Welke moto raden jullie me aan met mijn rugproblemen ?

motorrijderke

Rookie
2 mei 2007
7
0
Hallo iedereen,

Bij het zoeken op het internet vond ik dit forum en heb me meteen geregistreerd !
Effe kort uitleggen waarover deze topic gaat ... Sinds mijn 18e rijd ik met de motor, meer bepaald in volgorde : (op mijn 16e een echte Mobylette bromfiets en op mijn 17e een Suzuki AC50), en dan na het behalen van een rijbewijs Honda Twin 125cc, Yamaha RD200, Yamaha XS500, Yamaha XZ550, Yamaha FZ750 en tenslotte een GSXR1100. (btw : toch mooi opgebouwd, he ?). Intussen ben ik er 48 (zucht) geworden en heb al vele jaren serieuze rugklachten. Er blijken meerdere tussenwervelschijven van de onderrug zodanig gedegenereerd dat ik bijna continu last heb van pijn in de onderrug. Enkele jaren geleden heb ik trouwens al een discusprothese in de nek moeten laten inbrengen ... Vandaar dat ik met tranen in de ogen 7 maanden geleden mijn GSXR1100 heb verkocht.
Maar, na 30 jaar motorrijden en het zonnetje tegenwoordig, komt de microbe natuurlijk terug en ik zou echt graag terug op 2 wielen willen gaan rijden ;)
Dus stapte ik vandaag de 2ehandszaak binnen waar ik mijn 3 vorige motoren kocht en altijd erg tevreden van was. Uiteindelijk vond ik een aantal motoren die mijn aandacht trokken.
Hier zijn ze (met enkele details bij) in willekeurige volgorde :

1. Yamaha diversion bj. '99 42000 km 2400 euro
2. Yamha Bulldog bj.'02 ? km 4200 euro
3. Honda Deauville bj '01 30000 km 4500 euro
4. Honda Blackbird bj. '96 30000 km 3800 euro (lichte valschade maar met kofferset)
5. Suzuki Bandit bj'02 66000 km 3500 euro

Mijn vraag is natuurlijk : wat raden jullie me aan ? Ik ga vooral voor een 'rugvriendelijke' motor maar heb ook geen tijd (en zin) om elke week een paar uren te moeten poetsen aan een naked motorblok.
De Bulldog leek me de beste zithouding te hebben, maar ik vond op het internet dat de zadel te zacht is, en die machine heeft maar 65 pk, en dat is ineens wel een hele stap naar beneden na een GSXR1100. Komt erbij dat de motorblok nogal onbeschermd is, zodat je misschien na elke keer dat je door een plasje regenwater bent gereden een aantal uren moet gaan poetsen ?

Graag jullie meningen, tips, opmerkingen, ... alles is welkom !!

Met vriendelijke dank !

Ronny

btw foto's van mijn vorige moto's vind je op : Website van Ronny Stobbaerts onder de rubriek 'Other interests' en dan 'Motorcycling'
 
Laatst bewerkt:
ik denk veel rondrijden en testen ,desnoods huren zodat je langer kunt proberen
 
Enigszins bevooroordeeld: De Honda Deauville natuurlijk! Nee zonder gekheid, met de Deauville kan ik uren rondrijden zonder enige vorm van een houten kont of een zere rug. Een comfortabele motor dus.

Maar wellicht dat een Corbin-zadel ook nog eens wat meer comfort biedt voor jouw rug?

Ik lees overigens dat je nog een XS500 hebt gehad ...zo eentje heb ik ook gehad. Sterker nog het was m'n eerste motor zelfs!
 
Amaai, de reacties komen hier wel erg snel ;)
Ik heb op het internet wel een heleboel Honda Deauville's gevonden die de eigenaars verkopen wegens rugproblemen ...
(no offense hoor, Dutch Steph, enkel ter info)
 
Laatst bewerkt:
XJ900 s diversion onderhoud vriendelijk (cardan) veel vermogen en lekker snel ,goede zit houding , zelf een xj 900 f en laatst paasweekend naar frankrijk gereden een stuk 1170km geen last van de rug terwel ik daar soms ook problemen mee heb ,alleen de kont na 10uur zitten werd het wat moeilijker bij het afstappen en weer opstapppen maar een maal weer rijden hoppa nergens last van.
 
Laatst bewerkt:
Ik persoonlijk denk, gezien je gegeven informatie dat je met iedere motor rugklachten zal ondervinden. Jij zoekt alleen een motor waarbij het minste deze klachten zullen optreden lijkt me. Dit kun je in mijn optiek alleen maar ondervinden door veel proefritten te maken. Dit was ook al eerder gezegd.

Tja, daarbij komt natuurlijk ook hoe lang je op een motor wil zitten op een mooie zonnige dag. Uurtje? dan kun je met een proefrit wel goed testen welke motor wel en welke niet.
Denk je echter aan een halve dag, dan zou ik kijken of je bepaalde type motoren een dag kunt huren. Ook dit was al eerder gezegd....ik val in herhaling! :X

Daarbij kun je de motor altijd nog iets aanpassen zodat het zitconfort beter wordt dan het standaard is. Een Corbin of een ander "confortzadel" zal je zitvlak misschien beter ondersteunen waardoor rugklachten minder snel optreden. Een ander stuur of voetsteunen op een andere positie kan net dat ene verschil maken wat je zoekt.
Een niergordel of een goede rugprotector die helemaal tot onderaan je stuitje loopt geeft vaak naast een beschermende factor ook een ondersteunende eigenschap waar je eventueel baat bij kunt hebben! ;)

In iedergeval succes met het zoeken! :)

Peter
 
Laatst bewerkt:
. Yamaha diversion bj. '99 42000 km 2400 euro
2. Yamha Bulldog bj.'02 ? km 4200 euro
3. Honda Deauville bj '01 30000 km 4500 euro
4. Honda Blackbird bj. '96 30000 km 3800 euro (lichte valschade maar met kofferset)
5. Suzuki Bandit bj'02 66000 km 3500 euro
Allereerst; hallo, en welkom _O- !

Het is inderdaad een goed idee om natuurlijk lekker eerst een rondje op elk van de boven genoemde motoren te rijden middels bv een proefritje. Als je daar al vaker een motor gekocht heb, lijkt me dat ze daar niet moeilijk over zullen doen --> anders word't misschien toch tijd voor een andere stam-zaak.
Zo op't eerste gezicht lijkt de Diversion mij een goeie zet;
  • kost weinig
  • zga onderhouds vrij
  • goeie zit houding (lijkt me)
  • net ingereden ( ;) )
En de Deaville geniet zo'n beetje hetzelfde verhaal.
Al is de prijs toch alweer een best stukkie hoger B| .
Op de Bulldog zit je teveel in de wind, voor iemand met een slechte rug.
Zo ook op de Bandit.
En de Blackbird ... eigenlijk alleen goeie verhalen over gehoord. En die zit toch ook vrij aardig in't straatje van de GSX toch?


Maar goed, gevoel telt evengoed ook een beetje mee.
Ik zeg --> succes he, mazzel :W !
 
Laatst bewerkt:
ik raad je een niergordel aan, ga naar een motorcrosszaak, die hebben extra stevige versies met bescherming op je rug, dit zal zeker schelen! het vangt toch een beetje de schikken op, hij houd je rug wat rechter. tja, het is even wennen maar na een tijdje voel je de niergordel niet meer. het helpt natuurlijk alleen voor je onderrug..
 
Laatst bewerkt:
Mijn ventje (hier ook wel bekend als Boos B) heeft ook rugproblemen. Hij doet zijn woon- werkverkeer (150 km per dag) op de BMW F800ST. Een leuke fiets met sportieve uitstraling, maar wel het comfort van zo'n toerbuffeltje.
 

En de Blackbird ... eigenlijk alleen goeie verhalen over gehoord. En die zit toch ook vrij aardig in't straatje van de GSX toch?

Bedankt voor het welkomwoord ! Ik vond die Blackbird inderdaad ook een mooie machine, en die heeft vermogen ;), maar toen ik erop ging zitten, bleek ik van alle genoemde modellen daar het meeste mijn rugske te voelen, ik denk doordat het stuur beduidend smaller is en lager staat dan bij de andere ...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het welkomwoord ! Ik vond die Blackbird inderdaad ook een mooie machine, en die heeft vermogen ;), maar toen ik erop ging zitten, bleek ik van alle genoemde modellen daar het meeste mijn rugske te voelen, ik denk doordat het stuur beduidend smaller is en lager staat dan bij de andere ...


door zoiets zou ik me niet laten tegenhouden.
Voor een paar euries kan je daar een verhoogd stuurtje op zetten.
Dat zou je dealer ook voor je kunnen doen.
Zolang de afstand van zadel naar kroonplaat maar niet extreem lang is kan je de zithouding zo makkelijk wijzigen.

Koop een motor waar je een flink aantal jaren op wilt rijden, investeer een beetje geld in het aanpassen aan je rug. (crobin zadel...zadel hoger/lager, verhoogd stuurtje, verhoogd windruitje) je kunt daar gewoon mee lekker rijden lijkt me!


Succes (en welkom)

Brakke
 
Bedankt voor het welkomwoord ! Ik vond die Blackbird inderdaad ook een mooie machine, en die heeft vermogen ;), maar toen ik erop ging zitten, bleek ik van alle genoemde modellen daar het meeste mijn rugske te voelen, ik denk doordat het stuur beduidend smaller is en lager staat dan bij de andere ...

SuperBike stuur maakt een wereld van verschil.. Lekker breed en hoger....

Suc6
 
Een superbike stuur, dus ... Is dat zoiets als op foto150420050672uz.jpg - Click to see more photos ? Tot nogtoe heb ik nooit iets anders dan origineel op mijn motoren gehad, dus dat wordt weer een avontuur ;)

Update : heb wat rondgekeken op internet en ik vond inderdaad wel wat artikels over een superbike stuur. Zijn er hier toevallig mensen die dat ooit op een blackbird hebben gezet ? Wat is de kostprijs en waar kan je dat het beste kopen ?
 
Laatst bewerkt:
heb even prijs gevraagd enkele maanden geleden
wegens accidentje en ook pijn in de rug

de staaf zelf ongeveer 120 euro
de houders 60

heb het niet gedaan.
omdat mijn stuur blijkbaar toch nog recht was,
ik dacht eerst van niet
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook al jaren last van een zeurende onderrug en heb geenlast gehad op mijn lesmotor: een Bandit en zelff heb ik als eerste motor een Diversion gehad, ook geen last van de rug ;)

geen last is een groot woord na een hele dag touren, maar het is goed te doen :Y
 
Van mijn 25 motorjaren rijd ik er al 23 met een hernia rond.
Ik heb verschillende supersports en naked bikes gereden, en rijd nu sinds 3 jaar op een Ducati Multistrada met ducati performance gelzadel.
De vering is geheel standaard en bevalt goed: niet te slap en niet te hard.
Ik weet wel dat iedereen een rugkwaal anders ervaart maar ik zie wel wat in het allroad segment. Goede zithouding en goed werkende vering.
Een vriend van mij is al 2 keer aan zijn rug geopereerd en rijdt nog steeds op een racefiets (trapfiets) met het zadel een halve meter hoger dan het stuur. Als ik er naar kijk schiet het al in mijn rug. Hij heeft er geen last van.
Voor een slechte nek valt een carbon helm te overwegen, zeker geen systeemhelm, dat zijn nekkenkrakers. ;(
 
Heb zelf een rugafwijking, een te rechte zithouding is niks voor mij omdat je rug dan alle klappen opvangt, op mn cbr600f heb ik er geen last van omdat je dan meer op je schouders/armen rust. Voor mij is iets voorovergebogen dus 't beste, waarschijnlijk zou een ss (r6/1, gsx-r, ...) te "plat" zijn.
 
je hebt het stuurtje zelf en de houders....je moet dan wel gaten in je kroonplaat maken.
Of je koopt een kroonplaat die al gemaakt is met risers erin...ziet er vind ik mooier uit en je hoeft zelf niet te lopen boren in je kroonplaat.

Ik zou dus gewoon lekker de bike uitkiezen die zelf prettig vind rijden (motorisch dan) en hem dan zelf aanpassen,anders ga je altijd jaloers kijken wanneer iemand wel met " jouw" motor voorbij komt en jij eigenlijk op je 2e keus rondrijdt alleen omdat die in eerste instantie niet prettig zat.

motto dus: aanpassen die zooi!

succes

brakke
 
2 weken terug heb ik toevallig nog op de blackbird gereden, maar ik vond het stuur toch wel erg ver van het zadel af zitten zeg maar.
Na een tijdje vond ik het iig niet bepaald comfortabel.
 
Amaai, de reacties komen hier wel erg snel ;)
Ik heb op het internet wel een heleboel Honda Deauville's gevonden die de eigenaars verkopen wegens rugproblemen ...
(no offense hoor, Dutch Steph, enkel ter info)

Hey, dat is vreemd. Rugklachten op een Deauville? Ik ken heel wat Deauville-rijders, die hele afstanden afleggen met dat ding. Daar zijn ze juist voor gemaakt. Zeker op ergonomisch gebied. Weet je zeker dat al die rugklachten specifiek vanwege de zithouding op de Deauville waren? Ik kan me er namelijk helemaal niets bij voorstellen. Wij rijden (met duo) tourtochten van 400 kilometers op een dag en stappen dan nog fit van de motor.
 
Ikzelf heb ook een rugprobleem (ooit afgebroken facetgewricht gehad en nu twee gescheurde discusschijven) en rij momenteel met een sport-touring.

Het rugprobleem manifesteert zich vooral op een slecht wegdek (bvb expressweg tussen Antwerpen Llinker oever en Vrasene) De korte schokken op dit stuk weg zijn een pijnlijke zaak voor m'n rugje. De veringen van een supersport, sport en sport-touring zijn vrij hard.
Op goede wegen ondervind ik uiteraard geen last en op lange afstanden heb ik meer last van m'n kont dan van m'n rug :)

Ik heb ondertussen testgereden met een BMWGS1200 op het betreffende stuk ... geen last. Dus mijn volgende motor zal waarschijnlijk iets van die aard zijn.

Mijn advies. Testrijden met betreffende motors. Iedere rug is anders.
 
Aan iedereen die gereageerd heeft : BEDANKT !!
Ik heb misschien nog een extra info toe te voegen die interessant kan zijn ... De volgende motor zou voor meer dan 80 % voor dagelijks weg-werk-winkel verkeer gebruikt worden (dus afstanden telkens slechts ongeveer 20 km). Ik heb echter met mijn GSXR ondervonden dat op sommige dagen ook dat al te veel was, vooral gezien de rotslechte wegdekken die ik naar en van mijn werk moet doen. In het weekend is een mooi tripje altijd meegenomen, natuurlijk, en als het zou kunnen mogelijk eens een campingvakantie doen in de buurlanden tijdens de zomer.
De tijd dat ik écht op reis ging met de motor, volledig gepakt en gezakt met tent en al in weer en wind naar Spanje, Zuid-Frankrijk (incl. Andorra), Croatië, Zwitserland (de hele Alpen door), Oostenrijk (het hele gebergte door), ... zijn definitief voorbij omwille van mijn rugske, vrees ik ! Daar heb ik me al bij neergelegd. Van mijn nek heb ik niks klachten meer na die operatie, dus dat is dan toch al opgelost ;)
Ik vond die Blackbird echt een knappe machine, maar de zithouding sprak me niet echt aan, en misschien is het motorblok ook wel wat te zwaar voor mijn gebruik. Positief is het mooie vermogen ( ...) en de kofferset die erbij kwam, maar negatief dan weer de valschade aan de zijkanten van het blok en de kuip ... je weet maar nooit wat er met gebeurd is. Ook lijkt het nogal een zware (van gewicht bedoel ik) motor om vlot te hanteren in de garage e.d.


Verdikkeme, niet gemakkelijk, dat kiezen ... !
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat al die rugklachten specifiek vanwege de zithouding op de Deauville waren?
Mijn NTV 650, de voorganger van de Deauville, heb ik verkocht omdat ik het er niet op kon volhouden vanwege de rug. Verder een heel goede motor, maar als je na 100 Km er nodig af moet omdat je rug protesteert; die pijn voel je niet voor niets....

Op mijn huidige motor (een BMW) kan ik met dezelfde rug de hele dag rijden zonder pijn.
 
Laatst bewerkt:
Ook maar even reageren, misschien dat het je verder helpt.

Zelf kamp ik met behoorlijke nek en rugproblemen.
Onderste wervels versleten + bekkenwervel, onderste disc die niets meer doet.
2 jaar terug kwam daar zware whiplash en hersenkneuzing bij.

Mijn huidige motorfiets is.......... GSX-R1100w :+
Er bestaat dus géén standaart als het gaat om DÉ perfecte motorfiets met bepaalde klachten !
Er bestaan wél goede tips om te gebruiken in je zoektocht naar de ware :Y

Belangrijkste is dat je eerst nagaat welke houding voor jezelf het beste is.
Met dit gegeven bepaal je het soort motorfiets.
Ook belangrijk is de kracht die je hebt en kunt gebruiken gedurende het rijden.
Met dit gegeven bepaal je de zwaarte van handelbaarheid die toelaatbaar is.

Met deze twee gegevens heb je het kaf al van het koren gescheiden.
Dan ga je naar de dealer en doet vervolgens het aller belangrijkste !!
Uitleggen wat het probleem is en dat je aan een testrit van een uurtje dus niet genoeg hebt. :N
Dat je serieus een motorfiets wilt kopen maar met als voorwaarde dat je de motorfiets een dag mee mag nemen om "duurtest" te doen.
Niet om de motorfiets uit te kleden maar om je eigen lichaamsreactie te checken.
Doet de dealer dat niet dan ga je naar een ander!
Mijn ervaring is dat de meeste dealers er wel begrip voor heeft :Y
Misschien dat je zo een keer of drie een dag met een motor weg moet maar uiteindelijk heb je precies de motorfiets die bij je past.

Succes met je zoektocht :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan