Welke keuze? exc450/exc300 of toch exc350?

Op dit KTM/husa frame moet je standaard stuurverhogers zetten.
Dit frame heeft de neiging om zich in losse zandbochten met het voorwiel in het zand te drukken/of in de wal. (wat je ook ziet in je filmpje)
Met stuurverhogers komt je lichaamsgewicht een fractie verder naar achteren en dus heb je wat meer druk op het achterwiel en ontlast je de voorkant, waardoor de motor beter afdraait.
Voor mijn beperkte ervaring had ik vanmiddag al, als ik door een groot wasbord heen ging die erg mul was en ik hing niet naar achter dan ging wel flink zoeken. Alleen dan in je armen hangen kon 5 min en dan kon ik m'n stuur amper vasthouden.

Daarnaast ga ik voor mul werk nog te langzaam ik moet eigenlijk harder, maar dat vergt oefening denk ik.

Maandag breng ik m weg voor de carb en cilinder kop, en dan zal ik meteen die verhogers laten monteren. Thnx voor de tips.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu een jaar en merk dat ik een stuk beter rij dan in het begin gewoon door meters te maken.
Dat wil nog niet zeggen dat het ergens op lijkt hoor :N _O-

Ik rij de OTR ritten met een groepje mee waarvan een van hun (60+jaar oud) altijd zegt gas erop kont naar achter. (en 2 bochten later ben ik hem kwijt.....nee niet achter mij ;( )
 
als je er Rox risers op zet, kun je het stuur ook wat meer van je af zetten
en verder veel oefenen en goed luisteren naar de tips van de marshalls :+
 
zou vandaag circuit rijden, maar t was kut weer,...dus dan maar met mn husa'tje naar zandvoort.
je kan de hele baan rond rijden aan de buitenkant. (1x gedaan voordat je er weer afgehaald wordt)

even beetje gevoel proberen te krijgen bij de tweetakt, want dat is niet even in 1 dag geleerd (maar dat kwam ik gister al achter).

maar even wat beelden gemaakt.

heb weer plezier gehad, niet gevallen en gewoon een beetje geklooid :)
 
zou vandaag circuit rijden, maar t was kut weer,...dus dan maar met mn husa'tje naar zandvoort.
je kan de hele baan rond rijden aan de buitenkant. (1x gedaan voordat je er weer afgehaald wordt)

even beetje gevoel proberen te krijgen bij de tweetakt, want dat is niet even in 1 dag geleerd (maar dat kwam ik gister al achter).

maar even wat beelden gemaakt.

heb weer plezier gehad, niet gevallen en gewoon een beetje geklooid :)


Daar zitten leuke stukken bij om te oeffenen :]
 
zou vandaag circuit rijden, maar t was kut weer,...dus dan maar met mn husa'tje naar zandvoort.
je kan de hele baan rond rijden aan de buitenkant. (1x gedaan voordat je er weer afgehaald wordt)

even beetje gevoel proberen te krijgen bij de tweetakt, want dat is niet even in 1 dag geleerd (maar dat kwam ik gister al achter).

maar even wat beelden gemaakt.

heb weer plezier gehad, niet gevallen en gewoon een beetje geklooid :)
Als je nie valt, zeker in het beginstadium maak je het jezelf niet moeilijk genoeg. eigenlijk zou je je moeten schamen dat je niet gevallen bent :P
 
zo ff t stof van het topic afgeblazen, lang gezocht te hebben eindelijk de juiste gevonden.
een spatzuivere husaberg 300TE 2takt enduro uit 2012 met 22 uur.

machine voor een hele knappe prijs meegenomen, laat alleen de carburateur en kop aanpassen voor meer koppel onderin en dat ie mooier oppakt.

daarna lekker rijden! heb er zin in :)!

[afbeelding]

mooie machine! :}

Maar verwacht niet teveel van die aanpassing aan de kop en afstelling. Je kunt beter een kopje van een een 300SXS kit pakken. Daarmee verhoog je de compressie aanzienlijk.

evenals een SXS 300 cdi... tenminste, ik neem aan dat het gewoon past op de Husa's. En voor een heel mooi totaal pakket evt nog een SXS uitlaat en even prutsen aan de powervalve afstelling. Als je dat goed doet dan kun je zon motor echt heel soepel laten draaien 8-) En dat zal nu ook al wel goed zijn hoor... 300 is al heel anders rijden dan een 250 qua piekerigheid.
 
@bosje hahahaha :+
@bjb, ik heb op de fiets van alex vd broek gereden (ktm 300) en vooral op deellast en oppakken van gasdicht naar een beetje gas geven gaat veel beter op zijne dan op de standaard 300 van mij, nu moet ik m echt opwinden en dan gaat ie er als een gek vandoor...

maar thnx voor de tips, nogmaals aan het materiaal ligt het niet (moet eerst 'vlieguren' maken en ervaring op doen, en dan weer stap twee in materiaal :)
 
Laatst bewerkt:
Even afstoffen dit topic.
Ik zit met ongeveer dezelfde vraag als napO..
Alleen speelt bij mij budget wel een rol dus iets nieuws gaat het voor mij niet worden.
Mijn doel met een eenpitter is offroad rijden, misschien enduro. Door de bossen en rijden met techniek en behendigheid. Alleen keihard door een veld blaffen is niet mijn ding en hardcore op een crossbaan ook niet.
Verder lijkt het me leuk om er af en toe sm wieltjes onder te zetten voor in de betonnen speeltuin, niet competitie sm rijden.
Ik heb op de freeride gereden bij gerard rond en genoten van machine en omgeving maar miste wel wat oomph.
2takt lijkt me niet mijn ding, maar waarom weet ik niet meteen, nooit op gereden. Geluid is niet mijn ding, maar ook niet zo interessant.
Ik denk nu zelf aan 300 of 450 exc... is er nog een manier om te testen?

Ik vraag me af waarom je voor de 300 2t hebt gekozen napO ?
Als je het topic zo doorleest verwacht ik eigenlijk een 450 of iig 4t?
 
Even afstoffen dit topic.
Ik zit met ongeveer dezelfde vraag als napO..
Alleen speelt bij mij budget wel een rol dus iets nieuws gaat het voor mij niet worden.
Mijn doel met een eenpitter is offroad rijden, misschien enduro. Door de bossen en rijden met techniek en behendigheid. Alleen keihard door een veld blaffen is niet mijn ding en hardcore op een crossbaan ook niet.
Verder lijkt het me leuk om er af en toe sm wieltjes onder te zetten voor in de betonnen speeltuin, niet competitie sm rijden.
Ik heb op de freeride gereden bij gerard rond en genoten van machine en omgeving maar miste wel wat oomph.
2takt lijkt me niet mijn ding, maar waarom weet ik niet meteen, nooit op gereden. Geluid is niet mijn ding, maar ook niet zo interessant.
Ik denk nu zelf aan 300 of 450 exc... is er nog een manier om te testen?

Ik vraag me af waarom je voor de 300 2t hebt gekozen napO ?
Als je het topic zo doorleest verwacht ik eigenlijk een 450 of iig 4t?
ik wilde zo licht mogelijk en zo goed mogelijk handelbaar, daarnaast vind ik het leuk om ala trial een boomstammetje / bielsje/rioolpijpje te rijden (overheen). een tweetakt is daar uitstekend geschikt voor.

ik wilde eigenlijk eerst 100% een 4takt, ik was helemaal overtuigd om voor een 450 te gaan, maar na 1 dag op de 300 twee takt gereden te hebben was ik 'verliefd' op t geluid en de handelbaarheid.

4takt is absoluut makkelijker te rijden maar als je goed kan tweetakten wordt je 4takt leven erna een stuk makkelijker :)
 
Bedankt voor de tip! Eerlijk gezegd tweetakt helemaal nog niet serieus overwogen, maar wat jij beschrijft is wat mij ook zo leuk lijkt.
Binnenkort maar eens met brouwer om tafel
 
Alleen ik weet de 350 exc 4takt nog niet te plaatsen.
Is dat niet een betere optie voor mij?
Als ik ook de weg op wil met sm wielen?
 
Alleen ik weet de 350 exc 4takt nog niet te plaatsen.
Is dat niet een betere optie voor mij?
Als ik ook de weg op wil met sm wielen?
ik heb zelf nog nooit op een 350 gereden, maar je kan met alle 2 de brommers de artikel-5-meester uithangen op de weg ;)
 
Zo'n 350 klinkt mij eigenlijk ideaal. Ik weet zeker dat een 450 in het bos te veel van het goede is voor een lichtgewicht als ik, en die 2takten zijn wel heel gaaf, maar die uitlaat lijkt me vrij gevoelig voor deuken. En met een setje sm wielen er bij lijkt me het fijner op de weg rijden met een 4t.
Aan de andere kant is het wel duurder als het kapot loopt.

Iets anders, ik lees hier vaak dat mensen kiezen voor bijvoorbeeld een 300 ipv 250 of 200 omdat die onderin sterker zou zijn. Die amerikanen schrijven op internet vaak een vliegwielgewicht te monteren voor meer koppel, maar nederlanders hoor ik hier vrijwel nooit over. Schijnt dat felle machines met een zwaarder vliegwiel wat makkelijker te temmen zijn. Een vrij gemakkelijke modificatie die ook snel terug te draaien is, je verliest er ook geen pk's mee.
 
lichter vliegwiel is veel motorrem bij gas dicht, en hoge acceleratie.
zwaarder is precies andersom,...daarom heb je bij een 2 cilinder 1800 harley als je t gas dicht draait zo weinig motorrem omdat ze een heel zwaar vliegwiel gebruiken.

350 denk ik ook heel goede mix, wel injectie laten aanpassen en misschien nog een uitlaat systeem voor meer koppel onderin. topsnelheid heb je niet echt nodig in de bossen.

2takt demper laat je voor 25 euro uitdeuken,...ik heb gezien hoe ze dat bij mijne gedaan hebben,...das zo gebeurd.. :)

oja, twee takt op deellast is klote/waardeloos/niet voor gemaakt, of gas of niks...er tussenin is niks. 4takt wordt t dan...nu nog ff gaan proefrijden bij een dealer en dan weet je ut.
 
Hola!

Ik zit ook erg in twijfel! Een 300 tweetakt of een 350 viertakt. Een 450 is me denk iets te zwaar (reed een wr450f). Ik ben 55 kilo.

Is een fe350 viertakt wel genoeg voor door dikke blubber en zand!? In Spanje op de single trails vind ik hem echt geweldig. Zo ook de te300 tweetakt. Maar ik vraag me af waar ik goed aan doe in Nederland....

Wat adviseren jullie?
 
Na het hele topic doorgespit te hebben denk ik dat ik mijn keuze heb gemaakt......
300 tweetakt....!
 
Terug
Bovenaan Onderaan