan......kan dat ding ook geremd meten :?

zoals iedere hollander betaamd.........zou harry eerst maar eens over $$$....../tijd/kennis moeten nadenken.

ieder budget geeft weer n andere oplossing O-)
 
Ben al langer op motorforum. Alleen nooit zo heel erg actief wegens chronisch tijdgebrek door werk en hobby. Nu heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt omdat het niet langer te combineren was.

Natuurlijk is de bank geremd! Wat anders?
Verwachting is dat de testbank vanaf 1 april (nee geen grapje) operationeel is.


Back to topic:

Niet alleen €€€ bepalen de keuze ook het gebruik ervan. Het is zinloos om een ECU a la motec te kopen als je een rondje om de kerk wilt rijden en vice versa.
 
Terug
Bovenaan Onderaan