Welke (hoofd)sproeiers in Honda CM 400t met powerfilters?

Pch7

Rookie
20 mrt 2017
9
0
Ik heb op basis van de Honda CM 400t een caferacer gebouwd. En daar horen uiteraard powerfilters op ipv lelijke grote en dichte originele filterhuis...
Nu heb ik begrepen dat de motor nu teveel lucht krijgt dus dat de sproeiers groter moeten.
Nou is de secundaire hoofdsproeier die volgens mij standaard 100 was al opgeboord door een vriend van me tot 110.
Laat ik misschien eerst ff vertellen wat het probleem is: stationair loopt hij goed. Geef je gas kakt ie in maar als je gas vasthoudt pakt hij uiteindelijk op en schiet hij echt wel tot max in zijn toeren... vooral het middengebied geeft dus problemen.
Heb ik het goed dat je dit oplost door de primaire hoofdsproeier op te boren? Geen idee wat standaard maat is maar volgens mij kleiner dan de secundaire, iets van 75 kan dat? En wat is jullie advies? Hoeveel groter? Denk dat ik nl maar paar maten bestel op internet. Heb nl zelf geen borenset....
 
Dat ie zich verslikt nu is normaal, daar heb je ook een airbox voor. Sproeiers geen idee, daar zul je voor op de dyno moeten want op het gehoor gaat ie niet beter lopen. Maar er zitten hier experts op dat gebied dus ik wacht even af...
 
Hij loopt in het middengebied nu zo beroerd... dat ga je op je gehoor echt wel beter kunnen afstellen hoor! Haha
En ja ik snap dat hij nu meer lucht krijgt dan met originele airbox, duh... vraag is alleen wat nu te doen qua sproeiers en welke dan: primaire of secundaire?
 
Ok de oplossing, en uiteraard is dat NIET choken....
Primaire was standaard 75 en opgeboord naar 90
Secundaire was standaard 110 en opgeboord naar 130
Flink dus en blijkbaar nodig met powerfilters...
 
Ik neem aan dat je met de primaire sproeier de staionair sproeier bedoeld en met de secundaire de hoofdsproeier?
Waarom zet je niet de gasnaald hoger als hij in het middengebied te arm loopt. Waarom een grotere stationairsproeier als hij stationair wel goed loopt. Je kan eventueel ook de luchtstelschroef iets verder open draaien, dat heeft hetzelfde effect als de grotere stationair sproeier.
Je staionairsproeier heeft geen effect meer boven 1/4 gas. Je hoofdsproeier heeft pas effect bij meer dan 3/4 gas.
 
De primaire hoofdsproeier en secundaire hoofdsproeier.
Dus niet de stationair sproeier.
In ieder geval loopt hij nu perfect. En gasnaald iid al ietsiepietsie hoger gezet....
 
De primaire hoofdsproeier en secundaire hoofdsproeier.
Dus niet de stationair sproeier.
In ieder geval loopt hij nu perfect. En gasnaald iid al ietsiepietsie hoger gezet....
Dat ding heeft toch alleen een stationair en een hoofdsproeier? Wat is een primair en secundaire sproeier en waar zitten die? Ik dacht dat die alleen in een carburateur zaten met 2 gasschuiven per carburateur zoals in oudere auto's
 
Haynes zegt primary main jet and secundary main jet...
Tsja... iig opboren beide heeft geholpen. Niet alleen de secundaire maar juist de primaire hielp enorm!
 
Bij sproeiers opboren ging ik al huilen, bij powerfilters ook, en ook bij de illusie dat het beter gaat lopen..

Als je verder niet veel radicaal aan de motor hebt veranderd, denk nokkenas, meer compressie, andere carbs en what not, ga je niets kwa pk's winnen met deze filters.
Wat je wel gaat krijgen is een slechter lopende motor en een motor die meer gaat zuipen, oja, en een motor die echt super moeilijk af te stellen is.

Het enige waarmee je wat kan winnen tov. de orginele filterbak zijn open kelken, en niet zomaar de 1e kelken uit het rek, nee, opmaat gemaakte kelken die bij je motortje passen.

Laatste tip, kap met kloten door sproeiers op te boren, koop gewoon de orginele sproeiers, stel het af, en lever de sproeiers die je niet nodig had weer in..
 
Hij verslikt niet meer... dus problem solved.
Geloof het of niet maar hij rijdt prima en beter als tevoren...
Dus project caferacer geslaagd en daarmee uit en einde dit bericht.
 
Ik ga hier niet meer op reageren... zucht... enorme betweter!!!!

Doe dat dan ook niet, ipc reageren met zeggen niet meer te reageren ?


Bovendien... hij heeft gelijk. Alles wat je aangeeft zorgt ervoor dat je motor slechter gaat lopen en dat het veel moeilijker is de boel weer goed lopend te krijgen.

Als jij de looks belangrijker vind dat hoe de motor loopt is dat natuurlijk jou keus, maar iemand die een correcte opmerking maakt voor betweter uit te maken...
Je hebt al meer opmerkingen gemaakt in dit topic die eigenlijk helemaal niet zo aardig zijn.

Voor andermans en je eigen plezier zou ik je willen vragen een beetje op je taalgebruik en omgangsvormen te letten.
 
Haha, ik weet ook wel dat ik soms een betwetertje ben. Maar probeer een beetje tussen de regels te lezen. Zie het meer als een soort waarschuwing dat het niet makkelijk wordt om het motortje af te stellen.

Maar luister wel naar de tip, koop gewoon echter sproeiers, de juiste maat en ga daarmee aan de slag.
Niet boren, dat is voor sjonnies met een Kreidler.

Dat je motor nu goed loopt geloof ik geen fuck van.

Zet de gasnaald in de middelste stand, zoek de sproeier(s) waarmee de motor het netste loopt, en stel dan fijn af met de gasnaald.

Makkelijkste is om sproeier 100 110 120 130 en 140 te hebben, zoek daar de beste 2 uit, en neem dan stapjes van 5, na 5 wellicht stapjes van 1 als dat mogelijk is. Ik had zo'n Honda kreng dat niet wou lopen 100 en niet op 105, moest uiteindelijk 102 in... Was wel een 80 cc 18k naaimachientje maar toch..
 
manmanman, iedere keer opnieuw dat gezeik over losse K&N filters, laat staan namaak "sportfilter" .... triestig ze.

1/ er zijn ook motards die weinig om vermogen geven, en het maakt hun geen zak uit of de motor nu 10pk meer of minder heeft
2/ er zijn ook motards waarbij het hen geen zak uitmaakt hoeveel hij verbruikt (de meesten zou ik zelfs durven beweren)
3/ er zijn motards die de look boven alles stellen. en sorry : een café-racer met zichtbare originele airbox slaat nergens op
4/ er zijn zelfs motards die carbu's met zo'n dingen afgesteld krijgen, niet alleen "hij rijdt zonder stotteren", maar zelfs kwasi perfect.

get over it ...
 
manmanman, iedere keer opnieuw dat gezeik over losse K&N filters, laat staan namaak "sportfilter" .... triestig ze.

1/ er zijn ook motards die weinig om vermogen geven, en het maakt hun geen zak uit of de motor nu 10pk meer of minder heeft
2/ er zijn ook motards waarbij het hen geen zak uitmaakt hoeveel hij verbruikt (de meesten zou ik zelfs durven beweren)
3/ er zijn motards die de look boven alles stellen. en sorry : een café-racer met zichtbare originele airbox slaat nergens op
4/ er zijn zelfs motards die carbu's met zo'n dingen afgesteld krijgen, niet alleen "hij rijdt zonder stotteren", maar zelfs kwasi perfect.

get over it ...


:^

Ts geeft in de o.p al aan dat het om de looks gaat.

Het zal vast niet zo mooi lopen als met een airbox maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
 
manmanman, iedere keer opnieuw dat gezeik over losse K&N filters, laat staan namaak "sportfilter" .... triestig ze.

1/ er zijn ook motards die weinig om vermogen geven, en het maakt hun geen zak uit of de motor nu 10pk meer of minder heeft
2/ er zijn ook motards waarbij het hen geen zak uitmaakt hoeveel hij verbruikt (de meesten zou ik zelfs durven beweren)
3/ er zijn motards die de look boven alles stellen. en sorry : een café-racer met zichtbare originele airbox slaat nergens op
4/ er zijn zelfs motards die carbu's met zo'n dingen afgesteld krijgen, niet alleen "hij rijdt zonder stotteren", maar zelfs kwasi perfect.

get over it ...

1e 3 punten vind ik totaal niet boeiend, punt 4 kan enorm gevoelig liggen, ik probeer de ts daar alleen maar op te attenderen.
Uiteindelijk heeft iedere setup een optimale afstelling, echter bij de ene setup kan de afstel tollerantie echt heel krap zijn, over het algemeen ga je de tollerantie met 'powerfilters' enorm verkleinen en kan het afstellen echt heel moeilijk zijn.

Wat is er erg aan om dat iemand te vertellen ?

Heeft niks met 'get over it' te maken, maar met kennis delen.

Met zulke afstel klusjes kan je geduld enorm op de proef gesteld worden.

Ga je de ts dan ook over een week vertellen als het afstellen niet lukt dat hij daar dan maar 'over moet getten' ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan