Welke motor is een goede keuze

Wat mij betreft lijkt de CBR1000F mij een goede keus. Heb er zelf eentje gehad, alleen van een wat later bouwjaar. Heel fijn ding. Maar ik zie ook wat aanwijzingen in de richting van de Yamaha FJ serie. De FJ1100 en FJ1200 zijn ook zeer zeker het overwegen waard. Behoorlijk uit de kluiten gewassen, sterk, comfortabel en betrouwbaar. De FJ/XJ900 hebben weer het voordeel van een cardan. Het verschil tussen FJ en XJ is overigens alleen de Amerikaanse en Europese aanduiding. Succes met zoeken.

Oh ja, de zwakke punten. Het zwakke punt van een CBR (en bijna elke Honda) is de nokkenaskettingspanner. Je kunt erop rekenen dat die stuk gaat. Op zich geen vreselijke ramp, je kunt hem dan goed horen bij een koude motor. Vervangen kost je ook niet direct een vermogen, maar gezien je budget zul jij daar anders over denken. Verder gebeurt de telleraandrijcing vanaf het voortandwiel, door middel van een kunststof dop. Als deze dop versleten is, gaat je teller een heel andere snelheid aangeven. Zo gaf mijn teller 120 aan, terwijl ik het verkeer voorbijvloog. Mijn maatje vroeg mij bij de koffie waarom ik in hemelsnaam de hele weg 170 reed. Leg dat maar uit aan oom agent. De remmen hebben af en toe wat aandacht nodig, de klauwen kunnen door pekel en zo vast gaan zitten. Verder gewoon een heel goed en betrouwbare motor. Ik krijg echter wel de indruk dat de kleur van dit exemplaar niet origineel is. Misschien eens vragen wat de reden van overspuiten is geweest?
 
Laatst bewerkt:
Motor is volgens mij wel ff anders dan auto Emiel.

bij een toerbuffel zit je op 120.000 wel aan een revisie, ik heb een passat met 336.000 diesel 50K per jaar, niets aan de hand.

Verder geen kwalen bij een cbr wat mij bekend is......elk jaar onderhoud en het rijdt als een zonnetje. Maar goed, ik ken alleen de motor die ik zelf heb.
 
Motor is volgens mij wel ff anders dan auto Emiel.

bij een toerbuffel zit je op 120.000 wel aan een revisie, ik heb een passat met 336.000 diesel 50K per jaar, niets aan de hand.

Verder geen kwalen bij een cbr wat mij bekend is......elk jaar onderhoud en het rijdt als een zonnetje. Maar goed, ik ken alleen de motor die ik zelf heb.
Pardon??
Toerbuffel moet toch wel 2 a 3 ton minimaal kunnen draaien bij normaal onderhoud hoor :Y
 
Ik denk zelf dat ik beter een niet tot streetfighter omgebouwt exemplaar kan nemen, omdat deze voor mijn gevoel confortabeler zal rijden op lange afstanden met vriendin achterop. Maargoed ik heb er nog niet zoveel verstand van.
Uiteraard mooi beestje!
De ombouw is meer uiterlijk dan fysiek geweest, het is nog steeds een toermotor maar dan een beetje stoerder qua uiterlijk gemaakt :Y

Maarre.... je moet je gevoel volgen, proefrijden is heel belangrijk, en dan pas beslissen!

Succes!
 
De ombouw is meer uiterlijk dan fysiek geweest, het is nog steeds een toermotor maar dan een beetje stoerder qua uiterlijk gemaakt :Y
Ik vergiste me, ik dacht in het begin namelijk dat het een gestripte CBR was, vandaar dat ik de verbouw wat omvangrijker inschatte.

Verder bedankt voor de reacties allemaal. Het bevestigd mijn lichte voorkeur voor de CBR 1000F, dus dat is mooi. Ik lees net ook op wikipedia dat de CBR een van de betrouwbaardere motoren is uit die tijd.

Je moet wel even de openingspost goed lezen. *D

Met een topic als deze, heb je natuurlijk altijd het risico op reacties als die van Miertje, waar mensen hun eigen favoriet roepen.

Ik ga de komende tijd maar eens rond-shoppen naar leuke tweedehandse CBR 1000F.
 
Hmm, ik weet niet of ze het grappig vinden als er een rare koekblikker achter ze aan rijd.
 
Dankje JoMa, dat ziet er ook uit als een erg aantrekkelijk aanbod. Jammer dat het voor mij echt te ver is.
 
ik wilde al reageren met "Er staat maar 1 honda in het lijstje dus die keuze is niet moeilijk", maar zag dat het een oude post was


:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan