Welke keuze? exc450/exc300 of toch exc350?

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.785
149
A.
Vandaag wezen orienteren, gekeken bij een KTM dealer naar een 450exc 4takt six days uitvoering, 350exc six days en een 300cc tweetakt eveneens van ktm.

los van dat ik t allemaal geweldig vind en 3 dagen troy corser masterclass enduro gedaan heb wil ik er helemaal voor gaan in 2013 wat dirt-rijden betreft.

Tuurlijk, proefrit bepaalt je keuze maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen?
- nieuw? of gebruikt? (met de kop eraf 2012 model)?
- waar moet ik op letten als eerste aanschaf van een enduro?

tuurlijk 100.000 topics, maar niks over wat mijn keuze zekerder maakt.
Ik ga over een paar weken even sturen op de 300cc exc ktm van alex vd broek, om even een tweetakt te proberen.

Budget is geen issue, wat zou jij kiezen?
 
als budget geen issue is voor een nieuwe gaan,weet je zeker dat je geen ellende van een ander koopt.
wat ben je er mee van plan? een 2-takt is heel mooi maar als nadeel dat je een veel kleiner bereik hebt en benzine moet mengen en dus altijd mengolie mee moet nemen.
350 en 450 is ook een redelijk verschil,de 350 moet je haast als een 250f rijden dus echt toeren maken,een 450 is wat meer vanonderuit en kun je wat "luier"rijden en heeft net wat extra vermogen.
ga je veel op de weg rijden?ook crossbaan?of alleen otr ritjes?
een 300 is wel merkbaar lichter en kwa vermogen heel snel (misschien sneller dan een 450 of 500exc) maar wel heel soepel,voor de ritjes en crossbaan zou ik voor een 300 gaan maar ik ben een 2-takt fan. als je net begint zou ik ook de 250f exc proberen,licht wendbaar en niet zo vermoeiend dan een zwaardere enduro.
moeilijke keuze,ze zijn allemaal goed en mooi om mee te rijden,ligt er maar net aan wat je er mee wilt doen.
 
Vandaag wezen orienteren, gekeken bij een KTM dealer naar een 450exc 4takt six days uitvoering, 350exc six days en een 300cc tweetakt eveneens van ktm.

los van dat ik t allemaal geweldig vind en 3 dagen troy corser masterclass enduro gedaan heb wil ik er helemaal voor gaan in 2013 wat dirt-rijden betreft.

Tuurlijk, proefrit bepaalt je keuze maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen?
- nieuw? of gebruikt? (met de kop eraf 2012 model)?
- waar moet ik op letten als eerste aanschaf van een enduro?

tuurlijk 100.000 topics, maar niks over wat mijn keuze zekerder maakt.
Ik ga over een paar weken even sturen op de 300cc exc ktm van alex vd broek, om even een tweetakt te proberen.

Budget is geen issue, wat zou jij kiezen?

Als budget geen issue is, zou ik een nieuwe kopen, weet je tenminste zeker dat je niet iemand anders zijn rotzooi koopt.
 
als budget geen issue is voor een nieuwe gaan,weet je zeker dat je geen ellende van een ander koopt.
wat ben je er mee van plan? een 2-takt is heel mooi maar als nadeel dat je een veel kleiner bereik hebt en benzine moet mengen en dus altijd mengolie mee moet nemen.
350 en 450 is ook een redelijk verschil,de 350 moet je haast als een 250f rijden dus echt toeren maken,een 450 is wat meer vanonderuit en kun je wat "luier"rijden en heeft net wat extra vermogen.
ga je veel op de weg rijden?ook crossbaan?of alleen otr ritjes?
een 300 is wel merkbaar lichter en kwa vermogen heel snel (misschien sneller dan een 450 of 500exc) maar wel heel soepel,voor de ritjes en crossbaan zou ik voor een 300 gaan maar ik ben een 2-takt fan. als je net begint zou ik ook de 250f exc proberen,licht wendbaar en niet zo vermoeiend dan een zwaardere enduro.
moeilijke keuze,ze zijn allemaal goed en mooi om mee te rijden,ligt er maar net aan wat je er mee wilt doen.

Ben het helemaal met je eens, op één puntje na!

Maatje van mij heeft net een 250f gekocht en hij vind dat je deze toch vol open moet houden om er bij de zware ritten een beetje doorheen te komen. Mocht je dan voor een viertakt gaan en twijfelen tussen een 250f en een 350f, ging ik voor de 350f met net ietsje meer vermogen.

Mijn 2010 300 bevalt perfect voor de offroad ritjes, op de crossbaan is het soms te veel van het goede voor mij.
 
Ben het helemaal met je eens, op één puntje na!

Maatje van mij heeft net een 250f gekocht en hij vind dat je deze toch vol open moet houden om er bij de zware ritten een beetje doorheen te komen. Mocht je dan voor een viertakt gaan en twijfelen tussen een 250f en een 350f, ging ik voor de 350f met net ietsje meer vermogen.

Mijn 2010 300 bevalt perfect voor de offroad ritjes, op de crossbaan is het soms te veel van het goede voor mij.

ik denk ook dat een 250f met echt zware bouwlanden ook tekort komt maar het gaat wel,een 250f is als je ook veel crossbaan gaat rijden misschien wel een goede keus,lekker makkelijk vermogen maar niet teveel voor de baan zoals jij al aangeeft bij een 300 2-takt.
zoals ik zei,het ligt er net aan wat je er mee van plan bent.
misschien is een 350f wel een hele goed alleskunner als je zowel baan als otr wilt gaan rijden.hoor er eigenlijk alleen maar goede dingen over.(exc350f)
 
Vandaag wezen orienteren, gekeken bij een KTM dealer naar een 450exc 4takt six days uitvoering, 350exc six days en een 300cc tweetakt eveneens van ktm.

los van dat ik t allemaal geweldig vind en 3 dagen troy corser masterclass enduro gedaan heb wil ik er helemaal voor gaan in 2013 wat dirt-rijden betreft.

Tuurlijk, proefrit bepaalt je keuze maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen?
- nieuw? of gebruikt? (met de kop eraf 2012 model)?
- waar moet ik op letten als eerste aanschaf van een enduro?

tuurlijk 100.000 topics, maar niks over wat mijn keuze zekerder maakt.
Ik ga over een paar weken even sturen op de 300cc exc ktm van alex vd broek, om even een tweetakt te proberen.

Budget is geen issue, wat zou jij kiezen?


Het staat er al een paar keer, maar als budget geen issue is, zeker voor een nieuwe gaan. En als de Troy Corser cursus je eerste meters op het onverharde waren dan zou ik voor een 250 gaan en max voor een 350. Op een lichtere fiets leer je tenminste sturen en lig je er over het algemeen ook minder naast (eigen ervaring ;)).

Ik stapte met nauwelijks ervaring op een 450 en lag er constant af en vond er geen zak aan. Ik kocht daarna een 250 en sindsdien wil ik wel elke dag op het zand rijden. Ik heb het wel over cross, weet niet of er veel verschil qua pit tussen SXF en EXC zit.
 
ik rij hier op een 250

en hier op een 125 tweetakt.

goed te lezen dat er vele meningen zijn, dat is wel top, misschien een lichte crossbaan zoals lelystad, maar ik heb ook een keer op emmen gereden met een 250cc yamaha 4 takt,...zachte ondergrond, ik wist niet wat ik daar te zoeken had veel te moeilijk.

daarnaast, ben ik 'al' 37, dus ik hoef niet meer het verschil te maken, mijn idee is normale endurootjes (meerijden van een wedstrijdje en voor de rest OTR ritjes.

echt crossen ben ik te oud voor....
 
Ik ben ook een tweetakt fan, en vind mijn 300 echt super rijden.

Maar als ik een viertakt moest kiezen, lijkt me een 350 echt ideaal!
 
meerderheid gaat voor een 300...duidelijk :)
wat is de ervaring met het sleutelen aan carbarateurs met afstelling enzo?

dealer vertelde me dat het als het koud is, je moet klooien met afstelling, als het warm is ...moet je klooien met afstellen.

zijn er nog dingen die ik van te voren direct moet aanschaffen wat handig is?
(voel me echt een beetje een noob....voor een circuitfiets weet ik t precies, maar enduroostuff new route.nl)
 
Wil je OTR rijden in NL en evt. enduro dan geldt mijns inziens: een zware is je ware.
Om af te bakenen: een crosser en enduro motor zijn vrij verschillend en de twee disciplines zijn absoluut anders. Ik rijd allebei en wil op de crossbaan maximaal een 250F of 250-2t.
Tijdens een OTR rit op een tankbaan of maisveld heb ik aan een 450F al te weinig.
Dan staat de kmteller soms op 110km/u (en das echt hard....) en dan heb je nog het idee dat je wat mist. Daarnaast kun je met een zware 4t of 300-2t wat schakelluier rijden en heb je altijd koppel. Je kunt een versnelling te hoog zitten en er gewoon doorheen komen. (ideaal op MTB-routes)

De KTM350F staat niet bekend als bulletproof en heeft wat akkefietjes gehad.
Beste keus voor jou (afgaand op je leeftijd en ervaring) zou een 450exc of 500exc zijn.
Belangrijk is ook je lichaamsgewicht, de brommer moet jou ook mee kunnen slepen. (ik weeg maar 73kg)
 
Wil je OTR rijden in NL en evt. enduro dan geldt mijns inziens: een zware is je ware.
Om af te bakenen: een crosser en enduro motor zijn vrij verschillend en de twee disciplines zijn absoluut anders. Ik rijd allebei en wil op de crossbaan maximaal een 250F of 250-2t.
Tijdens een OTR rit op een tankbaan of maisveld heb ik aan een 450F al te weinig.
Dan staat de kmteller soms op 110km/u (en das echt hard....) en dan heb je nog het idee dat je wat mist. Daarnaast kun je met een zware 4t of 300-2t wat schakelluier rijden en heb je altijd koppel. Je kunt een versnelling te hoog zitten en er gewoon doorheen komen. (ideaal op MTB-routes)

De KTM350F staat niet bekend als bulletproof en heeft wat akkefietjes gehad.
Beste keus voor jou (afgaand op je leeftijd en ervaring) zou een 450exc of 500exc zijn.
Belangrijk is ook je lichaamsgewicht, de brommer moet jou ook mee kunnen slepen. (ik weeg maar 73kg)
hey thnx voor je heldere antwoord, ik weeg droog aan t haakje 86kg....en 188 cm een en al rijder.
 
2t afstellen? Dan weet die dealer ook niet precies waar hij over praat. Als hij meeneemt dat jij alleen OTR rijdt (dus vanalles wat) en hij kijkt naar algemeen NL klimaat zet hij 1x de juiste sproeiers en naald erin en kun jij het hele jaar rijden. (wedstrijdcross is een ander verhaal)
Ik heb zelf Husky WR250 en KX250 gereden met 1 afstelling en er met -10 en met 25graden mee gereden.
 
Wil je OTR rijden in NL en evt. enduro dan geldt mijns inziens: een zware is je ware.
Om af te bakenen: een crosser en enduro motor zijn vrij verschillend en de twee disciplines zijn absoluut anders. Ik rijd allebei en wil op de crossbaan maximaal een 250F of 250-2t.
Tijdens een OTR rit op een tankbaan of maisveld heb ik aan een 450F al te weinig.
Dan staat de kmteller soms op 110km/u (en das echt hard....) en dan heb je nog het idee dat je wat mist. Daarnaast kun je met een zware 4t of 300-2t wat schakelluier rijden en heb je altijd koppel. Je kunt een versnelling te hoog zitten en er gewoon doorheen komen. (ideaal op MTB-routes)

De KTM350F staat niet bekend als bulletproof en heeft wat akkefietjes gehad.
Beste keus voor jou (afgaand op je leeftijd en ervaring) zou een 450exc of 500exc zijn.
Belangrijk is ook je lichaamsgewicht, de brommer moet jou ook mee kunnen slepen. (ik weeg maar 73kg)
Ik ga hierin bijna volledig mee:
Heb zelf n 530, heerlijk voor de offroadritten en enduro. Napo is geen crosser dus zal er net als ik ook wel mee overweg kunnen op de crossbaan. Ik heb het nog nooit als een nadeel ondervonden op de baan om power "over" te hebben :)
 
250F Rijdt het leukste maar je komt af en toe wat te kort als je nog niet voldoende skills hebt.
De 350F, stuurt als een 250 met voldoende koppel en niet de power van de 300 waarmee je als beginner niet veel mee kunt. 350F Rijdt ook minder vermoeiend dan een 450F. Een brede powerband is leuk maar tevens vermoeiend.
300 2 Takt is erg leuk, maar niet voor een beginner. Als je moe wordt gaat soms je gashandel ongewild wat verder open en zo'n 300 wacht echt niet.
Heb je echter wat meer skills dan is de 300 100% fun. Heb je dat niet dan rijd je continue "onder de toeren" daarmee is je motor niet blij en zelf schiet je er ook niet zoveel mee op.
 
Het scheelt dat een 300 heel gemakkelijk rijdt tov een 250. Net dat beetje meer koppel, waardoor onderin toeren rijden geen probleem is met een 300 :)
 
vraag; heb je een kenteken nodig om enduro's te rijden die georganiseerd zijn?
 
ja zaker, je rijd namelijk ook over de openbare weg.
ik rijd zelfs een 525 en heb ook bijna jouw leeftijde en nog maar een jaar ervaring.
ik vind het ding heerlijk voor de OTR en bruikbaar op de crossbaan.
echter als ik meer crossbaan zou gaan rijden kies ik liever voor iets lichters.
als ik het zou kunnen betalen kocht ik een 350 exc F.
 
2t is veel makkelijker in onderhoud. Vooral omdat je ziet en hoort wat de staat is, terwijl je daar bij een 4t vaak naar moet raden, omdat daar veel meer onderdelen inzitten die eventueel kunnen slijten. En bij mijn 380 2t heb ik nog nooit iets af hoeven te stellen, gewoon trappen en gaan.

Verder zijn er soms ook overjarige modellen te koop, die toch 100% nieuw zijn. Voor de hobby ga je het verschil niet merken en de besparing is leuk. Dan krijg je bijvoorbeeld het 2012 model, terwijl de 2013 modellen nu al te koop zijn. Het prijsverschil tussen overjarig en jong gebruikt is naar mijn mening te klein om jong gebruikt te overwegen.

Mocht je trouwens voor de 350 4t gaan, let er dan op dat je ook de kickstarter erbij neemt. Want ik ken er 1 die alleen de elektrische start genomen heeft en die heeft daar spijt van. Want na een paar weken staan slaat hij daarop net niet meer aan, dus die moet vaak de 1e keer van de dag startkabels op de auto leggen. Wat best wel ff kutten is.

Trouwens is het verschil tussen de 350 en de 450 alleen dat de 350 wat minder koppel heeft, het gewichtsverschil is niet merkbaar. Een Honda 450 is bijvoorbeeld zelfs lichter dan een KTM 350. Dus als je graag veel schakelt is de 350 leuk, puur op prestaties ligt de 450 meer voor de hand. Of de 300 2t, want die is wel merkbaar lichter in gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan