Welke (Hyper)Naked?

Indorider

MF veteraan
22 dec 2003
1.603
2
Zwolle
Ik heb me sinds 15 jaar weer eens aangemeld op het motorforum. Vroeger was ik een fanatiek gebruiker en vaak te vinden in "Scheuren in de omgeving Zwolle". Ook mijn avontuur van eerste circuitervaring (Speedweek in Almeria) naar racen in de KNMV Cup is allemaal voorbijgekomen op dit mooie forum. Verheugd om te zien dat het forum in deze social media tijden nog steeds zo actief is.

Na gestopt te zijn met racen (eind 2005 alweer) heb ik eigenlijk geen behoefte gehad om de motorhobby te verlengen/op te pakken. Ik heb een tijdje een Sportster48 gereden maar de inzet was gelijk aan een mooi weer Vespa. Niet te vergelijken met mijn eerdere motorfanatisme. Afgelopen 15 jaar heb ik vooral plezier beleefd op vier wielen op zowel de openbare weg als het circuit. Veel (motor)vrienden vroegen me regelmatig wanneer ik weer ga rijden of dat ik het motorrijden niet miste maar voor mij was het oke zonder.

Getuige mijn post is er dus wat veranderd afgelopen tijd. Op de een of andere manier is het weer gaan kriebelen (midlife?) en heb ik vorige week besloten de stap terug op twee wielen te zetten. Mijn voorkeur gaat uit naar een naked bike zodat ik hopelijk bruikbaar plezier op de weg kan beleven en na me hebben ingelezen zie ik een geweldig attractief segment met de zogenaamde Hyper Nakeds. Een fiets waar je ook nog eens af en toe een trackday mee kan doen!

Ik heb veel gelezen, online gekeken en vorige week reeds twee dealers bezocht en merk dat ik nog niet echt kan kiezen. Mijn voorkeur ging aanvankelijk naar de SpeedTriple 1200RS maar ter plekke werd ik niet direct verliefd (nog niet proefgereden). Dit was anders bij de StreetfighterV2 die ik heb aanschouwd. Hier zit overigens wel levertijd op en voor bijna hetzelfde geld kun je ook kiezen voor een V4(S) met de zogenaamde kop eraf want dan misschien de betere keuze is.

Het aparte is dat in menig review er eigenlijk een constante winnaar/hoog eindigende motor is: de Tuono V4.

Ik denk dat ik aanstonds een keuze wil gaan maken tussen bovenstaande vier motoren voor het voor mij onbekende niet Japanse makelij. Mocht iemand nog tips of adviezen hebben dan waardeer ik dit enorm.
 
Gisteren proefgereden met de V2. Wat opviel:
Ik ben nog wat roestig!
Gasrepons was heel erg aan/uit, het eerste stukje in 1 moest ik echt wennen
Blok wordt wel erg warm tussen de benen
Wat stuurt de motor goed!
Verbazingwekkend veel vermogen bovenin
Onder de indruk van quickshifter (dit hadden we in mijn tijd niet..)

Er is niks mis met Japanse motoren, integendeel ik ben begonnen op Yamaha en heb daarna Kawasaki gereden (ook met racen). De (hyper)nakeds spreken me niet aan.
 
De Ducati Streetfighter, Aprilia Tuono v4, BMW S1000R, Yamaha MT-10 zijn eigenlijk sportfietsen waar de kuip af is gehaald, dan zie je ook door het gebruik van veel (naar mijn mening) rommelige plastic kapjes. De Speed Triple 1200, KTM 1290 superduke zijn vanaf het begin als naked ontworpen en daardoor wat fijner voor het oog.

Met alle fietsen heb je eigenlijk meer dan genoeg vermogen en techniek aan boord om alles veilig te houden. Het is een kwestie van smaak en hoe je rijstijl is wat je fijn vind. Hou je van toeren maken dan pak je een 4 pitter, de KTM heeft ook genoeg power in de hogere rpm maar onderin ook genoeg trekkracht. De Triumph 1200 zit er een beetje tussen in.
 
Gisteren proefgereden met de V2. Wat opviel:
Ik ben nog wat roestig!
Gasrepons was heel erg aan/uit, het eerste stukje in 1 moest ik echt wennen
Blok wordt wel erg warm tussen de benen
Wat stuurt de motor goed!
Verbazingwekkend veel vermogen bovenin
Onder de indruk van quickshifter (dit hadden we in mijn tijd niet..)

Er is niks mis met Japanse motoren, integendeel ik ben begonnen op Yamaha en heb daarna Kawasaki gereden (ook met racen). De (hyper)nakeds spreken me niet aan.

Zou ook eens proberen om een proefrit te maken op een middenklasse naked zoals een Ducati monster of een ktm 890 , waarschijnlijk veel beter voor op de weg
Ik heb best een tijdje getwijfeld over die streetfighter V2
Maar toch voor de monster gegaan omdat die veel meer koppel onderin heeft
Bij de V2 begint de lol pas na 7 a 8000 toeren dus op de weg in zijn 1 en 2
 
Ik kan je zeker de Yamaha MT-10 aanraden. Ga desnoods eens proefrijden en beleef het mooie karakter van dit crossplaneblok bij deze hypernaked!
M.i. zeker het proberen waard!
 
Dank jullie voor je inhoudelijke reacties.

Ik heb inmiddels ook een Tuono V4 bekeken en erop gezeten en kan inmiddels concluderen dat net als de Superduke deze mij irl niet pakt. Qua rijden zijn ze vast geweldig, de Tuono V4 vaak de winnaar van vergelijkingstesten, maar mijn persoonlijke voorkeur qua looks en feeling gaat naar de SpeedTriple en de Streetfighter. In lijn met wat Sjorrit aangeeft denk ik ook dat ik niet een verkeerde keuze kan maken tussen deze motoren en dan weegt mijn gevoel voor wat ik mooi vind en mij aanspreekt waarschijnlijk doorslaggevend mee.

Zaterdag ga ik weer fysiek op pad in mijn zoektocht naar mijn mogelijk hernieuwde 'bike-life'. Nu maar weer YouTube gadeslaan :)
 
Dank jullie voor je inhoudelijke reacties.

Ik heb inmiddels ook een Tuono V4 bekeken en erop gezeten en kan inmiddels concluderen dat net als de Superduke deze mij irl niet pakt. Qua rijden zijn ze vast geweldig, de Tuono V4 vaak de winnaar van vergelijkingstesten, maar mijn persoonlijke voorkeur qua looks en feeling gaat naar de SpeedTriple en de Streetfighter. In lijn met wat Sjorrit aangeeft denk ik ook dat ik niet een verkeerde keuze kan maken tussen deze motoren en dan weegt mijn gevoel voor wat ik mooi vind en mij aanspreekt waarschijnlijk doorslaggevend mee.

Zaterdag ga ik weer fysiek op pad in mijn zoektocht naar mijn mogelijk hernieuwde 'bike-life'. Nu maar weer YouTube gadeslaan :)

Tussen die twee zou ik voor de Triumph gaan, top of the line model terwijl de Streetfighter V2 altijd een beetje in de schaduw van de V4 zal staan. De afwerking van de Triumph vind ik zelf ook mooier.
 
Dank jullie voor je inhoudelijke reacties.

Ik heb inmiddels ook een Tuono V4 bekeken en erop gezeten en kan inmiddels concluderen dat net als de Superduke deze mij irl niet pakt. Qua rijden zijn ze vast geweldig, de Tuono V4 vaak de winnaar van vergelijkingstesten, maar mijn persoonlijke voorkeur qua looks en feeling gaat naar de SpeedTriple en de Streetfighter. In lijn met wat Sjorrit aangeeft denk ik ook dat ik niet een verkeerde keuze kan maken tussen deze motoren en dan weegt mijn gevoel voor wat ik mooi vind en mij aanspreekt waarschijnlijk doorslaggevend mee.

Zaterdag ga ik weer fysiek op pad in mijn zoektocht naar mijn mogelijk hernieuwde 'bike-life'. Nu maar weer YouTube gadeslaan :)
Ik zou je toch een proefrit willen aanraden op een Tuono V4. Niks geeft meer kriebels tussen de benen. Die V4....

Als je erop zit met je helm op, zie je toch weinig anders dan het stuur en dashboard :D

Succes met je zoektocht, geen straf om binnen dit segment wat uit te gaan zoeken. Streetfighter is ook porno op 2 wielen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan