Welke kant op met de sproeier (groter/kleiner)

joey2008

MF'er
2 sep 2009
194
0
vlakterrein
Hoi,

Ik wil graag een sproeier setje bestellen voor een Dellorto vhsb 34.
Ik heb er nu een 160 in zitten (250cc) hij trekt nu heel goed als ik maar in één keer volgas geef,
maar dan begint de ellende, hij begint dan te stotteren, in te houden, best wel redelijk fel, stotterig zeg maar. ik zou zeggen, maar da,s puur gevoel (en dat klopt lang nie altijd) geen benzine genoeg.
Als ik in de vrij het gas opendraai dan klimt hij bij lange na niet in zijn hoogste toeren gebied.
Als ik het klipje op de gasnaald in de bovenste stand zet is het iets beter, maar nog lang niet goed.
Wat denken jullie moet ik een setje groter dan 160 bestellen of kleiner.



Alvast Bedankt,

Joey
 
Als je de clip hoger op de naald zet dan krijgt de motor wat minder brandstof (middengebied).
Als de motor hiermee beter lijkt te gaan lopen moet je dus kleiner.
Ik heb vroeger, in de crossbromfiets periode bij gebrek aan onderdelen en geld, weleens een sproeier met soldeer tin dicht gemaakt om er achter te komen hoeveel kleiner ik moest gaan. Eerst een naald (uit de naaibox) in het gat , dicht solderen met de brander en evt weer wat ruimer maken. Dan weet je niet exact hoe groot het moet zijn maar je weet in welke richting je moet zoeken zonder dat je eerst een berg sproeiers gaat kopen. Ik weet niet of dell-orto in mm's werkt, maar anders kun je met een conische naald de diameter van het gat benaderen. Voordat je gaat bestellen.
 
Stotteren lijkt me te duiden op te rijk en je verandering van naald positie lijkt dat te bevestigen. Wil je het zeker weten, op toeren brengen, gas open, als ie stottert een beetje gas terug nemen, loopt ie dan wel verder door in toeren dan weet je dat je armer moet.

Andersom zou je een beetje shoke kunnen geven.

Als je nog even door wilt klooien met dit soort fietsen (welke eigenlijk?) dan zijn een paar sproeiers toch wel fijn om te hebben. Of anders regelen met de luchttoevoer, dat kan ook nog :)
 
Of om je uren ergernis,onnodig veel sproeiers kopen en om
risico op motorschade te vermijden ,maak een afspraak bij
een dynobankboer,zeker met een 1pitter zijn de kosten niet hoog,
in iedergeval veel goedkoper dan motorschade.
Maar als je het toch liever zelf doet,stotteren bij hoge toeren duid
op een te grote sproeier(het zogenaamde viertakten),houd de motor
voelbaar in op hoge toeren dan is de sproeier te klein,hou er wel rekening mee
dat ook de gasnaald nog invloed heeft op het gebied waarin de hoofdsproeier
werkt,want die gebieden overlappen elkaar,zo overlapt de stationairsproeier ook
een gedeelte van het gebied waarin de naald invloed heeft,ook heeft de gasschuif
en naaldbuis nog invloed op het mengsel ,dat echt goed afstellen kan alleen maar
met een dynobank,of iemand die bougie,s goed kan lezen en dat zijn experts
in hun vakgebied.voor ons gewone stervelingen is het haast onmogenlijk dat echt goed voor elkaar te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
kleiner :Y ,als je het gas vol open zet en je blok smoort is tie te klein.
Als je het gas vol open zet en je blok hort en stottert is tie te groot *D
 
Zat die carb er standaard op :? , en heeft hij een acceleratiepomp :?
Nee



Stotteren lijkt me te duiden op te rijk en je verandering van naald positie lijkt dat te bevestigen. Wil je het zeker weten, op toeren brengen, gas open, als ie stottert een beetje gas terug nemen, loopt ie dan wel verder door in toeren dan weet je dat je armer moet.:)
Nee bv 80a90% gas los niks op.



Een de bougie is kleur is eerder wit/grijs dan zwart
 
Laatst bewerkt:
Heb deze wel eens eerder gepost, maar misschien heb je er wat aan
full
 
En hier het verhaal erachter :)

je werkt van rechts naar links, dus eerst de hoofdsproeier, dan de naaldvorm (denk bv aan tapse vorm bij div. verkrijgbare vervangingssetjes), dan de naaldpositie etc etc
Tip: haal ook je naaldbuis er eens uit en kijk of deze nog mooi rond is. Door de haakse positie op de luchtstroom willen deze nog wel eens ovaal slijten waardoor je kunt afstellen tot je een ons weegt.

Afstellen gaat makkelijkst op een bank maar als je daar geen zin/tijd/geld voor (over) hebt kun je ook werken met de dodemansknop-techniek. Heel kort: vb bepalen hoofdsproeier: kies een recht stuk lege weg uit, trek de motor vol gas open in bv 4e/5e versnelling tot aan de toerenbegrenzer en zet de motor met het gas nog steeds vol open uit middels de dodemansknop.
Laat de motor met de koppeling in uitrollen en haal de bougie eruit.
De verkleuring van de bougie vertelt je of de motor te rijk of te arm staat.
Versimpelde versie: zwart = te rijk / wit = te arm / koffiebruin = O.K. *D
Herhaal dit net zolang tot je de juiste hoofdsproeier hebt en begin dan aan de naalden.
Dit is dus een erg arbeidsintensief werkje maar je komt er wel.

Makkelijker is 0-run te doen op een bank (kost je ca 30euro) en advies te vragen over welke hoofdsproeiermaat je ongeveer nodig hebt. Vaak weet je dan ook al hoe de stationair afstelling is en dan hoef je alleen nog maar de naald zelf uit te dokteren.
Tenzij je het leuk vindt om je carbs in- en uit elkaar te halen uiteraard ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nauw heb vanmiddag mijn filter geolied, toen liep al ietsie beter, toen heb ik de sproeier uit mijn broers carburateur gedraaid daar zat een 150 in, nauw toen liep ie nog veel beroerder.
Dus het lijkt er op dat kleiner niet de juiste keus is.

En ik denk niet dat de carburateur te groot is, bij mijn broer werkt het namelijk wel en die heeft de zelfde carburateur eronder zitten, alleen heb ik daar het inlaat kanaal wat vergroot en geprobeerd :( .


Zou het te maken kunnen hebben met een verhoogde compressie? ik heb wel de compressie verhoogd, standaard is die 10,0:1 ik heb de voetpakking 0,6 + de koppakking 0,5 en nog een keer 0,4 dus 1,5mm er afgevlakt,
Maar dit zal er toch niet mee te maken hebben??
 
Hoe zit het dan met de gatgrootte van de slide lift hole(s) :? en de veervoorspanning/veerkarakterestiek van de gasschuifveer :? en de werking van de remluchtsproeier :? en een eventuele acceleratiepomp :? en de doorlaat van de mengbuis :?
en het gatenpatroon in de mengbuis :?

ja, hoe zit dat ook al weer ;)

ik denk dat TS al een flinke kluif heeft aan de basis-afstelling
 
Zou het te maken kunnen hebben met een verhoogde compressie? ik heb wel de compressie verhoogd, standaard is die 10,0:1 ik heb de voetpakking 0,6 + de koppakking 0,5 en nog een keer 0,4 dus 1,5mm er afgevlakt,
Maar dit zal er toch niet mee te maken hebben??

Hmm, rij je op 95 octaan of 98 octaan benzine? Probeer eens met 98 octaan te rijden...?

Als je compressieverhouding omhoog gaat, krijg je meer kans op pingelen (te vroeg ontbranden van het mengsel door de hoge compressie). Dat zou je vooral in het hogere toerengebied merken, dacht ik. Een rijkere afstelling zou volgens mij dat pingelen tegen gaan (meer brandstof, minder lucht = meer koeling, dus minder brandbaar). 98 octaan ontbrandt ook wat moeilijker dan 95 octaan, dus dat verschil zou je ook moeten merken.

Maar goed, dit is als ik de theorie een beetje begrijp.

Edit: Met een grotere sproeier krijg je dus meer benzine in het mengsel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het dan met de gatgrootte van de slide lift hole(s) :? en de veervoorspanning/veerkarakterestiek van de gasschuifveer :? en de werking van de remluchtsproeier :? en een eventuele acceleratiepomp :? en de doorlaat van de mengbuis :?
en het gatenpatroon in de mengbuis :?


Dit is te ingewikkeld voor ts.
Hij wil alleen weten of hij groter of kleiner moet met de mainjet.
Totaal niet geholpen door enige kennis van de werking van de carburateur gaat hij de motor afstellen. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan