Welke motor heeft een lange 17 mm achteras?

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.729
2.475
Ik ben op zoek naar een achteras met een diameter van 17 mm en een lengte van 350 mm of zo.
Mijn huidige as meet 325x17 en ik heb een langere nodig om een eenwielig aanhangertje (type eenwielig fietskarretje, Bob-carrier, maar dan iets groter en degelijker) aan mijn as te kunnen bevestigen.
Ik heb geen idee van welke motor ik de as moet zien te vinden, of op welke andere wijze ik aan een langere as kom van mijn originele.
Als je weet naar welke as van welke fiets ik op zoek moet hoor ik het graag.
Een ander idee zoals een as met aan twee kanten een moer zou zelfs ook geen probleem zijn zolang het deel waar de wiellager lopen niet is voorzien van schroefdraad uiteraard.
Een holle 235x17 (of langer) as met een gat van 10 mm waar ik een 10 mm as doorheen kan steken om de aanhanger daaraan vast te maken kan ook.
Legio ideeën, maar nog niets bruikbaars gevonden ... :(
Dus wie helpt me op weg?
 
Laatst bewerkt:
350mm is wel een serieuze uitdaging. Ik heb een 17mm as die net geen 31 cm is. Dat is denk ik de achteras van een XT600 2KF. De langste as in mijn assortiment :P is 32cm maar die is 20mm dik.
Ik denk dat assen voor het bevestigen van achterbruggen (swingarm) vaak wat langer zijn dan achterwielassen maar daarvoor is 17mm wel wat dunnetjes.
 
Een aanhanger vastmaken aan een as van 10 mm lijkt me niet heel stevig....Neem eens contact op met Trike Centrum TCV in Mijdrecht. Die zijn importeur van Boom Trikes, en daarvan weet ik dat de voorwielassen 17 en 20 mm zijn (afhankelijk van het model), met aan beide uiteinden een stuk schroefdraad van M16. De lengte weet ik zo niet, maar ik gok dat ze langer zijn dan de 350 mm die jij nodig hebt; trikes hebben over het algemeen bredere voorvorken dan motoren.
https://trike-centrum.nl/
En mocht dat niets opleveren: ga eens informeren bij een metaalbewerkingsbedrijf bij jou in de buurt, en vraag wat het kost om er een te laten maken. Zal je ongetwijfeld een paar centen kosten, maar dan heb je wel precies wat je nodig hebt en zoals jij het hebben wilt.
 
350mm is wel een serieuze uitdaging. Ik heb een 17mm as die net geen 31 cm is. Dat is denk ik de achteras van een XT600 2KF. De langste as in mijn assortiment :P is 32cm maar die is 20mm dik.
Ik denk dat assen voor het bevestigen van achterbruggen (swingarm) vaak wat langer zijn dan achterwielassen maar daarvoor is 17mm wel wat dunnetjes.
Ik denk ook dat het niet gemakkelijk gaat worden, maar probeer het gewoon. Het collectie MF-brein weet véééél meer dan ik in mijn leven zou kùnnen bedenken. ;). Het gemakkelijkst is een bestaande as van een bestaande motor.
 
Een aanhanger vastmaken aan een as van 10 mm lijkt me niet heel stevig....Neem eens contact op met Trike Centrum TCV in Mijdrecht. Die zijn importeur van Boom Trikes, en daarvan weet ik dat de voorwielassen 17 en 20 mm zijn (afhankelijk van het model), met aan beide uiteinden een stuk schroefdraad van M16. De lengte weet ik zo niet, maar ik gok dat ze langer zijn dan de 350 mm die jij nodig hebt; trikes hebben over het algemeen bredere voorvorken dan motoren.
https://trike-centrum.nl/
En mocht dat niets opleveren: ga eens informeren bij een metaalbewerkingsbedrijf bij jou in de buurt, en vraag wat het kost om er een te laten maken. Zal je ongetwijfeld een paar centen kosten, maar dan heb je wel precies wat je nodig hebt en zoals jij het hebben wilt.
Dank voor de tip!
Als er geen bestaande as van een bestaande motor is die voldoet ga ik hier zeker eens op onderzoek
 
Ik denk ook dat het niet gemakkelijk gaat worden, maar probeer het gewoon. Het collectie MF-brein weet véééél meer dan ik in mijn leven zou kùnnen bedenken. ;). Het gemakkelijkst is een bestaande as van een bestaande motor.
Ja snap ik. :Y Is 31cm een poging waard of vanjelangzaljeleven niet?

Dat van een trike is een goeie suggestie :t
 
Eh, je kunt een metaal draaier vragen. Een as is zo gemaakt voor zo'n persoon. 15 minuten werk?
edit: Of: koop een as, RVS (316?), van 375 mm of zo, dan zelf draad aan tappen?
Ik zie dat sommige Assen die verkocht wordt aan beide kanten draad hebben. Dan extra moeren gebruiken voor de extra kracht?

Een gaatje aan het einde om om te borgen?

Optie?

Edit #2 Wacht eens: draad snijden. je haalt het weg......van een as. Een gat noemt men tappen...lang niet meer gedaan. :o
 
Laatst bewerkt:
Er is gewoon stafmateriaal 17mm. Kan je bij de lokale metaalboer of online gewoon een stukkie van bestellen. Dan twee tapgaten m8 of m10 erin en twee binnenzeskantschroeven met een grote ring of schijf het zaakje op zijn plek zetten. Zo heb ik ook wel eens een andere as gemaakt voor het voorwiel van mijn eigenbouw motor. Ik wilde een andere lagermaat om een stijvere as te kunnen monteren🤷‍♂️

Je kan hier op het forum eens een verzoekje plaatsen in het verspanen topic
 
Op een draaibank gaat dat heel snel....ooit gezien . En gaat heel precies. gewoon ergens vragen. is een klein klusje.
Nope, ik sta echt vaak aan een draaibank en nauwkeurig 17,00mm met een tolerantie van 0,02mm ofzo draaien over de gevraagde lengte is echt geen makkelijk klusje. De krachten van de draaibeitel verbuigen dat materiaal gewoon teveel tijdens het draaien.
Daarom proberen een stuk stafmateriaal met de juiste diameter en tolerantie scoren en dan ben je inderdaad snel klaar.
 
@supervet : draaibanken hebben aan biede kanten een klem. Als je nu een 18 mm haalt....je moet dan per keer 0.1 mm eraf draaien? ove reen lengte van 370 mm, stel. Beweegsnelheid ongeveer 0.5 cm / sec. Dat is dan 370 x 2 = 740 sec = 12 min ongeveer , dan 12 x 10 = 120 minuten = 2 uur.

ahh, yes. Is geen snelle klus. Maar ik hadhet over draad snijden.....dat kan snel. De vraag is: is een standaard as van 17 mm binnen de toleranties? Als dat zo is, dan alleen draad snijden.....

RVS 316 Rondstaf H9 17 mm - P+ Steel Supplies B.V.
 
@supervet : draaibanken hebben aan biede kanten een klem. Als je nu een 18 mm haalt....je moet dan per keer 0.1 mm eraf draaien? ove reen lengte van 370 mm, stel. Beweegsnelheid ongeveer 0.5 cm / sec. Dat is dan 370 x 2 = 740 sec = 12 min ongeveer , dan 12 x 10 = 120 minuten = 2 uur.

ahh, yes. Is geen snelle klus. Maar ik hadhet over draad snijden.....dat kan snel. De vraag is: is een standaard as van 17 mm binnen de toleranties? Als dat zo is, dan alleen draad snijden.....

RVS 316 Rondstaf H9 17 mm - P+ Steel Supplies B.V.
je rekensommetje is niet helemaal OK, er gaan centimeters en milimeters door elkaar ;)

Maar ik weet heel goed hoe een draaibank werkt, maak je daar geen zorgen over! en die as gaat in het midden buigen, dus tussen de klauw en de losse kop.

Wat ook wel interessant is: Wat is beter? een as draad tappen? of draad snijden? Welke type is sterker qua trekkracht eigenlijk?
Tappen en snijden is hetzelfde wat betreft sterkte, zijn alletwee verspanende bewerkingen, tappen is inwendig en snijden uitwendig. Gerolde draad (dus niet verspanen) is sterker, en dat kan zowel inwendig als uitwendig. Inwendig is goed zelf te doen met een roltap (andere diameter voorboren). Uitwendig draad rollen gebeurt dan weer een stuk minder bij enkelstuks volgens mij, daar heb ik in ieder geval geen gereedschap voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan