Welke enduro motor is voor mij geschikt voor wedstrijden ?

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.329
1.994
Geachte deskundigen.
Ik ben een endurance classic circuit racer in de zomer met een andere kompaan. We rijden zowat 4 lange-afstands wedstrijden per jaar op circuit, 2 sprints en 2 vrij rijden dagen, maar in de winter vervelen we ons.
Wij hebben allebei lang geleden (soft of zware) enduro's gehad. (ik minstens 20J en de andere 30j geleden)

Anekdote
Ik heb zo'n 3 jaar gelden toevallig een klein beetje meegedaan aan een enduro wedstrijd. Ik kwam supporteren en het toeval wil dat er net een deelnemer voor mijn neus hard viel. Schouder uit de kom en snel afgevoerd. De motor had niets. Ik kende de tweede rijder (er werd afwisselend gereden) en zei hem dat het zonde was om zo de wedstrijd te moeten staken. "Dan moet jij maar verder rijden, maar dat durf je toch niet!" Als het niet levensbedreigend is of kans op gevangenisstraffen op korte termijn, moet je mij zoiets niet zeggen. Ik had toevallig mijn leder racepak aan. Ik trek hem de motor uit zijn handen en ben weg. Het was een KTM300 EXC. Ik reed mee in een 2x2h crossenduro wedstrijd en reed op mijn gemak rond, want 1 ronde was 25km. Ze vlogen me alle kanten voorbij, maar ik genoot met volle teugen. Ben nooit gevallen en heb anderen weinig gehinderd. Op het einde zelfs een paar ingehaald, maar mijn leren racepak en integraal helm was niet geschikt voor die capriolen. Na 1 ronde was ik bekaf, maar had de lol van de maand.

Later heb ik vaak gedacht dat die prachtige discipline een goede aanvulling is om in conditie te blijven, want ik verdik makkelijk tijdens de koude maanden. Elk jaar wordt het moeilijker om mij in de lente in vorm te krijgen. Van 75kg 15j gelden ben ik nu naar +85kg ge-evolueerd. :Y

Graag zou ik een enduro willen aanschaffen (en de kledij, want die is hopeloos vintage en deel kwijt)
Het is voor wedstrijdverband. Ik heb de chronometer en de adrenaline nodig, anders kom ik mijn zetel niet uit. Het eindresultaat is voor mij totaal niet van belang. Aankomen is het belangrijkste. Langeduur wedstrijden heb ik veel gedaan, maar nooit zo'n fysieke disipline. Dat gaat ons kleine raceteam goed doen denk ik.
We kunnen een beetje sleutelen en ik ken uit de racerij de voor en nadelen van 2takt.


Een lichte 2 takt van 125-200cc. Ik denk dat 250cc te bruut is op een lange afstand.
Een elektrische starter (hoe lang bestaat dit reeds op kleine 2takten ?)
Liefst Japans.
Liefst tweedehands

Ben minder te vinden voor 4takt want te prijzig in onderhoud
Ben minder te vinden voor KTM,Sherco, Husky,TM want die zijn toch net wat anders in elkaar geschroefd als de man met de pet-enduro's. Maar ik kan verkeerd zijn....






Lang verhaal kort : is er iets op de markt met elektrische starter waar we meekunnen in competitieverband voor enduro?

Dank voor het lezen van deze topic en uw bevinding.


 
De enige echte populaire Japanse enduro is de wr450f. Maar snap niet helemaal je punt dat je speciaal Japans wilt, er zit echt nagenoeg geen verschil tussen de motoren.
Sterker nog onderdelen krijgen voor KTM is een heel stuk makkelijker.
En een Japanse 2 takt enduro vinden is al helemaal lastig. Enige wat je zou kunnen vinden is een omgebouwde crossmotor. En dat zijn altijd de Honda's.
 
Een 3002t of 350, 390, 400 4T ivm je gewicht. Deze types kun je nog enigszins "lui" rijden.
Btw de KTMs zijn makkelijke sleutel machines en onderdelen bijna overal verkrijgbaar itt sommige italiaanse merken.
 
"Ze" hadden mij verteld dat die ktm's en consoorten echt halve competitiemotoren zijn die perfect rijden , maar echt niet goed rijden met de minste achterstallig onderhoud.
"Er" werd mij verteld, bij wijze van voorbeeld, dat vele KTM linksystemen gewoon, af fabriek, ingeolied zijn en niet ingevet wat snellere slijtage teweegbrengt.
Ik dacht dat de japanners ook de kaart trokken van de performante lichte enduro's, maar dat blijkt niet te zijn.

Is er trouwens een ander rijgevoel of verschillende filosofie tussen een Sherco, Husky, gasgas, ktm, TM,....?


.
 
De jappen zijn gebouwd als een tank en rijden als een tank. De europese merken rijden prettiger maar hebben ook wat meer werk nodig. Het is maar net wat je belangrijker vindt. En bedenk dat het allemaal relatief is maar dat er zeker wel een kern van waarheid in zit.
 
"Ze" hadden mij verteld dat die ktm's en consoorten echt halve competitiemotoren zijn die perfect rijden , maar echt niet goed rijden met de minste achterstallig onderhoud.
"Er" werd mij verteld, bij wijze van voorbeeld, dat vele KTM linksystemen gewoon, af fabriek, ingeolied zijn en niet ingevet wat snellere slijtage teweegbrengt.
Ik dacht dat de japanners ook de kaart trokken van de performante lichte enduro's, maar dat blijkt niet te zijn.

Is er trouwens een ander rijgevoel of verschillende filosofie tussen een Sherco, Husky, gasgas, ktm, TM,....?


.
EXC van ktm hebben niet eens een linksysteem.
Mijn WRF heeft meer vermogen dan een gelijkbare ktm dus dat is ook een beetje kul, net zoals qua gevoel vind ik mijn wrf lekkerder rijden dan een exc450.
En een gasgas weer lekkerder dan mijn wrf.

Echter is dat allemaal persoonlijk qua rijstijl
 
Ik durf met zekerheid dat de niet japanse merken sinds het verbod van de 2 takt in de MX geen fatsoenlijke 2 takt enduro's meer gemaakt hebben, in tegenstelling tot de spaanse/italiaanse en oosterijkste concurrent.

Ik ben heel blij met mijn (KTM) husaberg, veel goedkoper qua 2ehands onderdelen dan Yamaha en Honda en goed en makkelijk verkrijgbaar.

De Gehele EXC serie van KTM is ontwikkeld voor enduro en offroad, iets minder fel dan de SX en gewoon degelijke machines. Tis niet voor niks dat je daar het gros van het vol op ziet rijden.
 
Persoonlijk heb ik ook meer vertrouwen in de bouwkwaliteit van een Honda/Yamaha dan KTM/Husky maar het is wel zo dat je in de enduro wereld moeilijk om ze heen kunt. Zeker de tweetakten zijn wel een stuk verfijnder.
Als je eens wil testrijden. Dit weekend in Veghel en volgend weekend in Handel is het mogelijk om tijdens de offroad rit kostenloos een Husky enduro te testen:

Als je echt een tweetakt wil dan heb je denk ik 4 reële opties: KTM, Husky, Gasgas, Beta. De KTM en Husky zijn de meest ''gangbare'' daarvan.
Bij 4 takt is de Yamaha WR denk ik een goede optie als je graag Japans wil. Overigens zal het onderhoud best wel meevallen hoor als je gewoon hobbyrijder bent. Enduro motoren zijn vaak nog redelijk veilig ontwikkeld wat dat betreft vergeleken met crossers. Het grote voordeel van 4 takt is ook dat je het vermogen heel goed kunt regelen door middel van het aanpassen van de mapping.
 
Ik denk dat er vanaf ,pakmbeet 2010 , geen slechte machines meer gemaakt worden. Het staat en valt idd met het gepleegde onderhoud en het “mis‘” of gebruik Van de motor. Enige punt van aandacht zou de onderdelenvoorziening en of levertijd kunnen zijn.
 
Heb de topic een beetje verwaarloosd. Komt door een NON deal bij verkoop van een privé motorfiets. Ik moet even geduld hebben dat die fiets verkocht is en met het zakgeld ga ik eens duchtig de kleinere 2takten van ktm, husky en Sherco testen. Hier heb ik dealers van in de omstreek. Dank voor de lectuur.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200103-042609_Brave.jpg
    Screenshot_20200103-042609_Brave.jpg
    178,1 KB · Weergaven: 4
Ik sta op het punt een Husqvarna TE300 te kopen.

2016, weinig kilometers 80 uur oud... 5500euro.

Mijn TM250 heb ik verkocht, maar mis het spelen erg. Misschien zelfs een klein beetje SUMO behoefte weer...

Heeft iemand ervaring met deze motor? Ik lees alleen maar goede zaken over deze fiets, dat kan toch niet waar zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan