Welke instelling Acculader?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bensi

MF veteraan - uut de Achterhoek
11 jul 2005
8.130
1.132
Achterhoek
Ik heb de motor in de schuur staan voor de winterstalling. Accu aan de druppellader.
Nou heeft deze druppellader 3 verschillende standen. Motor / Auto / Winter
In de meegeleverde, beknopte "handleiding" staat niet duidelijk welke stand de juiste is voor het onderhoud van de accu in de winterstalling.
Wie weet welke stand de juiste is, Motor of Winter?
IMG_2883.jpg
IMG_2884.jpg
IMG_2885.jpg

Hieronder de productbeschrijving:

Wilt u uw oldtimer, boot, motor of cabrio weer uit de schuur halen en wil deze na lang stilstaan slecht starten? Wij bieden vandaag de oplossing met deze slimme druppellader! Het wordt al weer warmer buiten en de motor / scooter kan straks weer de schuur of stalling uit. Alleen heeft de motor de hele winter binnen gestaan en is de accu langzaam leeg gelopen wat slecht is voor de accu. Bespaar u zelf vandaag de kosten voor straks een nieuwe accu en koop vandaag extra voordelig deze hoge kwaliteit acculader van het Duitse merk Hofftech. Dit apparaat houdt uw accu altijd vol en voorkomt dat uw accu na de winter kapot is. Tevens is de druppel lader voorzien van een beveiliging (houdt op met laden zodra de accu vol is) Vanaf het moment dat de accu langzaam leeg loopt wordt er door dit apparaat automatisch bij gedruppeld. Met de snel laad functie laadt u bij een lege accu uiterst snel en start u na korte tijd elk voertuig. Deze luxe accutrainer met overspannings-beveiling is onmisbaar voor een ieder die het gevoel kent dat zijn of haar auto, tractor, sneeuwscooter, boot, oldtimer of crossmotor niet start. De druppellader wordt aangestuurd door intelligent een 8-fasig oplaadprofiel voor accu's van personenauto's, motoren, tractoren, boten, etc. De microprocessor registreert de conditie van de accu en past de regelaar aan zodat de accu de juiste stroom en het juiste voltage krijgt. Hierdoor wordt de accu volledig opgeladen en de levensduur optimaal verlengd. Kenmerken: Type oplader: 8-staps, volledig automatische laadcyclus, Kabellengte: 1,5 m, LCD indicatie, Laadstroom: 6V- 2.0A / 12V-2.0A langzaam en 4.0A snel, Max. vermogen: 70W, Spanning AC: 220V - 240V ~ 50Hz, Isolatieklasse: IP65.

Productinformatie
Geschikt voor model accu: AGM-accu | Gel-accu | Loodzuur accu
Type oplader: 8-staps, volledig automatische laadcyclus
Kabellengte: 1,5 m
LCD indicatie
Laadstroom: 6V- 2.0A / 12V-2.0A langzaam en 4.0A snel
Max. vermogen: 70W
Spanning AC: 220V - 240V ~ 50Hz
Isolatieklasse: IP65
 
@ON5HB Een geladen accu -en dat is het geval als je een onderhoudslader hebt aangesloten- bevriest pas ergens beneden de -50 C, zo even uit m’n hoofd. Ik zou me er niet al te druk om maken, zeker niet met die slappe winters die we tegenwoordig hebben. Zelfs m‘n tuinkraantje verdomd het de laatste 15 jaar om stuk te vriezen.
[/USER]

Mijn tuinkraan vriest niet kapot, maar elk jaar is die bevroren aan -2C, er komt niks uit.
Ik weet niet waar jouw slappe winters zijn, maar hier in Limburg hebben we al -4C gehad en de winter is amper begonnen.
We halen gewoonlijk -10 tot -15, is geen uitzondering.
 
nouja, ik doe helemaal niks met accu's... behalve een lege opladen. als ze kapot gaan door mijn accuhufterigheid koop ik een nieuwe...
 
Mijn tuinkraan vriest niet kapot, maar elk jaar is die bevroren aan -2C, er komt niks uit.
Ik weet niet waar jouw slappe winters zijn, maar hier in Limburg hebben we al -4C gehad en de winter is amper begonnen.
We halen gewoonlijk -10 tot -15, is geen uitzondering.
Dan kan best zijn, maar zodra jouw accu kapot vriest, is er toch iets goed mis.Zelfs in Limburg. Belgisch Limburg neem ik aan, gezien je ON-call?
 
@ON5HB Een geladen accu -en dat is het geval als je een onderhoudslader hebt aangesloten- bevriest pas ergens beneden de -50 C, zo even uit m’n hoofd. Ik zou me er niet al te druk om maken, zeker niet met die slappe winters die we tegenwoordig hebben. Zelfs m‘n tuinkraantje verdomd het de laatste 15 jaar om stuk te vriezen.

Edit: @Wickedme was me voor zie ik.


Waar koop je die dingen? Ik vraag dit voor een vriend.
Ja nee, dat was een grap van mij.
Pissen in de buitenlucht moet je niet doen want dan val ie er even later zo ongeveer af:X

Ik denk dat ze hem gewoon in een leeg vaatje hangen, in de cabine zelf.
 
Wat ik zelf doe bij mijn auto is eerst even de lichten aan, dan 2x voorgloeien en dan pas starten, zo krijgt de accu tijd om het chemisch procces in gang te zetten alvorens ik tig-amps trek via de start-motor. De startmotor kost veel energie, maar als de accu niet chemisch in gang geschoten is dan levert die veel minder dan dat die kan. Bij mijn motor doe ik dat ook, eerst even de lichten aan, rustig buiten duwen, dan pas starten.
Dat doe ik ook altijd, op contact en minimaal 30 seconden wachten als het vrij koud is.
De waaier staat altijd aan op standje 2 en de benzinepomp hoor ik dan even pompen.

Gelijk op contact en starten vind mijn golf uit 2002 niet fijn.
 
Dat doe ik ook altijd, op contact en minimaal 30 seconden wachten als het vrij koud is.
De waaier staat altijd aan op standje 2 en de benzinepomp hoor ik dan even pompen.

Gelijk op contact en starten vind mijn golf uit 2002 niet fijn.

Precies.....even het chemisch proces in gang brengen, dan is er meer vermogen.
 
Standje winter is dus voor druppelen zo rond het vriespunt.
Maar het lijkt me toch dat je bij -10 ook gewoon nog kunt druppelen?

Maar in Nederland zijn al die standjes niet nodig.
Standje motor en standje auto is meestal voldoende.
Of het rijdende materieel moet in een onverwarmde boerenschuur staan, dan word het iets anders.
 
Ik hou het maar bij mijn ladertjes uit de USA. Geen knopjes, alleen LEDjes, ze zoeken het zelf lekker uit en dat werkt goed. Je kunt de handleiding lezen, maar iets verkeerd doen is vrijwel onmogelijk.
 
Accu uithalen als je die winter wilt laden, want de boel kan bevriezen. Het beste laad je aan 15C, minimum.
Anders een Lithium-Ion batterij nemen, is niet veel duurder maar die zijn gek op koude temperaturen.
En ze wegen ook nog eens niks. Wel leveren ze minder stroom als het koud is, maar ze blijven wel goed.
Laden bij heel lage temperaturen met een druppellader is nooit een goed idee.
Haal hem er dan uit en doe het binnen in huis.
Een volgeladen lood-accu bevriest pas bij - 25 oC en Lithium-accu's houden helemaal niet van lage temperaturen. Dan stuikt de capaciteit nog harder in elkaar dan bij loodaccu's.
 
Kom, laat ik eens iets zinnigs bijdragen: DPG Media Privacy Gate
In het kader van "open deur" bedoel je? :+

Deze vind ik dan wel apart:
Tip 5: Typische symptomen zijn flikkerende koplampen bij het starten
Welke auto schakelt de koplampen niet even kort uit tijdens starten? (Afgezien van de modernere LED-exemplaren). Degenen die dat niet doen, zullen vrijwel altijd even knipperen/dimmen tijdens een koude start. En daar is niets mis mee.

Denk dat de BOVAG nog wel eens een media-offensief lanceert, waarbij ze pleiten voor een periodieke, verplichte accu-controle aan het begin van de winter. Help de garages de winter door. Krijg je elke 2 jaar een accu van EUR 200,- (inkoop EUR 45,-). "De meting gaf aan dat hij niet meer optimaal was".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan