Welke helm: Schuberth R1 of HJC FS-10?

Raynak

Die hard MF'er
28 sep 2007
383
2
Nijmegen
Ik ben aan het kijken voor m'n 1e helm, en ik moet nu nog kiezen tussen 2 helmen:
de HJC FS-10 en de Schuberth R1.
Ik wil graag een glanzend zwarte helm, met anti-fog vizier en geintegreerde zonnebril. Maar beide helmen hebben dit, en dat maakt het moeilijk om te kiezen.

Schuberth is een stillere helm, maar dat doet er niet toe want ik rijd toch met oordoppen.
Ik heb beide helmen gepast en ze zitten allebei goed, daar onderscheiden ze zich dus ook niet in.
Ik vind ze ook allebei mooi, dus daar kan ik m'n keuze ook niet op baseren.
De Schuberth is wel duurder, maar dat maakt me niet uit.

Welke zouden jullie nemen en waarom?
(Ik weet dat er al meer topics zijn over helm-keuze, maar daar heeft diegene toch vaak wel een voorkeur qua uiterlijk, pasvorm of prijs. En aangezien ik dat niet heb, was ik benieuwd waar ik m'n keuze nog meer op zou kunnen baseren.)


HJC FS-10

Foto-LDICSIDP.jpg


- geintergreerde zonnebril (schuifje bovenop)
- glasfiber
- 1450 g
- anti-fog + anti-scratch vizier
- Double D sluiting


Schubert R1

Foto-AGQYEKMJ.jpg


- geintergreerde zonnebril (schuifje aan de zijkant)
- glasfiber
- 1480 g
- anti-fog + anti-scratch vizier
- Double D sluiting
 
Anti-fog visier is geen hol waard, bij de R1 kun je beter direct een pinlock visier laten plaatsen.
 
Tja, als geld geen rol speelt neem je toch de duurste?

Maar ik zou de HJC nemen. Kwalitatief ten minste gelijk aan de Schuberth, dus waarom zou je meer betalen?
 
Op motozoom.nl staat de R1 te koop voor 290. Het gaat wel om de versie met een kleurenprint. De zwarte versie kost wel 380 euro. Misschien toch wel interessant om voor 100 euro minder een versie te kopen met de kleurenprint.
 
Anti-fog visier is geen hol waard, bij de R1 kun je beter direct een pinlock visier laten plaatsen.

Heb tijdens rijles al een aantal keer gereden met de HJC FS-10 van iemand anders, en die is nog geen 1 keer beslagen (onder omstandigheden dat andere helmen wel waren beslagen), dus die werkt wel.


Tja, als geld geen rol speelt neem je toch de duurste?

Maar ik zou de HJC nemen. Kwalitatief ten minste gelijk aan de Schuberth, dus waarom zou je meer betalen?

Alleen maar de duurste nemen omdat ie de duurste is slaat natuurlijk nergens op :)
En of ze kwalitatief gelijk zijn, ja dat weet ik dus niet, vandaar dat ik het vraag.


Op motozoom.nl staat de R1 te koop voor 290. Het gaat wel om de versie met een kleurenprint. De zwarte versie kost wel 380 euro. Misschien toch wel interessant om voor 100 euro minder een versie te kopen met de kleurenprint.

Hmm, zal er eens kijken. Vind de Fire Dark ook wel mooi, misschien is het dan wel interessant.
 
Over de FS-10 van een reviewsite:

Summary: Shell seems bulky. The exhaust vents and design of the liner allow higher than average noise levels. Rotating visor can only be used in the on or off positions.
 
Het voordeel van Schubert helmen is de grotere "voorruit" in vergelijking met de meeste andere helmen.
 
Het voordeel van Schubert helmen is de grotere "voorruit" in vergelijking met de meeste andere helmen.

Ah, dat had ik nog niet opgemerkt bij het passen, dat is wel handig. Zal er de volgende keer nog eens goed op letten of het echt scheelt.
 
De R1 is heftig in de aanbieding bij louis.de btw, vanaf 269 euro dus heel duur is ie niet meer...
 
De R1 is heftig in de aanbieding bij louis.de btw, vanaf 269 euro dus heel duur is ie niet meer...

Ah, snel daar ook maar eens kijken dan, bedankt.

Edit: Inderdaad, flinke aanbieding. Alleen jammer genoeg weer alleen degene met de prints en niet de geheel zwarte ;(
 
Laatst bewerkt:
ik heb mijn R1 op de duitse ebay gekocht voor net iets minder dan de louis prijs... misschien dat je daar wel de zwarte vind voor een leuk prijsje :Y
en het klopt idd dat je bij de r1 echt een heel breed zicht hebt :Y
 
Hey,


ik heb zelf de HJC in mat zwart en er erg tevreden mee.

Goed zicht, zit erg prettig en het zonnescherm is supervriendelijk te gebruiken.

AntiFog werkt goed, maar je moet geen wonderen verwachten.
Bij te koud weer durft er nog wel eens wat condens vormen tijdens stilstaan aan rode lichten enzo.

Pas ze eens zou ik zeggen en beslis dan.

Erik
 
ik heb mijn R1 op de duitse ebay gekocht voor net iets minder dan de louis prijs... misschien dat je daar wel de zwarte vind voor een leuk prijsje :Y
en het klopt idd dat je bij de r1 echt een heel breed zicht hebt :Y
Heb je misschien een linkje voor me ?
Ik kom namelijk net bij de Motozoom vandaan waar ik tot de conclusie ben gekomen dat ik een R1 wil hebben. Dat ding zit echt super lekker om mijn hoofd heen.
Helaas hadden ze mijn maat alleen in de blauwe print, en ik ben toch echt op zoek naar de zwarte variant (fire dark).
 
Heb je misschien een linkje voor me ?
Ik kom namelijk net bij de Motozoom vandaan waar ik tot de conclusie ben gekomen dat ik een R1 wil hebben. Dat ding zit echt super lekker om mijn hoofd heen.
Helaas hadden ze mijn maat alleen in de blauwe print, en ik ben toch echt op zoek naar de zwarte variant (fire dark).

De Fire Dark is niet in de aanbieding. Die kost gewoon € 380 bij motozoom en louis.
Het gaat echt om de R1 met een gele, blauwe, rode print die in de aanbieding zijn.
Link is www.louis.de Motozoom is beetje de NL neefje van hun. Producten bij Louis zijn soms 10 euro tot paar 10-tjes goedkoper. Productcode is bijna hetzelfde bij motzoom en louos. Je moet alleen het 2de getal in een 0 veranderen. Vul dat in bij zoekveld en je krijgt het juiste product.
 
De Fire Dark is niet in de aanbieding. Die kost gewoon € 380 bij motozoom en louis.
Het gaat echt om de R1 met een gele, blauwe, rode print die in de aanbieding zijn.
Link is www.louis.de Motozoom is beetje de NL neefje van hun. Producten bij Louis zijn soms 10 euro tot paar 10-tjes goedkoper. Productcode is bijna hetzelfde bij motzoom en louos. Je moet alleen het 2de getal in een 0 veranderen. Vul dat in bij zoekveld en je krijgt het juiste product.
Ik denk dat je in de war bent met die effen zwarte, want fire dark is op de motozoom site en in de winkel, waar ik vanavond was, ook 278,95 euro :)

Maar ik zie net op eBay dat mijn maat er ook niet is..
Dan maar kijken of ik toch niet gewoon voor de blauwe ga dan. Ik heb immers ook wat blauw in mijn jas.

Sorry voor de topic-kaping Raynak. Ik ben klaar hoor.
 
Schuberth is een stillere helm, maar dat doet er niet toe want ik rijd toch met oordoppen. Ik heb beide helmen gepast en ze zitten allebei goed, daar onderscheiden ze zich dus ook niet in.
Een stille helm met oordoppen geeft minder herrie dan een minder stille helm met oordoppen ;) Maar ik zou zeggen: probeer een proefrit met beide helmen te maken. Misschien geeft het rijden met beide helmen de doorslag i.v.m. de herrie, de turbulentie, de tocht in je helm, het zicht of wat dan ook. Succes met kiezen!
 
Weet niet welke van de twee kwalitatief het beste is maar ik heb zelf de Schuberth R1 en bevalt me erg goed..! Makkelijk zonneschermpje en zoals al eerder vermeld een breed zicht..!
Gewoon beide passen/proberen en kijken welke jou het beste bevalt..blijft toch een eigen mening kwestie!
 
Een stille helm met oordoppen geeft minder herrie dan een minder stille helm met oordoppen ;) Maar ik zou zeggen: probeer een proefrit met beide helmen te maken. Misschien geeft het rijden met beide helmen de doorslag i.v.m. de herrie, de turbulentie, de tocht in je helm, het zicht of wat dan ook. Succes met kiezen!

Dat is waar, dan is het inderdaad nog stiller.

Maar is dat gebruikelijk dan, dat je een proefrit mag maken met een helm?
Kan me ook best voorstellen dat ze dat niet willen.

Zou zeker wel een proefritje willen maken met beide helmen, alleen dan kan ik hem pas uitproberen/kopen als ik m'n rijbewijs heb (ben nu nog bezig met lessen).


Sorry voor de topic-kaping Raynak. Ik ben klaar hoor.

Geeft niks joh ;)
 
Dat is waar, dan is het inderdaad nog stiller.

Maar is dat gebruikelijk dan, dat je een proefrit mag maken met een helm?
Kan me ook best voorstellen dat ze dat niet willen.

Zou zeker wel een proefritje willen maken met beide helmen, alleen dan kan ik hem pas uitproberen/kopen als ik m'n rijbewijs heb (ben nu nog bezig met lessen).
Gebruikelijk niet maar als je serieus bent heb je kans dat je er mee mag rijden :)
 
Gebruikelijk niet maar als je serieus bent heb je kans dat je er mee mag rijden :)

Ik kan het inderdaad altijd vragen. En als ze beide merken in mijn maat hebben liggen, gaat er zeker 1 van de 2 mee naar huis na de proefrit.
En als ik dan ook nog lief kijk als ik het vraag, mag het vast wel *D
 
Ik kan het inderdaad altijd vragen. En als ze beide merken in mijn maat hebben liggen, gaat er zeker 1 van de 2 mee naar huis na de proefrit.
En als ik dan ook nog lief kijk als ik het vraag, mag het vast wel *D
Vragen staat vrij en lief kijken wil nog wel eens helpen, als er een man staat tenminste ;)
 
Heb je al iets gekocht?

Heb zelf de HJC en gebruik die dagelijks voor WW-verkeer (±35 km enkele reis).

Op zich draagt de helm prettig en het extra zonnevizier is ook top. Helaas is dit voor mij ook meteen het grootste nadeel aan de helm.

Omdat de schuifknop voor het zonnevizier bovenop je achterhoofd zit, zit hier ook een opening in de helm. Als het stevig regent komt hier toch best veel water doorheen en da´s niet lekker! Bedenk je dus eerst of je een mooi weer- of een all-weather rijder bent.

Succes met je keuze.
 
Mijn ervaring is dat als een HJC goed zit dan heb je geen shubert hoofd.
Mijn vriendin en ik rijden allebij met HJC en als we een shubert op ons hoofd zetten doet het gelijk aan alle kanten zeer. Ze hebben allebj hun eigen schaal en dat merk je.
Ik zou dus vooral kijken naar draag comfort en de rest komt daarna wel.
 
Heb je al iets gekocht?

Heb zelf de HJC en gebruik die dagelijks voor WW-verkeer (±35 km enkele reis).

Op zich draagt de helm prettig en het extra zonnevizier is ook top. Helaas is dit voor mij ook meteen het grootste nadeel aan de helm.

Omdat de schuifknop voor het zonnevizier bovenop je achterhoofd zit, zit hier ook een opening in de helm. Als het stevig regent komt hier toch best veel water doorheen en da´s niet lekker! Bedenk je dus eerst of je een mooi weer- of een all-weather rijder bent.

Succes met je keuze.

Nee, nog niks gekocht.
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, dat het zou kunnen lekken door het schuifje van de zonnebril. Wel iets om over na te denken ja.

Mijn ervaring is dat als een HJC goed zit dan heb je geen shubert hoofd.
Mijn vriendin en ik rijden allebij met HJC en als we een shubert op ons hoofd zetten doet het gelijk aan alle kanten zeer. Ze hebben allebj hun eigen schaal en dat merk je.
Ik zou dus vooral kijken naar draag comfort en de rest komt daarna wel.

Toch zitten ze allebei echt lekker :)
Zal ook wel uitmaken welke types HJC en Schuberth je met elkaar vergelijkt. Lijkt me niet dat elke type van 1 merk exact dezelfde schaal heeft.
 
Wat een verrassend positieve reacties over HJC
Ik had de indruk dat dat zo'n "wegwerp-merk" was, ik vind sommige modellen wel mooi of functioneel interessant maar heb ze nooit overwogen omdat ik het zag als van die goedkope meuk.
(verwacht ze bijna in de grabbelbak van de Lidl)

Maar blijkbaar had ik de verkeerde indruk van HJC??

[me="Pappa-Rico"]heeft verder niets bij te dragen aan dit topic; geen ervaring met deze helmen, sorry...[/ME]

EDIT: Oh, toch wel iets toe te voegen: @ Raynak: Mijn ervaring is wel dat ieder merk een bepaalde pasvorm heeft. Als ik 1 model van een bepaald merk niet goed pas, hoef ik ook geen andere modellen van dat merk te proberen.
(dan heb ik het over specifieke drukpunten en de hele vorm enzo)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan