Welke motor haalt de hoogste snelheid in de eerste versnelling?

Sinds wanneer hebben elektrische motorfietsen een versnellingsbak en dus een 1?

De vraag was welke motorfiets de hoogste snelheid bereikt in de eerste versnelling...;)
En dat is de MTT 420RR
 
De Y2K heeft geen versnellingsbak maar een koppelomvormer, dus lijkt wat dat betreft meer op een EV..
 
Om 100 te halen moet ik minstens 2x schakelen, dat wil zeggen in Manual...
De NC is dan ook een "laag toerige motor" ... met een heel ander karakter dan andere motoren....
Niet helemaal zeker maar mijn (niet dct) NC doet iets van 60-70 in z'n 1 voor de rev-limiter moeilijk begint te doen.
Meestal probeer ik wel eerder door te schakelen naar z'n 2.

Wel eens een CBR500R ofzo als leenfiets mee gehad, daar voor schakelde ik echt veel te vroeg op en dat reed voor geen meter.
Ook eens een oude R1200RT mee gehad, daarvoor gaf ik weer teveel gas.... (voor mijn gevoel)... (en die ging gemakkelijk 80 in z'n 1)
En 't was een rare gewaarwording voor mij want het leek op "torque steer" maar zal wss gewoon het gevoel van de boxer-motor zijn geweest bij stevig optrekken.
 
We hadden er een discussie over en ik vraag me af welke de snelste is.
Als je er met blikbestuurders over praat geloven ze je niet.

Als ik dan zeg dat mijn Honda Supermagna 80 km haalt in de eerste versnelling van de zes, kijken ze je aan of je gestoord bent.
En als ik dan zeg dat dat helemaal niet zo snel is en dat er veel snellere motoren zijn, kijken ze je vol ongeloof aan.
Mijn GS1000 uit 1979 haalde 110km/h in zijn 1, moest dat toen nog eens proberen, want ik geloofde hetzelf ook niet, 160 in z'n 2 en ruim 180 in z'n 3.
Maar de GS draait maar 9000rpm, maar een gemiddelde nieuwe 1000 ss draait geloof ik minstens 14000rpm, correct me if I'm wrong, dus 160/170 zal geen uitzondering zijn.
De verhoudingen in de versnellingsbak zullen hier niet al te groot zijn.
 
Ooit op een rf600 gereden, maat van me had hem gehuurd, en vroeg of ik ook een stukkie wilde
Bij gebrek aan stoplicht er een “gecreeerd” op een lege provinciale weg
1, gaaaas, 2 gaaaas, 3 uit laten rollen, liep vlot door de 180
 
Hoe hard die of deze motor wel niet kan in z´n 1?

Ik kan me wel herinneren dat ik als kind me wel kon verlustigen met dit soort ´´poch-weetjes´'
Nu honderdduizend+ km´s en vele decennia verder weet je dat dit soort kennis echt volkomen triviaal is.

Tenzij je meer liefhebber bent van snoeven dan van motorrijden.
O-)
 
De NC is dan ook een "laag toerige motor" ... met een heel ander karakter dan andere motoren....
Niet helemaal zeker maar mijn (niet dct) NC doet iets van 60-70 in z'n 1 voor de rev-limiter moeilijk begint te doen.
Meestal probeer ik wel eerder door te schakelen naar z'n 2.

Wel eens een CBR500R ofzo als leenfiets mee gehad, daar voor schakelde ik echt veel te vroeg op en dat reed voor geen meter.
Ook eens een oude R1200RT mee gehad, daarvoor gaf ik weer teveel gas.... (voor mijn gevoel)... (en die ging gemakkelijk 80 in z'n 1)
En 't was een rare gewaarwording voor mij want het leek op "torque steer" maar zal wss gewoon het gevoel van de boxer-motor zijn geweest bij stevig optrekken.
Precies! De CBF 600 leenmotor was wat sneller dan mijn NC 750, maar daarvoor moest ik harder werken (ook als ik zelf schakel op de NC). Bereik in 1, 2, 3 is op de NC ca 65, 95, 125 km/u, maar dat heeft weinig zin. Overigens schakel je op een NC bij vrijwel dezelfde snelheid en heb je vrijwel hetzelfde bereik per versnelling als elke andere toermotor, het is alleen bij 2000 a 5000 tpm ipv 4000 a 8000.
 
In een kleine 40 jaar nog nooit geprobeerd hoe hard een motor in zijn 1 liep. Voon mij 'leeft' een motor en ik wil het beestje niet onnodig mishandelen. Om de maximale acceleratie te halen moet je hem niet in zijn toeren begrenzer trekken.
Wat betreft mishandelen van de techniek, ik heb dat ook altijd als ik met iemand als passagier in de auto mee ga en er wordt met een ijskoude motor flink gas gegeven of veelnte hard over verkeersdrempels gestuiterd. Of inparkeren over de stoeprand. Ook als het mijn eigen voertuig niet is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan