welke motor is dit

jonathanhiep

Rookie
24 jun 2022
2
0
ik heb een paar jaar geleden deze motor gekocht en nu wil ik er op rijden en vraag ik mij af welke benzine, welke olie en welke verhouding ik moet gebruiken
 

Bijlagen

  • 20220624_160834.jpg
    20220624_160834.jpg
    347,2 KB · Weergaven: 136
  • 20220624_160847.jpg
    20220624_160847.jpg
    320,9 KB · Weergaven: 135
  • 20220624_160837.jpg
    20220624_160837.jpg
    153,5 KB · Weergaven: 135
Laatst bewerkt:

GL5

MF'er
4 jun 2020
89
27
Let even op het bouwjaar.
Moderne synthetische 2T oliën werken tegenwoordig veel beter.
Dat zou beteken dat je wat minder hoeft bij te mengen.
Beginnen met 1:40 lijkt mij ook prima.

Kijk ook even bij Kroon olie. kon ik Italjet invullen.
Je kunt hun ook bellen/mailen
 

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
25 aug 2002
56.494
93.852
Rèswèk
Beginnen met 1:40 lijkt mij ook prima.
En dan??? 1:50, 1:75, 1:100 tot die vastloopt en het te weinig bleek???
In mijn speurtochten naar 2taktolie heb ik otdekt dat tweetaktolie eigenlijk helemaal geen tweetaktolie is.
Omdat je zelf moet mengen is het wel handig een olie te nemen die daar voor geschikt is, je zal moeite hebben een olie te vinden die daar niet voor geschikt is.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
31.874
18.178
Lekker verwarrend allemaal,mijn 50 en 60cc motoren reden het beste met 1op40 ,dat gaat prima met
moderne synthetische 2 taktolie,als je te vet smeert merk je dat gelijk want het blok vervuild dan inwendig en
de bougie ziet er zwart olieachtig uit en de motor rookt dan ook veel en je uitlaat ziet er vet uit ipv droog,daar hoef je geen dure Aspen benzine voor te kopen,wel 98 ethanolvrij gebruiken.
 

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
25 aug 2002
56.494
93.852
Rèswèk
Ik gebruik voor de tests ook Aspen, zowel 2 als 4 voor de 4takten. Het heeft te veel voordelen t.o.v. gewone benzine, alleen de lucht al. Daarbij start Aspen beter. Maar alleen voor de tests. Ik ga niet rijden op benzine van €6,00 de liter. @RG-gamma ik smeer mijn RD's dubbel gemiddeld dus zo 1:25, 1:30 en behalve wat optische nadelen, zoals wat kool aan het eind van de dempers, hebik nergens last van, geen vette bougies, niet afslaan bij verkeeerslichten, geen rook (wel de lucht). Hoe het komt weet ik niet maar het kan dus wel goed gaan... Ik geef wel gas met die dingen, maar dat móet sowieso met een tweeetakt. Ik ben dus nooit te benauwd over een rijke smering.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
31.874
18.178
Ik gebruik voor de tests ook Aspen, zowel 2 als 4 voor de 4takten. Het heeft te veel voordelen t.o.v. gewone benzine, alleen de lucht al. Daarbij start Aspen beter. Maar alleen voor de tests. Ik ga niet rijden op benzine van €6,00 de liter. @RG-gamma ik smeer mijn RD's dubbel gemiddeld dus zo 1:25, 1:30 en behalve wat optische nadelen, zoals wat kool aan het eind van de dempers, hebik nergens last van, geen vette bougies, niet afslaan bij verkeeerslichten, geen rook (wel de lucht). Hoe het komt weet ik niet maar het kan dus wel goed gaan... Ik geef wel gas met die dingen, maar dat móet sowieso met een tweeetakt. Ik ben dus nooit te benauwd over een rijke smering.
Ja maar jij als ouwe geur verslaafde smeert met ouwe R meuk,en een RD is geen 50cctje,met m,n Kreidlers moest je vroeger ook 1op 35 smeren volgens de fabrikant,in de Kreidler wereld smeren sommige zelfs 1 op60 ,ik smeerde 1op40 tot 1op50 met synthetische olie,met m,n race RD smeerde ik vroeger ook 1 op35 met Shell racing olie,wat ongeveer dezelfde plantaardige meuk was als Castrol R40.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan