Welke helm? ervaring gezocht

Ik ben ook toe aan een nieuwe helm en wil eigenlijk ook wel eens een ingebouwd zonnevizier. Arai doet hier niet aan en gaat hier ook niet aan meedoen. Zij stellen dat het de helm verzwakt, anders hadden de MotoGP jongens hier ook wel mee gereden.
Probleem is dat alleen Arai bij mij echt lekker zit. Op de site van Ten Kate kwam de verklaring;

[afbeelding]

Ik zoek een vervanger voor mijn Arai Tour X-3. Ik ga de allroad variant van Suomy nog even proberen, maar ik ben toch bang dat ik weer op een Arai uit ga komen en het zonder zonnevizier moet stellen.

Hmmm... als ik dat overzichtje zo bekijk dan zie ik in het recht kolommetje Arai staan en ook Schubert. De E1 al overwogen? Is de all road helm met zonnevizier.

En voor de TS: vriendinnetje rijd met de pro-shade op haar Arai, zal vragen of ze vanavond haar ervaring hier wil delen.

Schuberth-E1-Hunter-Adventure-Flip-Up-Helmet-E1_Hunter_Yellow_P3__43376.1447754318.1280.1280.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft er hier iemand uberhaupt ervaring met dat pro-shade systeem van Arai?

Ik heb er namelijk zo mijn bedenkingen bij, ik denk dat het meer herrie veroorzaakt, en kan me ook niet voorstellen dat het nou allemaal even stevig is (meer scharnieren, gaat troep tussen zitten etc)
 
Dat pro-shade verhaal kan je nekletsel opleveren bij snelweg-snelheden. 1 rukwind die je hoofd omhoog duwt en je kan naar de physio. Zoek maar eens op YouTube. Bijvoorbeeld Royal Jordanian heeft een sprekend voorbeeld op zijn kanaal. Levensgevaarlijk tenzij je alleen offroad (en dus niet hard) rijdt.

Verder; (het is al gezegd) ga lang proefpassen en dan ook nog PROEFRIJDEN. Laat je hoofd goed meten en laat je niet omkopen door looks. Een goed passende helm scheelt veel problemen. Voor mijn hoofd is een Schubert heel geschikt (ik wilde graag Shoei; die zijn mooier; maar het is niet anders).
 
Helm is volgens mij persoonsafhankelijk. Als je op zoek bent naar opties: Shark Spartan.

Dubbel D sluiting: check
Integraalhelm: check
Geintegreerd zonnevizier: dubbelcheck
 
Laatst bewerkt:
Ik rij inmiddels 2 jaar met een pro-shade en dat bevalt mij uitstekend!

Ik kies heel bewust voor Arai omdat dit het enige merk is dat de helm kan aanpassen. Ik heb bij alle helmen altijd dat deze te hard op mijn voorhoofd drukken en dergelijke aanpassingen kun je bij Arai altijd laten doen.

Enige nadeel was tot 2 jaar geleden dat ze geen zonnevizier hadden, omdat zij dit niet veilig vinden. Ik vind het dragen van een zonnebril niet prettig.

Nu heeft Arai dus de pro-shade en dit werkt goed. Ik ervaar geen extra herrie en als ik de pro-shade omhoog zet blijft deze eigenlijk altijd staan. Heel soms zakt ie naar beneden maar dat is volgens mij omdat ik hem dan niet goed heb open gezet. Na 2 jaar en circa 20K km functioneert het nog steeds goed.

Wat betreft het oplopen van nekletsel, ik kan mij daar niks bij voorstellen. Ik heb ook met rukwinden gereden en er gebeurd niets. Ik heb het filmpje van Royal Jordanian op Youtube bekeken maar wat ik daar zie is iets heel anders dan een pro-shade. Ik kan mij ook niet voorstellen dat Arai een dergelijk risico zou willen lopen als zij vanuit veiligheidsoverwegingen niet voor een intern zonnevizier kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling:

Het enige wat nog verbeterd kan worden is het formaat van de pro-shade. Deze zou wat mij betreft net zo groot mogen zijn als het vizier, nu kijk ik af en toe tegen het randje aan.
 
Laatst bewerkt:
Naar een goede motorzaak gaan die veel helmen in voorraad heeft, en al die helmen passen. Je koopt degene die het beste past en die de veiligheid geeft die jij wilt.
 
Blij dat ik het topic heb gestart, er is in elk geval keus genoeg! Ik ga nog even gericht doorspeuren nav al jullie suggesties en dan op de beurs e.e.a. maar eens op mijn knar zetten. Ik heb geen Schuberth hoofd trouwens, vind het mooie helmen (maar ik rijd dan ook Volvo en heb een GS :Y ) maar ze passen me tot nu toe niet...
 
Ik ben ook toe aan een nieuwe helm en wil eigenlijk ook wel eens een ingebouwd zonnevizier. Arai doet hier niet aan en gaat hier ook niet aan meedoen. Zij stellen dat het de helm verzwakt, anders hadden de MotoGP jongens hier ook wel mee gereden.
Probleem is dat alleen Arai bij mij echt lekker zit. Op de site van Ten Kate kwam de verklaring;

[afbeelding]

Ik zoek een vervanger voor mijn Arai Tour X-3. Ik ga de allroad variant van Suomy nog even proberen, maar ik ben toch bang dat ik weer op een Arai uit ga komen en het zonder zonnevizier moet stellen.


Dat plaatje klopt iig niet voor Schuberth en Shoei is mijn ervaring. Mijn hoofd is zo ovaal als het maar kan. Perfect voor Schuberth en helemaal kut voor Shoei. Maatje van mij heeft een ronde bolle kop en heeft met Shoei een perfecte pasvorm en met Schuberth helemaal ruk. En zo heeft een collega van mij dezelfde ervaring. Heb overigens nu een HJC en mijn collega ook en een ander maatje met ovaal hoofd ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek een vervanger voor mijn Arai Tour X-3. Ik ga de allroad variant van Suomy nog even proberen, maar ik ben toch bang dat ik weer op een Arai uit ga komen en het zonder zonnevizier moet stellen.

Zelf zoek ik ook een vervanger voor mijn X-3. Ik heb deze week de Arai Tour X-4, Nexx XD-1, nieuwe Shoei Hornet DS en de Schubert E1 gepast. En op de Schubert na was ik verrast hoe goed ze mij allemaal pasten. De X-4 paste het beste, maar ik wil eens een keer wat anders. Ik ben niet zo heel te spreken over de ventilatie van de X-3. Het waait mij te veel in de ogen waardoor ik traanogen krijg. (voor de lolbroeken: ik heb het vizier wel dicht).

De Nexx vind ik heel interessant omdat de helm lichter is, een zonnevizier heeft en 200 euro goedkoper is. Daarnaast ziet hij er goed uit. Iets drukker dan de X-3, dat wel.
 
De Nexx vind ik heel interessant omdat de helm lichter is, een zonnevizier heeft en 200 euro goedkoper is. Daarnaast ziet hij er goed uit. Iets drukker dan de X-3, dat wel.
Klopt allemaal, maar de X-4 zat mij toch beter. Ik ben bang dat ik spijt krijg van de Nexx na een lange dag sturen.
 
De keus is, na het passen van diverse, in en buiten dit topic genoemde, AGV HJC Shoei Shark Scorpion Schuberth X-Lite en Arai modellen uiteindelijk op de Shoei GT Air gevallen, die voor mij tegen meerprijs van 80 euro voorzien wordt van een dubbel D sluiting.

Zeer goede tweede was de HJC RPHA ST, de enige reden dat ik die niet genomen heb is het feit dat de sluiting van het vizier midden onderop zit, dat is een soort blokje. Vizier half/driekwart open, zo rij ik nogal eens, betekent dus blokje in je gezichtsveld. Jammer, want verder een hele mooie, fijn passende helm met alle gewenste specs en een stuk goedkoper dan de Shoei.
Alle andere helmen vielen af vanwege de pasvorm, zelfs Arai dit keer terwijl ik toch nergens tussen gezeten heb met mijn hoofd ;)

Allen nogmaals dank voor de tips!
 
Dat plaatje klopt iig niet voor Schuberth en Shoei is mijn ervaring. Mijn hoofd is zo ovaal als het maar kan. Perfect voor Schuberth en helemaal kut voor Shoei. Maatje van mij heeft een ronde bolle kop en heeft met Shoei een perfecte pasvorm en met Schuberth helemaal ruk. En zo heeft een collega van mij dezelfde ervaring. Heb overigens nu een HJC en mijn collega ook en een ander maatje met ovaal hoofd ook.

Dit herken ik. Shoei is perfect, ook andere modellen dan de GT Air en de diverse Schuberth modellen passen mij voor geen meter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan