Welke lijm om scheur in kuip te lijmen?

Gixxerscout

Die hard MF'er
2 aug 2003
357
0
Dongen
Een vriend van me heeft drie kleine scheuren in zijn kuip zitten (2004 fire blade). Omdat het materiaal (denk ik )van binnenuit gescheurd is(ombuigen knipperlicht) zie je er van buiten erg weinig van. Je ziet de scheuren namelijk alleen als je op de kuip duwt. Het materiaal is ook niet vervormt, maar alleen gescheurd. Volgens mij moet zijn kuipdeel gewoon te lijmen zijn door aan de binnenzijde 2 componenten lijm aan te brengen en er voor te zorgen dat alles netjes tegen elkaar blijft zitten tijdens het drogen(duck-tape of zo).

Iemand tips?????????????????????????????Yes please?

PS. Mijn badkuip reparatieverhaal van onlangs is hier niet van toepassing!!
 
Een vriend van me heeft drie kleine scheuren in zijn kuip zitten (2004 fire blade). Omdat het materiaal (denk ik )van binnenuit gescheurd is(ombuigen knipperlicht) zie je er van buiten erg weinig van. Je ziet de scheuren namelijk alleen als je op de kuip duwt. Het materiaal is ook niet vervormt, maar alleen gescheurd. Volgens mij moet zijn kuipdeel gewoon te lijmen zijn door aan de binnenzijde 2 componenten lijm aan te brengen en er voor te zorgen dat alles netjes tegen elkaar blijft zitten tijdens het drogen(duck-tape of zo).

Iemand tips?????????????????????????????Yes please?

Eerst met een soldeerbout, met een kop zoals een platte schroevendraaier, de scheuren lassen, dan bij de motorboer langsgaan en een laag speciale lijm laten aanbrengen, is 5 minuten werk.
 
Wat ik al een paar keer toegepast heb is zijn matjes van kevlar (geel)
en carbon (zwart) met polyester hars. Is enorm sterk, tot nu toe altijd
voldoende geweest om verder scheuren te voorkomen. Maar een normaal matje
zal ook wel voldoende zijn. Veel reacties trouwens de laatste minuten,
blijkbaar vallen er nogal wat motoren op de spiegels :]
 
Wat ik al een paar keer toegepast heb is zijn matjes van kevlar (geel)
en carbon (zwart) met polyester hars. Is enorm sterk, tot nu toe altijd
voldoende geweest om verder scheuren te voorkomen. Maar een normaal matje
zal ook wel voldoende zijn. Veel reacties trouwens de laatste minuten,
blijkbaar vallen er nogal wat motoren op de spiegels
:]

Je kan er ook heel goed Powerboats mee repareren :P

Gasies/epoxy en Mc Gyvertape...en je kan weer varen :+
 
Hee Scout,

ik wil niet eigenwijs doen, maar epoxyhars en een matje houden op den duur niet. De kuip van de honda is gemaakt van ABS en niet van polyester. Deze 2 materialen hechten niet, dus na een tijdje komt de complete reparatie eraf gezet. Het is inderdaad beter om te lassen en daarna af te plamuren. Van Steen kan dit, werkt 100% op scooterkappen, die zijn ook van ABS. Succes
 
Hee Scout,

ik wil niet eigenwijs doen, maar epoxyhars en een matje houden op den duur niet. De kuip van de honda is gemaakt van ABS en niet van polyester. Deze 2 materialen hechten niet, dus na een tijdje komt de complete reparatie eraf gezet. Het is inderdaad beter om te lassen en daarna af te plamuren. Van Steen kan dit, werkt 100% op scooterkappen, die zijn ook van ABS. Succes
 
je kan dit ook zelf doen, een stukkie ABS-lasdraad kopen en met een verfbrander ( ca. 350 graden ) verwarmen, dan smelt het zo in de naad. Misschien dat je de naad van binnenuit iets uit moet snijden om 't hechtoppervlak van de las te vergroten.
Het is beter om het met ABS te doen, omdat dat hetzelfde materiaal is als je kuip.
 
Hee Scout,

ik wil niet eigenwijs doen, maar epoxyhars en een matje houden op den duur niet. De kuip van de honda is gemaakt van ABS en niet van polyester. Deze 2 materialen hechten niet, dus na een tijdje komt de complete reparatie eraf gezet. Het is inderdaad beter om te lassen en daarna af te plamuren. Van Steen kan dit, werkt 100% op scooterkappen, die zijn ook van ABS. Succes

:^
 
Matje en epoxy.

idd, prima zo!!
heb daarmee eens kuip gerepareerd, was stuk van de kuip af na een val en dan nog juist op de plaats waar een gat zat om een ander kuipdeel aan vast te maken.
dacht, dat is een verloren zaak, maar heb het na de reparatie laten herspuiten en zo nog een tweetal jaar mee rond gereden (gevlamd zeg maar :P ) en dat heeft geen krimp gegeven :}
ondertussen is die verkocht,
maar ben er zeker van dat het binnen een tien jaar nog goed zal zitten ;)
dus zo'n scheurtjes is a piece of cake *D
succes!
 
Als er geen kracht op staat gaat het perfect met een injectienaald met een (beetje) chloroform (dichloormethaan is geloof ik de officieele benaming) vanaf de achterkant. Is wat lastig aan te komen maar makkelijker als lassen.

Mijn ervaring is dat lichte dingen waar niet constant kracht op staat perfect houden, maar grote scheuren worden van de hoeveel chloroform bros na een paar weken.

Doe niet teveel het lost het vrij snel op en het vloeit heel hard door de scheur.
 
Nog niet zolang geleden had iemand zijn kunststof douchebak of badkuip (nee ik bedoel niet het kuipwerk van een sportfiets, maar een echte badkuip om in te poedelen) gerepareerd met een speciaal sanitair repartiesetje. Hij was erg onder de indruk van de prestaties van dat setje en wilde het ook op zijn gescheurde motorkuip toepassen. Probeer de search eens hierover.
Ik ben het met anderen eens over het toepassen van een thermoharder op een thermoplast: dat gaat op den duur scheuren. Gewoon plasticlassen met een soldeerbout.

tlh

Ow fuck, hele topic lezen, sorry. Maar de laatste alinea blijft van toepassing.
 
Kan ook met Repaplast van Innotec.


Product omschrijving:

REPAPLAST BLACK
Repaplast Grey/Black is speciaal ontwikkeld voor een goede en snelle reparatie van nagenoeg alle moderne kunststofdelen. Repaplast heeft een uitstekende hechting, droogt zeer snel, is goed schuurbaar en is overspuitbaar met nagenoeg alle moderne laksystemen.


http://www.innotec-automotive.nl/

Werkt perfect, kost zo'n €18,50 en is verkrijgbaar bij de auto( B| )materialenzaak
 
Hee Scout,

ik wil niet eigenwijs doen, maar epoxyhars en een matje houden op den duur niet. De kuip van de honda is gemaakt van ABS en niet van polyester. Deze 2 materialen hechten niet, dus na een tijdje komt de complete reparatie eraf gezet. Het is inderdaad beter om te lassen en daarna af te plamuren. Van Steen kan dit, werkt 100% op scooterkappen, die zijn ook van ABS. Succes

:^

lassen is de enige goede oplossing.
Voor een paar tientjes heb je hem weer perfect in orde.
 
je moet idd even zoeken weet dat ik een tijdje geleden ook een topic heb gestart over het lassen van kuipdelen en daar kwam het er op bneer dat het erg goed zelf te doen is. ook staat er iemand die er ervaring mee heeft en je zo een mailtje stuurt met tekst en uitleg.
laat maar weten of het llukt, want ik heb nog een hele kuip in stukjes liggen.
 
oh ja zoek op "ajs" "abs" en lassen, dan moet je het vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan