Welke motor helm?

Glitterfart

Rookie
4 feb 2020
3
0
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe motor helm. Ik ben al naar een paar winkels geweest voor wat advies. Maar ik was benieuwd wat jullie favoriete motor helm is en wat jullie mij kunnen aanraden. De grootste wens die ik heb is dat ik zo weinig mogelijk wind ruis wil. Daarom vallen de meeste systeem helmen al af. Welke stille motorhelm kunnen jullie mij aanraden?

Met vriendelijke groet,

Kas
 
Hi Kas,

Met diezelfde gedachten was mijn eerste 'echte' helm een Schuberth S1 Pro: integraal en van een merk wat bekend staat om z'n stille helmen. Jaren later ben ik nu overgestapt naar een veel goedkopere HJC modulaire helm. Met als conclusie: veel stiller om mijn hoofd en een keuze die ik jaren eerder had moeten maken. Het is dus echt heel persoonlijk, en passen is de enige manier.

Laat je goed informeren in de winkel over de pasvorm, over het algemeen weten ze wel wat ze doen daar. En let daarbij zelf ook goed op de pasvorm van de kraag rondom je nek: hoe beter die aansluit hoe minder wind er langs kan met als gevolg: een stille helm.
 
Koop het meest comfortabele model wat binnen jouw budget valt. Ga daarvoor naar een winkel en zet er een paar op je hoofd. Het liefst met iemand in de buurt die er sjoege van heeft.

De helm is voor het geval dat je je hasses tegen een boom/auto/de grond/iets anders aan flikkert, niet om de windruis te stoppen.

Daar heb je oordoppen voor.
 
Kleine nuance: ook met (aangemeten) oordoppen en een niet goed passende helm kun je gehoorbeschadiging oplopen.
 
Een goede nieuwe helm moet strak zitten, maar (net) niet knellen. Het is totaal afhankelijk van de hoofdvorm waar je op uitkomt.
Er is dus niet zoiets als de "beste helm".
Ikzelf heb er veel gepast zonder merkvoorkeur en kwam steeds weer bij Premier uit. Maar dat ben ik.
Dan nog: inwendig zonnevizier? (super handig!), moet de bril makkelijk op? Pinlock? etc.
Windruis: kies je ruit op de motor goed (std ruiten deugen nooit), en de absolute must: oordoppen. Daar is ook een heel onderwerp over.
 
Ik ben begonnen met een Bayard (Motoport huismerk) Integraal, lawaaiig, Shoei J-Lo jethelm, lawaaiig (duh, jethelm) nu een AGV K6 integraal gekocht en die is het stilste (maar niet volledig stil!) op mijn kop. Oordoppen zijn nog steeds nodig maar ik kan nu met minder demping toe.

Als de helm niet optimaal op jouw hoofd past dan gaat het nooit wat worden, dus je moet beginnen met passen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een Arai van 10 jaar oud, dus het wordt langzaam tijd voor een nieuwe.
Aangezien ik vooral woon-werk rijdt, ben ik ook benieuwd naar de ervaringen hier.

Arai moet je sowieso niet nemen als je een stille helm wilt.
 
Hier ook een Scorpion Exo 510 Air, maar wel aangemeten oordoppen erbij. Er zitten opblaasbare kussentjes aan de binnenkant, dus je kan hem strakker laten aansluiten. Maar passen = weten.
 
Stille helm is eentje met oordoppen, en natuurlijk een helm die goed past op je hoofd.

Ik heb een integraal en een systeem helm; Shark en Shoei zijn beiden stil met oordoppen in...
 
Terug
Bovenaan Onderaan