Welke motor is een goede keuze

emielvenlo

MF'er
24 sep 2009
212
0
Ik wist niet zeker in welk subforum dit thuis hoorde, ik had het in mijn voorsteltopic:Emiel steld zich voor gevraagt, maar daar kwam verder geen antwoord op.

Ik ben dus op zoek naar mijn eerste motor. Hiervoor heb ik de volgende uitgangspunten:
  • Ik wil er goed samen met mijn vriendin op kunnen rijden
  • Zowel mijn vriendin als ik hebben een flink postuur in grootte en breedte
  • Ik wil een motor waar ik sportief mee kan rijden als confortabel een lange afstand mee kan afleggen. Mijn ouders wonen 950 km van mij vandaan en hier wil ik af en toe naar toe kunnen rijden.
  • Budget is ongeveer 1000 euro

Mijn eigen conclusie is dat het een stevige grote motor moet zijn tussen tour an race in. Liefst ook iets waarbij een een een verwijderbare rugleuning op kan voor als ik met de vriendin op stap ga.

Ik heb uiteraard al flink op marktplaats enzo zitten kijken en kwam de volgende modellen tegen:
  • Kawasaki ZX10
  • Kawasaki GPZ 1000
  • Kawasaki GPX 1000
  • Honda CBR 1000f
  • Suzuki GSX 750F
  • suzuki RF 900r
  • Suzuki VX 800
Deze modellen dan allemaal de uitvoeringen van rond eind jaren 80 en begin jaren 90.

Kan iemand mij een van deze modellen aanraden of afraden. Ik was zelf deze http://link.marktplaats.nl/277417466 tegengekomen, die mij opzich wel heel erg aanspreekt.
 
ga proefrijden en bepaal dan wat het lekkerst rijdt

succes

en gebruik voortaan de zoekfunctie :)
 
Een Yamaha XJ 900 kun je ook wel bij dat lijstje zetten :)

Ga trouwens even goed bij jezelf te rade in hoeverre het verstandig is om met 0 ervaring op een grote zware motor met 135pk te stappen.
 
Je kiest wel erg zwaar spul, is het niet beter om eerst op tamme fietsen te leren?
Ik zou overigens ook een Honda VFR 750 aanraden, hele leuke fiets en ervaren rechter hand heb je ook niet per se nodig.
 
Een Yamaha XJ 900 kun je ook wel bij dat lijstje zetten :)

Ga trouwens even goed bij jezelf te rade in hoeverre het verstandig is om met 0 ervaring op een grote zware motor met 135pk te stappen.

De wat grotere cilinder inhoud is meer om een wat groter koppel te hebben. Mijn vriendin en ik zijn echt vrij zwaar, en ik vermoed dan dat je soepeler wegrijd met een zware motor met veel koppel, dan zo'n licht ding waarmee je toeren moet maken voordat deze trekkracht krijgt.
 
Van jouw lijstje de cbr 1000 F :Y, precies om de redenen die jij al aangeeft.
 
Je mikt m.i. op het toer-sport segement dit in tegenstelling tot sport-toer. Veschil is dat bij de eerste de nadruk ligt op toeren en wat minder op sportief rijden.

Kijk dan eens naar FJR 1300 ook BMW heeft veel geschikte modellen maar wellicht niet binnen budget.

Zelf rijd ik VFR deze motor is een sport toer een fazer 1000 is m.i. ook een model wat in deze categorievalt.

Voor alles geld passen en proefrijden.
 
Morguh,

ik ben begonnen op een cbr1000f, nog nooit van me leven gereden, SUPER. Niets mis mee, inderdaad 135 pk en prima.

wilde liever een racer, dus nu bezig met een zx10r 2006.

staat nog wel een mooie cbr1000f 1996 te koop in Zwolle voor weinig ;)
edit: je komt 1500 te kort voor deze

Als je wil toeren ipv racen, is een 1000f echt een supermotor, mijn maten hebben sportspul, nou hou ze echt wel bij hoor! (niet allemaal, maar die zijn gek :+ )
 
Laatst bewerkt:
De wat grotere cilinder inhoud is meer om een wat groter koppel te hebben. Mijn vriendin en ik zijn echt vrij zwaar, en ik vermoed dan dat je soepeler wegrijd met een zware motor met veel koppel, dan zo'n licht ding waarmee je toeren moet maken voordat deze trekkracht krijgt.
Over wegrijden hoef je je geen zorgen te maken, als m'n vriendin en ik samen op een fietsje met nauwelijks 30pk zonder problemen weg kunnen rijden dan moet jou dat ook wel lukken op een fiets met 50pk. En ik weeg met pak/helm enzo ongeveer 100kg.
 
Laatst bewerkt:
Je mikt m.i. op het toer-sport segement dit in tegenstelling tot sport-toer. Veschil is dat bij de eerste de nadruk ligt op toeren en wat minder op sportief rijden.

Kijk dan eens naar FJR 1300 ook BMW heeft veel geschikte modellen maar wellicht niet binnen budget.

Zelf rijd ik VFR deze motor is een sport toer een fazer 1000 is m.i. ook een model wat in deze categorievalt.

Voor alles geld passen en proefrijden.

We hebben het over een budget van 1.000,= Eypo he !
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eventueel nog een gsx600f uit 1993 die opgehaald mag worden in ruil voor jou budget (€1000,00)

Heeft zijn beurtje onlangs gehad bandjes vrijwel nieuw ;)

large

large


met LED achterlicht en geintergreede knippers ;)
 
Laatst bewerkt:
Een FJ 1200 dan? dat lijkt mij een goede motor die je voor die prijs wel kunt vinden. Veel ruimte goede windbescherming, niet te ingewikkelde techniek (als je maar € 1.000,- heb voor aanschaf, dan heb je waarschijnlijk niet al te veel geld voor onderhoud).

Houd er rekening mee dat een fiets die voor ongeveer € 1.000,- verkocht wordt vaak nog wel wat onderhoud nodig heeft, als je dat zelf niet kan, dan kost dat ook weer geld. Je moet dus heel erg goed zoeken naar een fiets met goede ketting (kardan), banden, remblokken ed. Anders kan een fiets die je koopt voor € 1.000,- zomaar het dubbele kosten voordat je gaat rijden.
 
Voor 1000€ en het gewenste gebruik schiet er niet veel meer over dan een
Yamaha XJ900 (de ouwe, niet de diversion) of FJ1200
of een Kawa GTR1000 met veel sporen van gebruik waardoor ie goedkoop is.

Verder ga je volgens mij voor 1000€ geen relatief betrouwbare motor krijgen, waar je op je dooie gemak zonder al te veel zorgen een rit van 1000km samen met duo (beide aan de grote kant) op kan mee afmalen ...

[me="Wullebolle"]heeft bij zulke onmogelijk te verenigen motorwensen, van net vers geregistreerde leden, sinds een paar maand altijd een gevoel van déja vu[/me]
 
Laatst bewerkt:
pff als ik dit zo lees, zou ik als ik jou was voor een honda goldwing gaan 8-)
 
Van jouw lijstje de cbr 1000 F :Y, precies om de redenen die jij al aangeeft.
Haha dat schoot bij mij ook te binnen. Persoonlijk vind ik het een tijdloos model (positief bedoeld natuurlijk) Die toendertijd met sportieve, maar niet trendgevoelige kleuren is geleverd!

Ff snel gegoogled:

1993-Honda-CBR1000F-Black-0.jpg


En anders de streetfighter uitvoering:

Honda%20CBR1000F%20Streetfighter.jpg
 
Ik moet zeggen dat Kofferrek, Racekip #1 en JaMa mijn eigen gevoel een beetje bevestigen. De CBR was in principe al een beetje mijn eerste keuze.

Voor 1000€ en het gewenste gebruik schiet er niet veel meer over dan een
Yamaha XJ900 (de ouwe, niet de diversion) of FJ1200
of een Kawa GTR1000 met veel sporen van gebruik waardoor ie goedkoop is.

Verder ga je volgens mij voor 1000€ geen relatief betrouwbare motor krijgen, waar je op je dooie gemak zonder al te veel zorgen een rit van 1000km samen met duo (beide aan de grote kant) op kan mee afmalen ...

[me="Wullebolle"]heeft bij zulke onmogelijk te verenigen motorwensen, van net vers geregistreerde leden, sinds een paar maand altijd een gevoel van déja vu[/me]

Ik wil uiteraard niet tot last zijn Wullebolle, maargoed ik kan er weinig aan veranderen dat deze wereld voor mij relatief nieuw is.

Verder heb ik vroeger altijd oude goedkope auto's gereden en geleerd dat dit bijna geen factor is in betrouwbaarheid. ik heb enkele jaren een Peugeot 309 diesel gereden, 45dkm per jaar, 1 onderhoudsbeurt per jaar. Had minder problemen met de auto als mijn ouders met hun Citroen C5 automaat van 3 jaar oud.

Is wel mogelijk.... ietsje boven budget maar dan heb je ook wel iets goeds!

Speciale en mooie Honda CB750 te koop

Ik denk zelf dat ik beter een niet tot streetfighter omgebouwt exemplaar kan nemen, omdat deze voor mijn gevoel confortabeler zal rijden op lange afstanden met vriendin achterop. Maargoed ik heb er nog niet zoveel verstand van.
Uiteraard mooi beestje!


Maar ztel ik zou naar een motor als deze: http://link.marktplaats.nl/277417466 gaan kijken. Naast de banden, ketting, veerpoten, en dat soort dingetjes, zijn er dan nog CBR specifieke kwalen waar ik op moet letten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan