Welke Helm??

Even een update ( geen edit want dan kick'tieniet ) :+

Vanmiddag werd het toch nog knap weer dus mijn goedkope combietje (Probiker à €199) aangetrokken met nieuwe goedkope hellumpje (tenminste.. in de UK ! )


Ik durf nooit zo goed aan een helmpie vanuit 't buitenland... 't Moet wel een ontzettend eind reizen en wie weet wat er onderweg gebeurt.... :?
 
Laatst bewerkt:
Ik durf nooit zo goed aan een helmpie vanuit 't buitenland... 't Moet wel een ontzettend eind reizen en wie weet wat er onderweg gebeurt.... :?

mwah, met pakketpost wordt niet echt voorzichtig omgegaan nee. Maar als de helm gewoon goed verpakt is met van dat bubbeltjesfolie en nog wat plastic en karton eromheen kan er weinig mee gebeuren. Bovendien als je gewoon in de winkel een helm "van de plank koopt" weet je ook niet wat er allemaal al mee gedaan is, die kan ook een keer gevallen zijn. Koop je bij zo'n internetshop is die helm waarschijnlijk nog nooit uit de originele doos geweest.
 
Dat zijn scherpe prijzen op die site, wat was je kwijt aan verzendkosten?

Ik moest 15 pond betalen. Dat gaat wel een beetje apart, want de hele site is ingericht voor UK inzittenden. Je kan dus ook bij het registreren geen ander land dan de UK kiezen.
Echter, als je wat bestelt moet je confirmeren of je registratie gegevens gelijk zijn aan de aflever gegevens en dan kan je gewoon opgeven dat je in NL woont. De site voorziet er dan nog niet in dat de afleveringskosten verhoogd worden, dus je credit/paypal rekening worden in eerste instantie met 5 pond belast, het UK tarief. Ik heb gelijk een mailtje gestuurd naar hun emailadres en gezegd dat het niet klopte en tevens heb k mijn afleveradresnog een keer geconfirmeerd.
Echt binnen een uur kreeg ik al een emailtje met daarin een link naar paypal om de resterende 10 pond bij te betalen. Dat was op een dinsdag en vrijdag, dezelfde week, werd die helm keurig afgeleverd. Echt niks op aan te merken. Supersnelle response daar!
 
Sharp test is allang weer achterhaald! Is al weer veel te veel geld ingestoken door verschillende fabrikanten.

Als je goed kijkt naar wat er nou eigenlijk gestest wordt slaat het helemaal nergens op. Het is een afgekapte versie van de ECE 22/05 keuring die nu in europa geldig is. Kinband/vizier/hitte/koudte etc. wordt allemaal niet getest. Enige wat gebeurt is het laten vallen van de helm op de "ECE-punten" en daar een score aan toegekend.

Bovendien hebben polycarbonaat helmen de eigenschap een 1e impact zeer goed aan te kunnen, vaak beter nog dan menige glasvezelhelm. Het probleem echter is dat een 2e impact (nadat je bijvoorbeeld een dikke salto hebt gemaakt) en op de zelfde regio terecht komt de veiligheid compleet verloren is. Glasvezelhelmen kunnen 2-4 van zulke impacts verdragen op de zelfde plek zonder dat je daar hersenschade aan overhoudt.
 
mwah, met pakketpost wordt niet echt voorzichtig omgegaan nee. Maar als de helm gewoon goed verpakt is met van dat bubbeltjesfolie en nog wat plastic en karton eromheen kan er weinig mee gebeuren. Bovendien als je gewoon in de winkel een helm "van de plank koopt" weet je ook niet wat er allemaal al mee gedaan is, die kan ook een keer gevallen zijn. Koop je bij zo'n internetshop is die helm waarschijnlijk nog nooit uit de originele doos geweest.
Klopt, maar als ik hem van een plank trek uit de winkel, dan neem ik aan dat deze grootschalig in zijn gekocht. Oftewel; er is voor gezorgd zo goed mogelijk de pakketten met zorg te versturen (een winkel doet anders geen zaken meer met de leverancier). En ja, de winkel kan de helm een keer laten stuiteren. Maar ik mag toch aannemen dat een winkelier geen risico wil lopen dat er iemand onderuitgaat met een gestuiterde helm van hem (gezien de grotere kans op hoofdletsel)... Een enkel pakketje over laten komen vanuit het buitenland gaat dacht ik via meerdere kanalen in de bezorging. De kans dat hij dan een keer stuitert word dan groter en bubbeltjesfolie is dan ook niet meer voldoende...
Nu weet ik dus niet of dit zo is, maar dat is wel mijn vrees hierin.
 

het voelt Aldi aan... Snap je reactie, maar in principe zou het niet uitmaken waar je het koopt, het moet een goedgekeurde helm zijn, anders zou hj niet verkocht mogen worden.

Dus nogmaals; een helm moet goed zitten, dat is het belangrijkste, niet waar je hem koopt.


*loopt stiekem toch liever even door naar een motorzaak voor een helm...*
 
Kinband/vizier/hitte/koudte etc. wordt allemaal niet getest.

Men test hoofdzakelijk de zaken die bij een ongeval uit statistiek blijken uit te maken.

Hoeveel gebeurt het dat een kinband los komt bij een niet-circuit ongeval (op circuit moet je sowieso dubbel-d)?

Je vizier is sowieso niet gemaakt om je te beschermen, wat zou daaraan getest moeten worden? De helft van de mensen rijdt de hele tijd met open vizier.

Hitte/Koude? Dat snap ik al helemaal niet? Wat heeft dit nu te maken met ongevallen? Ik kan moeilijk geloven dat er veel ongevallen zijn waar er blessures aan je hoofd voorkomen door hitte ... en al helemaaaal niet door koude?

't Is een crash-test en het pretendeert ook niet iets anders te zijn. Een test is altijd een test en zal dus nooit de werkelijkheid benaderen maar om nu te zeggen dat het nergens op slaat ... dat slaat nergens op.

De Lidl helmen komen trouwens binnenkort in de sharp test!
 
Laatst bewerkt:
Ik kan alleen zeggen koop geen HJC CL14 dat is echt niks, veel last van
windgeruis, de helm zakt na enige tijd naar voren [de maat is goed] en
bij regen loopt het water aan de binnenkant van het vizier.
Voor de rest heb ik goede ervaring met Arai.
 
Ik kan alleen zeggen koop geen HJC CL14 dat is echt niks, veel last van
windgeruis, de helm zakt na enige tijd naar voren [de maat is goed] en
bij regen loopt het water aan de binnenkant van het vizier.
Voor de rest heb ik goede ervaring met Arai.

goedkoop --> duurkoop..?

:+
 
het voelt Aldi aan... Snap je reactie, maar in principe zou het niet uitmaken waar je het koopt, het moet een goedgekeurde helm zijn, anders zou hj niet verkocht mogen worden.

Dus nogmaals; een helm moet goed zitten, dat is het belangrijkste, niet waar je hem koopt.


*loopt stiekem toch liever even door naar een motorzaak voor een helm...*

Het leuke aan de helmen van de supermarkt is, er zit een grote, dikke TuV-sticker op dat 'ie gekeurd is, maar ze zijn vergeten te melden waarvoor.

Ik heb uit betrouwbare bronnen (lees: onderzoekscentrum van Arai in Hoevelaken) vernomen dat deze TuV-keuring is gedaan voor chemische stoffen, dat heeft dus lekker helemaal niks met de helmveiligheid te maken.

Dit valt te achterhalen a.d.h.v de TuV-codes voor de desbetreffende keuring.
 
Okee mensen, na alle suggesties etc, heb ik rondgekeken, ben ik wezen passen en is het toch de Lazer FiberPro Maori geworden :)

Tijdens het passen van verschillende merken merkte ik dat eigenlijk elke helm wel goed past op mijn hoofd.

Nu een kort verhaal van de reis naar mijn helm:

Eergisteren naar Munsters in Erp geweest, omdat ik zag dat ze een officiele Lazer dealer zijn. In de hoop dat ze hem hadden reed ik aan. Toen ik binnenkwam zag ik veel helmen, en 1 voor 1 ging ik ze af. Niet mooi, Niet mooi, Te groot, Te groot, Niet mooi, Niet mooi. . . En toen stopte ik... ZE HADDEN HEM!! Helaas alleen niet in mijn maat. Ik had dus eenzelfde helm gepast maar dan met een ander design. De helm zat lekker, en sloot overal goed aan. Ik besloot dus om de helm in mijn maat te bestellen. Zo gezegd, zo gedaan. "Eind volgende week zal hij dan wel binnen komen" zei de verkoopster nog tegen me.

Ik met een Big Smile op mijn gezicht naar huis gereden. Ik tegen vrienden vertellen dat ik de helm besteld had, gaat de telefoon: "Hallo met Munsters Motoren, er is een klein probleempje". Ik dacht al: "Och nee he.." De helm is niet meer leverbaar, en dus kunnen we hem ook niet meer bestellen. Wel kan ik een paar alternatieven voorstellen. Nou, bladiebla...

Ik na het gesprek dus meteen begonnen met het mailen van bijna alle Lazer dealers in Noord-Brabant, om te vragen of ze toevallig nog eenzelfde helm hadden liggen in de winkel. Een voor een stroomde de e-mailtjes binnen. "Sorry, deze hebben we helaas niet meer, en kunnen we ook niet meer bestellen. Wel hebben we een grote keus uit andere helmen en kleding" was wat ik te horen kreeg.

Totdat er een mailtje arriveerde van Vos Oss..

Hallo,

We hebben nog 1 zo'n helm liggen. Het is maat S, maar we kunnen er vulling in stoppen om er een XS van te maken.

Ik helemaal door het dolle heen natuurlijk, en nadat ik thuiskwam van school meteen gebeld of het echt zo was. Het was ook echt zo, dus ik snel de auto gehaald en naar Oss toe.

De rest is geschiedenis, en hierbij heb ik dus een nieuwe helm :D

maori_red.jpg

:} TADAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :}

Voor mijn part kan er een slotje op, omdat ik een keuze heb kunnen maken :)

Bedankt voor alle suggesties! Nu is het morgenochtend de laatste mogelijkheid om alles te testen, en dan is het Dinsdag afrijden :]

EDIT: Nog met 25% korting gekocht ook nog :o Een geluk bij een ongeluk!
 
Laatst bewerkt:
ik heb dan een marushin samura-777 gekocht. is een perfecte helm en ik heb 'm gekocht om de looks. andere helmen zaten mij niet lekker. ik wilde niet te veel geld betalen voor een helm, 5á 600 euro voor een helm vind ik te veel geld. ik wil graag met een 3 jaar een andere helm kopen om zo een beetje bij de tijd te blijven. en dan vind ik 5 á 600 euro te veel geld.
en uit de test die eerder zijn geplaatst hier heb ik nu een helm met 5 sterren.
full
 
Laatst bewerkt:
ik heb dan een marushin samura-777 gekocht. is een perfecte helm en ik heb 'm gekocht om de looks. andere helmen zaten mij niet lekker. ik wilde niet te veel geld betalen voor een helm, 5á 600 euro voor een helm vind ik te veel geld. ik wil graag met een 3 jaar een andere helm kopen om zo een beetje bij de tijd te blijven. en dan vind ik 5 á 600 euro te veel geld.
en uit de test die eerder zijn geplaatst hier heb ik nu een helm met 5 sterren.[afbeelding]

En wat heb je ervoor betaald?

https://www.jsaccessories.co.uk/view_detail.php?cat_code=Marushin Samura Helmet

O-)
 
Totdat er een mailtje arriveerde van Vos Oss..

Hallo,

We hebben nog 1 zo'n helm liggen. Het is maat S, maar we kunnen er vulling in stoppen om er een XS van te maken.

Leuk verhaal, maar je gaat toch geen helm kopen die te groot is???!!! :X

Opvullen is een lapmiddel hoor!
 
Leuk verhaal, maar je gaat toch geen helm kopen die te groot is???!!! :X

Opvullen is een lapmiddel hoor!

S zit goed nu. Misschien dat hij in de loop van de tijd wat losser gaat zitten, doordat hij gebruikt gaat worden, maar dan kan je er na verloop van tijd (als je/ik wil) XS kussens instoppen. De schaal is van dezelfde grootte als van een XS, en de kussens in de helm worden ook door Lazer zelf geleverd. Als hij te groot was, had ik hem natuurlijk niet gekocht |(
 
ik heb er 150 euro voor betaald incl. een donker vizier.
dus lijkt mij een meer dan redelijk bedrag.

Nou, ik denk eigenlijk dat je hem voor een redelijk bedrag hebt gekocht, niet meer dan dat anders istie te duur! *D

Veel plezier ermee, mooie helm voor die prijs!
 
S zit goed nu. Misschien dat hij in de loop van de tijd wat losser gaat zitten, doordat hij gebruikt gaat worden, maar dan kan je er na verloop van tijd (als je/ik wil) XS kussens instoppen. De schaal is van dezelfde grootte als van een XS, en de kussens in de helm worden ook door Lazer zelf geleverd. Als hij te groot was, had ik hem natuurlijk niet gekocht |(

Gelukkig maar!

Overigens denk ik dat die vulling alleen de wangvulling is, door die erin te zetten heb je nog geen XS! Maar zo te horen heb je dat ook niet nodig.

Ook jij veel plezier ermee!
 
Okee mensen, na alle suggesties etc, heb ik rondgekeken, ben ik wezen passen en is het toch de Lazer FiberPro Maori geworden :)

Tijdens het passen van verschillende merken merkte ik dat eigenlijk elke helm wel goed past op mijn hoofd.

Nu een kort verhaal van de reis naar mijn helm:

Eergisteren naar Munsters in Erp geweest, omdat ik zag dat ze een officiele Lazer dealer zijn. In de hoop dat ze hem hadden reed ik aan. Toen ik binnenkwam zag ik veel helmen, en 1 voor 1 ging ik ze af. Niet mooi, Niet mooi, Te groot, Te groot, Niet mooi, Niet mooi. . . En toen stopte ik... ZE HADDEN HEM!! Helaas alleen niet in mijn maat. Ik had dus eenzelfde helm gepast maar dan met een ander design. De helm zat lekker, en sloot overal goed aan. Ik besloot dus om de helm in mijn maat te bestellen. Zo gezegd, zo gedaan. "Eind volgende week zal hij dan wel binnen komen" zei de verkoopster nog tegen me.

Ik met een Big Smile op mijn gezicht naar huis gereden. Ik tegen vrienden vertellen dat ik de helm besteld had, gaat de telefoon: "Hallo met Munsters Motoren, er is een klein probleempje". Ik dacht al: "Och nee he.." De helm is niet meer leverbaar, en dus kunnen we hem ook niet meer bestellen. Wel kan ik een paar alternatieven voorstellen. Nou, bladiebla...

Ik na het gesprek dus meteen begonnen met het mailen van bijna alle Lazer dealers in Noord-Brabant, om te vragen of ze toevallig nog eenzelfde helm hadden liggen in de winkel. Een voor een stroomde de e-mailtjes binnen. "Sorry, deze hebben we helaas niet meer, en kunnen we ook niet meer bestellen. Wel hebben we een grote keus uit andere helmen en kleding" was wat ik te horen kreeg.

Totdat er een mailtje arriveerde van Vos Oss..

Hallo,

We hebben nog 1 zo'n helm liggen. Het is maat S, maar we kunnen er vulling in stoppen om er een XS van te maken.

Ik helemaal door het dolle heen natuurlijk, en nadat ik thuiskwam van school meteen gebeld of het echt zo was. Het was ook echt zo, dus ik snel de auto gehaald en naar Oss toe.

De rest is geschiedenis, en hierbij heb ik dus een nieuwe helm :D

[afbeelding]
:} TADAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :}

Voor mijn part kan er een slotje op, omdat ik een keuze heb kunnen maken :)

Bedankt voor alle suggesties! Nu is het morgenochtend de laatste mogelijkheid om alles te testen, en dan is het Dinsdag afrijden :]

EDIT: Nog met 25% korting gekocht ook nog :o Een geluk bij een ongeluk!

Nice 8-) , mooi dat je hem toch nog heb kunnen vinden (heb je er ook zo'n vizier op?)
 
heb verschillende merken en maten opgehad(ook arai en shoei) maar de HJC FG-15 serie zat voor mij het beste.
Kost 250. Ik heb de Prism gedaan, incl zwart vizier. Ziet er echt geweldig uit!!!
full
 
Ik heb nu bijna 3 jaar een Lazer Vertigo. Heb niets anders om mee te vergelijken omdat het m'n eerste helm is, maar over de kwaliteit ben ik wel tevreden. De afwerking is gewoon goed maar een nadeel is wel dat het kinbandje (kliksysteem) na een paar keer dragen losser gaat zitten waardoor je het vaak moet verstellen. Binnenkort ga ik ook voor een andere helm, en die HJC FG-15 lijkt mij wel wat. Heb hem op de motorbeurs ook opgehad en de eerste indruk was goed, lekker zacht van binnen en een fijne pasvorm (maar dit verschilt natuurlijk per persoon). zag er wat afwerking betreft ook gewoon goed uit en niet al te duur.
Toevallig nog mensen hier die deze helm hebben en er wat meer over kunnen vertellen?
Vind dit zelf een mooi design 8-) :
[afbeelding]

Zie bericht hierboven. ook een FG-15. Zeker een aanrader!
 
Laatst bewerkt:
Toevallig heb ik vandaag ook een nieuwe helm gekocht. Ik heb mij laten vertellen dat de polycarbonaat helmen minder sterk zijn en daarom meer opvulling nodig hebben. Daardoor kan de helm te groot worden, omdat deze vulling door het dragen als het ware indeukt. Daarnaast zijn ze daarom vaak zwaarder. Ook is polycarbonaat niet UV bestendig met als resultaat dat de binnenkant van je helm eerder versleten is. Ook zie je vaak dat voor deze helmen voor alle maten slechts 1 of twee maten schalen worden gebruikt en de maatverschillen worden opgelost met meer of minder vulling.

De vezelhelmen zijn van nature sterker en hebben dus minder vulling nodig, zijn daardoor lichter en gaan langer mee. Heb zelf de Shoei RAID 2 MAT BLACK gekocht. Omdat ik precies tussen s en m in zat hebben ze andere maat vulling voor bij de kaken erin gezet, hij dus als gegoten! Ben super geholpen en heb nu een helm die helemaal goed zit. Kan dus alleen maar iedereen adviseren goed te passen en er de tijd voor te nemen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan