Welke gereedschap voor openen oliedop

R0nnie

MF veteraan
4 okt 2019
1.003
737
Beste mensen,

Via een zoektocht naar een motorforum ben ik op deze forum beland, al heb ik mij enkel dagen geleden al aangemeld op deze forum. Ik heb een BMW R1200RT en vandaag kreeg ik onderweg vlak bij mijn werk een melding dat het oliepeil te laag is, een uitroepteken met 2 driehoekjes ernaast. Nu dacht ik om straks na werk rustig naar een benzinepomp te rijden en daar ene litertje olie te kopen en bij te vullen. In mijn wijsheid was ik overtuigd dat ik het zwarte dopje wel met de hand kon open draaien. Deze dop zit muurvast. Vermoedelijk heeft het bedrijf waar ik mijn motor in onderhoud heb deze dop te vast aangedraaid of die dop behoort zo vast te zitten. Normaal vul het onderhoudsbedrijf mijn olie bij maar vermoed dat het dit keer niet gebeurd is omdat er waarschijnlijk op moment van onderhoud nog voldoende in zat of dat ze het vergeten zijn. Nu zit ik met het probleem dat ik dus geen gereedschap bij mij heb en ik niet weet hoe ik die dop kan opendraaien om de olie straks bij te vullen. Ik zou graag vernemen met welk stuk gereedschap ik die olievuldop kan losdraaien. Voor alle duidelijkheid heb ik een foto bijgevoegd van wat ik bedoel.

M
dop openen.png
et vriendelijke groeten,
Ronnie
 
Was dus al van plan na thuiskomst om een setje reserve spul in een tas bij elkaar te sprokkelen. Flesje olie, sleuteltje, setje lampen.

De tip om 15W50 toe te passen komt niet overeen met de soorten die in het boekje staan. Kan wel 15W40 toepassen...

Of het goed is om in jou motor 15w50 te doen i.p.v. 15w40 ben ik niet op de hoogte. @MasterTommy & @Worldbeater weten daar vast veel meer vanaf dan ik!

Enigste wat ik kan delen is mijn eigen ervaring. In mijn 650cc 1 cilinder heb ik wel altijd 10w40 gedaan i.p.v. 10w30 wat in de service manual staat. Dit op advies van de motorzaak i.v.m het bouwjaar en het aantal km's. Omdat 10w40 op bedrijfstemperatuur dikker is dan 10w30 gaat het mindersnel langs je zuiger je verbrandingskamer in en verbruik je dus minder olie. Ik heb hier nooit problemen mee gehad.

Aan de andere kant, te dikke olie, als je motor daarvoor niet bedoeld is (over het algemeen), kan ook op lange termijn minder goed zijn voor je motor.
 
Laatst bewerkt:
Dat stukje in het boekje heb ik meermaals gelezen, de eerste keer met stomme verbazing. Voor zover ik me het kan heugen moest je altijd olie peilen met koude motor die tijdje stilstond om de olie te laten zakken. Maar staat er echt met warme motor.

De ANWB man rijdt zelf ook motor vertelde hij. En die had hier ook nooit van gehoord. Geen idee wat voor merk motor hij rijdt maar die zat me ook verbaasd aan te kijken toen ik hem vertelde dat bij BMW de oliepeil met warme motor bekeken moet worden. Is dit specifiek BMW?

Misschien omdat het een boxermotor betreft? Dat de olie een langere weg moet afleggen om bij het carter te kunnen komen om het te kunnen peilen?
 
De ANWB man rijdt zelf ook motor vertelde hij. En die had hier ook nooit van gehoord. Geen idee wat voor merk motor hij rijdt maar die zat me ook verbaasd aan te kijken toen ik hem vertelde dat bij BMW de oliepeil met warme motor bekeken moet worden. Is dit specifiek BMW?
Even snel uit mijn hoofd: Yamaha SZR660, TDM, TRX. Diverse KTM's, een enkele Suzuki, veel Honda's vroeger.
En inderdaad de BMW boxerblokken, maar er zijn er nog veel meer.

Er zijn zelfs auto's die een dry sump smering hebben en dus warm gepeild worden.
Maar die heeft de ANWB vast ook nooit gezien. :+

(Ferrari 488 GTB, Chevrolet Corvette Z06, maar ook F1 auto's _O- )
 
Laatst bewerkt:
Was dus al van plan na thuiskomst om een setje reserve spul in een tas bij elkaar te sprokkelen. Flesje olie, sleuteltje, setje lampen.

De tip om 15W50 toe te passen komt niet overeen met de soorten die in het boekje staan. Kan wel 15W40 toepassen...
Hij zal er niet direct op stuklopen, maar de W50 olie is toch veel gebruikelijker bij boxerblokken.

Kijk ook maar eens bij de diverse adviezen van olieleveranciers. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Zijn er wel meer waarbij het met warme motor wordt gepeild toch ?

Als je het eenmaal gewend bent maakt het ook niet meer uit. Bij terugkomst motor naar binnen in de inrijklem, motorkleren uitdoen en dan ff het olie peil checken. Soort automatisme
 
Sleuteltje zou idd bij het bordgereedschap moeten zitten. , nr 3 in bovenstaande plaatje als ik het ander topic lees.

En te strak kan niet is een kliksysteem en geen schroefdraad

Even terzijde, op R1200RT is dit wel een schroefdraad, hoe het met de andere boxers is weet ik niet.

Maakt verder ook niet veel uit, TS is gelukkig alweer onderweg :)
 
Even terzijde, op R1200RT is dit wel een schroefdraad, hoe het met de andere boxers is weet ik niet.

Maakt verder ook niet veel uit, TS is gelukkig alweer onderweg :)
Ik kreeg hem vorige week voor de eerste keer bij mijn (tweede) boxer gewoon met de hand open.
Het zat strak, maar met twee handen lukte het wel. Eentje duwen tegen een nok en de andere trekken.

Maar misschien had een monteur de dop van ts wel extra hard aangedraaid met het speciale gereedschap. :?

Ik weet nu door dit topic wel wat die rare tool in mijn boordgereedschap is. 8)7 Thanks!_O-
 
Olie peilen met een warme motor is natuurlijk belachelijke onzin, ook als het voorgeschreven is door de fabrikant.
Inderdaad, wat weten die daar nou van. Motor recht houden tijdens het peilen? Dat ding doet het toch ook ik een bocht? Elke 12.000 kilometer nieuwe olie? Ik pak wel auto-olie want dat gaat 60.000 km mee. Ik sla ook de klepspeling twee keer over want bij mijn vorige motor hoefde het stellen pas bij de derde keer controleren.

Hetzelfde op m'n werk. die sukkels zeggen dat ik voor elke vlucht olie moet peilen. Keer VIER motoren (!) Zeker, terwijl ik weet dat bij mijn Peugeot Speedfight er tussen de onderhoudsbeurten niets bij hoeft. Dáha~g!
 
Inderdaad, wat weten die daar nou van. Motor recht houden tijdens het peilen? Dat ding doet het toch ook ik een bocht? Elke 12.000 kilometer nieuwe olie? Ik pak wel auto-olie want dat gaat 60.000 km mee. Ik sla ook de klepspeling twee keer over want bij mijn vorige motor hoefde het stellen pas bij de derde keer controleren.

Hetzelfde op m'n werk. die sukkels zeggen dat ik voor elke vlucht olie moet peilen. Keer VIER motoren (!) Zeker, terwijl ik weet dat bij mijn Peugeot Speedfight er tussen de onderhoudsbeurten niets bij hoeft. Dáha~g!
Stel eens dat er te weinig olie in de motor zit, dan zou je daar dus pas achter komen nadat de motor warmgedraaid en eventueel kapotgedraaid is. Het lijkt erop dat piloten (?) qua denkvermogen wat achterlopen op zeelieden.
 
dan mag jij bij mijn sxv olie peilen met een koude motor/olie... ik kan je vertellen dat je niet veel gaat zien met de dry sump systeem.
Als olie peilen bij een motor voor gebruik onmogelijk is, beschouw ik dat als een gebrekkig fabrikaat. Overigens heb ik 6 motoren met dry sump gehad, en bij geen van die motoren was er enig verschil in oliepeil te merken bij koude of warme motor.
 
Als olie peilen bij een motor voor gebruik onmogelijk is, beschouw ik dat als een gebrekkig fabrikaat. Overigens heb ik 6 motoren met dry sump gehad, en bij geen van die motoren was er enig verschil in oliepeil te merken bij koude of warme motor.

bij koude motor zie je bij mijn sxv niks, sterker nog... als je terug komt na een rit moet je de motor eerste een tijdje stationeer draaien zodat alles tot ''rust'' komt en dan kun je de olie peilen.
 
bij koude motor zie je bij mijn sxv niks, sterker nog... als je terug komt na een rit moet je de motor eerste een tijdje stationeer draaien zodat alles tot ''rust'' komt en dan kun je de olie peilen.
Dat geloof ik best, het is nogal een apart ding. Bij mijn Aprilia Falco kon ik van 10 meter afstand het oliepeil zien. Warm of koud maakte niets uit.
 
Mijn SZR660 liep over na de eerste rit/oliebeurt.
Koud gemeten en warm is het peil dus een stuk hoger.
Maar dat is bij dry sump weer niet zo erg. Teveel olie.

En verse (Lidl)olie maakt geen vlekken in de tuin. :9
 
Stel eens dat er te weinig olie in de motor zit, dan zou je daar dus pas achter komen nadat de motor warmgedraaid en eventueel kapotgedraaid is. Het lijkt erop dat piloten (?) qua denkvermogen wat achterlopen op zeelieden.
Als het olielampje niet binnen een paar seconden uit gaat dan heb je VEEL te weinig olie en stop je de boel weer. In eerste instantie wordt de boel toch gesmeerd door lagermateriaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan