Welke gevorderden-training raden jullie aan?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
829
1.229
Dagobah
Hi!

Ik heb sinds ik vier jaar geleden mijn motor-rijbewijs haalde zo'n 40.000 km gereden in Nederland, Schotland, Zwitserland en alles wat ertussenin zit. Kortom, ik heb inmiddels wel wat ervaring.

Maar op de motor ben je wat mij betreft nooit uitgeleerd. Kortom, ik wil graag blijven leren en eens op de foute dingen worden gewezen die er ongetwijfeld zijn ingeslopen. Welke trainingen raden jullie aan, liefst ergens in Zuid-Nederland?
 
Degene die veel mensen overslaan: Gewoon je rijschool waar je het pasje gehaald hebt. Ik heb na 15.000km terug gemoeten vanwege overstap a2->a en heb best veel geleerd in een paar uurtjes tijd.
 
Heb je al een idee welke skills je wilt verbeteren?
Wil je sneller worden in de bocht? Of beter worden in het verkeer?

Of langer op het achterwiel?
Zelf je motor onderhoud doen?

Er is vanalles te leren.
 
Heb je al een idee welke skills je wilt verbeteren?
Wil je sneller worden in de bocht? Of beter worden in het verkeer?

Of langer op het achterwiel?
Zelf je motor onderhoud doen?

Er is vanalles te leren.

Ja, dat helpt natuurlijk :-). Verkeersdeelname, noem het 'road strategy', defensief rijden: dat zit allemaal snor. Sterker nog: dat zit écht heel snor. Met name het langzame werk vind ik belangrijk. Dat doe ik in de praktijk te weinig.
 
Ik heb na ongeveer 1 jaar de VRO opleiding van de KNMV gedaan. Halve dag oefeningen op parkeerterrein mbt stabiliteit, noodstops tot 120kmh, obstakels etc. Daarna halve dag op de weg, focus op wegpositie en de lijn in de bochten.

Veel aan gehad. Of het voor jou nog zinvop is na 4 jr kan ik niet beoordelen.

Overigens was deze training in 2011, dus weer niet of hij nog in dezelfde vorm bestaat.

Edit: bestaat niet meer in dezelfde vorm, als ik het zo zie. Ook hebben ze nu allerlei soorten VRO.
 
Laatst bewerkt:
Ik was eerlijk gezegd niet kapot van de KNMV cursussen.. Heb er een aantal gedaan VRO, VRO expert, VRO bochten maar heb iedere keer aan het eind van de dag toch een beetje de smoor in, je staat meer te wachten dan wat te doen en de opdrachtjes zijn wel erg simpel.

Na 40K km's denk ik echt niet dat je daar veel uit haalt, en het is ook gewoon reteduur.
Kunt nog beter gaan motogymkana (of hoe je het ook schrijft) gaan doen, heb je meer aan in mijn (bescheiden) optiek (en is ook nog eens een klap goedkoper).

Dusssss... dat.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon zelf lekker blijven rijden en je eigen grenzen opzoeken, heb je geen dure cursussen voor nodig ;).
 
Ben het helemaal eens met Thenico.
Vergeleken met het aanbod van de ADAC is de KNMV maar zeer beperkt.
Zelf heb ik over de jaren al 11 cursussen gedaan bij onze oosterburen en wel in Grevenbroich. Zeer uitgebreid, logische gradaties, heel fair in prijs.

Vanuit Sittard in 3 kwartier te bereiken.
Waar in ‘t zuiden woon jezelf?
Hier heb je een link naar hun website: ADAC Grevenbroich
 
denk dat Zot wel in de goede richting zit. Hoewel ik in het verleden ook wel een VRO heb gedaan en daar ook wel zaken heb opgepikt, Belangrijkste is dat je zelf na de cursus aan de slag gaat met wat je hebt geleerd. Dus doe af en toe een remtest, met slecht wegdek, maak bewust eens een uitwijkmanoeuvre door stevig tegen te sturen, keer eens niet op het makkelijkste punt van de straat. Beetje jezelf uitdagen zeg maar. Loop je tegen beperkingen aan, dus kan je daar eventueel een cursus voor volgen.

Zelf vind ik circuit rijden erg goed voor mijn motorgevoel, maar voor het langzame werk zijn er betere oefeningen :+
 
Ik was eerlijk gezegd niet kapot van de KNMV cursussen.. Heb er een aantal gedaan VRO, VRO expert, VRO bochten maar heb iedere keer aan het eind van de dag toch een beetje de smoor in, je staat meer te wachten dan wat te doen en de opdrachtjes zijn wel erg simpel.

Na 40K km's denk ik echt niet dat je daar veel uit haalt, en het is ook gewoon reteduur.
Kunt nog beter gaan motogymkana (of hoe je het ook schrijft) gaan doen, heb je meer aan in mijn (bescheiden) optiek (en is ook nog eens een klap goedkoper).

Dusssss... dat.
Motogymkhana, dus bijna goed. :P
https://www.motogymkhana.nl/
2TheExperience geeft dagdelen 'les' op Midland Lelystad - met krappe rot bochtjes.
https://www.2theexperience.nl/De data voor 2021 zijn op dit moment nog niet bekend, maar qua kosten een schijntje vergeleken met KNMV.
 
Ik zou sowieso iets gaan doen met je eigen motor in een omgeving die lijkt op wat je in de praktijk tegenkomt. Draaien op de vierkante cm op een tweetakt trial van 80 kilo is toch wat anders dan een krappe haarspeldbocht op je eigen motor van 250+ kilo.
 
Wat ik aanraad? Natuurlijk de Ogre Superbike School. Al bijna 40 jaar een begrip met kneedown garantie in slechts een paar lessen. Alle cursisten hebben het overleefd en letsel was niet blijvend. Referenties hier op het forum verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of het veel nut heeft, zo'n cursus.
Natuurlijk zal er zelfs voor de meest ervaren rijder toch altijd wel IETS te leren zijn.
Maar het meeste heb je jezelf al aangeleerd tijdens rijden in de praktijk.

Mijn ervaring met een slipcursus auto was, dat ik het meeste toch eigenlijk allemaal wel wist of ervaren had na ruim 1miljoen auto-km's.
Geldt dat dan niet zelfde voor de motor met een paar ton km ervaring waarvan vele duizenden km's in de bergen?
 
Ik vond offroad rijden wel wat toevoegen aan mijn road skills, maar ik denk niet dat het nut heeft om dat maar een keer te doen. Tijdens de jaren dat ik een offroad motor had, zijn mijn reacties op een driftend achterwiel ingeslepen en heb ik daar ook met een straatmotor wat aan.
 
Ik vond offroad rijden wel wat toevoegen aan mijn road skills, maar ik denk niet dat het nut heeft om dat maar een keer te doen. Tijdens de jaren dat ik een offroad motor had, zijn mijn reacties op een driftend achterwiel ingeslepen en heb ik daar ook met een straatmotor wat aan.
Maar waar heb jij kneedown geleerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan