Welke momentsleutel?

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
577
31
Heemskerk
Ik ben binnenkort jarig, en had als idee om een momentsleutel te vragen. Handig om te hebben, dan kan ik alles naar behoren vastzetten en niet meer op de gok.

Maar wat is nu een beetje goede momentsleutel voor toch ook weer een leuk prijsje? EN qua bereik voldoende voor zo een beetje alle motoren?

Welke hebben jullie?
 
Meestal red je het niet met 1. Een sleutel om je achteras mee vast te zetten valt vaak al buiten het bereik voor kleine m5 boutjes die je in je blok draait.

Merken tja... zorg in ieder geval dat je er een ijkrapport bij krijgt. Ik heb ze van tengtools, daar kreeg je een rapport bij, dit is zeker niet 1 van duursten/besten, maar voor mij voldoende.
 
Meestal red je het niet met 1. Een sleutel om je achteras mee vast te zetten valt vaak al buiten het bereik voor kleine m5 boutjes die je in je blok draait.

Merken tja... zorg in ieder geval dat je er een ijkrapport bij krijgt. Ik heb ze van tengtools, daar kreeg je een rapport bij, dit is zeker niet 1 van duursten/besten, maar voor mij voldoende.
mensen die m5 boutjes in een motorblok draaien kan ik niet serieus nemen.
 
ik heb een momentsleutel met de lage range, van 5 tot 30Nm geloof ik.
Dit is wel een prima ding,
HBM 1/4


Gebruik ik oa voor lagerkappen of koppelingsdeksel. De rest draai ik op gevoel aan :t
Zo n grote sleutel voor wielmoeren/bouten koop je voor een paar tientjes.
 
Laatst bewerkt:
Help mij even om dit te begrijpen Zot? :+

IK ken geen m5 boutjes in motorblokken en ik heb er best veel open gehad. Als jij denkt dat ze er wel in zitten, lijkt het mij dat je veel theoretische "kennis" hebt.

Praktische kennis zei mij, toen ik een goede momentsleutel kocht, om een momentsleutel te nemen met een kleine kop, zodat ik makkelijk op krappe plekken kon komen.

Beta Utensili: Produzione di utensili e strumenti di lavoro professionali.

r4074_click.jpg
 
't Schijnt nogal lastig te zijn om te definiëren wat een boutje of een schroefje is, en de verschillen daartussen, maar alles dat niet in een spitse punt eindigt noem ik boutjes :P

Hoe dan ook, ik denk dat Zot bedoelt dat men bij m6 begint? Zit ff zwaar te denken of ik wel een kleinere ben tegen gekomen :+
 
't Schijnt nogal lastig te zijn om te definiëren wat een boutje of een schroefje is, en de verschillen daartussen, maar alles dat niet in een spitse punt eindigt noem ik boutjes :P

Hoe dan ook, ik denk dat Zot bedoelt dat men bij m6 begint? Zit ff zwaar te denken of ik wel een kleinere ben tegen gekomen :+
Grondplaat van ontsteking zit toch met m5 vast (in mijn Gpz 1100 wel) :]
 
M5 schroeven dan aangezien er geen moertjes achter zitten? O-)
jammer joh, het begint bij m6. Waarschijnlijk ivm zoiets moois, namelijk het aanhaalmoment.
blok wordt warm en koud enzo en dan moet er minimaal aanhaalmoment x gebruikt worden. Verder wil je echt geen los lopend boutje in een blok :X
 
Ik ben begonnen met 1 midrange (20-120) en later 1 bijgekocht met kleinere range eens ik die nodig had (5-25). Beide van Hazet.
Persoonlijk snap ik niet goed waarom je voor meetapparatuur het risico op onnauwkeurigheid/verloop met de tijd zou nemen (HBM en andere chinezen)?
 
jammer joh, het begint bij m6. Waarschijnlijk ivm zoiets moois, namelijk het aanhaalmoment.
blok wordt warm en koud enzo en dan moet er minimaal aanhaalmoment x gebruikt worden. Verder wil je echt geen los lopend boutje in een blok :X
Er zitten in mijn KTM wel enkele M5 'boutjes' wel meestal met loctite overigens, maar vooruit, serieuze onderdelen zitten wel vast met M5>
 
Ik heb er ook twee. Een 1/4", ik dacht 5-25. En een 1/2", ik dacht 28-210.

Wel even van te voren goed in het WPH gezocht of er echt geen boutje (/schroefje) op 26Nm vastgezet hoefde te worden :+
 
Prijs / kwaliteit verhouding van momentsleutels is dik voor mekaar tegenwoordig. Alleen de praatjes dat je voor een paar tientjes een topmodel hebt, "uit dezelfde fabriek als..." Is een beetje slap natuurlijk. Duurder = beter en wat je wil uitgeven mag je zelf weten.

Iedere serieuze sleutel komt met een DIN/ISO kalibratie rapport (ISO6789 om precies te zijn). Krijg je alleen een omrekentabel, of een vodje waar opstaat dat hij gecontroleerd is met een stempel maar zonder meetwaardes, dan weet je dus niet in hoeverre dat ding klopt en is de kans groot dat het een B-kwaliteit ding is.

Hoe lager het aanhaalmoment, hoe belangrijker de nauwkeurigheid van de sleutel is. Een asmoer op 110Nm zetten i.p.v 90 maakt niet idioot veel uit, maar een lagerkap 20% te strak of te los kan wel dramatische gevolgen hebben.

1/4" is de kleinste gangbare aansluitmaat voor een momentsleutel:

De 1/4" momentsleutel is ideaal voor fijnmechanische klusjes, allround werk aan motorfietsen, inbus, torx en zeskant bouten in de maten M4 t/m M8. Maar zeker ook voor schroefverbindingen in polyester, carbon, (giet)aluminium en kunststof is een kleine momentsleutel onmisbaar. Het bereik van een 1/4" momentsleutel is doorgaans 5>25Nm of 6>30Nm. In verhouding zijn deze sleutels iets duurder, dat komt omdat een kleine momentsleutel moeilijker te produceren is, zeker als een afwijking van 0.5Nm al te veel is! Zelfs onze goedkoopste 1/4" sleutel komt daarom mèt DIN/ISO kalibratie certificaat. Zoekt u een sleutel die beneden de 5Nm kan? Klik hier.

De 3/8" momentsleutel, een "missing link":

3/8" gereedschap is de laatste jaren in de auto industrie een wat minder gangbare tussenmaat geworden (tussen 1/4" en 1/2" in), maar dat geldt niet voor de 3/8" momentsleutel. De 3/8" momentsleutel handzamer dan een 1/2" versie en heeft voor een aantal toepassingen een beter bereik. 3/8" hoort bij een bereik van ongeveer 20 tot 100 Nm en valt dus precies tussen 1/4" en 1/2" in. In iedere momentsleutel set zit daarom de 3/8" sleutel inbegrepen.

1/2" is veruit de meest gebruikte maat voor een momentsleutel, onmisbaar voor de serieuze hobbyist en verplichte kost voor de professional. De 1/2" momentsleutel wordt het meest toegepast voor (auto) cilinderkoppen, wielmoeren, assen, draagarmbouten en vele andere technische toepassingen.

3/4" momentsleutels en groter zijn niet relevant voor de toepassing van TS, evenals momentschroevendraaiers. Dus dat slaan we over, lieve kijkbuiskinderen ;)
 
Ik heb er gewoon 1 van de LIDL en werkt prima. Zal gerust wat afwijken maar voor mijn hobby gebruik werkt dit gewoon goed. Let er wel op dat je er geen dingen mee los gaat draaien, daar zijn ze niet voor gemaakt. Je kunt gerust een meer zuivere kopen voor (heel veel) meer geld maar dat vond ik het niet waard. Gebruik het misschien drie keer per jaar.
 
Ik ben begonnen met 1 midrange (20-120) en later 1 bijgekocht met kleinere range eens ik die nodig had (5-25). Beide van Hazet.
Persoonlijk snap ik niet goed waarom je voor meetapparatuur het risico op onnauwkeurigheid/verloop met de tijd zou nemen (HBM en andere chinezen)?


En jij laat ze dus ook jaarlijks ijken en afstellen?
 
Laatst bewerkt:
Ts doelt denk ik op de bekende 7-210 sleutels van datona ofzo..
Zoiets.. heb ik gehad.. en ook weer weg gedaan..
Voornaamste reden was dat hij naarmate het moment hoger ingesteld werd hij steeds zwaarder gong draaien.. vond ik onprettig..

Toen 3 sleutels a 100 euro van tentools gekocht.. 3-15, 10-60 en een 40-200.
Kost wat. Hebbie ook wat.
 
Ts doelt denk ik op de bekende 7-210 sleutels van datona ofzo..
Zoiets.. heb ik gehad.. en ook weer weg gedaan..
Voornaamste reden was dat hij naarmate het moment hoger ingesteld werd hij steeds zwaarder gong draaien.. vond ik onprettig..

Toen 3 sleutels a 100 euro van tentools gekocht.. 3-15, 10-60 en een 40-200.
Kost wat. Hebbie ook wat.

Alle momentsleutels met een veer gaan steeds zwaarder naarmate je het aanhaalmoment hoger zet. Alleen Stahlwille sleutels met een buigijzer doen dat niet.

momentsleutelveer.jpg


momentsleutelbinnenwerk.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan