Welke enduro moet ik kiezen?

24 dec 2010
219
108
Doetinchem
Graag zou ik wat hulp hebben bij het kiezen van mijn volgende enduro. Ik rij nu op een Yamaha YZ426F (crosser met kenteken) van 2000. Ik rij er vooral mee op de baan. Het is pas mijn eerste off-road en heb hem nu 2,5 jaar (ik ben 31 jaar) mijn niveau is niet geweldig, maar kom aardig rond op de crossbaan.

Een week geleden heb ik echter de fout gemaakt om te gaan rijden met een 2009 ktm 450 enduro en met een kawasaki klx 450 r van 2009. Ze waren allebei zoveel makkelijker en vriendelijker te berijden dan mijn eigen "bok" dat ik nu ziek ben als ik met de YZ onderweg ga.

Ik wil dus een echte enduromachine!! De vraag is, waarmee ben ik het beste af met mijn gemiddelde talent en ondergemiddelde ervaring? Een motor waarmee ik lekker op de baan kan raggen en af en toe ook een off road rit of een enduro met daglicentie.

Ik wil ongeveer 5000 euro uitgeven (2006 model ongeveer dus)

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Een husqy te 450 uit 2008 ofzo moet net te vinden zijn voor die prijs loopt als een kogel en gaat lang mee.. Dat is bij de kawa sowieso niet het geval.
De ktm zal ook wel aardig lang mee gaan maar over het algemeen moet de zuiger er wel aardig snel uit..

De keuze is wat dat betreft groot hangt dus vooral af van persoonlijke voorkeur.
 
Een husqy te 450 uit 2008 ofzo moet net te vinden zijn voor die prijs loopt als een kogel en gaat lang mee.. Dat is bij de kawa sowieso niet het geval.
De ktm zal ook wel aardig lang mee gaan maar over het algemeen moet de zuiger er wel aardig snel uit..

De keuze is wat dat betreft groot hangt dus vooral af van persoonlijke voorkeur.

Hoezo de kawa niet ? Klik

Slechte ervaringen mee ?
 
Een husqy te 450 uit 2008 ofzo moet net te vinden zijn voor die prijs loopt als een kogel en gaat lang mee.. Dat is bij de kawa sowieso niet het geval.
De ktm zal ook wel aardig lang mee gaan maar over het algemeen moet de zuiger er wel aardig snel uit..

De keuze is wat dat betreft groot hangt dus vooral af van persoonlijke voorkeur.

Is zo'n husqy niet ook gewoon een crosser met kenteken? Het gaat me juist om de soepele vermogensafgifte van een endurofiets waardoor ik minder moe wordt en harder kan zonder dat het zo voelt!
Van de Kawa had ik idd al eens gehoord dat je redelijk vaak een nieuwe zuiger moet zetten omdat die kapot gaan...

iig bedankt voor de reactie
 
Is zo'n husqy niet ook gewoon een crosser met kenteken? Het gaat me juist om de soepele vermogensafgifte van een endurofiets waardoor ik minder moe wordt en harder kan zonder dat het zo voelt!
Van de Kawa had ik idd al eens gehoord dat je redelijk vaak een nieuwe zuiger moet zetten omdat die kapot gaan...

iig bedankt voor de reactie

Een husky TE (e van enduro) is een echte enduro ;) De TC is een crosser. Dit geldt voor de 4 takten, de tweetakt enduro heet WR en de cross CR ;)
 
Laatst bewerkt:
450 exc? Betrouwbare machine, zuiger gaat zo 15000 mee (snap niet waar die hierboven zn info vandaan heeft...) en een echte enduro.
 
afschrijving van zon Husq is gewoon gigantisch, er is denk ik gewoon weinig vraag naar... t zelfde als met een TM, Husaberg of Aprilia. Rij je btw wel eens op Hummelo? Volgens mij herken ik die motor aan de demper :P
 
afschrijving van zon Husq is gewoon gigantisch, er is denk ik gewoon weinig vraag naar... t zelfde als met een TM, Husaberg of Aprilia. Rij je btw wel eens op Hummelo? Volgens mij herken ik die motor aan de demper :P
Goede zaak voor de OP dus ;) Kan hij dus een nieuwere 2de hands Husq kopen.
 
Kun je je eigen motor niet aanpassen dat hij wat relaxter rijdt? Vertanden oid.
 
450 exc? Betrouwbare machine, zuiger gaat zo 15000 mee (snap niet waar die hierboven zn info vandaan heeft...) en een echte enduro.
RFS blokken wel ja die gaan ernstig lang mee als je geluk hebt zelfs 900 uur zonder ooit los te zijn geweest :? ... maar het ''nieuwe'' blok(450/530) heeft nou eenmaal iets sneller serieus onderhoud nodig mede omdat een gewoon een ongelofelijke bak pk's uit komt en omdat hij gewoon niet gemaakt is voor lange levensduur.
Die informatie komt gewoon van een ktm crossmotor revisie specialist verder zegt ie wel dat ook bij het vorige model ktm (RFS) ook de versnellings bak na zoveel uur een keer begint te komen wanneer je er serieus mee crosst en de rijder en geluk spelen ook een hele grote factor :Y

So don't take it too personal it was just some info O-)
 
RFS blokken wel ja die gaan ernstig lang mee als je geluk hebt zelfs 900 uur zonder ooit los te zijn geweest :? ... maar het ''nieuwe'' blok(450/530) heeft nou eenmaal iets sneller serieus onderhoud nodig mede omdat een gewoon een ongelofelijke bak pk's uit komt en omdat hij gewoon niet gemaakt is voor lange levensduur.
Die informatie komt gewoon van een ktm crossmotor revisie specialist verder zegt ie wel dat ook bij het vorige model ktm (RFS) ook de versnellings bak na zoveel uur een keer begint te komen wanneer je er serieus mee crosst en de rijder en geluk spelen ook een hele grote factor :Y

So don't take it too personal it was just some info O-)

RFS blok is dus tot 2007 gemaakt en daarna een nieuw type blok wat minder lang meegaat?
ik heb de 2008 450 exc en van die blokken gaan geluiden dat een zuiger/bigend tussen de 100 a 200uur zit, haha kleine marge he ;)
 
RFS blokken wel ja die gaan ernstig lang mee als je geluk hebt zelfs 900 uur zonder ooit los te zijn geweest :? ... maar het ''nieuwe'' blok(450/530) heeft nou eenmaal iets sneller serieus onderhoud nodig mede omdat een gewoon een ongelofelijke bak pk's uit komt en omdat hij gewoon niet gemaakt is voor lange levensduur.
Die informatie komt gewoon van een ktm crossmotor revisie specialist verder zegt ie wel dat ook bij het vorige model ktm (RFS) ook de versnellings bak na zoveel uur een keer begint te komen wanneer je er serieus mee crosst en de rijder en geluk spelen ook een hele grote factor :Y

So don't take it too personal it was just some info O-)
Maar ik heb het over het rfs blok, en de topicstarter ook want hij heeft het over 2006.

Vraag me trouwens af of er zon gigantisch verschil in pk's zit als jij beweert tussen het oude en nieuwe blok.
 
Laatst bewerkt:
PK verschil valt wel mee, kennis van me heeft een exc450 uit 2006 en doet niet onder voor de 2009 van een andere kennis . Qua stuurgedrag zit er wel degelijk verschil in, volgens die twee. Het nieuwere type doet alles net iets beter/gemakkelijker en voelt lichter aan.
Ik heb nog niet op die RFS gereden dus ik kan er ook geen oordeel over geven.
Dus toch een ouder type Beta?? ;)
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond nog even de crossbaan op geweest met een honda crf 450 x en een ktm 250 enduro. Allebei fijne motors.
De crf (van 2005) is ook nog eens te koop en ik kan mijn yz 426 er op inruilen. De man wil er 3000 bij hebben, vind ik wel wat veel of niet?
 
probeer ook eens een wr met alu frame, betrouwbaar niet te veel onderhoud en een echte enduro waar je ook prima een crossbaan mee kunt pakken. Model is al 5 jaar hetzelfde dus 2e hands ook wel eens wat te vinden.
 
afschrijving van zon Husq is gewoon gigantisch, er is denk ik gewoon weinig vraag naar... t zelfde als met een TM, Husaberg of Aprilia. Rij je btw wel eens op Hummelo? Volgens mij herken ik die motor aan de demper :P

Dat is dus absoluut niet waar de enduros schrijven juist weing af wat de crossers betreft heb je gelijk maar dat is met elk merk zo
 
Ben sinds vanmorgen de trotse eigenaar van een CRF 450 X. Een echte enduro dus, met een h*m*-knopje voor het starten, daar ben ik nu al blij mee!

Dinsdag even de achterschokdemper naar Han (Ultimate) brengen voor een servicebeurt en een veer voor mijn gewicht en dan kan ik los!

Topic kan dus dicht wat mij betreft!
 
Terug
Bovenaan Onderaan