Welke eerste motor? Ninja 400 vs Ninja 650

KawasakiBoy

Rookie
20 mrt 2022
4
12
Beste motorvrienden,

Ik ben vorige maand geslaagd voor me A-rijbewijs (yippie!🥳) maar ik zit een beetje in dillema wat voor mij de betere keuze zal zijn.

Ik wordt dit weekend 30 dus heb al wel 12 jaar auto ervaring dus ben wel bewuster qua gevaar. Ik heb gelest op een Z650 dus ik heb wel wat ervaring met de motor, alleen is een ninja wat zwaarder door de kappen.

Nu heb ik dus een ninja 400 en 650 gezien(beide uit 2020).

Is een 650 een te enthousiaste keuze om als beginnermotor mee te starten? Of is 400 een betere keuze? Ik ben bang om de 400 te kopen en dat ik er na 1 jaar weer vanaf wil omdat ik een wat meer "volwassen" motor wil.

Alvast bedankt🤟🏻😁
 
Beste motorvrienden,

Ik ben vorige maand geslaagd voor me A-rijbewijs (yippie!🥳) maar ik zit een beetje in dillema wat voor mij de betere keuze zal zijn.

Ik wordt dit weekend 30 dus heb al wel 12 jaar auto ervaring dus ben wel bewuster qua gevaar. Ik heb gelest op een Z650 dus ik heb wel wat ervaring met de motor, alleen is een ninja wat zwaarder door de kappen.

Nu heb ik dus een ninja 400 en 650 gezien(beide uit 2020).

Is een 650 een te enthousiaste keuze om als beginnermotor mee te starten? Of is 400 een betere keuze? Ik ben bang om de 400 te kopen en dat ik er na 1 jaar weer vanaf wil omdat ik een wat meer "volwassen" motor wil.

Alvast bedankt🤟🏻😁
Een 400 CC is ook een heel volwassen motor hoor. Lichter, beter handelbaar, en daardoor misschien wel leuker rijden.
 
Een 400 CC is ook een heel volwassen motor hoor. Lichter, beter handelbaar, en daardoor misschien wel leuker rijden.
Klopt, ongeveer, al betwijfel ik of het verschil in handelbaarheid nou zo groot is, want een 650 is ook een lichte en kleine motor. Niettemin zou ik persoonlijk de 650 kopen, want dat is imho net iets meer motor: ik vind lichte motortjes om allerlei redenen superleuk (spelen), maar als ik er dagelijks mee moet rijden, in Nederlands verkeer en/of grotere afstanden, dan ben ik er na anderhalve dag wel klaar mee. Erg persoonlijk natuurlijk, voorkeuren, maar @KawasakiBoy is al aan de 650 gewend, als het goed is, want die reed er lesjes en examens mee.

@KawasakiBoy : als de 650 teveel van het goede zou zijn voor een beginner, dan had jouw rijschool je er vast niet op laten rijden. De kappen kuipdelen van een Ninja wegen bijna niets, merk je niks van, dus daar zou ik sowieso mijn keuze niet van af laten hangen. Wel zou het kunnen zijn dat je juist een kuip wilt, omdat je het mooi vind, of praktisch, of je wilt het juist niet, omdat je het lelijk vind o.i.d..
Het gevaar waar je je van bewust zegt te zijn heeft natuurlijk weinig te maken met 400 of 650 cc: het gevaar voor motorrijders zit hem vooral in de slechte zichtbaarheid in het verkeer, het gemiddeld ongeoefend zijn, en de ietwat bijzondere constructie v.w.b. kreukelzone (want die ben je zelf). Als dat een zorg is, dan mss niet gaan motorrijden.

Maar goed, mss moet je gewoon op beide gaan proefrijden, en zelf bepalen wat je van elk vind (zithouding, rijden, etc.), want persoonlijk denk ik dat voorkeuren erg individueel zijn, en niemand hier kan jou vertellen wat jij een prettige motor vind.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb na een 1290 ook terug een 400. Met de juiste mentaliteit, bakken fun en op straat amper trager.

De 650 is ook een lichte motor, die wel wat meer allround is en perfect geschikt voor beginners.

Ze zitten beide ook vrij krap / laag, wat een voordeel is voor kleine beginners.
 
Zelf nooit op een 400 gereden dus kan je niet adviseren maar Kijk of je beide motoren bijv een dag kan huren, dan kan je het beste vergelijk maken.
 
Is een 650 een te enthousiaste keuze om als beginnermotor mee te starten? Of is 400 een betere keuze? Ik ben bang om de 400 te kopen en dat ik er na 1 jaar weer vanaf wil omdat ik een wat meer "volwassen" motor wil.

Er is niet één de betere keuze als je puur gaat kijken welke de beste beginnersmotor is.

De Z650 wordt gebruikt door rijscholen en is als A2 versie te krijgen. Hoe meer beginner kan een beginnersmotor zijn?

Ik heb al wat gereden met een Z400 en die zou ik nooit verkiezen boven de Z650. Hoe dat zich vergelijkt in de Ninja versies durf ik niet te zeggen, maar ga er vanuit dat de 650 toch iets meer ademruimte gaat hebben. Zonder dat het een te sterke motor gaat zijn voor een beginner.
68pk is niet teveel, maar toch genoeg... ;)
 
Een 400 CC is ook een heel volwassen motor hoor. Lichter, beter handelbaar, en daardoor misschien wel leuker rijden.

Ik ben voorstander van "less is more", maar als ik de Z400 vergelijk met een Z650 dan mag die wel lichter zijn, maar de 650 vind ik bij de trage manoeuvres toch degene die beter handelbaar is.
 
Dank voor alle snelle reacties!

Zaterdag een testrit op een ninja 650 en dat zal hem dan waarschijnlijk ook worden!😎🤟🏻

Rode hayabusa heb ik al gewoon voor erbij.
 
Ze zitten beide ook vrij krap / laag, wat een voordeel is voor kleine beginners.
Krap herken ik dan niet met mijn 1.82. Persoonlijk denk ik.
Zeker ook de 650 heeft een comfortabele toergerichte zithouding.
Ik heb voor Motoplus een halve dag met de lezerstest mogen rijden en vond het een prima, niet al te spannende, maar volwassen en enorm voordelige motorfiets.
De 400 vind ik vooral leuk voor erbij.
Bij rustig rijden zal het verbruik nog net een fractie gunstiger uitpakken.
Maar er zijn überhaupt 'dorstigere' motorfietsen.
Netjes gedaan van Kawasaki. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan