Welke moto kiezen

Filma

Rookie
28 sep 2018
3
0
Hallo, ben nieuw op dit forum. Na 15 jaar terug op de moto gekropen. Ik heb me onlangs voor een redelijke prijs een gs500 van 2003 gekocht om terug een beetje ervaring op te doen...Nieuwe bandjes erop en rijden...
Leuk ding om terug mee te beginnen maar ik denk dat ik na een tijdje wel terug zal willen overstappen naar een ander model. Ik rijd niet dagdagelijks, af en toe om eens naar het werk te gaan, voor de rest voor de fun. Nu weet ik echt niet naar welk model uit te kijken. Ik ben echt geen racer en hou meer van een comfortabele zithouding. Momenteel dus een 2 cilinder en ik moet zeggen, bevalt me wel enorm. Vroeger altijd 4 cilinders gehad.
Aangezien ik het niet dagdagelijks gebruik wil ik naar een tweedehands maar niet te veel geld aan uitgeven. Ik heb al liggen kijken naar een Fazer 600, V Strom 650, TDM 850/900...maar echt geen idee ... Iemand suggesties?
 
Geen idee, ik ben een "alles-eter", ik vind alle motoren gaaf. Denk dat je gewoon naar grote motorzaak of -beurs moet gaan, en daar de motor kiezen die je de meeste kriebels geeft.
 
Waarom niet op de GS blijven rijden als die zo goed bevalt,er zijn genoeg motoren
op te noemen maar je zal toch zelf uit moeten vinden wat je het best bevalt,dus
als je toch zo nodig iets anders wil dan gaan proefrijden,nadeel is dat het geld gaat kosten maar de keuze is reuze:Y;)
 
Toen ik ging motorrijden, zo'n 25 jaar geleden, zat ik nog in de oldtimers. Verschillende Yamaha's RD 350 gehad omdat het zo lekker sleutelde aan die twee-takt-motoren. Wel rijden op smalle bandjes en een kickstart. de verzameling werd groter met een Triumph Bonville.
Maar ja echt ideaal was het natuurlijk niet en zeker als je vaker wilde rijden. Een schuur vol (met o.a. onderdelen) en veel sleutelen om rijdend te houden. Ik had al eens gekeken naar wat moderners. Maar kun niet kiezen welk model. Een paar vrienden hadden verschillende modellen. Alles uitgeprobeerd en ik wist uiteindelijk wel dat ik een Naked-bike wilde waar je een beetje rechter op kon zitten. Dat hangen op clip-on's vond ik maar niks. M'n polsen protesteerden. Het was de begintijd van Marktplaats en op een dag besloot ik heel m'n schuur leeg te maken van motoren en onderdelen. Ik was klaar met dat 'oldtimer-gedoe'. In die tijd liep ik met een collega langs een motorzaak en daar stond hij: Een Yamaha VMAX! ik was op slag verliefd. Die moest het worden. Deze die ik zag vond ik te duur, maar Nederland is groter. De spullen uit m'n schuur kon ik verrassend genoeg tegen zeer goede prijzen verkopen en binnen een maand was ik van alles verlost. Wooow...Een lege schuur! Ik blij, vrouw blij.
Het duurde niet lang of hij vulde zich weer met een Vmax. Superkoop en echt een gaaf ding. Ik heb er jaaaaren veel plezier aan beleeft en er veel op gereden.

Maar m'n gezondheid liet het op een gegeven moment afweten. Ik raakte kilo's kwijt en ok kracht. De laatste 8 jaar lopen tobben. De Vmax was met te zwaar geworden met z'n bijna 300 kilo. Rijden ging prima, maar ik had hulp nodig bij het in- en uithalen van de motor uit de stalling. Zelfs een stukje voortduwen kostte me zeer veel kracht (wat ik minder had). Dus helaas, Vmax er uit. Toen op zoek naar een lichtere motor. Vanwege de 'looks' (ontwerp Philippe Stark) en de zeer makkelijk bedienbaarheid, de helft van het gewicht van de Vmax en zeer goede zit is het een Aprilia MOTO 6.5 geworden. Een klassieker in wording maar toch toen (1995) zijn tijd ver vooruit.
De lol van het motorrijden is volledig terug gekomen en als ik bij een grote motorzaak in de buurt kom, zijn er altijd motorliefhebbers die om me heen komen staan. Erg grappig. Mijn verhaal is geen advies, maar louter bedoeld om je 'breder' te laten kijken dan te focussen op een bepaald type motor.

Succes met je keuze!
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    45,8 KB · Weergaven: 9
Terug
Bovenaan Onderaan