- 2 aug 2004
- 33.843
- 22.467
Wat mij betreft lijkt de CBR1000F mij een goede keus. Heb er zelf eentje gehad, alleen van een wat later bouwjaar. Heel fijn ding. Maar ik zie ook wat aanwijzingen in de richting van de Yamaha FJ serie. De FJ1100 en FJ1200 zijn ook zeer zeker het overwegen waard. Behoorlijk uit de kluiten gewassen, sterk, comfortabel en betrouwbaar. De FJ/XJ900 hebben weer het voordeel van een cardan. Het verschil tussen FJ en XJ is overigens alleen de Amerikaanse en Europese aanduiding. Succes met zoeken.
Oh ja, de zwakke punten. Het zwakke punt van een CBR (en bijna elke Honda) is de nokkenaskettingspanner. Je kunt erop rekenen dat die stuk gaat. Op zich geen vreselijke ramp, je kunt hem dan goed horen bij een koude motor. Vervangen kost je ook niet direct een vermogen, maar gezien je budget zul jij daar anders over denken. Verder gebeurt de telleraandrijcing vanaf het voortandwiel, door middel van een kunststof dop. Als deze dop versleten is, gaat je teller een heel andere snelheid aangeven. Zo gaf mijn teller 120 aan, terwijl ik het verkeer voorbijvloog. Mijn maatje vroeg mij bij de koffie waarom ik in hemelsnaam de hele weg 170 reed. Leg dat maar uit aan oom agent. De remmen hebben af en toe wat aandacht nodig, de klauwen kunnen door pekel en zo vast gaan zitten. Verder gewoon een heel goed en betrouwbare motor. Ik krijg echter wel de indruk dat de kleur van dit exemplaar niet origineel is. Misschien eens vragen wat de reden van overspuiten is geweest?
Oh ja, de zwakke punten. Het zwakke punt van een CBR (en bijna elke Honda) is de nokkenaskettingspanner. Je kunt erop rekenen dat die stuk gaat. Op zich geen vreselijke ramp, je kunt hem dan goed horen bij een koude motor. Vervangen kost je ook niet direct een vermogen, maar gezien je budget zul jij daar anders over denken. Verder gebeurt de telleraandrijcing vanaf het voortandwiel, door middel van een kunststof dop. Als deze dop versleten is, gaat je teller een heel andere snelheid aangeven. Zo gaf mijn teller 120 aan, terwijl ik het verkeer voorbijvloog. Mijn maatje vroeg mij bij de koffie waarom ik in hemelsnaam de hele weg 170 reed. Leg dat maar uit aan oom agent. De remmen hebben af en toe wat aandacht nodig, de klauwen kunnen door pekel en zo vast gaan zitten. Verder gewoon een heel goed en betrouwbare motor. Ik krijg echter wel de indruk dat de kleur van dit exemplaar niet origineel is. Misschien eens vragen wat de reden van overspuiten is geweest?
Laatst bewerkt: