Welke motor kiezen voor beginner?!

Toen ik begon met rijden, in 1984, werd aangeraden om te beginnen met maximaal 500cc. Eigenwijs als ik was begon ik met een CB550 Four K. Toch lekker 50cc meer. Maar dat was in een tijd dat je maar een paar rijlessen nodig had en het echte rijden zelf maar moest uitzoeken. Tegenwoordig is de rijopleiding beter en vooral het materieel is vele malen beter. Die 1000 zul je best aankunnen. De moeilijkheid zit in je hoofd (en rijbewijs) er bij te houden. Maar dat wist je al.

Ook ik hoor bij de groep die nu geen zware kanonnen meer hoeft. Overkill in een land vol met snelheidsbeperkingen en controles. Lichter is leuker. Maar dat vond ik 20-30 jaar geleden zeker niet. Lekker je gang gaan en zelf uitzoeken wat leuk is.
 
inmiddels gewoon een oud ding uit 1998 hoor.

kopuh ? :P
Ik heb een tijdje een rn19 gereden... Super bruut apparaat... Met een laser uitlaat die open of half open was. Als ik gas gaf op dat ding had je gewoon letterlijk het idee dat je opsteeg,, zo'n geluid zat er ook in 😂😂 is ook niet goed voor de gezondheid zoiets en ook je rijbewijs is dan niet veilig.

Niet dat die duc dat wel is.... maar die rijdt gewoon zeer relaxed (niet zijnde racehouding) racers moet je lekker op het circuit rijden imo is niks voor op straat ;)

Blijven wel vette motoren:]

Screenshot_20220427-211957_Gallery.jpg
 
Ik haalde 3 jaar geleden mijn rijbewijs. Begon met 110 pk, door omstandigheden van de hand moeten doen en door naar 167 pk. Daar een jaartje op gereden. Besloten dat ik niet levensmoe was, en nu terug naar 73 pk.

Al dat gemiep over te veel pk's en het minder goed leren rijden op een zwaardere motor vond ik allemaal maar onzin.

Nu ik 30k kilometers verder ben weet ik dat het de waarheid is. Het maximale uit een kleinere motor persen is leuker dan een 1000 op kwart gas rijden.
 
Te weinig paardjes rijdt ook niet lekker. Een pony of 60 is mijn minimum. Je wil toch lekker kunnen inhalen.
 
@Pieter26
Om bezorgde mensen uit je omgeving zou ik me geen zorgen maken.
Levensgevaarlijk dat motorrijden.

Electrische fietsen met je moeder erop zijn pas gevaarlijk :+
 
Ik ben sinds kort aan het lessen en binnenkort komt er een moment dat ik een motor ga kopen.

Nu heb ik er eentje op het oog namelijk een Honda CB1000R uit 2020 of later.

Als reactie krijg ik in mijn omgeving te horen "zou je dat nou wel doen zo'n zware motor"

Nu vraag ik mij persoonlijk af of zo'n fiets nou zo moeilijk te temmen is. Ik heb het vermoeden dat als ik een lichtere haal ik volgend jaar weer bij de winkel sta om toch een zware te halen dus dan maar gelijk de juiste kopen dacht ik zo.

Ik ben nu 35 jaar en heb absoluut geen ambitie om te laten zien hoe snel ik ben en ben mij heel bewust van de gevaren. Ik heb ook jaren op een crossbrommer gereden dus dat rijden gaat prima. Het is alleen even wennen aan het vermogen en de remkracht. Ook de motorrem is even wennen. Maar de motorbeheersing gaat uitstekend.

Is het zo voor een beginner dat het moeilijk is zo'n zware fiets met veel vermogen te rijden? Het laatste wat je wil is verrast worden als je een keer gas geeft als je de bocht uitkomt. Heeft iemand ervaring op dit gebied of enig nuttig advies voor mij? B.v.d.

Je antwoord dient te zijn dus ik huur eens een motor
 
Ik haalde 3 jaar geleden mijn rijbewijs. Begon met 110 pk, door omstandigheden van de hand moeten doen en door naar 167 pk. Daar een jaartje op gereden. Besloten dat ik niet levensmoe was, en nu terug naar 73 pk.

Al dat gemiep over te veel pk's en het minder goed leren rijden op een zwaardere motor vond ik allemaal maar onzin.

Nu ik 30k kilometers verder ben weet ik dat het de waarheid is. Het maximale uit een kleinere motor persen is leuker dan een 1000 op kwart gas rijden.
Nee, je weet niet dat het de waarheid is :N
Je weet dat het jou persoonlijke voorkeur heeft. En voor jou dus de waarheid is.
En een persoonlijke voorkeur kan ook nog eens veranderen in de loop der jaren ;)

Na 42 jaar en vele 100k km's verder is mijn persoonlijke voorkeur heel anders.
Ik vond het een ramp wanneer ik zo'n 2-cyl CB500 mee kreeg bv van de dealer bij bv een beurt.
Het trilt, is niet vooruit te branden en met 120 op de snelweg heb je nog nauwelijks mogelijkheden om te versnellen of iets anders te doen.

En levensmoe doe je zelf ;) In mijn 42 jaar rijden nooit lager gereden dan een 750. (alleen van dealers of anderen) blijkbaar kan dan dat dus ook.
Uiteindelijk bepaal je de gas stand zelf. (mijn eerste motor was de CB750 Supersport, ook op eigen motor examen gedaan)
Je kunt je zelfs afvragen of rustig toeren op een CB1000 niet veiliger is dan met een 500 alles proberen er uit te persen op B wegen.
Je begrijpt dat ik liever kwart gas op de 1000 rij. (Alhoewel ik no 0cc heb :+ maar die is dan weer krachtiger dan de 1000 :P )

Kortom eigenlijk kan niemand het bepalen voor TS, hij moet het zelf ondervinden.
 
Met een inhaalactie heb ik toch liever een 1000 cc motor ipv een 125 cc….gas erop en het snelst voorbij…of een koppelrijke EV…._O-
 
Met een 125 inhalen is wel spannender. Telkens kijken of het nog past met de tegenliggers en hopen dat degene die je inhaalt niet een beetje gas bij geeft. Dan heb je pas echt ballen!
 
Nu ik 30k kilometers verder ben weet ik dat het de waarheid is. Het maximale uit een kleinere motor persen is leuker dan een 1000 op kwart gas rijden.


De waarheid zit toch ergens in het midden...

Ik ben ook fan van "less is more" en ben het met je eens wat betreft het motorblok waar je nu mee aan het rijden bent. Ikzelf zit aan mijn tweede motorfiets met datzelfde blok.
Je moet dus ook wel toegeven dat die 73pk ook weer niet niks zijn he...

Voor mij zit de ideale beginnersmotorfiets dus ergens tussen die 65 en 100pk...
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar doe eens een rondje op een 300cc met 45pk en stap dan terug op je Ten... ben vrij zeker dat je niet wil wisselen.

Ik ken op het lesterrein het verschil tussen een 125cc, een Kawa Z400, de MT07 en Suz SV650. Geloof mij dat die twee laatste de meest aangename motoren zijn om mee te leren rijden. ;)
 
Zelf ben ik groot voorstander van ca 35 kW in het begin.

Wat betreft inhalen, om een 35 kW motor te evenaren met inhalen ben je kwa auto al in de 200pk/400Nm range bezig. Me dunkt dat dat niet echt traag is....
 
Zelf ben ik groot voorstander van ca 35 kW in het begin.

Wat betreft inhalen, om een 35 kW motor te evenaren met inhalen ben je kwa auto al in de 200pk/400Nm range bezig. Me dunkt dat dat niet echt traag is....


De tijd dat ik tegen kandidaat motorrijders zei dat ze aan de lichten altijd links mochten gaan staan is voorbij.. ook met +35kw krijg je nog ferm op je kloten als er zo'n Tesla-achtig ding op de rechterrijstrook staat te wachten aan de lichten.



35kw is op zich niks mis mee... al scheelt het wel van motor tot motor...
Ik rij dus liever op een bv MT07 of Z650 met 35kw ipv op een Z400 of MT03....
 
Wil je graag een zware, koop een middenklasse 600 - 800 cc'er. Die zijn echt zat snel genoeg, twins zijn leuker bij normale snelheden op straat.
Rijd je liever wat lichter: supermoto, of al je wat kleiner bent kan gewoon een lichte naked ook leuk zijn.
 
Een 1000 krijg je best onder de knie door constant je gezonde verstand te gebruiken. maar er zal een hele lange periode zijn dat de motor met jou rijdt ipv andersom….
 
Wil je graag een zware, koop een middenklasse 600 - 800 cc'er. Die zijn echt zat snel genoeg, twins zijn leuker bij normale snelheden op straat.
Rijd je liever wat lichter: supermoto, of al je wat kleiner bent kan gewoon een lichte naked ook leuk zijn.
Ofwel: koop maar wat... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan