Welke moet ik kiezen K75rt, K100rt,K1100lt,K1100rt

Djm001

MF'er
18 mrt 2004
169
0
Wijlre
Hallo,


Ik wil nu mijn eerste K motor gaan aanschaffen, welke adviseren jullie...Wat zijn de positieve en negatieve eigenschappen van deze machine. Wat is trouwens het verschil tussen de 1100lt en de 1100rt...Alle reacties en adviezen welkom!
 
De K75 is de lichtste van allemaal,het gemakkelijkste te besturen en in de bochten te leggen. Bovendien heeft hij extra balans assen waardoor de motor vij is van trillingen. Vermits hij nogal gewild is en gemiddeld genomen van recentere datum dan een K100 is hij meestal wel wat duurder.
De K100 was de eerste K, daarom ook het goedkoopste te verkrijgen (de oudste motos - vanaf 1984).
Hij is zwaarder dan de K75 en dus ook wat logger. De motor heeft de reputatie van nogal te trillen bij sommige toerentallen (4 cilinders - dus geen plaats voor balans assen)hoewel ik het zelf helemaal niet hinderlijk vind.
De K1100LT is zwaar en lijkt me al meer een auto op twee wielen.
De K1100RT is gelijk aan de LT, maar heeft enkele gadgets minder. Voor wie hem aan kan en wil, een prachtige moto.
Prijs/kwaliteit, en als je budget +/- 3000 Euro is, prefereer ik een zo recent mogelijke K100RT, 1988 of jonger. (heeft wat meer vermogen dan de K75)
Ik veronderstel dat je een touring model zoekt. K75/100 RS modellen zijn een pak goedkoper dan een vergelijkbare "RT", maar de zithouding is nogal aan de krampachtige kant.
Een K1100 is volgens mij al een andere prijsklasse.

groeten,

Bruno
 
Wat betreft sound denk ik niet dat ze mekaar veel ontlopen.
Waar je vooral dient op te letten bij een K:
- Roest op het buizenframe, vooral achteraan onder het zadel en zadelslot.
- Roest op verschillende bouten en vijsjes. (ik kan er niet tegen!!)
- Aangetaste aluminium delen, vooral het deksel van de distributieketting, ontsteking en waterpomp (allemaal vooraan = steenslag, vuil,oxydatie, verfschade, putjes)
- Gebarste remschijven, vooral vooraan.
- Gebarste polyester bekleding (fairing) Ook goed kijken vooraan langs de binnenkant ter hoogte van stuur en koplamp.
- De fairing moet langs beide kanten even ver van de benzinetank zitten (+/- 8mm) als ze er langs één kant tegen zit is er mee gevallen / omgevallen.
- Verfschade door steentjes, vooraan op de fairing.
- Rammelend geluid in de motor: => niet kopen = bevestiging kardan los.
- Er mag geen geluidsverschil zijn tijdens stationair draaien bij losgelaten en aangetrokken koppeling.
- Olielekken aan de voorvork en de achterdemper.
- Barsten in het windscherm, vooral aan de bevestigingsvijsjes.
- Km stand 130.000 of minder.
- Jaartal 1988 of jonger
- Lang genoeg zoeken naar een perfect exemplaar anders krijg je er achteraf zeker spijt van.
 
Ik hoor hier dus verschillende meningen. Zelf zat ik qua prijs technisch te denken aan de K75. Welke is voor mij het voordeligste qua belasting, verzekering enz. Dat ik een K motor wil staat voorop! Ik heb ongeveer 3000euro te besteden.Ma ik weet nu niet of ik voor de behendige K75 3 cilinder zou moeten gaan of de loggere K100...blijf reacties sturen. Degene die al gereageerd hebben hartstikke bedankt!
 
hallo

het zal er aan liggen wat je gewend bent
ik zelf heb vanaf 1971 cb 750 gereden tot 2 jaar geleden
dus nix meer gewend
toen kocht ik een mooie k100 basic uit 1985 met 40.000 km
op de teller ( aan toonbaar ) dit voor ombouw naar zijspan
maar heb hem voor solo gehouden rijdt fijn stuurt goed en
je hebt veel motor voor je geld( en nog een cardan fiets)
rij altijd door en heb ook geen last van het schakelen
dit gaat goed en zonder geluid

heb er geen spijt van , heb wel een andere gekocht voor het zijspan
over het trillen dat viel een beetje tegen , maar went wel
de k75 heb ik ook gereden van een kennis een rit van 300 km
maar dan mis ik toch wel wat pk het verschil is duidelijk

maar het is gewoon afwegen wat je wil
m.v.g gillet
 
Terug
Bovenaan Onderaan